REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KSeF przesunięty. Do 2025 roku? Dobrze, czy źle dla podatników (przedsiębiorców)?

KSeF przesunięty. Do 2025 roku? Dobrze, czy źle dla podatników (przedsiębiorców)?
KSeF przesunięty. Do 2025 roku? Dobrze, czy źle dla podatników (przedsiębiorców)?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Termin wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur, czyli KSeF, który miał obowiązywać zgodnie z pierwotnym harmonogramem już 1 lipca 2024 r., zostaje przesunięty w czasie. Minister finansów nie podał konkretnej daty wdrożenia obowiązkowego KseF ale zapowiedział, że na pewno nie zdarzy się to w 2024 roku. To ogłoszenie ministra finansów wywołało dyskusję na temat potencjalnych konsekwencji i korzyści dla przedsiębiorców.

MF: Obowiązkowy KSeF na pewno nie w 2024 roku

Minister finansów, Andrzej Domański, ogłosił 19 stycznia istotną zmianę w terminie wprowadzenia obowiązku stoswania elektronicznych faktur w Polsce, argumentując tę decyzję koniecznością przeprowadzenia audytu przygotowanego rozwiązania. Minister poinformował, że obowiązkowy KSeF nie może ruszyć 1 lipca 2024 r. ani też do końca bieżącego roku.
Poranne oświadczenie ministra wpływa przede wszystkim na polskich przedsiębiorców, którzy rozpoczęli już przygotowania do nowego obowiązku. 

REKLAMA

Autopromocja

Rynek usług księgowych i dostawców technologii reaguje na tę decyzję. KSeF będzie wdrożony w 2025 roku?

Zapowiadane wprowadzenie KSeF nierozerwalnie wiąże się z koniecznością przeniesienia dokumentów księgowych do formy elektronicznej. W odpowiedzi na te zmiany, dostawcy najpopularniejszych programów do wystawiania i zarządzania fakturami intensywnie pracują nad integracją swojego oprogramowania z rządową aplikacją KSeF, aby umożliwić swoim Klientom efektywne i bezbłędne wypełnianie nadchodzącego obowiązku. 

- Ze zrozumieniem podchodzimy do decyzji rządu o przesunięciu terminu wdrożenia KSeF. Jeśli decyzja została podjęta w kontekście zapewnienia stabilności i bezpieczeństwa systemu, jesteśmy przekonani, że to właściwe podejście. Niemniej stoimy na stanowisku, że dalsze przesuwanie cyfryzacji obiegu faktur po 1 stycznia 2025 nie byłoby korzystne dla przedsiębiorców  - mówi Rafał Strzelecki, Prezes Zarządu CashDirector S.A. 

Zgodnie z deklaracją ministra finansów, rząd chce dać sobie czas na przeprowadzenie audytu zewnętrznego przygotowanego rozwiązania i wykluczenie ewentualnych błędów krytycznych. Jednak rynek oczekuje na więcej usprawnień.

- Liczymy na to, że przesunięcie terminu wdrożenia na początek 2025 roku da okazję do zrównania terminu wprowadzania systemu dla wszystkich podmiotów. Taki scenariusz umożliwiłby płynne i jednolite dostosowanie się do nowych regulacji przez całe środowisko biznesowe. Uniknęlibyśmy w ten sposób sytuacji, w której firmy muszą pracować z dokumentami w trzech formatach - nowym z KSeF, starej faktury elektronicznej i dokumentów papierowych. Obserwowaliśmy negatywne skutki takiego podejścia np. we Włoszech, gdzie przedsiębiorcy i branża księgowa przez dłuższy czas doświadczyła chaosu związanego z przetwarzaniem dokumentów w różnych formatach, co utrudniało działalność gospodarczą i zwiększało koszty administracyjne firm. - dodaje Rafał Strzelecki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zalety KSeF, o których nie mówi się głośno 

REKLAMA

Dzięki przełożeniu daty wdrożenia KSeF na przyszły rok, przedsiębiorcy zyskują dodatkowy czas na dostosowanie się do nowego systemu elektronicznych faktur. Z drugiej strony przesunięcie terminu niekorzystnie opóźnia proces modernizacji i dygitalizacji e-faktur w Polsce. Wiele podmiotów, w tym doradcy podatkowi, finansowi i przede wszystkim księgowi, już poświęciło czas na dostosowanie systemów informatycznych i przygotowanie klientów do nowego obowiązku. 

Przesunięcie KSeF-u opóźnia także wiele korzyści dla przedsiębiorców, które niesie ze sobą cyfryzacja faktur. O ile aspekty te są często pomijane w komunikacji, to jednak warto wspomnieć, że wprowadzenie KSeF umożliwi firmom m.in: 
- wykorzystanie danych księgowych do zarządzania firmą na bieżąco - faktury będą automatycznie ściągane z KSeF i księgowane codziennie, umożliwiając lepszą kontrolę nad finansami w czasie rzeczywistym;
- redukcję kosztów administracyjno-księgowych – wyeliminowane zostanie ręczne wprowadzanie faktur, ręczne poprawianie wyników OCR, ręczne księgowanie, archiwizacji itd.;
- zachowanie większego bezpieczeństwa i porządku w dokumentach – brak ryzyka zagubienia faktury, z archiwizacją w samym KSeF;
- skrócenie terminu zwrotu VAT o jedną trzecią - to realne korzyści finansowe dla przedsiębiorstw;
- automatyczny obieg faktur - to optymalizacja pracy dla średnich i większych firm, które generują dużą ilość faktur i w większości już poniosły koszty aktualizacji systemów ERP.

- KSeF to nie tylko uszczelnianie systemu podatkowego, ale przede wszystkim to cywilizacyjna zmiana dla przedsiębiorców. Eliminacja papierowych i pseudo-elektronicznych faktur na rzecz elektronicznej wymiany danych w czasie rzeczywistym to rewolucja, która zmieni życie przedsiębiorców na lepsze. Liczymy, że wdrożenie KSeF nastąpi w styczniu 2025 roku i zacznie przynosić polskim firmom korzyści organizacyjne i redukcję kosztów. Jesteśmy przekonani, że przemyślana strategia wdrożenia systemu elektronicznych faktur przyczyni się do usprawnienia procesów biznesowych i poprawy konkurencyjności przedsiębiorstw działających na polskim rynku - dodaje Rafał Strzelecki.

Przesunięcie terminu wprowadzenia KSeF w Polsce to istotna informacja dla przedsiębiorców. Kluczowe będzie teraz skoncentrowanie się na efektywnym wykorzystaniu dodatkowego czasu oraz skompletowanie niezbędnej wiedzy i umiejętności potrzebnych do sprawnego funkcjonowania w erze elektronicznych faktur.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedaż internetowa: kiedy opłata za przesyłkę jest przychodem sprzedawcy? Kiedy warto uniknąć ujęcia kosztu dostawy jako przychodu sprzedającego oraz podstawy opodatkowania VAT?

Sprzedaż internetowa pociąga za sobą najczęściej wysyłkę towaru za pośrednictwem podmiotu trzeciego świadczącego usługi kurierskie. Jeśli nabywca korzysta z opcji darmowej dostawy, to wówczas sprzedający nie otrzymuje od niego dodatkowych środków tytułem kosztów wysyłki i nie powstaje zagadnienie odpowiedniego zaliczenia podatkowego takiej kwoty. Gdy jednak dostawa jest dodatkowo płatna dla kupującego, sprzedawca staje przed pytaniem, czy po jego stronie powstanie dodatkowy przychód w związku z powiększeniem należności kupującego o koszt przesyłki, a także, czy kwota ta stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Składka zdrowotna - zmiany muszą uwzględniać specyfikę i możliwości małych firm. Co najmniej ¾ wysokości zapłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne powinno podlegać możliwości odliczenia od należnego podatku

Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, złożyła na ręce Premiera Donalda Tuska uwagi dotyczące składek zdrowotnych w nowym projekcie ustawy. Proponuje ustalenie ryczałtowej składki zdrowotnej i możliwość jej częściowego odliczenia od podatku. Majewska podkreśla, że nowe przepisy muszą uwzględniać specyfikę i możliwości małych firm, które są fundamentem gospodarki.

Czy fundacja rodzinna zapłaci CIT od udziałów w spółkach luksemburskich? Przepisy i orzecznictwo nie dają jednoznacznej odpowiedzi, inwestowanie jest więc ryzykowne

Przepisy i orzecznictwo nie dają jednoznacznej odpowiedzi, czy dochód fundacji rodzinnej z transparentnej spółki luksemburskiej podlega podatkowi CIT. Problem wynika z faktu, że takie spółki, zgodnie z luksemburskim prawem, nie są podatnikami. Polskie organy uznają, że fundacje rodzinne, inwestując w te spółki, mogą nie korzystać ze zwolnienia z CIT, jednak niektóre sądy stoją po stronie podatników, uznając, że brak wyraźnych przepisów nie pozwala wykluczyć zwolnienia.

Wiza Vander Elst: Pozwala polskim firmom delegować do Niemiec pracowników spoza UE

Wiza Vander Elst to specjalne rozwiązanie umożliwiające polskim firmom delegowanie pracowników z Ukrainy i innych państw spoza Unii Europejskiej, zatrudnionych legalnie w Polsce, do pracy w Niemczech. Dzięki tej wizie możliwe jest wykonywanie pracy w Niemczech bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę. Aby jednak uzyskać wizę, polska firma musi przedstawić dowody na legalność zatrudnienia pracownika w Polsce oraz posiadanie przez niego ważnego zezwolenia na pracę. Wiza Vander Elst obowiązuje tylko przez czas trwania konkretnego kontraktu, jednak nie dłużej niż przez 90 dni w roku kalendarzowym.

REKLAMA

Zakład podatkowy w Niemczech dla podatku dochodowego od pracowników. Kiedy powstaje i jak uniknąć tego podatku?

Od dłuższego czasu niemieckie urzędy skarbowe wzywają polskie firmy, które wykonują prace w Niemczech, do odprowadzania podatku dochodowego od pracowników, nawet jeśli przebywają oni w Niemczech krócej niż 183 dni w danym 12-miesięcznym okresie. Dotyczy to sytuacji, gdy firma prowadzi w jednym miejscu prace budowlane powyżej 6 miesięcy, nie posiada biura ani zatrudnionego w Niemczech przedstawiciela handlowego (tzw. zakład podatkowy dla celów podatku dochodowego od przedsiębiorstwa, Einkommensteuerliche Betriebsstätte).

Zwolnienie ze składek ZUS na 1 miesiąc. Wniosek w listopadzie - ulga w grudniu. Jak i gdzie złożyć wniosek?

W 2024 roku z tzw. wakacji składkowych można skorzystać jedynie w grudniu. Ale aby uzyskać zwolnienie ze składek ZUS za grudzień, wniosek trzeba złożyć w listopadzie. Jeśli przedsiębiorca spóźni się i wniosek złoży w grudniu, zwolnienie dotyczyć będzie stycznia 2025 r.

ZUS: 48,2 tys. wniosków o wakacje składkowe od 1 października 2024 r. Kto może złożyć wniosek? Jak złożyć wniosek o wakacje składowe?

ZUS: 48,2 tys. wniosków o wakacje składkowe od 1 października. Kto może złożyć wniosek? Jak złożyć wniosek o wakacje składowe? 1 października Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął zbieranie wniosków o wakacje składkowe.

Księgowy jako doradca strategiczny – ewolucja zawodu w erze cyfrowej

Badanie fillup k24 „Księgowi jako kluczowi doradcy klienta? Rola, wyzwania i rozwój zawodu okiem księgowych i przedsiębiorców” pokazuje, że przedsiębiorcy chcą widzieć w księgowym osobę, która doradzi, zrozumie ich, pomoże podjąć strategiczne decyzje, a nie tylko wprowadzi dane – mówi Monika Piątkowska, doradca podatkowy fillup. 

REKLAMA

Podatek leśny 2025: stawka podatku wynosi 61,02 zł za hektar. Kto zapłaci, a kto jest zwolniony?

Podatek leśny obejmuje grunty leśne z wyjątkiem lasów wykorzystywanych na działalność inną niż leśna. W 2025 roku stawka podatku wynosi 61,02 zł za hektar, obliczona na podstawie średniej ceny sprzedaży drewna. Dowiedz się, kto jest zobowiązany do płacenia podatku leśnego i jakie przysługują zwolnienia.

E-faktura od 2026 r.: co oznacza KSeF dla dużych i małych przedsiębiorców?

Od 2026 roku Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowy dla wszystkich firm, z pewnymi udogodnieniami dla najmniejszych przedsiębiorców. Michał Sosnowski, Business Development Director w Exorigo-Upos, wyjaśnia, jakie zmiany czekają przedsiębiorstwa oraz z czym wiąże się możliwość stosowania trybu offline.

REKLAMA