REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rachunek powierniczy u dewelopera - korzyści

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RynekPierwotny.pl
Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom
Rachunek powierniczy u dewelopera - korzyści
Rachunek powierniczy u dewelopera - korzyści
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa deweloperska obowiązuje już od ponad pięciu lat. Mimo tak długiego okresu stosowania nowych przepisów, na rynku wciąż można znaleźć inwestycje deweloperskie bez mieszkaniowych rachunków powierniczych. Zwykle są to wieloetapowe projekty, w przypadku których sprzedaż mieszkań została rozpoczęta jeszcze przed wejściem w życie nowych przepisów (29 kwietnia 2012 r.). Osoby nabywające takie lokale objęte mniejszą ochroną prawną, również powinny znać zasady funkcjonowania rachunków powierniczych.

Otwarte rachunki powiernicze w praktyce są znacznie częściej stosowane

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Niektóre firmy deweloperskie stosują środki ochrony nabywcy, niewymagane przez obowiązujące przepisy. Dlatego rachunki powiernicze można spotkać w przypadku inwestycji sprzedawanych jeszcze przed wejściem w życie ustawy deweloperskiej (29 kwietnia 2012 r.). Takie podejście deweloperów okazuje się jednak rzadkie. Inwestorzy ze względu na koszty, zwykle wybierają najmniej problematyczne rozwiązanie wymagane przez przepisy – tłumaczy Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl.

Wspomniana już ustawa o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego (potocznie zwana ustawą deweloperską), obliguje deweloperów (oraz spółdzielnie działające na zasadach komercyjnych) do stosowania następujących środków ochrony dla nabywcy nieukończonego mieszkania lub domu:

  • otwartego mieszkaniowego rachunku powierniczego
  • zamkniętego mieszkaniowego rachunku powierniczego
  • otwartego mieszkaniowego rachunku powierniczego oraz gwarancji ubezpieczeniowej
  • otwartego mieszkaniowego rachunku powierniczego oraz gwarancji bankowej

Inwestor rozpoczynający publiczną sprzedaż swojego projektu po 29 kwietnia 2012 roku, musi zastosować przynajmniej jedno z wymienionych powyżej rozwiązań. W praktyce zdecydowana większość deweloperów wybiera pierwszy wariant (otwarty mieszkaniowy rachunek powierniczy - OMRP). Pozostałe rozwiązania (np. zamknięte rachunki powiernicze), spotyka się o wiele rzadziej.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak nietrudno się domyślić, otwarty rachunek powierniczy jest najbardziej korzystny z punktu widzenia inwestora mieszkaniowego. W przeciwieństwie do rachunku zamkniętego, OMRP zapewnia deweloperowi możliwość pobierania środków wpłaconych przez klientów jeszcze przed zakończeniem inwestycji. Taka wypłata następuje, gdy bank potwierdzi realizację jednego z ustalonych wcześniej etapów budowy. Dzięki opisywanemu mechanizmowi, deweloper może ograniczyć finansowanie przy pomocy kredytu bankowego, które wiąże się z koniecznością zapłaty prowizji i odsetek. Właśnie dlatego otwarty rachunek powierniczy jest znacznie częściej wybierany przez inwestorów mieszkaniowych, niż jego zamknięty odpowiednik. Gdyby otwarte rachunki powiernicze zostały zlikwidowane (zgodnie z propozycją UOKiK-u), to faktyczne koszty tej zmiany prawdopodobnie ponieśliby nabywcy mieszkań (poprzez podwyżkę cen metrażu).

BFG teraz gwarantuje zwrot do 100 000 euro z rachunku powierniczego …

W kontekście ochrony zapewnianej przez rachunki powiernicze, warto wspomnieć o niedawnej zmianie zasad gwarantowania wypłat po upadłości banku. Od października 2016 roku, wpłaty każdego klienta dewelopera na rachunek powierniczy, są chronione przed upadłością banku do kwoty 100 000 euro. Wcześniej obowiązywały przepisy, zgodnie z którymi standardowy limit wypłaty zapewnianej przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny (100 000 euro), dotyczył wszystkich środków na rachunku (niezależnie od liczby klientów firmy deweloperskiej) – dodaje ekspert portalu RynekPierwotny.pl.

Trzeba również dodać, że w razie upadłości dewelopera, środki znajdujące się na mieszkaniowych rachunkach powierniczych, podlegają prawnej ochronie. Te pieniądze posłużą do kontynuowania inwestycji albo zostaną zwrócone klientom upadłego inwestora po odstąpieniu przez syndyka od kontynuacji budowy.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Niektóre obowiązki dewelopera nie zależą od daty rozpoczęcia sprzedaży

W ramach uzupełnienia tematu związanego z rachunkami powierniczymi, warto zwrócić uwagę na ważną kwestię. Artykuły i poradniki dotyczące ustawy deweloperskiej niekiedy sugerują, że deweloper rozpoczynający sprzedaż swojego projektu do 29 kwietnia 2012 roku, uniknął wszystkich obowiązków przewidzianych przez wspomnianą ustawę. Taka interpretacja przepisów nie jest słuszna, o czym świadczy chociażby art. 37 ustawy deweloperskiej.


Zgodnie z właściwą wykładnią przepisów, rozpoczęcie przez dewelopera sprzedaży inwestycji przed wejściem w życie ustawy deweloperskiej, zwolni takiego przedsiębiorcę tylko z obowiązku stosowania środków ochrony nabywcy (tzn. rachunków powierniczych lub gwarancji). Każdy deweloper sprzedający nieukończone mieszkanie po 29 kwietnia 2012 roku, musi natomiast spełnić szereg innych wymagań. W tym kontekście wystarczy tylko wspomnieć o notarialnej formie umowy deweloperskiej oraz konieczności przygotowania prospektu informacyjnego dla potencjalnego klienta.

Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: RynekPierwotny.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA