REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing w przedsiębiorstwie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Fil
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Główną ideą stosowania leasingu jest pozyskiwanie przez przedsiębiorców środków w celu finansowania inwestycji, zwiększania aktywów trwałych i majątku firmy. Jest to szczególnie istotne źródło finansowania dla małych i średnich przedsiębiorstw, których ograniczone zasoby kapitałowe i zdolność kredytowa często nie pozwalają na dokonywanie inwestycji majątkowych.

REKLAMA

Rynek leasingowy zaczął funkcjonować na gruncie polskim w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Dynamiczny rozwój tego rynku był motywem do wprowadzenia niezbędnych regulacji do polskiego systemu prawnego. Stosowne regulacje dotyczące transakcji leasingu zostały początkowo wprowadzone do Kodeksu cywilnego, a następnie określone w ustawach o podatkach dochodowych, ustawie o podatku od towarów i usług oraz w prawie bilansowym.

REKLAMA

W myśl artykułu 7091 Kodeksu cywilnego „finansujący zobowiązuje się, w zakresie swojej działalności, nabyć rzecz od określonego zbywcy na warunkach określonych w umowie i oddać ją korzystającemu do użytkowania albo używania i pobierania pożytków przez oznaczony czas, a korzystający zobowiązuje się płacić finansującemu wynagrodzenie pieniężne w uzgodnionych ratach, co najmniej równe cenie nabycia rzeczy przez finansującego”. Z powyższej definicji wynika, że leasing jest to umowa wzajemna i odpłatna, której strony mogą w dość swobodny sposób kształtować wzajemne zobowiązania. Ponadto umowa leasingu nosi znamiona również innych umów nazwanych w Kodeksie cywilnym tj. najmu i dzierżawy.

REKLAMA

Leasingobiorca w zamian za otrzymanie do użytkowania jakiegoś dobra zobowiązuje się do zapłaty leasingodawcy określonego wynagrodzenia, w ustalonych ratach pieniężnych. Kwestie wysokości rat, udziału odsetek, dodatkowych opłat (w tym opłaty inicjalnej), częstotliwości wnoszenia opłat, a także określenia okresu czasu przez jaki będzie obowiązywać umowa, stanowią niezwykle istotne elementy każdej umowy leasingu. Dla leasingobiorcy będzie to kwestia szczególnie ważna, ponieważ będzie wpływać na wysokość ewentualnych korzyści podatkowych, związanych z możliwością zaliczania do kosztów uzyskanie przychodu części, bądź też całości opłat leasingowych i odpisów amortyzacyjnych. Dodatkowo w leasingu operacyjnym korzyści będą również wynikały ze skróconego okresu, w którym wydatki na spłatę środka trwałego będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

W praktyce przedmiot leasingu mogą stanowić dobra ruchome i nieruchome, zarówno nowe jak i używane, używane w celach zarobkowych lub inwestycyjnych. W szczególności leasingowi podlegają ruchomości: maszyny i urządzenia (np. sprzęt budowlany), samochody osobowe i inne środki transportu (np. samochody dostawcze), linie produkcyjne, sprzęt medyczny, wyposażenie biur. Natomiast leasing nieruchomości może obejmować biura, budynki, hale produkcyjne.

W transakcjach leasingowych występują dwie strony: leasingodawca, czyli właściciel dobra będącego przedmiotem umowy oraz leasingobiorca - użytkownik tej rzeczy. W praktyce jednak przy zawieraniu tego typu umów bierze udział szereg innych podmiotów, związanych pośrednio bądź bezpośrednio z jedną ze stron, tj.: dostawca dobra, poręczyciele, bank czy towarzystwo ubezpieczeniowe. Każdy z uczestników transakcji ma określone prawa i obowiązki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Można wyodrębnić kilka rodzajów leasingu biorąc pod uwagę różne kryteria klasyfikacji. Np. kryterium liczby stron biorących udział w umowie wyróżnia leasing bezpośredni i pośredni, kryterium przedmiotu umowy wskazuje na leasing dóbr inwestycyjnych i konsumpcyjnych, kryterium ruchu przedmiotu umowy zakłada, że leasing może być transakcją międzynarodową rozróżniając leasing czynny (eksportowy) i leasing bierny (importowy). Podziału leasingu można również dokonać biorąc pod uwagę czas trwania umowy. Wówczas wyróżnia się:

- Leasing krótkoterminowy; gdy umowa nie przekracza 3 lat,

- Leasing średnioterminowy; trwający 3-10 lat,

- Leasing długoterminowy; powyżej 10 lat.

W zależności od tego, jak w umowie leasingu zostanie potraktowana kwestia kosztów ewentualnych napraw czy ubezpieczenia, możemy mówić o leasingu pełnym i czystym. W przypadku leasingu pełnego leasingodawca będzie zobowiązany do zapewnienia powyższych świadczeń, natomiast w leasingu czystym wszelkie dodatkowe koszty ponoszone będą przez leasingobiorcę.

 

Najważniejsza klasyfikacja, dokonywana na gruncie prawa podatkowego i ustawy o rachunkowości, zakłada występowanie leasingu operacyjnego i finansowego. W myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym, podstawowym wyróżnikiem między leasingiem operacyjnym a leasingiem finansowym jest to, która ze stron umowy ma prawo dokonywać amortyzacji przedmiotu leasingu. Zatem w leasingu operacyjnym strona finansująca, jako właściciel przedmiotu będzie go nadal wykazywał w bilansie i dokonywał odpisów amortyzacyjnych. W przypadku leasingu finansowego odpisy amortyzacyjne będą dokonywane przez biorcę. W prawie bilansowym przyjęto natomiast definicję i kryteria klasyfikacji leasingu zgodne z wytycznymi Międzynarodowych Standardów Rachunkowości. Ustawa o rachunkowości wprowadza zatem klasyfikację leasingu posługując się kryterium treści ekonomicznej umowy, czyli bierze pod uwagę kwestię przekazywanego w niej ryzyka i korzyści. W przypadku, gdy zawarta umowa spełnia co najmniej jeden z warunków wymienionych w ustawie mamy do czynienia z leasingiem finansowym. Wówczas „środki trwałe i wartości zaliczane są do aktywów trwałych korzystającego, a finansujący wykazuje je odpowiednio w aktywach finansowych krótko- bądź długoterminowych”. W ten sposób korzystający uzyskuje z jednej strony prawo do czerpania wszelkich korzyści przez okres użytkowania leasingowanego dobra, ale z drugiej strony nabywa ryzyko wystąpienia np. niewykorzystanych zdolności produkcyjnych. Ustawa o rachunkowości definiuje leasing operacyjny w bardzo uproszczony sposób, ponieważ mówi, że jest to „umowa leasingowa, która nie spełnia warunków umowy leasingu finansowego”. W praktyce stosowania umów leasingu wykształcił się typ transakcji, który w myśl przepisów ustawy o rachunkowości stanowi leasing finansowy, natomiast od strony podatkowej zaliczany jest do leasingu operacyjnego.

Leasing pozostaje istotną alternatywą dla kredytów bankowych, a wprowadzenie uproszczonych procedur związanych z zawarciem takich umów może sprawiać, że również małe podmioty gospodarcze mają możliwość dokonywania inwestycji, bez konieczności angażowania własnego kapitału.

W praktyce korzyści wynikające ze stosowania transakcji leasingowych widoczne są w działaniu mechanizmu tarczy podatkowej. W zależności od wybranego wariantu operacje leasingowe wpływają na podstawę opodatkowania podmiotu, w różny sposób i w różnym okresie czasu. Wynika to z faktu, że korzystający może wliczać do kosztów uzyskania przychodów, w zależności od rodzaju leasingu, ponoszone przez niego opłaty leasingowe, tj.: opłata wstępna, raty leasingowe (bądź jedynie części odsetkowe tych opłat), prowizje, opłaty manipulacyjne, a także pozostałe wydatki związane z eksploatacją przedmiotu leasingu (np. paliwo). Od formy leasingu będzie również uzależniona kwestia odpisów amortyzacyjnych, dokonywanych przez jedną ze stron umowy. Dodatkowa korzyść dla korzystających z leasingu może również wiązać się z tym, że umowa zawierana jest na określony termin. W związku z tym, po zakończeniu umowy taki podmiot może w elastyczny sposób dokonać inwestycji w nowy środek trwały, bez konieczności ponoszenia kosztów sprzedaży, bądź też likwidacji dotychczas użytkowanego przedmiotu.

 

Źródła:

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych

Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości

A. Kowalska, B. Baran, P. Rastawicki, A. Kowalski, „Leasing - skutki prawne, podatkowe i rachunkowe w 2009 roku”, op. cit., s. 38-39.

S. Wrzosek (red.), „Ocena efektywności inwestycji”, 2008 r., s. 153-154.

H. Chynał, „Kredyty bankowe i inne formy finansowania. Poradnik dla małych i średnich firm”, Difin, Warszawa 2008 r., s. 97.

J. Grzywacz, M. Burżacka-Majcher, „Leasing w przedsiębiorstwie”, op. cit., s. 17.

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. nr 6, poz. 93 ze zm.)

Anna Fil

Asystent

Departament Outsourcingu Rachunkowości

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Grant Thornton Frąckowiak Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA