| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Zmiany prawa > Wspólna sprzedaż niektórych produktów rolnych

Wspólna sprzedaż niektórych produktów rolnych

Rozpoczęły się konsultacje dotyczące wspólnej sprzedaży niektórych produktów rolnych. Uwagi do nowych unijnych wytycznych w sprawie ochrony konkurencji w sektorze rolnym można zgłaszać do 5 maja. Zebrane uwagi mają służyć wprowadzeniu w życie niektórych założeń reformy Wspólnej Polityki Rolnej (WPR) z 2013 roku.

Uzgodniona przez kraje członkowskie reforma WPR umożliwia m.in. zawiązywanie organizacji producentów bydła, roślin uprawnych i oliwy z oliwek po to, by zwiększyć siłę ich oddziaływania na rynek, np. w kontaktach z wielkimi sieciami supermarketów.

Rozpoczęte w minionym tygodniu konsultacje publiczne Komisji Europejskiej potrwają do 5 maja 2015 r. Wytyczne będące ich przedmiotem mają zostać przyjęte przed końcem 2015 r.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Wspólne wprowadzanie na rynek towarów przez wielu producentów oznacza skrócenie drogi od producenta do konsumenta oraz zmniejszenie kosztów magazynowania, dystrybucji czy transportu produktów. Warunkiem takiej współpracy jest jednak zwiększenie wydajności. Mają też obowiązywać limity dla ilości produktów wprowadzonych w ten sposób na rynek.

W projekcie wytycznych podane są przykłady świadczenia przez organizacje producentów usług, które znacznie poprawią wydajność gospodarstw, jak i przykłady sytuacji, w których organy ds. konkurencji mogą nakazać ponowne zawarcie umów w sprawie wspólnej komercjalizacji produktów przez organizacje producentów lub rozwiązanie tych umów.

Pozytywnym przykładem może być sytuacja, w której np. producenci jęczmienia browarnego zawiązują organizację producentów, by wspólnie sprzedawać w ramach jednego kontraktu po tej samej cenie swój towar lokalnej destylarni whisky. Wcześniej destylarnia nie chciała wiązać się osobnymi kontraktami z wieloma producentami. Organizacja producencka rolników zajmuje się marketingiem i organizuje całą logistykę włącznie z transportem.

Ustawa dotycząca finansowania składek rolniczych

Choć porozumienie wytwórców jęczmienia przeznaczonego na wyrób alkoholu eliminuje konkurencję cenową między producentami, jest zarazem źródłem korzyści dla konsumenta, bo zmniejsza nakłady na dystrybucję, której koszty są przerzucane przez producentów na odbiorców produktu. Koszty mogą być także mniejsze dzięki wspólnej logistyce i zredukowanych kosztach transakcji w porównaniu z kosztami, które kupujący poniósłby odbierając jęczmień od indywidualnych producentów. Ponadto konkurencja nie zostanie zachwiana z uwagi na mały udział w rynku produktu takiej organizacji producenckiej.

Podatek rolny w 2015 r.

Takich przykładów jest w blisko 50-stronnicowym projekcie wytycznych więcej. Stanowią one praktyczna pomoc dla producentów rolnych.

Komisja Europejska przeprowadziła już konsultacje z krajowymi organami ds. konkurencji oraz ministerstwami rolnictwa. Tekst wniosku jest dostępny na stronie:http://ec.europa.eu/competition/consultations/2015_cmo_regulation/index_en.html

Z Brukseli Renata Bancarzewska (PAP)

rban/ kot/ malk/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Adam Misiński

Biegły rewident

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »