REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzyści z posiadania kilku zawodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Jurkiewicz
General Manager infoPraca (Grupo Intercom).
Korzyści z posiadania kilku zawodów
Korzyści z posiadania kilku zawodów

REKLAMA

REKLAMA

Większość z nas spędza swoje życie zawodowe, pracując na jednym stanowisku i specjalizując się w określonym obszarze zawodowym. Jednak nie każdemu to wystarcza. Są osoby, które wykonują kilka prac i dopiero w takich warunkach czują się spełnione. Dlaczego warto rozważyć opcję posiadania kilku specjalizacji?

Trudniej znudzić się tym, co się robi

REKLAMA

REKLAMA

Wykonywanie tych samych zadań dzień po dniu może po jakimś czasie stać się nużące i męczące, zwłaszcza, jeśli praca nie jest szczególnie odkrywcza, kreatywna lub nie wymaga skupienia się na zróżnicowanych czynnościach. Posiadając kilka opcji pracy (np. bycia księgową w ciągu dnia i autorem porad księgowych – copywriterem – wieczorem), ma się możliwość zmiany zakresu zadań. Trudniej zatem popaść w rutynę, szczególnie, jeśli nasze zawody sporo się od siebie różnią (np. programista w dzień i trener tańca popołudniami).

Większa elastyczność przy zmianie pracy

Osoby z kilkoma specjalizacjami zawodowymi mają znacznie większe możliwości zmiany pracy. Nie chodzi tylko o to, że mogą aplikować do większej ilości firm, na większą ilość stanowisk, ale również o to, że osoba, która posiada kilka specjalizacji, postrzegana jest jako bardziej elastyczna i taka, która może łatwiej zaadaptować się do nowych warunków.

REKLAMA

Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Większe poczucie bezpieczeństwa

Możliwość zmiany pracy na kilka sposobów daje również większe poczucie bezpieczeństwa i zmniejsza stres. Nie jest się tak bardzo uzależnionym od koniunktury na rynku w jednym, określonym obszarze.

Praca staje się wyborem a nie przymusem

Mając kilka zawodowych specjalizacji, praca zaczyna nieco zmieniać swój charakter – staje się świadomym wyborem. Oczywiście, niezależnie od tego, czy ma się 1 czy 5 specjalizacji, nadal trzeba pracować, ale ma się większą elastyczność w wyborze tego, co w danym momencie chce się robić.

Kodeks pracy 2016 z komentarzem

Szybszy i pełniejszy rozwój kompetencji

Jeden zawód i praca w jednym miejscu rozwija w określonym zakresie. Oczywiście, w zależności od otwartości (i kultury firmy), pracownik może rozwijać sporo kompetencji, ale niektóre pozostaną na tym samym poziomie. Kilka opcji specjalizacyjnych umożliwia szerszy rozwój, nawet wtedy, kiedy dodatkową pracę wykonuje się od czasu do czasu.

Większa zgodność pracy z pasją

Wybór kolejnego zawodu najczęściej jest efektem albo świadomego wyboru, albo przypadku, który wynika z tego, że robi się coś związanego z zainteresowaniami (np. majsterkowicz przeradza się w specjalistę ds. renowacji antyków, na co dzień będąc kierowcą). Ten wybór drugiego i kolejnego zawodu częściej jest zatem czymś w rodzaju „pracy marzeń”.

Dywersyfikacja dochodów

Ważnym aspektem posiadania kilku zawodów jest możliwość pozyskiwania środków finansowych z różnych źródeł. I tak jak w przypadku inwestycji finansowych, tak i to czyni bardziej odpornym na zmiany zachodzące na rynku.

Lepsza organizacja w czasie

Osoby posiadające kilka zawodów, również znacznie lepiej radzą sobie z dyscypliną – trzeba przecież jakoś pogodzić bycie na pół etatu psychologiem, na pół specjalistą od reklamy, który popołudniami daje korepetycje z języka obcego. Takie osoby często pracują więcej, ale dzięki temu, że lubią to co robią, wcale nie są bardzie zmęczone i dodatkowo zostaje im czas na rodzinę i spotkania z przyjaciółmi – mówi Marek Jurkiewicz, dyrektor serwisu InfoPraca.pl.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA