REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rachunek powierniczy u dewelopera - korzyści

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RynekPierwotny.pl
Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom
Rachunek powierniczy u dewelopera - korzyści
Rachunek powierniczy u dewelopera - korzyści
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa deweloperska obowiązuje już od ponad pięciu lat. Mimo tak długiego okresu stosowania nowych przepisów, na rynku wciąż można znaleźć inwestycje deweloperskie bez mieszkaniowych rachunków powierniczych. Zwykle są to wieloetapowe projekty, w przypadku których sprzedaż mieszkań została rozpoczęta jeszcze przed wejściem w życie nowych przepisów (29 kwietnia 2012 r.). Osoby nabywające takie lokale objęte mniejszą ochroną prawną, również powinny znać zasady funkcjonowania rachunków powierniczych.

Otwarte rachunki powiernicze w praktyce są znacznie częściej stosowane

REKLAMA

Niektóre firmy deweloperskie stosują środki ochrony nabywcy, niewymagane przez obowiązujące przepisy. Dlatego rachunki powiernicze można spotkać w przypadku inwestycji sprzedawanych jeszcze przed wejściem w życie ustawy deweloperskiej (29 kwietnia 2012 r.). Takie podejście deweloperów okazuje się jednak rzadkie. Inwestorzy ze względu na koszty, zwykle wybierają najmniej problematyczne rozwiązanie wymagane przez przepisy – tłumaczy Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl.

Wspomniana już ustawa o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego (potocznie zwana ustawą deweloperską), obliguje deweloperów (oraz spółdzielnie działające na zasadach komercyjnych) do stosowania następujących środków ochrony dla nabywcy nieukończonego mieszkania lub domu:

  • otwartego mieszkaniowego rachunku powierniczego
  • zamkniętego mieszkaniowego rachunku powierniczego
  • otwartego mieszkaniowego rachunku powierniczego oraz gwarancji ubezpieczeniowej
  • otwartego mieszkaniowego rachunku powierniczego oraz gwarancji bankowej

Inwestor rozpoczynający publiczną sprzedaż swojego projektu po 29 kwietnia 2012 roku, musi zastosować przynajmniej jedno z wymienionych powyżej rozwiązań. W praktyce zdecydowana większość deweloperów wybiera pierwszy wariant (otwarty mieszkaniowy rachunek powierniczy - OMRP). Pozostałe rozwiązania (np. zamknięte rachunki powiernicze), spotyka się o wiele rzadziej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak nietrudno się domyślić, otwarty rachunek powierniczy jest najbardziej korzystny z punktu widzenia inwestora mieszkaniowego. W przeciwieństwie do rachunku zamkniętego, OMRP zapewnia deweloperowi możliwość pobierania środków wpłaconych przez klientów jeszcze przed zakończeniem inwestycji. Taka wypłata następuje, gdy bank potwierdzi realizację jednego z ustalonych wcześniej etapów budowy. Dzięki opisywanemu mechanizmowi, deweloper może ograniczyć finansowanie przy pomocy kredytu bankowego, które wiąże się z koniecznością zapłaty prowizji i odsetek. Właśnie dlatego otwarty rachunek powierniczy jest znacznie częściej wybierany przez inwestorów mieszkaniowych, niż jego zamknięty odpowiednik. Gdyby otwarte rachunki powiernicze zostały zlikwidowane (zgodnie z propozycją UOKiK-u), to faktyczne koszty tej zmiany prawdopodobnie ponieśliby nabywcy mieszkań (poprzez podwyżkę cen metrażu).

BFG teraz gwarantuje zwrot do 100 000 euro z rachunku powierniczego …

W kontekście ochrony zapewnianej przez rachunki powiernicze, warto wspomnieć o niedawnej zmianie zasad gwarantowania wypłat po upadłości banku. Od października 2016 roku, wpłaty każdego klienta dewelopera na rachunek powierniczy, są chronione przed upadłością banku do kwoty 100 000 euro. Wcześniej obowiązywały przepisy, zgodnie z którymi standardowy limit wypłaty zapewnianej przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny (100 000 euro), dotyczył wszystkich środków na rachunku (niezależnie od liczby klientów firmy deweloperskiej) – dodaje ekspert portalu RynekPierwotny.pl.

Trzeba również dodać, że w razie upadłości dewelopera, środki znajdujące się na mieszkaniowych rachunkach powierniczych, podlegają prawnej ochronie. Te pieniądze posłużą do kontynuowania inwestycji albo zostaną zwrócone klientom upadłego inwestora po odstąpieniu przez syndyka od kontynuacji budowy.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Niektóre obowiązki dewelopera nie zależą od daty rozpoczęcia sprzedaży

W ramach uzupełnienia tematu związanego z rachunkami powierniczymi, warto zwrócić uwagę na ważną kwestię. Artykuły i poradniki dotyczące ustawy deweloperskiej niekiedy sugerują, że deweloper rozpoczynający sprzedaż swojego projektu do 29 kwietnia 2012 roku, uniknął wszystkich obowiązków przewidzianych przez wspomnianą ustawę. Taka interpretacja przepisów nie jest słuszna, o czym świadczy chociażby art. 37 ustawy deweloperskiej.


Zgodnie z właściwą wykładnią przepisów, rozpoczęcie przez dewelopera sprzedaży inwestycji przed wejściem w życie ustawy deweloperskiej, zwolni takiego przedsiębiorcę tylko z obowiązku stosowania środków ochrony nabywcy (tzn. rachunków powierniczych lub gwarancji). Każdy deweloper sprzedający nieukończone mieszkanie po 29 kwietnia 2012 roku, musi natomiast spełnić szereg innych wymagań. W tym kontekście wystarczy tylko wspomnieć o notarialnej formie umowy deweloperskiej oraz konieczności przygotowania prospektu informacyjnego dla potencjalnego klienta.

Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: RynekPierwotny.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami 2025. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Będą zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA