REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w przepisach o zawieszaniu działalności gospodarczej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny

REKLAMA

Od 31 marca 2009 r. w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej zmieniają się przepisy o zawieszaniu działalności gospodarczej. Po zmianach termin zawieszenia działalności gospodarczej określa przedsiębiorca w składanym wniosku (nie może to być dzień wcześniejszy niż dzień złożenia wniosku). Od tej daty powstają skutki prawne zawieszenia działalności gospodarczej w zakresie zobowiązań publicznoprawnych. Skutki prawne zawieszenia działalności będą obowiązywały do dnia poprzedzającego dzień wznowienia wykonywania działalności gospodarczej.

Zmiany wprowadzone ustawą nowelizującą z 19 grudnia 2008 r. można podzielić na:

REKLAMA

REKLAMA

1) zmiany porządkowe oraz

2) wprowadzające nowe rozwiązania.

Zmiany porządkowe polegają na tym, że usunięto z ustawy art. 27a i 27b, które jeszcze nie zdążyły wejść w życie (miały wejść od 31 marca 2009 r.). Część zagadnień z tych przepisów przeniesiono do art. 14a ustawy o swobodzie. Autorzy nowelizacji uznali, że dla wygody przedsiębiorców przepisy o zawieszaniu działalności gospodarczej powinny być bardziej skoncentrowane. Przy okazji scalania przepisów dokonano też ich zmian. W efekcie art. 14a stał się bardzo rozbudowanym przepisem regulującym zasadniczą część zagadnień o zawieszaniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Warunki zawieszania działalności gospodarczej

Dotychczas obowiązujące zasady, na jakich przedsiębiorca mógł zawiesić działalność gospodarczą, pozostały niezmienione. Nadal do zawieszenia działalności gospodarczej mają zastosowanie następujące reguły:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• zawiesić działalność może tylko przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników,

• przedsiębiorca, który zawiesił działalność, nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z tej działalności.

Nie oznacza to jednak, że przedsiębiorca nie może w tym okresie zajmować się firmą lub sprawami z nią związanymi. Przedsiębiorca ma prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Wolno mu przyjmować należności i ma obowiązek regulować zobowiązania, jeżeli powstały przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej. Wolno mu też zbyć własne środki trwałe i wyposażenie.

• przedsiębiorca może zawiesić działalność na okres nie krótszy niż 1 miesiąc i nie dłuższy niż 24 miesiące,

• w okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą.

Wszystkie wymienione reguły związane z zawieszaniem działalności gospodarczej będą obowiązywać także po 31 marca 2009 r.

Zawieszenie działalności od 31 marca 2009 r.

Ustawodawca doprecyzował, że od 31 marca 2009 r. zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej:

• następuje na wniosek przedsiębiorcy,

• rozpoczyna się od dnia wskazanego we wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej (nie może to być dzień wcześniejszy niż dzień złożenia wniosku),

• w stosunku do zobowiązań o charakterze publicznoprawnym wywiera skutki prawne od dnia, w którym rozpoczyna się zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej,

• zgłaszanie informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej w przypadku przedsiębiorców podlegających obowiązkowi wpisu do KRS następuje na podstawie przepisów o KRS.

Wznowienie działalności gospodarczej

Od 31 marca 2009 r.:

• wznowienie działalności gospodarczej następuje na wniosek przedsiębiorcy,

• okres zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej trwa do dnia złożenia wniosku o wpis informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej,

• w stosunku do zobowiązań o charakterze publicznoprawnym zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej wywiera skutki prawne do dnia poprzedzającego dzień wznowienia wykonywania działalności gospodarczej,

• zgłaszanie informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej w przypadku przedsiębiorców podlegających obowiązkowi wpisu do KRS następuje na podstawie przepisów o KRS.

 

Wniosek o zawieszenie lub wznowienie działalności gospodarczej

Nie został opracowany urzędowy wzór wniosku w sprawie zawieszenia lub wznowienia działalności gospodarczej. W praktyce takie wzory wniosków opracowują wewnętrznie poszczególne urzędy gmin. Również w przypadku wniosków o zawieszenie lub wznowienie działalności składanych przez przedsiębiorców do KRS nie obowiązują urzędowe wzory formularzy. Wniosek powinien jednak zawierać nazwę lub firmę przedsiębiorcy, numer KRS (w przypadku przedsiębiorców wpisanych do KRS), numer NIP, siedzibę i adres przedsiębiorcy, datę rozpoczęcia zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej albo datę wznowienia wykonywania działalności gospodarczej.

Konsekwencje podatkowe zawieszenia - wznowienia

W stanie prawnym przed 31 marca 2009 r. ustawa o swobodzie nie regulowała konsekwencji podatkowych zawieszenia działalności gospodarczej. Ustawodawca przeniósł regulacje w tym zakresie do poszczególnych ustaw podatkowych. Od 20 września 2008 r. art. 44 ust. 10 updof i art. 25 ust. 5a updop stanowią, że podatnik prowadzący działalność gospodarczą, który na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej, jest zwolniony w zakresie tej działalności z takich obowiązków jak wpłacanie zaliczek za okres objęty zawieszeniem.

Zwolnienie dotyczy też podatników prowadzących działalność gospodarczą, którzy są wspólnikami spółek jawnych, partnerskich, spółek komandytowych, komandytowo-akcyjnych, jeżeli to spółka zawiesiła wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej (art. 44 ust. 11 updof). Zwolnienie to stosuje się, jeżeli podatnik będący wspólnikiem spółki, nie później niż przed upływem 7 dni od dnia złożenia wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o okresie zawieszenia wykonywania tej działalności (takie zawiadomienie powinien złożyć każdy ze wspólników spółki).

W zakresie VAT podatnicy nie mają obowiązku składania deklaracji dotyczących VAT za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy (art. 99 ust. 7a ustawy o VAT). Ze zwolnienia w zakresie obowiązku składania deklaracji VAT nie mogą korzystać m.in. podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT UE oraz podatnicy dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (art. 99 ust. 7b ustawy o VAT). Podatnicy zarejestrowani do transakcji wewnątrzwspólnotowych mają obowiązek składania deklaracji i informacji podsumowujących mimo zawieszenia działalności gospodarczej.

Znowelizowana ustawa o swobodzie reguluje także skutki zawieszenia działalności w zakresie zobowiązań podatkowych. W stosunku do takich zobowiązań zawieszenie wywiera skutek z dniem wskazanym we wniosku. Dzięki temu efekt ten pokrywa się z faktycznym okresem nieprowadzenia działalności gospodarczej przez podatnika. Zmiany dostosowujące skutki zawieszenia do faktycznego okresu zawieszenia działalności (i podlegania ubezpieczeniom społecznym z tego tytułu) wprowadzono również do ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (art. 36a ust. 2). Proszę zwrócić uwagę, że nowe przepisy w zakresie składek społecznych wchodzą w życie 7 marca 2009 r., a nie 31 marca 2009 r., jak nowe przepisy o zawieszaniu działalności w ustawie o swobodzie.

O skutkach nowelizacji ustawy systemowej w zakresie zawieszenia działalności gospodarczej przeczytają Państwo w artykule: „Po 6 marca br. prowadzący działalność wyrejestrowuje się z ubezpieczeń od dnia faktycznego zawieszenia działalności” w bieżącym numerze Mk, str. 39.

• art. 1 pkt 2, art. 22 ustawy z 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw - Dz.U. z 2009 r. Nr 18, poz. 97

Tomasz Król

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA