REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w przepisach o zawieszaniu działalności gospodarczej

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny

REKLAMA

Od 31 marca 2009 r. w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej zmieniają się przepisy o zawieszaniu działalności gospodarczej. Po zmianach termin zawieszenia działalności gospodarczej określa przedsiębiorca w składanym wniosku (nie może to być dzień wcześniejszy niż dzień złożenia wniosku). Od tej daty powstają skutki prawne zawieszenia działalności gospodarczej w zakresie zobowiązań publicznoprawnych. Skutki prawne zawieszenia działalności będą obowiązywały do dnia poprzedzającego dzień wznowienia wykonywania działalności gospodarczej.

Zmiany wprowadzone ustawą nowelizującą z 19 grudnia 2008 r. można podzielić na:

REKLAMA

REKLAMA

1) zmiany porządkowe oraz

2) wprowadzające nowe rozwiązania.

Zmiany porządkowe polegają na tym, że usunięto z ustawy art. 27a i 27b, które jeszcze nie zdążyły wejść w życie (miały wejść od 31 marca 2009 r.). Część zagadnień z tych przepisów przeniesiono do art. 14a ustawy o swobodzie. Autorzy nowelizacji uznali, że dla wygody przedsiębiorców przepisy o zawieszaniu działalności gospodarczej powinny być bardziej skoncentrowane. Przy okazji scalania przepisów dokonano też ich zmian. W efekcie art. 14a stał się bardzo rozbudowanym przepisem regulującym zasadniczą część zagadnień o zawieszaniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Warunki zawieszania działalności gospodarczej

Dotychczas obowiązujące zasady, na jakich przedsiębiorca mógł zawiesić działalność gospodarczą, pozostały niezmienione. Nadal do zawieszenia działalności gospodarczej mają zastosowanie następujące reguły:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• zawiesić działalność może tylko przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników,

• przedsiębiorca, który zawiesił działalność, nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z tej działalności.

Nie oznacza to jednak, że przedsiębiorca nie może w tym okresie zajmować się firmą lub sprawami z nią związanymi. Przedsiębiorca ma prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Wolno mu przyjmować należności i ma obowiązek regulować zobowiązania, jeżeli powstały przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej. Wolno mu też zbyć własne środki trwałe i wyposażenie.

• przedsiębiorca może zawiesić działalność na okres nie krótszy niż 1 miesiąc i nie dłuższy niż 24 miesiące,

• w okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą.

Wszystkie wymienione reguły związane z zawieszaniem działalności gospodarczej będą obowiązywać także po 31 marca 2009 r.

Zawieszenie działalności od 31 marca 2009 r.

Ustawodawca doprecyzował, że od 31 marca 2009 r. zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej:

• następuje na wniosek przedsiębiorcy,

• rozpoczyna się od dnia wskazanego we wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej (nie może to być dzień wcześniejszy niż dzień złożenia wniosku),

• w stosunku do zobowiązań o charakterze publicznoprawnym wywiera skutki prawne od dnia, w którym rozpoczyna się zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej,

• zgłaszanie informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej w przypadku przedsiębiorców podlegających obowiązkowi wpisu do KRS następuje na podstawie przepisów o KRS.

Wznowienie działalności gospodarczej

Od 31 marca 2009 r.:

• wznowienie działalności gospodarczej następuje na wniosek przedsiębiorcy,

• okres zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej trwa do dnia złożenia wniosku o wpis informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej,

• w stosunku do zobowiązań o charakterze publicznoprawnym zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej wywiera skutki prawne do dnia poprzedzającego dzień wznowienia wykonywania działalności gospodarczej,

• zgłaszanie informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej w przypadku przedsiębiorców podlegających obowiązkowi wpisu do KRS następuje na podstawie przepisów o KRS.

 

Wniosek o zawieszenie lub wznowienie działalności gospodarczej

Nie został opracowany urzędowy wzór wniosku w sprawie zawieszenia lub wznowienia działalności gospodarczej. W praktyce takie wzory wniosków opracowują wewnętrznie poszczególne urzędy gmin. Również w przypadku wniosków o zawieszenie lub wznowienie działalności składanych przez przedsiębiorców do KRS nie obowiązują urzędowe wzory formularzy. Wniosek powinien jednak zawierać nazwę lub firmę przedsiębiorcy, numer KRS (w przypadku przedsiębiorców wpisanych do KRS), numer NIP, siedzibę i adres przedsiębiorcy, datę rozpoczęcia zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej albo datę wznowienia wykonywania działalności gospodarczej.

Konsekwencje podatkowe zawieszenia - wznowienia

W stanie prawnym przed 31 marca 2009 r. ustawa o swobodzie nie regulowała konsekwencji podatkowych zawieszenia działalności gospodarczej. Ustawodawca przeniósł regulacje w tym zakresie do poszczególnych ustaw podatkowych. Od 20 września 2008 r. art. 44 ust. 10 updof i art. 25 ust. 5a updop stanowią, że podatnik prowadzący działalność gospodarczą, który na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej, jest zwolniony w zakresie tej działalności z takich obowiązków jak wpłacanie zaliczek za okres objęty zawieszeniem.

Zwolnienie dotyczy też podatników prowadzących działalność gospodarczą, którzy są wspólnikami spółek jawnych, partnerskich, spółek komandytowych, komandytowo-akcyjnych, jeżeli to spółka zawiesiła wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej (art. 44 ust. 11 updof). Zwolnienie to stosuje się, jeżeli podatnik będący wspólnikiem spółki, nie później niż przed upływem 7 dni od dnia złożenia wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o okresie zawieszenia wykonywania tej działalności (takie zawiadomienie powinien złożyć każdy ze wspólników spółki).

W zakresie VAT podatnicy nie mają obowiązku składania deklaracji dotyczących VAT za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy (art. 99 ust. 7a ustawy o VAT). Ze zwolnienia w zakresie obowiązku składania deklaracji VAT nie mogą korzystać m.in. podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT UE oraz podatnicy dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (art. 99 ust. 7b ustawy o VAT). Podatnicy zarejestrowani do transakcji wewnątrzwspólnotowych mają obowiązek składania deklaracji i informacji podsumowujących mimo zawieszenia działalności gospodarczej.

Znowelizowana ustawa o swobodzie reguluje także skutki zawieszenia działalności w zakresie zobowiązań podatkowych. W stosunku do takich zobowiązań zawieszenie wywiera skutek z dniem wskazanym we wniosku. Dzięki temu efekt ten pokrywa się z faktycznym okresem nieprowadzenia działalności gospodarczej przez podatnika. Zmiany dostosowujące skutki zawieszenia do faktycznego okresu zawieszenia działalności (i podlegania ubezpieczeniom społecznym z tego tytułu) wprowadzono również do ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (art. 36a ust. 2). Proszę zwrócić uwagę, że nowe przepisy w zakresie składek społecznych wchodzą w życie 7 marca 2009 r., a nie 31 marca 2009 r., jak nowe przepisy o zawieszaniu działalności w ustawie o swobodzie.

O skutkach nowelizacji ustawy systemowej w zakresie zawieszenia działalności gospodarczej przeczytają Państwo w artykule: „Po 6 marca br. prowadzący działalność wyrejestrowuje się z ubezpieczeń od dnia faktycznego zawieszenia działalności” w bieżącym numerze Mk, str. 39.

• art. 1 pkt 2, art. 22 ustawy z 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw - Dz.U. z 2009 r. Nr 18, poz. 97

Tomasz Król

konsultant podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA