REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Premie i bonusy

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podmioty prowadzące działalność gospodarczą podejmują rozmaite działania zmierzające do zwiększenia sprzedaży towarów. Jednym z możliwych zachowań jest wypłacanie kontrahentom premii pieniężnych za osiągnięcie lub przekroczenie określonego pułapu obrotów towarami danego dostawcy w zakładanym okresie.


Problemem, z jakim borykają się firmy zarówno wypłacające, jak i otrzymujące takie premie, jest sposób ich dokumentowania. Niestety stanowisko organów podatkowych w tej sprawie nie jest jednolite. Również sądy administracyjne nie są w tej kwestii zgodne.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jeszcze kilka lat temu, organy podatkowe dość powszechnie prezentowały pogląd, że wypłata premii pieniężnej stanowi wynagrodzenie za usługi świadczone przez kontrahenta nabywającego towary, a w konsekwencji podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Takie stanowisko nie znalazło aprobaty sądów administracyjnych. Sądy te dość powszechnie wskazywały, że samo dokonywanie zakupów w określonej wysokości mieści się w zakresie czynności opodatkowanych VAT w postaci dostawy towarów. Nie można zatem uznać, że zrealizowanie określonego pułapu obrotów stanowi świadczenie usług. Dostawa towarów nie może bowiem być jednocześnie usługą. Podejście prezentowane przez organy podatkowe prowadziłoby w konsekwencji do podwójnego opodatkowania tej samej czynności, pierwszy raz, jako sprzedaży (dostawy towarów), drugi, jako zakupu (świadczenia usługi) przez nabywcę tego samego towaru, w ramach tej samej transakcji, co naruszałoby istotę podatku VAT.

Obecnie, organy podatkowe stoją na stanowisku, że wypłacane premie pieniężne stanowią de facto rabat, zmniejszający obrót będący podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Konsekwencją takiego podejścia, jest konieczność wystawienia faktury korygującej, zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie wystawiania faktur.

Wielu podatników nie zgadza się z takim podejściem, uznając, że premia pieniężna stanowi rodzaj nagrody wypłacanej kontrahentom z tytułu osiągnięcia przez nich satysfakcjonujących dostawcę obrotów, nie odnosi się natomiast do konkretnych transakcji. Premia tego rodzaju ma zatem charakter motywacyjny. W rezultacie zastosowania takiego podejścia, firma wypłacająca premię pieniężną powinna udokumentować ten fakt poprzez wystawienie noty księgowej.

REKLAMA

Wprawdzie oba z przedstawionych powyżej rozwiązań są neutralne budżetowo, gdyż udzielony rabat obniża wprawdzie podstawę opodatkowania u dostawcy i jego podatek należny, lecz obliguje odbiorcę do obniżenia o tę samą kwotę podatku naliczonego. Natomiast instytucja premii pieniężnej, jeżeli jest udzielana jedynie z tytułu wielkości pułapu dokonanych zakupów, jest obojętna podatkowo, gdyż, jak wskazano powyżej, nie stanowi ona wynagrodzenia z tytułu usługi, czyli nie jest opodatkowana VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A zatem, czy wynagrodzenie motywacyjne wobec kontrahenta z tytułu wielkości sprzedaży lub terminowości regulowania należności przyjmie formę premii pieniężnej (procentowej lub kwotowej), czy rabatu obniżającego obrót w rozumieniu ustawy o VAT, powinna decydować wybrana przez przedsiębiorcę strategia gospodarcza. W konsekwencji, organy podatkowe nie powinny mieć możliwości decydowania o zakwalifikowaniu udzielonej przez podatnika premii pieniężnej jako rabatu obniżającego jego obrót.

Wydaje się, że taki pogląd został powszechnie zaakceptowany przez sądy administracyjne (zob. m.in. orzeczenia NSA: I FSK 630/10 z 7 kwietnia 2011 r., I FSK 797/10 z 13 kwietnia 2011 r., I FSK 432/10 z 24 marca 2011 r., I FSK 1202/10 z 31 sierpnia 2011 r.). Niemniej, niektóre składy orzekające prezentują odmienne stanowisko. Przykładowo, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w nieprawomocnym wyroku I SA/Łd 1201/11 z 1 grudnia 2011 r. stwierdził, że „skoro wypłata świadczenia związana jest też z wszystkimi transakcjami dokonanymi w przyjętym okresie, to oznacza to, że jest związana z każdą z nich i do każdej z nich może być przypisana w ściśle określonej wysokości. (...) Można więc powiązać omawiany bonus z dokonanymi w danym czasie transakcjami i wystawionymi fakturami. Oznacza to, że w przypadku rabatu, spełniającego cechy opisane w art. 29 ust. 4 VAT, podatnik obowiązany jest wystawić fakturę korygującą”.

Jak zatem traktować przyznawany kontrahentowi „dodatek motywacyjny”? Na tak postawione pytanie nie można obecnie jednoznacznie odpowiedzieć. Traktowanie premii pieniężnej jako nagrody mającej charakter motywacyjny, i dokumentowanie jej notą księgową może prowadzić do sporów z organami podatkowymi. Wydaje się, że jedyną szansą na jednoznaczne rozstrzygnięcie tej kwestii jest wystąpienie przez skład orzekający sądu administracyjnego z pytaniem prawnym do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Sąd ten ma bowiem prawo podjęcia uchwały mającej na celu wyjaśnienie przepisów prawnych, których stosowanie wywołało rozbieżności w orzecznictwie sądów administracyjnych. Do tego czasu, podatnicy chcący zwiększyć swoje bezpieczeństwo podatkowe powinni rozważyć wystąpienie o interpretację prawa podatkowego w tym zakresie.

Michał Krzewiński, Tax Manager

Laura Strzemiecka, Młodszy Konsultant


 

Źródło: Accace

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA