REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak złożyć korektę rocznego sprawozdania o opłacie produktowej

Sławomir Biliński

REKLAMA

30 marca 2007 r. był ostatnim dniem składania przez przedsiębiorców sprawozdania o opłacie produktowej za 2006 r.

Obowiązek corocznego składania takiego sprawozdania wynika z przepisów ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej. Ilość zmian, jakie weszły w życie w 2006 r. sprawiła, że łatwo było o pomyłkę w składanym sprawozdaniu. Dotyczy to zwłaszcza tych spośród przedsiębiorców, którzy nie korzystają z pomocy organizacji odzysku w realizacji obowiązków wynikających z ustawy.

Jeżeli przedsiębiorca zorientował się, że nieprawidłowo wypełnił sprawozdanie OŚ-OP1, ma obowiązek dokonania jego korekty. Przepisy ustawy o opłacie produktowej odsyłają do Ordynacji podatkowej.

do ponoszenia opłat produktowych stosuje się odpowiednio przepisy działu III ustawy Ordynacja podatkowa, z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują marszałkowi województwa (art. 19 ustawy o opłacie produktowej).

Stosowanie przepisów Ordynacji podatkowej oznacza, że przedsiębiorca w celu skorygowania błędu w deklaracji powinien przesłać do marszałka województwa poprawnie wypełniony druk. Do takiego poprawionego sprawozdania dołączyć trzeba pisemne uzasadnienie przyczyn korekty (art. 81 Ordynacji podatkowej).

Błąd w rocznym sprawozdaniu o opłacie produktowej może oznaczać powstanie nadpłaty, jeżeli spółka pomyliła się na swoją niekorzyść. Wówczas urząd marszałkowski powinien zwrócić kwotę nadpłaty lub zaliczyć ją na poczet przyszłorocznych należności.

Jeżeli w wyniku błędu przedsiębiorca zapłacił opłatę w wysokości niższej, to ma obowiązek zapłacenia brakującej kwoty wraz z odsetkami od zaległości podatkowych. Wynika to z art. 18 ustawy o opłacie produktowej. Odsetki są tu naliczane od dnia następującego po dniu upływu terminu płatności. Przypomnijmy, że opłata produktowa jest wpłacana na odrębny rachunek bankowy urzędu marszałkowskiego do 31 marca roku następującego po roku, którego opłata dotyczy. Stawka odsetek od zaległości podatkowych wynosi od 26 kwietnia 2007 r. 11,5%.

PRZYKŁAD

Spółka z o.o. Poloplast wprowadziła na rynek 500 000 kilogramów opakowań tekturowych. Recyklingowi poddała 12 000 kg. Osiągniętą wielkość recyklingu obliczyła według wzoru:

12 000 : 500 000 × 100% = 0,024%.

Osiągniętą wielkość recyklingu spółka nieprawidłowo zaokrągliła do dwóch liczb po przecinku, czyli 0,02.

Spółka obliczyła należną opłatę produktową (N), posługując się wzorem:

N = W × [(p - o) : 100%] × s

Gdzie:

W - masa opakowań wprowadzonych przez przedsiębiorcę na rynek

p - wymagany poziom recyklingu (p) (dla opakowań z papieru i tektury - 45%)

o - to osiągnięta wielkość recyklingu

s - stawka jednostkowa opłaty produktowej

14 393 600 = 500 000 × [(45 - 0,02) : 100%] × 0,64

Tymczasem prawidłowo wyliczona opłata powinna w tym wypadku wynieść:

14 392 320 = 500 000 × [(45 - 0,024) : 100%] × 0,64.

Kwota, którą spółka powinna zapłacić, wynosiła 14 392 320 zł. Spółka nadpłaciła zatem 1 280 zł opłaty produktowej.

Po zorientowaniu się w błędzie, Poloplast złożył ponownie deklarację OŚ-OP1 do marszałka województwa. Do deklaracji załączono następującej treści uzasadnienie:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawa prawna

l art. 18 i 19 ustawy z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej - Dz.U. Nr 63, poz. 639; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1495

l rozporządzenie Ministra Środowiska z 23 listopada 2006 r. w sprawie wzoru rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty produktowej - Dz.U. Nr 226, poz. 1654


Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można już zapłacić podatek PIT kartą płatniczą w e-Urzędzie Skarbowym

Od 20 marca 2025 r. podatnicy mogą opłacać podatek PIT w serwisie e-Urząd Skarbowy (e-US) i usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Dotychczas użytkownicy e-Urzędu Skarbowego mogli zapłacić podatek online przelewem bankowym lub BLIK-iem.

Prof. Witold Modzelewski: nienależny zwrot podatku VAT wynosi prawdopodobnie 40-50 mld zł rocznie

Prof. Witold Modzelewski szacuje, że nienależne zwroty VAT w Polsce mogą wynosić nawet 40-50 miliardów złotych rocznie. W 2024 roku wykryto blisko 292 tys. fikcyjnych faktur na łączną kwotę 8,7 miliarda złotych, co oznacza wzrost o ponad 130% w porównaniu do roku poprzedniego. Choć efektywność kontroli skarbowych rośnie, eksperci wskazują, że skala oszustw wciąż jest ogromna, a same kontrole mogą nie wystarczyć do rozwiązania problemu.

Zegarek od szefa bez PIT? Skarbówka: To nie przychód, ale może być darowizna

Czy upominki na jubileusz pracy i dla odchodzących na emeryturę podlegają opodatkowaniu? Skarbówka potwierdza – nie trzeba płacić podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). W grę może jednak wchodzić podatek od spadków i darowizn.

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

REKLAMA

Skarbówka zabrała, sądy oddały: Przedsiębiorcy odzyskali 2,8 mld zł w sprawach o faktury

Tysiące firm niesłusznie oskarżonych o udział w oszustwach VAT w końcu wygrało walkę z fiskusem. W ciągu trzech lat sądy i organy odwoławcze uchyliły decyzje skarbówki na astronomiczną kwotę 2,8 mld zł! Czy to początek końca urzędniczej samowoli wobec przedsiębiorców?

Zleceniobiorca choruje albo miał wypadek przy pracy – jakie świadczenia mu przysługują. Czy obowiązuje okres wyczekiwania?

Umowa zlecenie to popularna forma zatrudnienia na rynku pracy. Chętnie korzystają z niej osoby, chcące skorzystać z dodatkowej formy „dorywczego” zatrudnienia i dorobić do podstawowej pensji czy studenci, którzy szukają większej swobody i elastyczności formy świadczenia pracy, aby móc pogodzić ją ze studiami. Dla niektórych umowa zlecenia jest jednak jedyną podstawą świadczenia pracy a tym samym jedynym tytułem podlegania pod ubezpieczenia. Wszystkie wymienione wyżej grupy różnią się przede wszystkim całościowym lub częściowym obowiązkiem oskładkowania przychodów uzyskiwanych z tego tytułu bądź brakiem takiego wymogu. Kwestia oskładkowania umów zlecenia implikuje natomiast ewentualne prawo do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. Czy w takim razie zleceniobiorca, który np. w pierwszym dniu świadczenia usług ulega wypadkowi podczas wykonywania zlecenia, może liczyć na wypłatę zasiłku z tego tytułu?

Mechanizm podzielonej płatności w VAT - kiedy jest obowiązkowy?

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT-u muszą w niektórych przypadkach liczyć się z dodatkowymi obowiązkami związanymi z tym podatkiem. Jednym z nich jest mechanizm podzielonej płatności (MPP), który można stosować dobrowolnie lub obligatoryjnie. Podpowiadamy, dla kogo MPP jest obowiązkowy, w jakich transakcjach się go stosuje i których towarów dotyczy.

Likwidacja sp. z o.o. – jak to zrobić zgodnie z prawem, krok po kroku

Jakie są kluczowe etapy procesu likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Choć założenie spółki z o.o. jest stosunkowo proste, zakończenie jej działalności wymaga przejścia przez szereg formalności, które warto dokładnie poznać przed podjęciem decyzji o likwidacji. Przyczyn i podstaw likwidacji może być wiele, w poniższym tekście opisaliśmy sytuację, w której podstawą likwidacji będzie uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki.

REKLAMA

Integracja z KSeF - jak zdążyć przed 2026 rokiem? 5 głównych problemów i rad, jak je rozwiązać. Dlaczego warto przystąpić do systemu jeszcze w okresie fakultatywnym

Przesunięcia terminu obowiązkowego przystąpienia do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok sprawiły, że wiele firm odłożyło przygotowania na później. Zdaniem Moniki Zaród, Head of Innovation & Software Products w NTT DATA Business Solutions, to ostatni moment, aby wrócić do prac, zanim presja czasu i kumulacja obowiązków zaczną utrudniać wdrożenie. Tym bardziej, że przedsiębiorcy mogą mierzyć się z kilkoma kluczowymi wyzwaniami, wśród których wymień można: rotację kadr, konieczność dostosowania się do innych zmian prawnych, uzyskanie zgody central w przypadku zagranicznych firm, konieczność ręcznego zbierania danych przed wdrożeniem automatyzacji oraz ryzyko awarii systemu. Oto 5 kroków, które ułatwią firmom skuteczne przygotowanie się do KSeF i uniknąć problemów.

Cyberbezpieczeństwo: ile kosztuje zabezpieczenie danych w firmie. Przykłady: firma mała, średnia, duża

W obliczu rosnącego ryzyka cyberataków każda firma, niezależnie od wielkości, musi inwestować w odpowiednią ochronę danych i systemów informatycznych. Zagrożenia cybernetyczne stają się coraz bardziej zaawansowane, a ich skutki mogą być katastrofalne dla stabilności przedsiębiorstwa, zarówno w kontekście finansowym, jak i reputacyjnym. Bez odpowiednich zabezpieczeń, firmy są narażone na straty wynikające z utraty danych, złośliwego oprogramowania czy ataków ransomware. Eksperci z DNR Group pokazują na przykładach ile kosztuje w Polsce zabezpieczenie danych IT firm produkcyjnych.

REKLAMA