REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świąteczne prezenty dla pracowników w 2022 r. - skutki w PIT i CIT

Roksana Basty
Starszy konsultant podatkowy w Kancelarii Doradztwa Podatkowego dr Eweliny Skwierczyńskiej TAX-ES we Wrocławiu https://tax-es.pl
TAX-ES Kancelaria doradztwa podatkowego
Świadczymy specjalistyczne usługi doradztwa podatkowego dla klientów biznesowych oraz dla jednostek sektora finansów publicznych.
Świąteczne prezenty dla pracowników - PIT i CIT
Świąteczne prezenty dla pracowników - PIT i CIT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zakup prezentów dla pracowników w listopadzie ze środków obrotowych przedsiębiorstw na rzecz pracowników generuje dodatkowe koszty podatkowe, pomniejszając finalnie wysokość zobowiązania podatkowego.

Wypłata premii dla pracownika zatrudnionego na podstawie umowy o pracę na początku grudnia obniży zaliczkę na podatek dochodowy przedsiębiorcy za miesiąc listopad, o ile powyższe zostanie dokonane w terminie wypłat pracowniczych.

REKLAMA

REKLAMA

Świąteczne prezenty w 2022 r. - skutki w PIT dla pracowników

Zasadniczo upominki przekazywane pracownikom stanowią dla nich przychód ze stosunku pracy. A to oznacza, że właściwym rozwiązaniem jest uwzględnienie w rozliczeniu wynagrodzenia dla obdarowanego pracownika wartość upominku jako jego przychód ze stosunku pracy i odprowadzenie składki ZUS oraz zaliczki na podatek dochodowy.

Świąteczne prezenty w 2022 r. - zwolnienie dzięki ZFŚS

Jednakże ustawodawca przewidział pewien wyjątek od opodatkowania otrzymywanych prezentów od pracodawcy, mianowicie w przypadku sfinansowania upominku przez pracodawcę ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS). W myśl art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT wolne od podatku dochodowego są wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 1000 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. Zatem jak wynika z przytoczonej regulacji, nie podlegają opodatkowaniu prezenty dla pracowników sfinansowane z ZFŚS łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 1000 zł. Jednocześnie należy mieć na względzie, że w takim przypadku pracodawca nie będzie zobligowany jako płatnik do doliczenia wartości świadczenia do przychodu podatkowego danego pracownika oraz obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych (zob. interpretacja indywidualna DKIS z dnia 13 sierpnia 2021 r., Nr 0113-KDIPT2-3.4011.362.2021.5.NM.). W ww. interpretacji Organ uznał, że karta przedpłacona stanowi rodzaj karty płatniczej, czyli taką kartę można uznać za świadczenie pieniężne z uwagi na jej zaklasyfikowanie jako instrumentu dostępu do określonych wartości pieniężnych, co finalnie umożliwia regulowanie zobowiązań pieniężnych. A to oznacza, że świadczenie w postaci karty podarunkowej stanowi świadczenie pieniężne, o którym mowa w art. 20 ust. 1 oraz 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT.

Zwrócić należy uwagę, że limit wskazany w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT został czasowo podwyższony do 2000 PLN na podstawie art. 52l pkt 3 ustawy o PIT, zgodnie z którym to przepisem podwyższony limit obowiązuje w okresie od 2020 r. do końca roku podatkowego następującego po roku, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19.

REKLAMA

Świąteczne prezenty w 2022 r. - skutki w PIT i CIT dla pracodawcy

Co do zasady, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT (brzmienie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT). W związku z tym z uwagi na motywacyjny charakter wręczanych upominków pracownikom, przekładających się pośrednio na uzyskiwane przychody przedsiębiorstw, nie ma formalnych przeszkód do zaliczania takiego rodzaju wydatków do kosztów podatkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednakże pracodawcy przy zakupach upominków dla pracowników powinni brać pod uwagę każdorazowo wysokość prezentu. Bowiem prezent zbyt okazały może zostać uznany za wydatek o charakterze reprezentacyjnym, czyli wyłączającym dopuszczalność zaklasyfikowania takiego rodzaju wydatku do kosztów uzyskania przychodów. Jak stanowi art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych (analogiczna regulacja w art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT).

Alkohol jako prezent - nie jest kosztem w PIT i CIT

Zatem należy mieć na względzie, że wydatek na alkohol nie mieści się w katalogu kosztów podatkowych. Powyższe potwierdza bogata linia interpretacyjna organów podatkowych, jak i linia orzecznicza sądów administracyjnych w tymże zakresie. Zatem podatnicy obdarowujący pracowników różnego rodzaju trunkami, przy jednoczesnym zaliczaniu tychże wydatków do kosztów podatkowych narażają się na ryzyko zakwestionowania przyjętej klasyfikacji podczas kontroli podatkowej. Bowiem w świetle najnowszej interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 16 czerwca 2021 r. Organ podatkowy wskazał, że „kosztem uzyskania przychodu nie jest także wydatek na zakup wina oraz jego pakowania i konfekcjonowania, które wchodziło w skład koszy upominkowych dla pracowników Spółki. Zauważyć należy, że wydatki na zakup alkoholu nie przyczyniają się do osiągnięcia lub zabezpieczenia źródła przychodów. Wydatki te, nawet jeżeli uznawane są za zwyczajowo przyjęte nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Trudno powiązać wydatek na alkohol znajdujący się w koszach prezentowych z zakładanym celem poprawy atmosfery w pracy, zwiększeniem motywacji do pracy, zwiększeniem efektywności pracy, czy budowaniem lojalności wobec pracodawcy. Zdaniem Organu, upominek w postaci alkoholu (wina) wręczany osobom zatrudnionym w Spółce należy uznać za pozostające poza związkiem przyczynowym, którego istnienie zakłada art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.”.

Prezenty z ZFŚS nie są kosztem w PIT i CIT

W tym miejscu należy wskazać, że tego rodzaju wydatki poniesione na rzecz klientów nawet o małej wartości (do 10,00 PLN netto) nie stanowią kategorii kosztów podatkowych (zob. interpretacja indywidualna IS w Łodzi z dnia 13 marca 2015 r., Nr IPTPB1/415-717/14-4/KO).

Nadto, zwrócić należy uwagę, że sfinansowanie prezentów świątecznych dla pracowników ze środków ZFŚS wyklucza możliwość zaliczenia wartości tych wydatków do kosztów podatkowych. Wyłączenie to wynika wprost z przepisów art. 23 ust. 1 pkt 42 ustawy o PIT oraz odpowiednio art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy o CIT.

  • Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.)

  • Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm.).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA