REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing w przedsiębiorstwie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Fil
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Główną ideą stosowania leasingu jest pozyskiwanie przez przedsiębiorców środków w celu finansowania inwestycji, zwiększania aktywów trwałych i majątku firmy. Jest to szczególnie istotne źródło finansowania dla małych i średnich przedsiębiorstw, których ograniczone zasoby kapitałowe i zdolność kredytowa często nie pozwalają na dokonywanie inwestycji majątkowych.

Rynek leasingowy zaczął funkcjonować na gruncie polskim w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Dynamiczny rozwój tego rynku był motywem do wprowadzenia niezbędnych regulacji do polskiego systemu prawnego. Stosowne regulacje dotyczące transakcji leasingu zostały początkowo wprowadzone do Kodeksu cywilnego, a następnie określone w ustawach o podatkach dochodowych, ustawie o podatku od towarów i usług oraz w prawie bilansowym.

REKLAMA

Autopromocja

W myśl artykułu 7091 Kodeksu cywilnego „finansujący zobowiązuje się, w zakresie swojej działalności, nabyć rzecz od określonego zbywcy na warunkach określonych w umowie i oddać ją korzystającemu do użytkowania albo używania i pobierania pożytków przez oznaczony czas, a korzystający zobowiązuje się płacić finansującemu wynagrodzenie pieniężne w uzgodnionych ratach, co najmniej równe cenie nabycia rzeczy przez finansującego”. Z powyższej definicji wynika, że leasing jest to umowa wzajemna i odpłatna, której strony mogą w dość swobodny sposób kształtować wzajemne zobowiązania. Ponadto umowa leasingu nosi znamiona również innych umów nazwanych w Kodeksie cywilnym tj. najmu i dzierżawy.

Leasingobiorca w zamian za otrzymanie do użytkowania jakiegoś dobra zobowiązuje się do zapłaty leasingodawcy określonego wynagrodzenia, w ustalonych ratach pieniężnych. Kwestie wysokości rat, udziału odsetek, dodatkowych opłat (w tym opłaty inicjalnej), częstotliwości wnoszenia opłat, a także określenia okresu czasu przez jaki będzie obowiązywać umowa, stanowią niezwykle istotne elementy każdej umowy leasingu. Dla leasingobiorcy będzie to kwestia szczególnie ważna, ponieważ będzie wpływać na wysokość ewentualnych korzyści podatkowych, związanych z możliwością zaliczania do kosztów uzyskanie przychodu części, bądź też całości opłat leasingowych i odpisów amortyzacyjnych. Dodatkowo w leasingu operacyjnym korzyści będą również wynikały ze skróconego okresu, w którym wydatki na spłatę środka trwałego będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

W praktyce przedmiot leasingu mogą stanowić dobra ruchome i nieruchome, zarówno nowe jak i używane, używane w celach zarobkowych lub inwestycyjnych. W szczególności leasingowi podlegają ruchomości: maszyny i urządzenia (np. sprzęt budowlany), samochody osobowe i inne środki transportu (np. samochody dostawcze), linie produkcyjne, sprzęt medyczny, wyposażenie biur. Natomiast leasing nieruchomości może obejmować biura, budynki, hale produkcyjne.

W transakcjach leasingowych występują dwie strony: leasingodawca, czyli właściciel dobra będącego przedmiotem umowy oraz leasingobiorca - użytkownik tej rzeczy. W praktyce jednak przy zawieraniu tego typu umów bierze udział szereg innych podmiotów, związanych pośrednio bądź bezpośrednio z jedną ze stron, tj.: dostawca dobra, poręczyciele, bank czy towarzystwo ubezpieczeniowe. Każdy z uczestników transakcji ma określone prawa i obowiązki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Można wyodrębnić kilka rodzajów leasingu biorąc pod uwagę różne kryteria klasyfikacji. Np. kryterium liczby stron biorących udział w umowie wyróżnia leasing bezpośredni i pośredni, kryterium przedmiotu umowy wskazuje na leasing dóbr inwestycyjnych i konsumpcyjnych, kryterium ruchu przedmiotu umowy zakłada, że leasing może być transakcją międzynarodową rozróżniając leasing czynny (eksportowy) i leasing bierny (importowy). Podziału leasingu można również dokonać biorąc pod uwagę czas trwania umowy. Wówczas wyróżnia się:

- Leasing krótkoterminowy; gdy umowa nie przekracza 3 lat,

- Leasing średnioterminowy; trwający 3-10 lat,

- Leasing długoterminowy; powyżej 10 lat.

W zależności od tego, jak w umowie leasingu zostanie potraktowana kwestia kosztów ewentualnych napraw czy ubezpieczenia, możemy mówić o leasingu pełnym i czystym. W przypadku leasingu pełnego leasingodawca będzie zobowiązany do zapewnienia powyższych świadczeń, natomiast w leasingu czystym wszelkie dodatkowe koszty ponoszone będą przez leasingobiorcę.

 

Najważniejsza klasyfikacja, dokonywana na gruncie prawa podatkowego i ustawy o rachunkowości, zakłada występowanie leasingu operacyjnego i finansowego. W myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym, podstawowym wyróżnikiem między leasingiem operacyjnym a leasingiem finansowym jest to, która ze stron umowy ma prawo dokonywać amortyzacji przedmiotu leasingu. Zatem w leasingu operacyjnym strona finansująca, jako właściciel przedmiotu będzie go nadal wykazywał w bilansie i dokonywał odpisów amortyzacyjnych. W przypadku leasingu finansowego odpisy amortyzacyjne będą dokonywane przez biorcę. W prawie bilansowym przyjęto natomiast definicję i kryteria klasyfikacji leasingu zgodne z wytycznymi Międzynarodowych Standardów Rachunkowości. Ustawa o rachunkowości wprowadza zatem klasyfikację leasingu posługując się kryterium treści ekonomicznej umowy, czyli bierze pod uwagę kwestię przekazywanego w niej ryzyka i korzyści. W przypadku, gdy zawarta umowa spełnia co najmniej jeden z warunków wymienionych w ustawie mamy do czynienia z leasingiem finansowym. Wówczas „środki trwałe i wartości zaliczane są do aktywów trwałych korzystającego, a finansujący wykazuje je odpowiednio w aktywach finansowych krótko- bądź długoterminowych”. W ten sposób korzystający uzyskuje z jednej strony prawo do czerpania wszelkich korzyści przez okres użytkowania leasingowanego dobra, ale z drugiej strony nabywa ryzyko wystąpienia np. niewykorzystanych zdolności produkcyjnych. Ustawa o rachunkowości definiuje leasing operacyjny w bardzo uproszczony sposób, ponieważ mówi, że jest to „umowa leasingowa, która nie spełnia warunków umowy leasingu finansowego”. W praktyce stosowania umów leasingu wykształcił się typ transakcji, który w myśl przepisów ustawy o rachunkowości stanowi leasing finansowy, natomiast od strony podatkowej zaliczany jest do leasingu operacyjnego.

Leasing pozostaje istotną alternatywą dla kredytów bankowych, a wprowadzenie uproszczonych procedur związanych z zawarciem takich umów może sprawiać, że również małe podmioty gospodarcze mają możliwość dokonywania inwestycji, bez konieczności angażowania własnego kapitału.

W praktyce korzyści wynikające ze stosowania transakcji leasingowych widoczne są w działaniu mechanizmu tarczy podatkowej. W zależności od wybranego wariantu operacje leasingowe wpływają na podstawę opodatkowania podmiotu, w różny sposób i w różnym okresie czasu. Wynika to z faktu, że korzystający może wliczać do kosztów uzyskania przychodów, w zależności od rodzaju leasingu, ponoszone przez niego opłaty leasingowe, tj.: opłata wstępna, raty leasingowe (bądź jedynie części odsetkowe tych opłat), prowizje, opłaty manipulacyjne, a także pozostałe wydatki związane z eksploatacją przedmiotu leasingu (np. paliwo). Od formy leasingu będzie również uzależniona kwestia odpisów amortyzacyjnych, dokonywanych przez jedną ze stron umowy. Dodatkowa korzyść dla korzystających z leasingu może również wiązać się z tym, że umowa zawierana jest na określony termin. W związku z tym, po zakończeniu umowy taki podmiot może w elastyczny sposób dokonać inwestycji w nowy środek trwały, bez konieczności ponoszenia kosztów sprzedaży, bądź też likwidacji dotychczas użytkowanego przedmiotu.

 

Źródła:

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych

Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości

A. Kowalska, B. Baran, P. Rastawicki, A. Kowalski, „Leasing - skutki prawne, podatkowe i rachunkowe w 2009 roku”, op. cit., s. 38-39.

S. Wrzosek (red.), „Ocena efektywności inwestycji”, 2008 r., s. 153-154.

H. Chynał, „Kredyty bankowe i inne formy finansowania. Poradnik dla małych i średnich firm”, Difin, Warszawa 2008 r., s. 97.

J. Grzywacz, M. Burżacka-Majcher, „Leasing w przedsiębiorstwie”, op. cit., s. 17.

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. nr 6, poz. 93 ze zm.)

Anna Fil

Asystent

Departament Outsourcingu Rachunkowości

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Grant Thornton Frąckowiak Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA