REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ABC Prawa - Ubezpieczenie mieszkania

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W poniższej publikacji postaramy się przedstawić charakterystykę ubezpieczenia majątkowego, w tym w szczególności ubezpieczenia mieszkania.


Na wstępie warto wskazać, że umowa ubezpieczenia została uregulowana w Kodeksie cywilnym (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm., dalej „Kodeks cywilny”), a sama działalność ubezpieczeniowa i szczegółowe kwestie z tym związane zostały uregulowane w szeregu ustaw szczególnych. Przez umowę ubezpieczenia ubezpieczyciel zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, spełnić określone świadczenie w razie zajścia przewidzianego w umowie wypadku, a ubezpieczający zobowiązuje się zapłacić składkę. Przy ubezpieczeniu majątkowym (a takim właśnie jest ubezpieczenie mieszkania), świadczenie ubezpieczyciela polega w szczególności na zapłacie określonego odszkodowania za szkodę powstałą wskutek przewidzianego w umowie wypadku.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Każdy moment jest odpowiedni na ubezpieczenie mieszkania, ponieważ często mieszkanie jest naszym najcenniejszym aktywem. Elementami, jakie powinny znaleźć się w umowie ubezpieczenia mieszkania, oprócz wskazania stron umowy, są: dokładne określenie ubezpieczanego mieszkania, okres, na jaki umowa zostaje zawarta (najczęściej są to umowy roczne), zakres ubezpieczenia (czyli wskazanie sytuacji, w których ubezpieczyciel zobowiązany jest do wypłaty określonego świadczenia), a także wysokość składki. Ubezpieczyciel zobowiązany jest potwierdzić zawarcie umowy dokumentem ubezpieczenia, najczęściej jest to tzw. polisa. Warto przy tym wskazać, że integralną częścią umowy ubezpieczenia są najczęściej tzw. ogólne warunki ubezpieczenia (dalej „OWU”).

To OWU określają najistotniejsze elementy umowy ubezpieczenia, w tym przede wszystkim zakres odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń, wyłączenia i ograniczenia odpowiedzialności, sposób zawarcia umowy ubezpieczenia, sposób ustalania sumy ubezpieczenia, podstawę ustalenia składki, sposób oraz termin dokonywania opłat, obowiązki ubezpieczającego, a także sposób ustalenia wysokości odszkodowania oraz termin jego realizacji.

Jednym z najważniejszych elementów umowy ubezpieczenia naszego mieszkania jest zakres ubezpieczenia, czyli sytuacje, w których ubezpieczyciel zobowiązany będzie do wypłaty określonego świadczenia. Dlatego, zanim podpiszemy umowę ubezpieczenia z określonym towarzystwem ubezpieczeń, należy dokładnie zapoznać się z jego ofertą nie tylko pod kątem wysokości oferowanej składki, ale przede wszystkim pod kątem oferowanej ochrony ubezpieczeniowej. Pozwoli to nam dokonać wyboru takiej oferty, która najpełniej odpowiada naszym oczekiwaniom i potrzebom.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W zależności od konkretnego wariantu, zakres ubezpieczenia może obejmować szkody powstałe m. in. na skutek: zdarzeń losowych i związanych z nimi akcji ratunkowych (np. pożar, uderzenie pioruna, zalanie, huragan, powódź, grad, wybuch, osuwanie się ziemi), zniszczeń spowodowanych kradzieżą z włamaniem i rabunkiem. Ubezpieczenie mieszkania może obejmować: substancję mieszkaniową (uszkodzenie lub zniszczenie murów mieszkania) oraz wyposażenie mieszkania (meble, sprzęt RTV). Warunkiem otrzymania od ubezpieczyciela stuprocentowego pokrycia szkody, jest identyczna wysokość sumy ubezpieczenia z wartością ubezpieczanego mienia. W razie zajścia zdarzenia, określonego w umowie ubezpieczenia (OWU), ubezpieczyciel będzie zobowiązany do wypłaty nam stosownego odszkodowania. Sposób liczenia takiego odszkodowania również określa umowa ubezpieczenia (OWU), co także należy przeanalizować przed zawarciem umowy ubezpieczenia. Warto również zwrócić uwagę na określone w umowie ubezpieczenia (OWU) tzw. podlimity i wyłączenia. Podlimity to obliczane procentowo od zasadniczej sumy ubezpieczenia (gwarancyjnej) maksymalne wartości, w ramach których kompensowane są poszczególne kategorie szkód (np. strat w gotówce i innych środkach płatniczych, papierach wartościowych na okaziciela czy w sprzęcie RTV). Wyłączenia zaś, to składniki, które nie podlegają ubezpieczeniu (np. antyki).

Do podstawowych obowiązków ubezpieczonego należy dokonywanie terminowych płatności oraz odpowiednie zabezpieczenie mieszkania (np. stosowne zamki w drzwiach), które często są również określone w OWU. Wysokość składki ubezpieczeniowej określa umowa ubezpieczenia i jest ona uzależniona m. in. od oferty danego ubezpieczyciela, a także on ilości i jakość zabezpieczeń, jakie posiada nasze mieszkanie. Im więcej zabezpieczeń (np. mieszkanie położone na strzeżonym osiedlu, zainstalowanie zabezpieczeń antywłamaniowych), tym nasza składka powinna być niższa.

Podsumowując, zawierając umowę ubezpieczenia naszego mieszkania, należy dokładnie zapoznać się oferowanymi warunkami ubezpieczenia, w tym przede wszystkim z OWU, które określają najistotniejsze elementy ubezpieczenia. Pozwoli to na wybór takiej oferty, która zawiera m. in. satysfakcjonujący nas zakres odpowiedzialności ubezpieczyciela w odniesieniu do proponowanej wysokości składki ubezpieczeniowej.

Patrycja Dzięgielewska

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA