REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KSeF przesunięty. Do 2025 roku? Dobrze, czy źle dla podatników (przedsiębiorców)?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
KSeF przesunięty. Do 2025 roku? Dobrze, czy źle dla podatników (przedsiębiorców)?
KSeF przesunięty. Do 2025 roku? Dobrze, czy źle dla podatników (przedsiębiorców)?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Termin wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur, czyli KSeF, który miał obowiązywać zgodnie z pierwotnym harmonogramem już 1 lipca 2024 r., zostaje przesunięty w czasie. Minister finansów nie podał konkretnej daty wdrożenia obowiązkowego KseF ale zapowiedział, że na pewno nie zdarzy się to w 2024 roku. To ogłoszenie ministra finansów wywołało dyskusję na temat potencjalnych konsekwencji i korzyści dla przedsiębiorców.

MF: Obowiązkowy KSeF na pewno nie w 2024 roku

Minister finansów, Andrzej Domański, ogłosił 19 stycznia istotną zmianę w terminie wprowadzenia obowiązku stoswania elektronicznych faktur w Polsce, argumentując tę decyzję koniecznością przeprowadzenia audytu przygotowanego rozwiązania. Minister poinformował, że obowiązkowy KSeF nie może ruszyć 1 lipca 2024 r. ani też do końca bieżącego roku.
Poranne oświadczenie ministra wpływa przede wszystkim na polskich przedsiębiorców, którzy rozpoczęli już przygotowania do nowego obowiązku. 

REKLAMA

Autopromocja

Rynek usług księgowych i dostawców technologii reaguje na tę decyzję. KSeF będzie wdrożony w 2025 roku?

REKLAMA

Zapowiadane wprowadzenie KSeF nierozerwalnie wiąże się z koniecznością przeniesienia dokumentów księgowych do formy elektronicznej. W odpowiedzi na te zmiany, dostawcy najpopularniejszych programów do wystawiania i zarządzania fakturami intensywnie pracują nad integracją swojego oprogramowania z rządową aplikacją KSeF, aby umożliwić swoim Klientom efektywne i bezbłędne wypełnianie nadchodzącego obowiązku. 

- Ze zrozumieniem podchodzimy do decyzji rządu o przesunięciu terminu wdrożenia KSeF. Jeśli decyzja została podjęta w kontekście zapewnienia stabilności i bezpieczeństwa systemu, jesteśmy przekonani, że to właściwe podejście. Niemniej stoimy na stanowisku, że dalsze przesuwanie cyfryzacji obiegu faktur po 1 stycznia 2025 nie byłoby korzystne dla przedsiębiorców  - mówi Rafał Strzelecki, Prezes Zarządu CashDirector S.A. 

Zgodnie z deklaracją ministra finansów, rząd chce dać sobie czas na przeprowadzenie audytu zewnętrznego przygotowanego rozwiązania i wykluczenie ewentualnych błędów krytycznych. Jednak rynek oczekuje na więcej usprawnień.

- Liczymy na to, że przesunięcie terminu wdrożenia na początek 2025 roku da okazję do zrównania terminu wprowadzania systemu dla wszystkich podmiotów. Taki scenariusz umożliwiłby płynne i jednolite dostosowanie się do nowych regulacji przez całe środowisko biznesowe. Uniknęlibyśmy w ten sposób sytuacji, w której firmy muszą pracować z dokumentami w trzech formatach - nowym z KSeF, starej faktury elektronicznej i dokumentów papierowych. Obserwowaliśmy negatywne skutki takiego podejścia np. we Włoszech, gdzie przedsiębiorcy i branża księgowa przez dłuższy czas doświadczyła chaosu związanego z przetwarzaniem dokumentów w różnych formatach, co utrudniało działalność gospodarczą i zwiększało koszty administracyjne firm. - dodaje Rafał Strzelecki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zalety KSeF, o których nie mówi się głośno 

REKLAMA

Dzięki przełożeniu daty wdrożenia KSeF na przyszły rok, przedsiębiorcy zyskują dodatkowy czas na dostosowanie się do nowego systemu elektronicznych faktur. Z drugiej strony przesunięcie terminu niekorzystnie opóźnia proces modernizacji i dygitalizacji e-faktur w Polsce. Wiele podmiotów, w tym doradcy podatkowi, finansowi i przede wszystkim księgowi, już poświęciło czas na dostosowanie systemów informatycznych i przygotowanie klientów do nowego obowiązku. 

Przesunięcie KSeF-u opóźnia także wiele korzyści dla przedsiębiorców, które niesie ze sobą cyfryzacja faktur. O ile aspekty te są często pomijane w komunikacji, to jednak warto wspomnieć, że wprowadzenie KSeF umożliwi firmom m.in: 
- wykorzystanie danych księgowych do zarządzania firmą na bieżąco - faktury będą automatycznie ściągane z KSeF i księgowane codziennie, umożliwiając lepszą kontrolę nad finansami w czasie rzeczywistym;
- redukcję kosztów administracyjno-księgowych – wyeliminowane zostanie ręczne wprowadzanie faktur, ręczne poprawianie wyników OCR, ręczne księgowanie, archiwizacji itd.;
- zachowanie większego bezpieczeństwa i porządku w dokumentach – brak ryzyka zagubienia faktury, z archiwizacją w samym KSeF;
- skrócenie terminu zwrotu VAT o jedną trzecią - to realne korzyści finansowe dla przedsiębiorstw;
- automatyczny obieg faktur - to optymalizacja pracy dla średnich i większych firm, które generują dużą ilość faktur i w większości już poniosły koszty aktualizacji systemów ERP.

- KSeF to nie tylko uszczelnianie systemu podatkowego, ale przede wszystkim to cywilizacyjna zmiana dla przedsiębiorców. Eliminacja papierowych i pseudo-elektronicznych faktur na rzecz elektronicznej wymiany danych w czasie rzeczywistym to rewolucja, która zmieni życie przedsiębiorców na lepsze. Liczymy, że wdrożenie KSeF nastąpi w styczniu 2025 roku i zacznie przynosić polskim firmom korzyści organizacyjne i redukcję kosztów. Jesteśmy przekonani, że przemyślana strategia wdrożenia systemu elektronicznych faktur przyczyni się do usprawnienia procesów biznesowych i poprawy konkurencyjności przedsiębiorstw działających na polskim rynku - dodaje Rafał Strzelecki.

Przesunięcie terminu wprowadzenia KSeF w Polsce to istotna informacja dla przedsiębiorców. Kluczowe będzie teraz skoncentrowanie się na efektywnym wykorzystaniu dodatkowego czasu oraz skompletowanie niezbędnej wiedzy i umiejętności potrzebnych do sprawnego funkcjonowania w erze elektronicznych faktur.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
30-krotność ZUS 2025. Limit 30-krotności - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

Raz w roku wakacje od płacenia składek. Budżet państwa zapłaci za ciebie. ZUS przypomina kto ma prawo do tej ulgi i jak ją uzyskać w 2025 roku

Letnie wakacje to doskonały czas na odpoczynek nie tylko od pracy, ale również od spraw finansowych związanych z prowadzeniem własnej działalności. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że mikroprzedsiębiorcy wpisani do CEIDG oraz komornicy sądowi mogą skorzystać z wakacji składkowych. Od uruchomienia programu w listopadzie 2024 roku ZUS przyjął już niemal 2 miliony wniosków.

KSeF: Podatkowa rewolucja od 1 lutego 2026! Księgowi alarmują: chaos, niejasne przepisy i strach przed zmianami

Od 1 lutego 2026 roku Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowy dla największych firm, a dwa miesiące później dla całej reszty przedsiębiorców. Mimo zbliżającego się terminu, wciąż brakuje ostatecznych przepisów, a dokumentacja techniczna nie rozwiewa wszystkich wątpliwości. Księgowi biją na alarm – obawiają się chaosu organizacyjnego, przeciążenia obowiązkami i braku jasnych wytycznych. Przedsiębiorców czeka rewolucja, na którą wielu z nich wciąż nie jest gotowych.

Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

REKLAMA

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

REKLAMA

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

REKLAMA