REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KSeF przesunięty. Do 2025 roku? Dobrze, czy źle dla podatników (przedsiębiorców)?

KSeF przesunięty. Do 2025 roku? Dobrze, czy źle dla podatników (przedsiębiorców)?
KSeF przesunięty. Do 2025 roku? Dobrze, czy źle dla podatników (przedsiębiorców)?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Termin wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur, czyli KSeF, który miał obowiązywać zgodnie z pierwotnym harmonogramem już 1 lipca 2024 r., zostaje przesunięty w czasie. Minister finansów nie podał konkretnej daty wdrożenia obowiązkowego KseF ale zapowiedział, że na pewno nie zdarzy się to w 2024 roku. To ogłoszenie ministra finansów wywołało dyskusję na temat potencjalnych konsekwencji i korzyści dla przedsiębiorców.

MF: Obowiązkowy KSeF na pewno nie w 2024 roku

Minister finansów, Andrzej Domański, ogłosił 19 stycznia istotną zmianę w terminie wprowadzenia obowiązku stoswania elektronicznych faktur w Polsce, argumentując tę decyzję koniecznością przeprowadzenia audytu przygotowanego rozwiązania. Minister poinformował, że obowiązkowy KSeF nie może ruszyć 1 lipca 2024 r. ani też do końca bieżącego roku.
Poranne oświadczenie ministra wpływa przede wszystkim na polskich przedsiębiorców, którzy rozpoczęli już przygotowania do nowego obowiązku. 

REKLAMA

REKLAMA

Rynek usług księgowych i dostawców technologii reaguje na tę decyzję. KSeF będzie wdrożony w 2025 roku?

Zapowiadane wprowadzenie KSeF nierozerwalnie wiąże się z koniecznością przeniesienia dokumentów księgowych do formy elektronicznej. W odpowiedzi na te zmiany, dostawcy najpopularniejszych programów do wystawiania i zarządzania fakturami intensywnie pracują nad integracją swojego oprogramowania z rządową aplikacją KSeF, aby umożliwić swoim Klientom efektywne i bezbłędne wypełnianie nadchodzącego obowiązku. 

- Ze zrozumieniem podchodzimy do decyzji rządu o przesunięciu terminu wdrożenia KSeF. Jeśli decyzja została podjęta w kontekście zapewnienia stabilności i bezpieczeństwa systemu, jesteśmy przekonani, że to właściwe podejście. Niemniej stoimy na stanowisku, że dalsze przesuwanie cyfryzacji obiegu faktur po 1 stycznia 2025 nie byłoby korzystne dla przedsiębiorców  - mówi Rafał Strzelecki, Prezes Zarządu CashDirector S.A. 

Zgodnie z deklaracją ministra finansów, rząd chce dać sobie czas na przeprowadzenie audytu zewnętrznego przygotowanego rozwiązania i wykluczenie ewentualnych błędów krytycznych. Jednak rynek oczekuje na więcej usprawnień.

REKLAMA

- Liczymy na to, że przesunięcie terminu wdrożenia na początek 2025 roku da okazję do zrównania terminu wprowadzania systemu dla wszystkich podmiotów. Taki scenariusz umożliwiłby płynne i jednolite dostosowanie się do nowych regulacji przez całe środowisko biznesowe. Uniknęlibyśmy w ten sposób sytuacji, w której firmy muszą pracować z dokumentami w trzech formatach - nowym z KSeF, starej faktury elektronicznej i dokumentów papierowych. Obserwowaliśmy negatywne skutki takiego podejścia np. we Włoszech, gdzie przedsiębiorcy i branża księgowa przez dłuższy czas doświadczyła chaosu związanego z przetwarzaniem dokumentów w różnych formatach, co utrudniało działalność gospodarczą i zwiększało koszty administracyjne firm. - dodaje Rafał Strzelecki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zalety KSeF, o których nie mówi się głośno 

Dzięki przełożeniu daty wdrożenia KSeF na przyszły rok, przedsiębiorcy zyskują dodatkowy czas na dostosowanie się do nowego systemu elektronicznych faktur. Z drugiej strony przesunięcie terminu niekorzystnie opóźnia proces modernizacji i dygitalizacji e-faktur w Polsce. Wiele podmiotów, w tym doradcy podatkowi, finansowi i przede wszystkim księgowi, już poświęciło czas na dostosowanie systemów informatycznych i przygotowanie klientów do nowego obowiązku. 

Przesunięcie KSeF-u opóźnia także wiele korzyści dla przedsiębiorców, które niesie ze sobą cyfryzacja faktur. O ile aspekty te są często pomijane w komunikacji, to jednak warto wspomnieć, że wprowadzenie KSeF umożliwi firmom m.in: 
- wykorzystanie danych księgowych do zarządzania firmą na bieżąco - faktury będą automatycznie ściągane z KSeF i księgowane codziennie, umożliwiając lepszą kontrolę nad finansami w czasie rzeczywistym;
- redukcję kosztów administracyjno-księgowych – wyeliminowane zostanie ręczne wprowadzanie faktur, ręczne poprawianie wyników OCR, ręczne księgowanie, archiwizacji itd.;
- zachowanie większego bezpieczeństwa i porządku w dokumentach – brak ryzyka zagubienia faktury, z archiwizacją w samym KSeF;
- skrócenie terminu zwrotu VAT o jedną trzecią - to realne korzyści finansowe dla przedsiębiorstw;
- automatyczny obieg faktur - to optymalizacja pracy dla średnich i większych firm, które generują dużą ilość faktur i w większości już poniosły koszty aktualizacji systemów ERP.

- KSeF to nie tylko uszczelnianie systemu podatkowego, ale przede wszystkim to cywilizacyjna zmiana dla przedsiębiorców. Eliminacja papierowych i pseudo-elektronicznych faktur na rzecz elektronicznej wymiany danych w czasie rzeczywistym to rewolucja, która zmieni życie przedsiębiorców na lepsze. Liczymy, że wdrożenie KSeF nastąpi w styczniu 2025 roku i zacznie przynosić polskim firmom korzyści organizacyjne i redukcję kosztów. Jesteśmy przekonani, że przemyślana strategia wdrożenia systemu elektronicznych faktur przyczyni się do usprawnienia procesów biznesowych i poprawy konkurencyjności przedsiębiorstw działających na polskim rynku - dodaje Rafał Strzelecki.

Przesunięcie terminu wprowadzenia KSeF w Polsce to istotna informacja dla przedsiębiorców. Kluczowe będzie teraz skoncentrowanie się na efektywnym wykorzystaniu dodatkowego czasu oraz skompletowanie niezbędnej wiedzy i umiejętności potrzebnych do sprawnego funkcjonowania w erze elektronicznych faktur.

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA