REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ABC Prawa - Dłużniku, nie zapomnij o pokwitowaniu!

REKLAMA

W poniższej publikacji postaramy się przedstawić instytucję pokwitowania spełnienia świadczenia.

Wykonaliśmy swoje zobowiązanie (np. zapłaciliśmy wskazaną w umowie sprzedaży cenę), wierzyciel został zatem zaspokojony. I co dalej? Czy możemy spokojnie korzystać z zakupionej rzeczy w sytuacji, gdy nie mamy pokwitowania spełnienia przez nas świadczenia? Otóż w takiej sytuacji najlepiej zadbać jeszcze o wystawienie przez wierzyciela pokwitowania spełnienia przez nas zobowiązania. Pozwoli to uchronić się nam przed ewentualnymi roszczeniami naszego byłego wierzyciela, opartych na twierdzeniu, iż nie wykonaliśmy naszego zobowiązania.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pokwitowanie to dokument, w którym wierzyciel oświadcza, że dłużnik spełnił swoje świadczenie w całości lub części. Pokwitowanie powinno być pisemne, z własnoręcznym podpisem wierzyciela (cała pozostała treść może mieć formę wydruku komputerowego). Oprócz oznaczenia wierzyciela i dłużnika w treści pokwitowania powinno być zawarte oznaczenie zobowiązania, które zostało spełnione (np. poprzez wskazanie umowy, z jakiej wynikało).

Co do zasady, wierzyciel ma obowiązek wystawić pokwitowanie, jeśli dłużnik wykona swoje zobowiązanie i tego zażąda. W razie odmowy wierzyciela, dłużnik może wstrzymać się z wykonaniem zobowiązania, bądź złożyć przedmiot świadczenia do depozytu sądowego. W niektórych sytuacjach, np. na targu, takie pokwitowania zgodnie z ustalonymi zwyczajami, nie są wystawiane. Jeżeli dłużnik ma w tym interes, może żądać pokwitowania w szczególnej formie (np. w formie aktu notarialnego).

Z dwoma rodzajami pokwitowań wiążą się szczególne domniemania prawne. Pierwszym z nich jest pokwitowanie zapłaty sumy dłużnej (np. pożyczki), co do którego domniemywa się, że wraz z tą sumą pieniężną zostały zapłacone również odsetki. Drugim rodzajem jest pokwitowanie spełnienia świadczenia okresowego (np. czynszu), z którego wnosi się, że spełnione zostały również świadczenia wymagalne za wcześniejsze okresy. Domniemania te można oczywiście obalić w postępowaniu dowodowym przed sądem.

REKLAMA

Należy jednak zaznaczyć, że pokwitowanie jest dokumentem prywatnym, który  stanowi  dowód tego, że osoba, która je podpisała, złożyła oświadczenie zawarte w dokumencie. Oznacza to, że niesfałszowane pokwitowanie potwierdza, a zatem stanowi dowód, że wierzyciel oświadczył, iż zobowiązanie zostało spełnione, a nie musi być to przecież zgodne z prawdą. Potwierdzeniem tej tezy jest m.in. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 2 lipca 2009 r. (sygn. akt V CSK 4/09). Wynika z niego, że pokwitowanie stanowi źródło domniemania, że zobowiązanie zostało spełnione, które może być jednak obalone przez osobę twierdzącą przeciwnie, poprzez udowodnienie, że tak się wcale nie stało. Mimo tego, pokwitowanie jest środkiem, który zabezpiecza dłużnika przed nieuczciwością wierzycieli, gdyż podważenie zawartego w nim oświadczenia z pewnością nie jest łatwe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jakich sytuacjach należy domagać się pokwitowania?

Z całą pewnością w każdej sytuacji, w której dokonujemy wpłaty pieniężnej i chcemy legitymować się dokumentem, który to potwierdza. Na przykład, w przypadku stosunku najmu warto kwitować kolejne wpłaty czynszu, a także wpłacenie kaucji. Jeżeli udzielamy pożyczki bądź ją zwracamy, również fakt przekazania pieniędzy dobrze jest pokwitować. W sytuacji, kiedy działamy jako pełnomocnik drugiej osoby należy potwierdzić w ten sposób rozliczenia pieniężne, jakich dokonujemy. Dokument ten może również przydać się w przypadku, kiedy dokonujemy zakupu i uiszczamy cenę przed odbiorem przedmiotu sprzedaży.

Podsumowując, pokwitowanie może okazać się przydatnym dokumentem i dowodem. Za jego pomocą można bronić się przed nieuczciwością wierzyciela, który próbuje negować fakt spełnienia świadczenia. Dzięki pokwitowaniu przysługuje nam domniemanie, że świadczenie spełniliśmy i to na wierzycielu ciąży wówczas obowiązek udowodnienia, że tak się nie stało. Z kolei stawiając się po stronie wierzyciela, należy wskazać, że nigdy nie należy wystawiać pokwitowania odbioru świadczenia, które nie trafiło do naszych rąk. Pokwitowanie spełnienia świadczenia, którego faktycznie wierzyciel nie otrzymał, stawia go w trudnej sytuacji, ponieważ daje dłużnikowi dowód potwierdzający spełnienie świadczenia, którego podważenie (jeśli świadczenie, pomimo wystawienia pokwitowania, nie zostało spełnione) nie będzie łatwe.

Aneta Wrona-Kłoczko

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA