REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Premie i bonusy

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podmioty prowadzące działalność gospodarczą podejmują rozmaite działania zmierzające do zwiększenia sprzedaży towarów. Jednym z możliwych zachowań jest wypłacanie kontrahentom premii pieniężnych za osiągnięcie lub przekroczenie określonego pułapu obrotów towarami danego dostawcy w zakładanym okresie.


Problemem, z jakim borykają się firmy zarówno wypłacające, jak i otrzymujące takie premie, jest sposób ich dokumentowania. Niestety stanowisko organów podatkowych w tej sprawie nie jest jednolite. Również sądy administracyjne nie są w tej kwestii zgodne.

REKLAMA

Autopromocja

Jeszcze kilka lat temu, organy podatkowe dość powszechnie prezentowały pogląd, że wypłata premii pieniężnej stanowi wynagrodzenie za usługi świadczone przez kontrahenta nabywającego towary, a w konsekwencji podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Takie stanowisko nie znalazło aprobaty sądów administracyjnych. Sądy te dość powszechnie wskazywały, że samo dokonywanie zakupów w określonej wysokości mieści się w zakresie czynności opodatkowanych VAT w postaci dostawy towarów. Nie można zatem uznać, że zrealizowanie określonego pułapu obrotów stanowi świadczenie usług. Dostawa towarów nie może bowiem być jednocześnie usługą. Podejście prezentowane przez organy podatkowe prowadziłoby w konsekwencji do podwójnego opodatkowania tej samej czynności, pierwszy raz, jako sprzedaży (dostawy towarów), drugi, jako zakupu (świadczenia usługi) przez nabywcę tego samego towaru, w ramach tej samej transakcji, co naruszałoby istotę podatku VAT.

Obecnie, organy podatkowe stoją na stanowisku, że wypłacane premie pieniężne stanowią de facto rabat, zmniejszający obrót będący podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Konsekwencją takiego podejścia, jest konieczność wystawienia faktury korygującej, zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie wystawiania faktur.

Wielu podatników nie zgadza się z takim podejściem, uznając, że premia pieniężna stanowi rodzaj nagrody wypłacanej kontrahentom z tytułu osiągnięcia przez nich satysfakcjonujących dostawcę obrotów, nie odnosi się natomiast do konkretnych transakcji. Premia tego rodzaju ma zatem charakter motywacyjny. W rezultacie zastosowania takiego podejścia, firma wypłacająca premię pieniężną powinna udokumentować ten fakt poprzez wystawienie noty księgowej.

Wprawdzie oba z przedstawionych powyżej rozwiązań są neutralne budżetowo, gdyż udzielony rabat obniża wprawdzie podstawę opodatkowania u dostawcy i jego podatek należny, lecz obliguje odbiorcę do obniżenia o tę samą kwotę podatku naliczonego. Natomiast instytucja premii pieniężnej, jeżeli jest udzielana jedynie z tytułu wielkości pułapu dokonanych zakupów, jest obojętna podatkowo, gdyż, jak wskazano powyżej, nie stanowi ona wynagrodzenia z tytułu usługi, czyli nie jest opodatkowana VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A zatem, czy wynagrodzenie motywacyjne wobec kontrahenta z tytułu wielkości sprzedaży lub terminowości regulowania należności przyjmie formę premii pieniężnej (procentowej lub kwotowej), czy rabatu obniżającego obrót w rozumieniu ustawy o VAT, powinna decydować wybrana przez przedsiębiorcę strategia gospodarcza. W konsekwencji, organy podatkowe nie powinny mieć możliwości decydowania o zakwalifikowaniu udzielonej przez podatnika premii pieniężnej jako rabatu obniżającego jego obrót.

Wydaje się, że taki pogląd został powszechnie zaakceptowany przez sądy administracyjne (zob. m.in. orzeczenia NSA: I FSK 630/10 z 7 kwietnia 2011 r., I FSK 797/10 z 13 kwietnia 2011 r., I FSK 432/10 z 24 marca 2011 r., I FSK 1202/10 z 31 sierpnia 2011 r.). Niemniej, niektóre składy orzekające prezentują odmienne stanowisko. Przykładowo, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w nieprawomocnym wyroku I SA/Łd 1201/11 z 1 grudnia 2011 r. stwierdził, że „skoro wypłata świadczenia związana jest też z wszystkimi transakcjami dokonanymi w przyjętym okresie, to oznacza to, że jest związana z każdą z nich i do każdej z nich może być przypisana w ściśle określonej wysokości. (...) Można więc powiązać omawiany bonus z dokonanymi w danym czasie transakcjami i wystawionymi fakturami. Oznacza to, że w przypadku rabatu, spełniającego cechy opisane w art. 29 ust. 4 VAT, podatnik obowiązany jest wystawić fakturę korygującą”.

Jak zatem traktować przyznawany kontrahentowi „dodatek motywacyjny”? Na tak postawione pytanie nie można obecnie jednoznacznie odpowiedzieć. Traktowanie premii pieniężnej jako nagrody mającej charakter motywacyjny, i dokumentowanie jej notą księgową może prowadzić do sporów z organami podatkowymi. Wydaje się, że jedyną szansą na jednoznaczne rozstrzygnięcie tej kwestii jest wystąpienie przez skład orzekający sądu administracyjnego z pytaniem prawnym do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Sąd ten ma bowiem prawo podjęcia uchwały mającej na celu wyjaśnienie przepisów prawnych, których stosowanie wywołało rozbieżności w orzecznictwie sądów administracyjnych. Do tego czasu, podatnicy chcący zwiększyć swoje bezpieczeństwo podatkowe powinni rozważyć wystąpienie o interpretację prawa podatkowego w tym zakresie.

Michał Krzewiński, Tax Manager

Laura Strzemiecka, Młodszy Konsultant


 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Accace

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA