REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KSeF przesunięty. Do 2025 roku? Dobrze, czy źle dla podatników (przedsiębiorców)?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
KSeF przesunięty. Do 2025 roku? Dobrze, czy źle dla podatników (przedsiębiorców)?
KSeF przesunięty. Do 2025 roku? Dobrze, czy źle dla podatników (przedsiębiorców)?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Termin wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur, czyli KSeF, który miał obowiązywać zgodnie z pierwotnym harmonogramem już 1 lipca 2024 r., zostaje przesunięty w czasie. Minister finansów nie podał konkretnej daty wdrożenia obowiązkowego KseF ale zapowiedział, że na pewno nie zdarzy się to w 2024 roku. To ogłoszenie ministra finansów wywołało dyskusję na temat potencjalnych konsekwencji i korzyści dla przedsiębiorców.

MF: Obowiązkowy KSeF na pewno nie w 2024 roku

Minister finansów, Andrzej Domański, ogłosił 19 stycznia istotną zmianę w terminie wprowadzenia obowiązku stoswania elektronicznych faktur w Polsce, argumentując tę decyzję koniecznością przeprowadzenia audytu przygotowanego rozwiązania. Minister poinformował, że obowiązkowy KSeF nie może ruszyć 1 lipca 2024 r. ani też do końca bieżącego roku.
Poranne oświadczenie ministra wpływa przede wszystkim na polskich przedsiębiorców, którzy rozpoczęli już przygotowania do nowego obowiązku. 

REKLAMA

Autopromocja

Rynek usług księgowych i dostawców technologii reaguje na tę decyzję. KSeF będzie wdrożony w 2025 roku?

REKLAMA

Zapowiadane wprowadzenie KSeF nierozerwalnie wiąże się z koniecznością przeniesienia dokumentów księgowych do formy elektronicznej. W odpowiedzi na te zmiany, dostawcy najpopularniejszych programów do wystawiania i zarządzania fakturami intensywnie pracują nad integracją swojego oprogramowania z rządową aplikacją KSeF, aby umożliwić swoim Klientom efektywne i bezbłędne wypełnianie nadchodzącego obowiązku. 

- Ze zrozumieniem podchodzimy do decyzji rządu o przesunięciu terminu wdrożenia KSeF. Jeśli decyzja została podjęta w kontekście zapewnienia stabilności i bezpieczeństwa systemu, jesteśmy przekonani, że to właściwe podejście. Niemniej stoimy na stanowisku, że dalsze przesuwanie cyfryzacji obiegu faktur po 1 stycznia 2025 nie byłoby korzystne dla przedsiębiorców  - mówi Rafał Strzelecki, Prezes Zarządu CashDirector S.A. 

Zgodnie z deklaracją ministra finansów, rząd chce dać sobie czas na przeprowadzenie audytu zewnętrznego przygotowanego rozwiązania i wykluczenie ewentualnych błędów krytycznych. Jednak rynek oczekuje na więcej usprawnień.

- Liczymy na to, że przesunięcie terminu wdrożenia na początek 2025 roku da okazję do zrównania terminu wprowadzania systemu dla wszystkich podmiotów. Taki scenariusz umożliwiłby płynne i jednolite dostosowanie się do nowych regulacji przez całe środowisko biznesowe. Uniknęlibyśmy w ten sposób sytuacji, w której firmy muszą pracować z dokumentami w trzech formatach - nowym z KSeF, starej faktury elektronicznej i dokumentów papierowych. Obserwowaliśmy negatywne skutki takiego podejścia np. we Włoszech, gdzie przedsiębiorcy i branża księgowa przez dłuższy czas doświadczyła chaosu związanego z przetwarzaniem dokumentów w różnych formatach, co utrudniało działalność gospodarczą i zwiększało koszty administracyjne firm. - dodaje Rafał Strzelecki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zalety KSeF, o których nie mówi się głośno 

REKLAMA

Dzięki przełożeniu daty wdrożenia KSeF na przyszły rok, przedsiębiorcy zyskują dodatkowy czas na dostosowanie się do nowego systemu elektronicznych faktur. Z drugiej strony przesunięcie terminu niekorzystnie opóźnia proces modernizacji i dygitalizacji e-faktur w Polsce. Wiele podmiotów, w tym doradcy podatkowi, finansowi i przede wszystkim księgowi, już poświęciło czas na dostosowanie systemów informatycznych i przygotowanie klientów do nowego obowiązku. 

Przesunięcie KSeF-u opóźnia także wiele korzyści dla przedsiębiorców, które niesie ze sobą cyfryzacja faktur. O ile aspekty te są często pomijane w komunikacji, to jednak warto wspomnieć, że wprowadzenie KSeF umożliwi firmom m.in: 
- wykorzystanie danych księgowych do zarządzania firmą na bieżąco - faktury będą automatycznie ściągane z KSeF i księgowane codziennie, umożliwiając lepszą kontrolę nad finansami w czasie rzeczywistym;
- redukcję kosztów administracyjno-księgowych – wyeliminowane zostanie ręczne wprowadzanie faktur, ręczne poprawianie wyników OCR, ręczne księgowanie, archiwizacji itd.;
- zachowanie większego bezpieczeństwa i porządku w dokumentach – brak ryzyka zagubienia faktury, z archiwizacją w samym KSeF;
- skrócenie terminu zwrotu VAT o jedną trzecią - to realne korzyści finansowe dla przedsiębiorstw;
- automatyczny obieg faktur - to optymalizacja pracy dla średnich i większych firm, które generują dużą ilość faktur i w większości już poniosły koszty aktualizacji systemów ERP.

- KSeF to nie tylko uszczelnianie systemu podatkowego, ale przede wszystkim to cywilizacyjna zmiana dla przedsiębiorców. Eliminacja papierowych i pseudo-elektronicznych faktur na rzecz elektronicznej wymiany danych w czasie rzeczywistym to rewolucja, która zmieni życie przedsiębiorców na lepsze. Liczymy, że wdrożenie KSeF nastąpi w styczniu 2025 roku i zacznie przynosić polskim firmom korzyści organizacyjne i redukcję kosztów. Jesteśmy przekonani, że przemyślana strategia wdrożenia systemu elektronicznych faktur przyczyni się do usprawnienia procesów biznesowych i poprawy konkurencyjności przedsiębiorstw działających na polskim rynku - dodaje Rafał Strzelecki.

Przesunięcie terminu wprowadzenia KSeF w Polsce to istotna informacja dla przedsiębiorców. Kluczowe będzie teraz skoncentrowanie się na efektywnym wykorzystaniu dodatkowego czasu oraz skompletowanie niezbędnej wiedzy i umiejętności potrzebnych do sprawnego funkcjonowania w erze elektronicznych faktur.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA