REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady sporządzania sprawozdania Rb-WS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sylwia Stonoga

REKLAMA

Sprawozdania Rb-WS sporządzają jednostki sektora finansów publicznych, zarówno podsektora rządowego, jak i samorządowego. Sprawozdanie to mają obowiązek sporządzić:

1) przewodniczący zarządów jednostek samorządu terytorialnego, którzy wykazują wydatki zbiorcze, skonsolidowane, obejmujące również wydatki samorządowych instytucji kultury i zakładów opieki zdrowotnej utworzonych na podstawie odrębnych ustaw oraz wydatki ze środków funduszy celowych, których są dysponentami,

REKLAMA

REKLAMA

2) dysponenci środków budżetu państwa wszystkich stopni, którzy wykazują wydatki łączne, skonsolidowane, obejmujące wydatki wszystkich jednostek organizacyjnych, państwowych instytucji kultury i zakładów opieki zdrowotnej utworzonych na podstawie odrębnych ustaw oraz wydatki ze środków funduszy celowych, których są dysponentami,

3) dysponenci państwowych funduszy celowych posiadających osobowość prawną,

4) państwowe szkoły wyższe,

REKLAMA

5) jednostki badawczo-rozwojowe,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

6) Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne,

7) państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw, z wyjątkiem wymienionych w pkt. 1 i 2, w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego.

Do sporządzenia i przekazania sprawozdań zobowiązani są kierownicy jednostek, przewodniczący zarządów jednostek samorządu terytorialnego, w gminach - wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast).

Sprawozdania jednostkowe powinny być sporządzane na podstawie prowadzonej ewidencji wydatków strukturalnych. Natomiast sprawozdania zbiorcze sporządzane są na podstawie sprawozdań jednostkowych jednostek podległych oraz sprawozdania jednostkowego jednostki.

Zapamiętaj!

Sprawozdania jednostkowe i zbiorcze sporządza się w tysiącach złotych bez miejsc po przecinku.

Jednostki organizacyjne jednostek sektora finansów publicznych oraz jednostki przez nie nadzorowane sporządzają jednostkowe sprawozdania Rb-WS, które przekazują w terminie do 31 marca 2009 r. właściwej jednostce, która sporządzi sprawozdanie zbiorcze.

Jednostki obowiązane do sporządzenia sprawozdania zbiorczego przekazują sprawozdanie do Ministerstwa Finansów - Departamentu Finansowania Regionów i Rolnictwa w formie dokumentu i w formie elektronicznej w terminie do 30 kwietnia 2009 r.

Jednostki budżetowe nadzorowane przez dysponenta wyższego stopnia muszą dostosować harmonogram prac związanych ze sporządzeniem sprawozdania do terminu podanego przez jednostkę nadzorującą. Terminy te są znacznie krótsze od terminu ustawowego.

Jednostki organizacyjne, które nie poniosły wydatków strukturalnych, sporządzają sprawozdania negatywne (za 2008 r. sprawozdania negatywne nie powinny wystąpić).

Wydatki państwowych funduszy celowych posiadających osobowość prawną (np. PFRON) wykazują zarządy państwowych funduszy celowych, bez przepływów wewnątrzsektorowych, tj. do innych jednostek sektora finansów publicznych. Wydatki ze środków Funduszu Pracy wykazuje w sprawozdaniu dysponent środków, bez uwzględnienia przepływów wewnątrzsektorowych. Środki Funduszu Pracy przekazane przez dysponenta na wyodrębniony rachunek bankowy samorządu województwa i powiatu na finansowanie zadań realizowanych przez ich jednostki organizacyjne (WUP, PUP) wykazują jednostki samorządu terytorialnego na podstawie sprawozdań wymienionych jednostek, wydatkujących te środki.

Dziesięć zasad sporządzania sprawozdania Rb-WS

1. Sprawozdanie sporządzają jednostki sektora finansów publicznych.

2. Sprawozdanie sporządzane jest z wydatków poniesionych z krajowych środków publicznych będących w dyspozycji jednostki na realizację celu, zadania, działania.

3. Do obliczenia wydatków strukturalnych jednostka powinna przyjąć wydatki faktycznie poniesione w okresie sprawozdawczym, udokumentowane opłaconą fakturą lub innym równoważnym dokumentem.

4. Nie uwzględnia się wszelkiego rodzaju kar, grzywien, odsetek od zaległości oraz wydatków, które mogą być odzyskane, np. podatek od towarów i usług.

5. W przypadku realizacji zadań finansowanych z udziałem środków UE jednostka wykazuje tylko wydatki poniesione w części stanowiącej wkład publiczny krajowy, jeśli po zakończeniu projektu nie zostanie zwrócone jednostce współfinansowanie ze środków UE.

6. W celu wyeliminowania wielokrotnego liczenia tych samych wydatków przez różne jednostki należy sporządzić sprawozdanie skonsolidowane oraz kierować się zasadą, że jednostka, która ostatecznie poniosła wydatek na cele strukturalne, wykazuje je w swoim sprawozdaniu Rb-WS. Należy pamiętać również o składaniu sprawozdań negatywnych.

7. W przypadku przekazania środków finansowych przez jednostkę sektora finansów publicznych na zadanie realizowane przez jednostkę niezaliczoną do sektora, przepływ środków jest wydatkiem jednostki przekazującej środki, który należy wykazać w sprawozdaniu.

8. Sprawozdanie należy sporządzić na podstawie prowadzonej dodatkowej ewidencji wydatków strukturalnych.

9. Sprawozdanie Rb-WS powinno być sporządzone na obowiązującym formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 6 do rozporządzenia Ministra Finansów z 25 stycznia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej.

10. Sprawozdanie Rb-WS sporządza się w tysiącach złotych bez miejsc po przecinku.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA