REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Innowacyjne przedsiębiorstwa szybciej zwiększają zatrudnienie niż tradycyjne firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 EY
Firma EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne.
Innowacyjne przedsiębiorstwa szybciej zwiększają zatrudnienie niż tradycyjne firmy
Innowacyjne przedsiębiorstwa szybciej zwiększają zatrudnienie niż tradycyjne firmy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Poprawiająca się sytuacja gospodarcza oraz rządowe wsparcie przedsiębiorców to główne powody wzrostu zatrudnienia. Przede wszystkim jednak nowe miejsca pracy to efekt zdobywania nowych rynków przez innowatorów i rewolucjonistów. Okazuje się też, że przedsiębiorcy stawiający na przełomowe innowacje zwiększają zatrudnienie szybciej niż tradycyjne firmy.

REKLAMA

REKLAMA

Ponad połowa wszystkich respondentów (59%) piątej edycji Światowego Badania Nowotworzonych Miejsc Pracy „Rewolucja w pracy”, przeprowadzonego przez EY, planuje zwiększyć zatrudnienie. To 25% więcej niż w 2015 roku. W grupie młodych przedsiębiorców (do 35 lat) aż 67% chce zatrudniać więcej osób w swoich firmach. 12% nowych miejsc pracy jest przewidzianych dla młodych ludzi, którzy dopiero rozpoczynają karierę zawodową.

Rewolucjoniści

Większość badanych - 52% - ocenia siebie jako rewolucjonistów, ponieważ swoją aktywnością całkowicie (tak twierdzi 17%) lub częściowo zmienili sektor, w którym działają. Dodatkowe 13% twierdzi, że są innowatorami, ponieważ w ciągu ostatniego roku stworzyli zupełnie nowy produkt, usługę lub model biznesowy.

Najczęściej mianem rewolucjonisty określają się młodzi przedsiębiorcy. Tak uważa 65% badanych, mających maksymalnie 35 lat. Wśród starszego pokolenia, czyli pięćdziesięciopięciolatków, tylko 27% myśli o sobie, jako o tych, którzy burzą stary porządek i tworzą nowy.

REKLAMA

Najwięcej rewolucjonistów jest w Wielkiej Brytanii, Francji oraz w Indiach (22% wszystkich badanych w danym kraju) oraz w krajach Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej, gdzie jest ich 23%. Potem kolejno: w Australii 21%, Brazylii 19%, Chinach 18% i w USA 16%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Co prawda postęp stwarza zagrożenie, że ludzi wykonujących rutynową pracę zastąpią algorytmy i roboty, ale najbardziej innowacyjni przedsiębiorcy planują stworzyć najwięcej miejsc pracy ze wszystkich badanych osób. To dowodzi, że kreatywna destrukcja ma się całkiem dobrze – mówi Bartosz Niedźwiedzki, Dyrektor w Grupie Zarządzania Innowacjami EY.

Nowe zasady zatrudniania pracowników z krajów spoza Unii Europejskiej

Rewolucjonistami są także największe firmy. Jedna trzecia respondentów o przychodach powyżej miliarda USD chętnie dołącza do grona młodych - gniewnych. Te firmy planują wzrost zatrudnienia i to w skali globalnej. 35% nowych miejsc pracy ma powstać poza ich tradycyjnymi rynkami. Najaktywniejsi są przedsiębiorcy z Chin, USA oraz Wielkiej Brytanii. Jedna trzecia z nich działa w sektorze przemysłu lub nowoczesnych technologii.

Zatrudnienie w ostatnim roku

85% firm zatrudniło w ostatnim roku tyle osób ile planowało albo nawet więcej. Przy czym 42% największych rewolucjonistów zwiększyło zatrudnienie o 20% ponad plan. To 3 razy więcej niż ogólny, globalny wzrost zatrudnienia. Wśród tradycyjnych przedsiębiorców tylko 16% zwiększyło liczbę pracowników o 20% więcej niż planowali. - Rewolucjoniści to zazwyczaj firmy na początku swojego rozwoju, mówi Marek Jarocki, Dyrektor w Dziale Doradztwa Podatkowego EY. - Rozwijają się dynamicznie i szybko potrzebują nowych osób - dodaje. Najwięcej zatrudniać chcą firmy w Indiach, Chinach, Brazylii oraz Francji.

Rynek pracy 2016 - coraz więcej pracy dla młodych

Plany zatrudnienia.jpg

Kobiety zatrudniają chętniej

Średni przewidywany wzrost zatrudnienia w najbliższych 12 miesiącach w firmach, którymi rządzą mężczyźni wynosi 8,3%, a w firmach kierowanych przez kobiety 10,9%, czyli o 1/3 więcej. Jeszcze większy wzrost zatrudniania planują młode właścicielki firm - aż o 16%. Jednocześnie przyznają, że wcale nie chciały stworzyć aż tylu nowych miejsc pracy. 43% z nich w ciągu ostatniego roku zatrudniło więcej osób niż pierwotnie zakładały. W przypadku mężczyzn zrobiło to 39%.

Polecamy: Dowóz pracowników do pracy - w podatkach i rachunkowości


Dlaczego rośnie zatrudnienie?

Polepszająca się sytuacja gospodarcza oraz rządowe wsparcie przedsiębiorców to jeden z głównych powodów wzrostu zatrudnienia. Przede wszystkim jednak jest to zdobywanie nowych rynków przez innowatorów i rewolucjonistów. - Bo to właśnie rewolucjoniści wprowadzają nowe modele biznesowe, nowe produkty czy usługi, które są lepsze od tego, co oferują ich konkurenci - twierdzi Bartłomiej Smolarek, Partner w Dziale Doradztwa Transakcyjnego EY.

Powody zwiekszania zatrudnienia.jpg

Dynamiczny rozwój nie dotyczy jedynie młodych przedsiębiorców. Uczestnicy konkursu EY Przedsiębiorca Roku, przeprowadzanego na całym świecie, są w grupie tych, którzy najprawdopodobniej stworzą nowe miejsca pracy. Wśród nich prawie 74% deklaruje zwiększenie zatrudnienia w najbliższym roku.

Sposoby rozwoju firm

Dla dużych korporacji podstawą rozwoju są fuzje i przejęcia - w ten sposób zdobywają dostęp do najważniejszych, z ich punktu widzenia, innowacji. Przedsiębiorcy natomiast są nastawieni na wzrost organiczny. Prawie połowa (49%) jako priorytet traktuje zidentyfikowanie i przyciągnięcie nowych klientów, przy czym prawie 30% z nich uznaje to za główne źródło wzrostu.

Dla 34% przedsiębiorców sposobem na dalszy rozwój jest tworzenie nowych produktów lub usług, a 32% nadzieję pokłada w znalezieniu nowych pracowników z pożądanymi umiejętnościami.

Tylko 1/4 podchodzi do rozwoju w sposób tradycyjny - poprzez sprzedaż już istniejących produktów swoim stałym klientom.

Jak ponownie zatrudnić byłego pracownika

Globalna gospodarka i sytuacja geopolityczna

72% badanych przedsiębiorców uważa, że w ich kraju sytuacja ekonomiczna jest dobra. Stan globalnej gospodarki pozytywnie ocenia 67%. Tylko 17% wskazało niestabilność ekonomiczną w swoim kraju jako zagrożenie dla rozwoju firmy. 11% boi się lokalnej niestabilności politycznej, a światowej 10%.

- Niezależnie od tego, jak przedsiębiorcy oceniają wysiłki swoich rządów na rzecz stworzenia przychylnego im otoczenia, pozwalającego się rozwijać, to nasze badanie wyraźnie pokazuje, że polityki wspierające przedsiębiorców napędzają całą gospodarkę, mówi Marek Jarocki. - Przy czym, nie ma związku pomiędzy planami tworzenia nowych miejsc pracy a PKB kraju, w którym przedsiębiorcy działają - dodaje.

O badaniu

Respondentami 5. edycji Światowego Badania Nowotworzonych Miejsc Pracy było prawie 2700 przedsiębiorców z najważniejszych gospodarek świata: USA, Wielkiej Brytanii, Chin, Indii, Afryki Subsaharyjskiej oraz Północnej, Bliskiego Wschodu, Kanady, Brazylii, Japonii, Francji i Australii – w tym laureaci konkursu EY Przedsiębiorca Roku. 30% z nich ma mniej niż 35 lat. Po raz pierwszy w historii tego badania 40% respondentów stanowiły kobiety. Większość badanych przedsiębiorców działa w sektorze produkcji, nowoczesnych technologii, usług profesjonalnych, handlu, budownictwa oraz edukacji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA