Nowe obowiązki banków przy udzielaniu kredytów hipotecznych
REKLAMA
REKLAMA
Systemy kredytowe na bieżąco z paragrafami: Comarch Loan Origination
Dla banków: 21 dni na wydanie decyzji kredytowej i poinformowanie o niej, dla klientów: 14 dni na wypowiedzenie kredytu po zawarciu umowy oraz wcześniejsza spłata zobowiązania w dowolnym momencie.
REKLAMA
To jedne z ważniejszych zapisów nowej ustawy kompleksowo regulującej zasady udzielania kredytów oraz działania pośredników i doradców kredytowych. Transponuje ona do prawa polskiego zapisy Dyrektywy Parlamentu Europejskiego z 2014 r w sprawie umów o kredyt związanych z nieruchomościami mieszkalnymi (w skrócie: MCD).
Jak podaje Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, wprowadzone regulacje mają działać na rzecz skutecznej ochrony nabywców nieruchomości poprzez zapewnienie im możliwości zawierania spójnych i uczciwych umów kredytowych oraz uzyskiwania informacji i wyjaśnień na każdym etapie wnioskowania o kredyt i spłacania go.
Ustawa wprowadza zmiany w dwóch obszarach. Po pierwsze ułatwia klientom analizę rynku kredytów hipotecznych, ponieważ nakłada na każdego kredytodawcę, pośrednika, czy agenta wymóg dostarczania klientom ustandaryzowanych formularzy informacyjnych z informacją o całkowitej kwocie kredytu, zasadach jego spłaty, czy stopie oprocentowania. Po drugie wymusza ona na przekazywaniu danych klientom na reprezentatywnych przykładach. Wszystko to wpisuje się w szerszy trend standaryzacji usług kredytowych i zapewniania większej transparentności ofert. Od tej pory klienci banków będą mogli zdecydowanie łatwiej porównywać oferty różnych kredytodawców. Banki z kolei będą musiały trzymać się sztywnych terminów, jeżeli chodzi o decyzje kredytowe.
Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM
REKLAMA
Oznacza to konieczność wprowadzenia stosownych zmian w bankowych systemach informatycznych, bo to one obsługują produkty hipoteczne. Można jednak zrobić to szybko i bezboleśnie – zauważa Tomasz Korczakowski, konsultant platformy Comarch Loan Origination.
Rozwiązanie Comarch jest zbudowane w taki sposób, który pozwala na sprawne wprowadzanie modyfikacji wynikających ze zmian w prawie. Pozwala ono m.in. na kompleksową obsługę procesu sprzedaży produktów kredytowych, tj. symulację kredytu, weryfikację wniosków, podejmowanie decyzji kredytowej oraz wypłatę środków. Automatyzuje pracę doradców klienta obsługujących ten proces m m.in. dzięki zastosowaniu kalkulatorów wyspecjalizowanych w symulacjach, sprawnemu generowaniu wydruków i weryfikacji klienta w bazach, efektywnej analizie finansowej czy wykorzystaniu ścieżek decyzyjnych i negocjacyjnych.
Comarch Loan Origination, argumentuje Korczakowski, umożliwia łatwe definiowanie takich formularzy, a także automatyczne ich wypełnianie na podstawie zgromadzonych wcześniej danych.
Korczakowski: Ustawa mówi też m.in. o obowiązku oceny zdolności kredytowej na bazie kompletnej informacji – uzyskanej bezpośrednio od kredytobiorcy lub pochodzącej z baz danych.
Również tutaj rozwiązanie Comarchu przychodzi z pomocą bankom, automatyzując czynności związane z analizą wniosku kredytowego, sytuacji finansowej klienta oraz wyceną zabezpieczeń. Weryfikacja klienta oraz jego dokumentów w bazach, na czarnych listach oraz w Biurze Informacji Kredytowej odbywa się w tle – całkowicie automatycznie. Rezultat: znaczne ograniczenie ryzyka wystąpienia błędów w procesie przyznawania pożyczki dzięki spójności danych generowanych przez system.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat