REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w przepisach o zawieszaniu działalności gospodarczej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny

REKLAMA

Od 31 marca 2009 r. w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej zmieniają się przepisy o zawieszaniu działalności gospodarczej. Po zmianach termin zawieszenia działalności gospodarczej określa przedsiębiorca w składanym wniosku (nie może to być dzień wcześniejszy niż dzień złożenia wniosku). Od tej daty powstają skutki prawne zawieszenia działalności gospodarczej w zakresie zobowiązań publicznoprawnych. Skutki prawne zawieszenia działalności będą obowiązywały do dnia poprzedzającego dzień wznowienia wykonywania działalności gospodarczej.

Zmiany wprowadzone ustawą nowelizującą z 19 grudnia 2008 r. można podzielić na:

REKLAMA

1) zmiany porządkowe oraz

2) wprowadzające nowe rozwiązania.

Zmiany porządkowe polegają na tym, że usunięto z ustawy art. 27a i 27b, które jeszcze nie zdążyły wejść w życie (miały wejść od 31 marca 2009 r.). Część zagadnień z tych przepisów przeniesiono do art. 14a ustawy o swobodzie. Autorzy nowelizacji uznali, że dla wygody przedsiębiorców przepisy o zawieszaniu działalności gospodarczej powinny być bardziej skoncentrowane. Przy okazji scalania przepisów dokonano też ich zmian. W efekcie art. 14a stał się bardzo rozbudowanym przepisem regulującym zasadniczą część zagadnień o zawieszaniu działalności gospodarczej.

Warunki zawieszania działalności gospodarczej

Dotychczas obowiązujące zasady, na jakich przedsiębiorca mógł zawiesić działalność gospodarczą, pozostały niezmienione. Nadal do zawieszenia działalności gospodarczej mają zastosowanie następujące reguły:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• zawiesić działalność może tylko przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników,

• przedsiębiorca, który zawiesił działalność, nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z tej działalności.

Nie oznacza to jednak, że przedsiębiorca nie może w tym okresie zajmować się firmą lub sprawami z nią związanymi. Przedsiębiorca ma prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Wolno mu przyjmować należności i ma obowiązek regulować zobowiązania, jeżeli powstały przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej. Wolno mu też zbyć własne środki trwałe i wyposażenie.

• przedsiębiorca może zawiesić działalność na okres nie krótszy niż 1 miesiąc i nie dłuższy niż 24 miesiące,

• w okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą.

Wszystkie wymienione reguły związane z zawieszaniem działalności gospodarczej będą obowiązywać także po 31 marca 2009 r.

Zawieszenie działalności od 31 marca 2009 r.

Ustawodawca doprecyzował, że od 31 marca 2009 r. zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej:

• następuje na wniosek przedsiębiorcy,

• rozpoczyna się od dnia wskazanego we wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej (nie może to być dzień wcześniejszy niż dzień złożenia wniosku),

• w stosunku do zobowiązań o charakterze publicznoprawnym wywiera skutki prawne od dnia, w którym rozpoczyna się zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej,

• zgłaszanie informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej w przypadku przedsiębiorców podlegających obowiązkowi wpisu do KRS następuje na podstawie przepisów o KRS.

Wznowienie działalności gospodarczej

Od 31 marca 2009 r.:

• wznowienie działalności gospodarczej następuje na wniosek przedsiębiorcy,

• okres zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej trwa do dnia złożenia wniosku o wpis informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej,

• w stosunku do zobowiązań o charakterze publicznoprawnym zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej wywiera skutki prawne do dnia poprzedzającego dzień wznowienia wykonywania działalności gospodarczej,

• zgłaszanie informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej w przypadku przedsiębiorców podlegających obowiązkowi wpisu do KRS następuje na podstawie przepisów o KRS.

 

Wniosek o zawieszenie lub wznowienie działalności gospodarczej

Nie został opracowany urzędowy wzór wniosku w sprawie zawieszenia lub wznowienia działalności gospodarczej. W praktyce takie wzory wniosków opracowują wewnętrznie poszczególne urzędy gmin. Również w przypadku wniosków o zawieszenie lub wznowienie działalności składanych przez przedsiębiorców do KRS nie obowiązują urzędowe wzory formularzy. Wniosek powinien jednak zawierać nazwę lub firmę przedsiębiorcy, numer KRS (w przypadku przedsiębiorców wpisanych do KRS), numer NIP, siedzibę i adres przedsiębiorcy, datę rozpoczęcia zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej albo datę wznowienia wykonywania działalności gospodarczej.

Konsekwencje podatkowe zawieszenia - wznowienia

REKLAMA

W stanie prawnym przed 31 marca 2009 r. ustawa o swobodzie nie regulowała konsekwencji podatkowych zawieszenia działalności gospodarczej. Ustawodawca przeniósł regulacje w tym zakresie do poszczególnych ustaw podatkowych. Od 20 września 2008 r. art. 44 ust. 10 updof i art. 25 ust. 5a updop stanowią, że podatnik prowadzący działalność gospodarczą, który na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej, jest zwolniony w zakresie tej działalności z takich obowiązków jak wpłacanie zaliczek za okres objęty zawieszeniem.

Zwolnienie dotyczy też podatników prowadzących działalność gospodarczą, którzy są wspólnikami spółek jawnych, partnerskich, spółek komandytowych, komandytowo-akcyjnych, jeżeli to spółka zawiesiła wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej (art. 44 ust. 11 updof). Zwolnienie to stosuje się, jeżeli podatnik będący wspólnikiem spółki, nie później niż przed upływem 7 dni od dnia złożenia wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o okresie zawieszenia wykonywania tej działalności (takie zawiadomienie powinien złożyć każdy ze wspólników spółki).

REKLAMA

W zakresie VAT podatnicy nie mają obowiązku składania deklaracji dotyczących VAT za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy (art. 99 ust. 7a ustawy o VAT). Ze zwolnienia w zakresie obowiązku składania deklaracji VAT nie mogą korzystać m.in. podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT UE oraz podatnicy dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (art. 99 ust. 7b ustawy o VAT). Podatnicy zarejestrowani do transakcji wewnątrzwspólnotowych mają obowiązek składania deklaracji i informacji podsumowujących mimo zawieszenia działalności gospodarczej.

Znowelizowana ustawa o swobodzie reguluje także skutki zawieszenia działalności w zakresie zobowiązań podatkowych. W stosunku do takich zobowiązań zawieszenie wywiera skutek z dniem wskazanym we wniosku. Dzięki temu efekt ten pokrywa się z faktycznym okresem nieprowadzenia działalności gospodarczej przez podatnika. Zmiany dostosowujące skutki zawieszenia do faktycznego okresu zawieszenia działalności (i podlegania ubezpieczeniom społecznym z tego tytułu) wprowadzono również do ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (art. 36a ust. 2). Proszę zwrócić uwagę, że nowe przepisy w zakresie składek społecznych wchodzą w życie 7 marca 2009 r., a nie 31 marca 2009 r., jak nowe przepisy o zawieszaniu działalności w ustawie o swobodzie.

O skutkach nowelizacji ustawy systemowej w zakresie zawieszenia działalności gospodarczej przeczytają Państwo w artykule: „Po 6 marca br. prowadzący działalność wyrejestrowuje się z ubezpieczeń od dnia faktycznego zawieszenia działalności” w bieżącym numerze Mk, str. 39.

• art. 1 pkt 2, art. 22 ustawy z 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw - Dz.U. z 2009 r. Nr 18, poz. 97

Tomasz Król

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w podatkach: Kasowy PIT obejmie tysiące nowych firm! Sprawdź, czy skorzystasz

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy, które podniosą limit przychodów uprawniających do stosowania kasowego PIT z 1 mln zł do 2 mln zł. Zmiana wynika z projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na postulaty przedsiębiorców.

Kasowy PIT - zmiany od 2026 r. Limit przychodów wzrośnie do 2 mln zł

Ministerstwo Finansów chce, by dotychczasowy limit przychodów pozwalający na skorzystanie z kasowego PIT został podniesiony z 1 mln zł do 2 mln zł. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o PIT opublikowanego 19 sierpnia 2025 r. Zmiana ta ma pozwolić większej grupie przedsiębiorców wybranie tej formy rozliczeń podatku dochodowego.

Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

REKLAMA

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

REKLAMA

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA