REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rachunek powierniczy u dewelopera - korzyści

RynekPierwotny.pl
Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom
Rachunek powierniczy u dewelopera - korzyści
Rachunek powierniczy u dewelopera - korzyści
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa deweloperska obowiązuje już od ponad pięciu lat. Mimo tak długiego okresu stosowania nowych przepisów, na rynku wciąż można znaleźć inwestycje deweloperskie bez mieszkaniowych rachunków powierniczych. Zwykle są to wieloetapowe projekty, w przypadku których sprzedaż mieszkań została rozpoczęta jeszcze przed wejściem w życie nowych przepisów (29 kwietnia 2012 r.). Osoby nabywające takie lokale objęte mniejszą ochroną prawną, również powinny znać zasady funkcjonowania rachunków powierniczych.

Otwarte rachunki powiernicze w praktyce są znacznie częściej stosowane

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Niektóre firmy deweloperskie stosują środki ochrony nabywcy, niewymagane przez obowiązujące przepisy. Dlatego rachunki powiernicze można spotkać w przypadku inwestycji sprzedawanych jeszcze przed wejściem w życie ustawy deweloperskiej (29 kwietnia 2012 r.). Takie podejście deweloperów okazuje się jednak rzadkie. Inwestorzy ze względu na koszty, zwykle wybierają najmniej problematyczne rozwiązanie wymagane przez przepisy – tłumaczy Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl.

Wspomniana już ustawa o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego (potocznie zwana ustawą deweloperską), obliguje deweloperów (oraz spółdzielnie działające na zasadach komercyjnych) do stosowania następujących środków ochrony dla nabywcy nieukończonego mieszkania lub domu:

  • otwartego mieszkaniowego rachunku powierniczego
  • zamkniętego mieszkaniowego rachunku powierniczego
  • otwartego mieszkaniowego rachunku powierniczego oraz gwarancji ubezpieczeniowej
  • otwartego mieszkaniowego rachunku powierniczego oraz gwarancji bankowej

Inwestor rozpoczynający publiczną sprzedaż swojego projektu po 29 kwietnia 2012 roku, musi zastosować przynajmniej jedno z wymienionych powyżej rozwiązań. W praktyce zdecydowana większość deweloperów wybiera pierwszy wariant (otwarty mieszkaniowy rachunek powierniczy - OMRP). Pozostałe rozwiązania (np. zamknięte rachunki powiernicze), spotyka się o wiele rzadziej.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak nietrudno się domyślić, otwarty rachunek powierniczy jest najbardziej korzystny z punktu widzenia inwestora mieszkaniowego. W przeciwieństwie do rachunku zamkniętego, OMRP zapewnia deweloperowi możliwość pobierania środków wpłaconych przez klientów jeszcze przed zakończeniem inwestycji. Taka wypłata następuje, gdy bank potwierdzi realizację jednego z ustalonych wcześniej etapów budowy. Dzięki opisywanemu mechanizmowi, deweloper może ograniczyć finansowanie przy pomocy kredytu bankowego, które wiąże się z koniecznością zapłaty prowizji i odsetek. Właśnie dlatego otwarty rachunek powierniczy jest znacznie częściej wybierany przez inwestorów mieszkaniowych, niż jego zamknięty odpowiednik. Gdyby otwarte rachunki powiernicze zostały zlikwidowane (zgodnie z propozycją UOKiK-u), to faktyczne koszty tej zmiany prawdopodobnie ponieśliby nabywcy mieszkań (poprzez podwyżkę cen metrażu).

BFG teraz gwarantuje zwrot do 100 000 euro z rachunku powierniczego …

W kontekście ochrony zapewnianej przez rachunki powiernicze, warto wspomnieć o niedawnej zmianie zasad gwarantowania wypłat po upadłości banku. Od października 2016 roku, wpłaty każdego klienta dewelopera na rachunek powierniczy, są chronione przed upadłością banku do kwoty 100 000 euro. Wcześniej obowiązywały przepisy, zgodnie z którymi standardowy limit wypłaty zapewnianej przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny (100 000 euro), dotyczył wszystkich środków na rachunku (niezależnie od liczby klientów firmy deweloperskiej) – dodaje ekspert portalu RynekPierwotny.pl.

Trzeba również dodać, że w razie upadłości dewelopera, środki znajdujące się na mieszkaniowych rachunkach powierniczych, podlegają prawnej ochronie. Te pieniądze posłużą do kontynuowania inwestycji albo zostaną zwrócone klientom upadłego inwestora po odstąpieniu przez syndyka od kontynuacji budowy.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Niektóre obowiązki dewelopera nie zależą od daty rozpoczęcia sprzedaży

W ramach uzupełnienia tematu związanego z rachunkami powierniczymi, warto zwrócić uwagę na ważną kwestię. Artykuły i poradniki dotyczące ustawy deweloperskiej niekiedy sugerują, że deweloper rozpoczynający sprzedaż swojego projektu do 29 kwietnia 2012 roku, uniknął wszystkich obowiązków przewidzianych przez wspomnianą ustawę. Taka interpretacja przepisów nie jest słuszna, o czym świadczy chociażby art. 37 ustawy deweloperskiej.


Zgodnie z właściwą wykładnią przepisów, rozpoczęcie przez dewelopera sprzedaży inwestycji przed wejściem w życie ustawy deweloperskiej, zwolni takiego przedsiębiorcę tylko z obowiązku stosowania środków ochrony nabywcy (tzn. rachunków powierniczych lub gwarancji). Każdy deweloper sprzedający nieukończone mieszkanie po 29 kwietnia 2012 roku, musi natomiast spełnić szereg innych wymagań. W tym kontekście wystarczy tylko wspomnieć o notarialnej formie umowy deweloperskiej oraz konieczności przygotowania prospektu informacyjnego dla potencjalnego klienta.

Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl.

Źródło: RynekPierwotny.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA