REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF [Decyzja ministra finansów]

Minister finansów: w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF
Minister finansów: w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

REKLAMA

REKLAMA

Minister finansów Andrzej Domański 19 stycznia 2024 r. na konferencji prasowej poinformował, że w 2024 roku na pewno nie zostanie uruchomiony obowiązkowy Krajowy System e-Faktur (KSeF). Nowa data wdrożenia obowiązkowego e-fakturowania w Polsce zostanie podana po przeprowadzeniu zewnętrznego audytu KSeF.

Obowiązkowy KSeF na pewno nie w 2024 roku. Wykryto krytyczne błędy

Minister Domański stwierdził, że obecny stan przygotowań technicznych do wdrożenia obowiązkowego e-fakturowania w Polsce nie pozwala na bezpieczne wdrożenie obowiązkowego KSeF ani od 1 lipca 2024 r. ani do końca 2024 roku.
Jednocześnie minister finansów ocenił, że obowiązkowy KSeF jest potrzebny w polskim systemie podatkowym i będzie wprowadzony tak szybko jak tylko będzie to możliwe z zachowaniem pełnego bezpieczeństwa obrotu gospodarczego w Polsce. 

REKLAMA

Autopromocja

Przypomnijmy, że podatnicy VAT w Polsce mogą dobrowolnie korzystać z KSeF od 1 stycznia 2022 r. Natomiast obowiązek e-fakturowania przy użyciu KSeF dla większości podatników miał wejść w życie 1 lipca 2024 r. (dla małych i średnich firm zwolnionych z VAT od 1 stycznia 2025 r.).

Andrzej Domański zauważył, że od kiedy został ministrem finansów, to właśnie KSeF (obok budżetu państwa) był najważniejszą kwestią w pracach Ministerstwa Finansów. Minister Finansów poinformował, że wykryto krytyczne błędy, które uniemożliwiają wdrożenie tego systemu w 2024 roku. Problemy wykryto w kodzie, systemie jego funkcjonalności oraz wydajności KSeF.
- Nie możemy dopuścić do sytuacji, w której polskie firmy nie mogą wystawiać faktur. Nie możemy dopuścić do paraliżu i bałaganu na kształt Polskiego Ładu - powiedział minister Domański.

Minister finansów zapowiedział także:
- zewnętrzny audyt samego KSeF i dotychczasowych przygotowań do wdrożenia obowiązkowego KSeF;
- intensyfikację konsultacji z przedsiębiorcami w zakresie KSeF.

W konferencji prasowej uczestniczył także Marcin Łoboda, sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów i Szef Krajowej Administracji Skarbowej. Poinformował on, że zauważone błędy w KSeF, to przede wszystkim niedostateczna przepustowość wynikająca z infrastruktury informatycznej (kodu), która może zagrozić płynnemu wystawianiu faktur przez firmy. Szef KAS poinformował, że błędy zauważono także po stronie zabezpieczeń KSeF. 
Krajowy System e-Faktur powinien - zdaniem Szefa KAS - zabezpieczać możliwość działania również podczas błędów czy problemów informatycznych. Przedsiębiorcy muszą mieć komfort prowadzenia działalności gospodarczej i pewność, że wystawione faktury trafią do systemu.
Marcin Łoboda zadeklarował też szersze działania informacyjne Krajowej Administracji Skarbowej dot. KSeF skierowane do przedsiębiorców - podatników VAT.

Kiedy zostanie wdrożony obowiązkowy KSeF?

Minister finansów nie wskazał żadnej nowej daty uruchomienia obowiązkowego e-fakturowania przy użyciu KSeF. - Datę (wdrożenia KSeF) podamy na bazie wyników audytu - powiedział Andrzej Domański. Minister nie wykluczył też zmian legislacyjnych dot. KSeF.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy się ucieszą z przesunięcia terminu?

Decyzja ministra finansów jest na pewno zaskoczeniem dla przedsiębiorców, podatników i obserwatorów polskiego systemu podatkowego. Sygnały płynące dotąd z nowego kierownictwa Ministerstwa Finansów nie wskazywały na przesunięcie dawno już wyznaczonego terminu wdrożenia obowiązkowego KSeF (1 lipca 2024 r.). Na przesunięcie tego terminu nie wskazywały np. odpowiedzi na interpelacje poselskie, których udzielał z upoważnienia ministra finansów Jarosław Neneman Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów. Także Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów informował na początku stycznia, że nie są prowadzone w MF prace nad przesunięciem terminu obowiązkowego KSeF.

Wydaje się, że ta decyzja ministra finansów ucieszy podatników. Wielu z nich sygnalizowało trudności w przygotowaniach do wdrożenia obowiązkowego KSeF. Pod koniec grudnia 2023 r. o przesunięcie terminu rozpoczęcia obowiązkowego e-fakturowania apelował do ministra finansów Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców. Na błędy w KSeF wskazywało też m.in. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, czy prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Z przeprowadzonego w listopadzie 2023 roku Badania Polskiej Przedsiębiorczości zleconego przez firmę inFakt agencji badawczej SW Research wynikało, że prawie połowa polskich mikro i małych firm słyszała o Krajowym Systemie e-Faktur, a 40 proc. z nich już wdrożyło rozwiązania do integracji z nim swoich rozwiązań księgowych lub jest w trakcie. Większość przedsiębiorców pozytywnie oceniało w tym badaniu sam obowiązek korzystania z KSeF, ale w co piątej firmie ciągle nie było wówczas planów na wdrożenie KSeF.

- Choć w wielkim interesie nie tylko państwa, ale też przedsiębiorców, byłoby jak najszybsze zaimplementowanie KSeF, rząd nie może sobie pozwolić na uruchomienie rozwiązania, na które rynek nie jest jeszcze w pełni gotowy. Jak wynika ze zrealizowanego przez Unifiedpost Group badania “KSeF. Fakty. Obawy. Wątpliwości”, ponad 40 proc. księgowych bało się, że system nie będzie funkcjonował prawidłowo. Te obawy nie zostały niestety w pełni rozwiane, a informacja o wykrytych błędach uzasadnia słuszność decyzji o przesunięciu - komentuje decyzję ministra finansów Krzysztof Pulkiewicz z Banqup.

oprac. Paweł Huczko

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA