REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF [Decyzja ministra finansów]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Minister finansów: w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF
Minister finansów: w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

REKLAMA

REKLAMA

Minister finansów Andrzej Domański 19 stycznia 2024 r. na konferencji prasowej poinformował, że w 2024 roku na pewno nie zostanie uruchomiony obowiązkowy Krajowy System e-Faktur (KSeF). Nowa data wdrożenia obowiązkowego e-fakturowania w Polsce zostanie podana po przeprowadzeniu zewnętrznego audytu KSeF.

Obowiązkowy KSeF na pewno nie w 2024 roku. Wykryto krytyczne błędy

Minister Domański stwierdził, że obecny stan przygotowań technicznych do wdrożenia obowiązkowego e-fakturowania w Polsce nie pozwala na bezpieczne wdrożenie obowiązkowego KSeF ani od 1 lipca 2024 r. ani do końca 2024 roku.
Jednocześnie minister finansów ocenił, że obowiązkowy KSeF jest potrzebny w polskim systemie podatkowym i będzie wprowadzony tak szybko jak tylko będzie to możliwe z zachowaniem pełnego bezpieczeństwa obrotu gospodarczego w Polsce. 

REKLAMA

Przypomnijmy, że podatnicy VAT w Polsce mogą dobrowolnie korzystać z KSeF od 1 stycznia 2022 r. Natomiast obowiązek e-fakturowania przy użyciu KSeF dla większości podatników miał wejść w życie 1 lipca 2024 r. (dla małych i średnich firm zwolnionych z VAT od 1 stycznia 2025 r.).

Andrzej Domański zauważył, że od kiedy został ministrem finansów, to właśnie KSeF (obok budżetu państwa) był najważniejszą kwestią w pracach Ministerstwa Finansów. Minister Finansów poinformował, że wykryto krytyczne błędy, które uniemożliwiają wdrożenie tego systemu w 2024 roku. Problemy wykryto w kodzie, systemie jego funkcjonalności oraz wydajności KSeF.
- Nie możemy dopuścić do sytuacji, w której polskie firmy nie mogą wystawiać faktur. Nie możemy dopuścić do paraliżu i bałaganu na kształt Polskiego Ładu - powiedział minister Domański.

Minister finansów zapowiedział także:
- zewnętrzny audyt samego KSeF i dotychczasowych przygotowań do wdrożenia obowiązkowego KSeF;
- intensyfikację konsultacji z przedsiębiorcami w zakresie KSeF.

W konferencji prasowej uczestniczył także Marcin Łoboda, sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów i Szef Krajowej Administracji Skarbowej. Poinformował on, że zauważone błędy w KSeF, to przede wszystkim niedostateczna przepustowość wynikająca z infrastruktury informatycznej (kodu), która może zagrozić płynnemu wystawianiu faktur przez firmy. Szef KAS poinformował, że błędy zauważono także po stronie zabezpieczeń KSeF. 
Krajowy System e-Faktur powinien - zdaniem Szefa KAS - zabezpieczać możliwość działania również podczas błędów czy problemów informatycznych. Przedsiębiorcy muszą mieć komfort prowadzenia działalności gospodarczej i pewność, że wystawione faktury trafią do systemu.
Marcin Łoboda zadeklarował też szersze działania informacyjne Krajowej Administracji Skarbowej dot. KSeF skierowane do przedsiębiorców - podatników VAT.

Kiedy zostanie wdrożony obowiązkowy KSeF?

Minister finansów nie wskazał żadnej nowej daty uruchomienia obowiązkowego e-fakturowania przy użyciu KSeF. - Datę (wdrożenia KSeF) podamy na bazie wyników audytu - powiedział Andrzej Domański. Minister nie wykluczył też zmian legislacyjnych dot. KSeF.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy się ucieszą z przesunięcia terminu?

Decyzja ministra finansów jest na pewno zaskoczeniem dla przedsiębiorców, podatników i obserwatorów polskiego systemu podatkowego. Sygnały płynące dotąd z nowego kierownictwa Ministerstwa Finansów nie wskazywały na przesunięcie dawno już wyznaczonego terminu wdrożenia obowiązkowego KSeF (1 lipca 2024 r.). Na przesunięcie tego terminu nie wskazywały np. odpowiedzi na interpelacje poselskie, których udzielał z upoważnienia ministra finansów Jarosław Neneman Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów. Także Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów informował na początku stycznia, że nie są prowadzone w MF prace nad przesunięciem terminu obowiązkowego KSeF.

Wydaje się, że ta decyzja ministra finansów ucieszy podatników. Wielu z nich sygnalizowało trudności w przygotowaniach do wdrożenia obowiązkowego KSeF. Pod koniec grudnia 2023 r. o przesunięcie terminu rozpoczęcia obowiązkowego e-fakturowania apelował do ministra finansów Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców. Na błędy w KSeF wskazywało też m.in. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, czy prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Z przeprowadzonego w listopadzie 2023 roku Badania Polskiej Przedsiębiorczości zleconego przez firmę inFakt agencji badawczej SW Research wynikało, że prawie połowa polskich mikro i małych firm słyszała o Krajowym Systemie e-Faktur, a 40 proc. z nich już wdrożyło rozwiązania do integracji z nim swoich rozwiązań księgowych lub jest w trakcie. Większość przedsiębiorców pozytywnie oceniało w tym badaniu sam obowiązek korzystania z KSeF, ale w co piątej firmie ciągle nie było wówczas planów na wdrożenie KSeF.

- Choć w wielkim interesie nie tylko państwa, ale też przedsiębiorców, byłoby jak najszybsze zaimplementowanie KSeF, rząd nie może sobie pozwolić na uruchomienie rozwiązania, na które rynek nie jest jeszcze w pełni gotowy. Jak wynika ze zrealizowanego przez Unifiedpost Group badania “KSeF. Fakty. Obawy. Wątpliwości”, ponad 40 proc. księgowych bało się, że system nie będzie funkcjonował prawidłowo. Te obawy nie zostały niestety w pełni rozwiane, a informacja o wykrytych błędach uzasadnia słuszność decyzji o przesunięciu - komentuje decyzję ministra finansów Krzysztof Pulkiewicz z Banqup.

oprac. Paweł Huczko

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA