REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz przywozu towarów z Rosji - zasady i wyjątki

Subskrybuj nas na Youtube
handel, Rosja, UE, import, eksport, sankcje; zakaz przywozu towarów z Rosji - zasady i wyjątki
handel, Rosja, UE, import, eksport, sankcje; zakaz przywozu towarów z Rosji - zasady i wyjątki
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przypomina, że Unia Europejska wprowadziła zakaz przywozu określonych towarów, które generują znaczące przychody dla Rosji. Od tego zakazu obowiązują wyjątki (tzw. odstępstwa) w postaci kontyngentów taryfowych na określone towary.

Jakich towarów nie można sprowadzać z Rosji do UE?

W Dzienniku Urzędowym UE nr L 111 z  8 kwietnia 2022 r. zostało opublikowane Rozporządzenie Rady (UE) 2022/576 z dnia 8 kwietnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 833/2014 dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie. Zgodnie z art. 3i ust. 1 i 2 rozporządzenia, zakazem przywozu do Unii, bezpośrednio lub pośrednio zostały objęte towary, które generują znaczące przychody dla Rosji; towary te wymieniono w załączniku XXI do rozporządzenia.

REKLAMA

Przywóz nawozów sztucznych - odstępstwo od zakazu przywozu

Na podstawie art. 3i ust. 4 rozporządzenia zostało wprowadzone odstępstwo obowiązujące od 10 lipca 2022 r.  W okresie od 10 lipca danego roku do 9 lipca następnego roku zakaz przywozu nie ma zastosowania wobec przywozu, zakupu, transportu, powiązanej pomocy technicznej lub finansowej, niezbędnych do przywozu, do Unii następujących ilości towarów pochodzenia rosyjskiego w ramach kontyngentów taryfowych ilościowych:

  • 837 570 000 kg chlorku potasu objętego pozycją CN 3104 20 – kontyngent nr 098250;
  • 1 577 807 000 kg nawozów mineralnych i chemicznych, objętych pozycjami CN 3105 20, 3105 60 i 3105 90 – kontyngent 098251.

Zgodnie z art. 3i ust. 5, wielkościami kontyngentów przywozowych określonych w ust. 4 zarządzają Komisja i państwa członkowskie zgodnie z systemem zarządzania kontyngentami taryfowymi przewidzianym w art. 49–54 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447.

Z uwagi na czasowe wyłączenie spod zakazu przywozu nawozów sztucznych z Rosji, należy mieć na uwadze fakt, że jeżeli stosowny kontyngent taryfowy zostanie wyczerpany lub przywóz powyższych towarów nie został objęty kontyngentem taryfowym, ma zastosowanie wobec tych towarów zakaz przywozu. W sytuacji, gdy stosowny kontyngent taryfowy wyczerpie się, przywieziona ilość towaru, która nie została objęta tym kontyngentem powinna zostać objęta procedurą powrotnego wywozu  lub ew. procedurą składowania celnego (do czasu otwarcia następnego rocznego kontyngentu taryfowego 10 lipca 2023 r.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z uwagi na pochodzenie rosyjskie, dopuszczenie do obrotu przywożonych nawozów sztucznych, może nastąpić wyjątkowo – tylko w ramach powyższych kontyngentów taryfowych (po zaliczeniu wnioskowanej ilości na poczet kontyngentu taryfowego).

W związku z tym, przed zwolnieniem towaru strona ma przedłożyć organom celnym, pod rygorem odpowiedzialności karno-skarbowej, oświadczenie woli stwierdzające, że w wypadku niezaliczenia wnioskowanej ilości na poczet kontyngentu taryfowego nr 098250 lub nr 098251 przywieziony towar podlega sankcjom wynikającym z zakazu przywozu towarów pochodzących z Rosji. Oświadczenie woli stanowi podstawę do zastosowania środków egzekucyjnych, o których mowa w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r. poz. 479), do wyprowadzenia towaru z obszaru celnego UE.

Przywóz półproduktów z żeliwa lub stali niestopowej - odstępstwo od zakazu przywozu

W Dzienniku Urzędowym UE nr L 259I z 6 października 2022 r. zostało opublikowane Rozporządzenie Rady (UE) 2022/1904 z dnia 6 października 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 833/2014 dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie.

Zgodnie z art. 3g ust. 4 i 5 rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r., zostało wprowadzone odstępstwo od obowiązującego zakazu przywozu towarów pochodzenia rosyjskiego. Odstępstwo ma formę kontyngentów taryfowych na przywożone do UE półprodukty z żeliwa lub stali niestopowej; po wyczerpaniu tych kontyngentów obowiązywać będzie ponownie zakaz przywozu tych towarów.

Na podstawie art. 3g ust. 4 rozporządzenia zostało wprowadzone odstępstwo od obowiązującego zakazu. Czasowe wyłączenie spod zakazu ma zastosowanie wobec przywozu, zakupu i transportu, powiązanej pomocy technicznej lub finansowej, niezbędnych do przywozu do Unii półproduktów z żeliwa lub stali niestopowej, walcowanych lub odlewanych, objętych pozycją CN 7207 12 10  kontyngent nr 098258, w wysokości:

  • 3 747 905 ton, w okresie od 7.10.2022 do 30.09.2023;
  • 3 747 905 ton, w okresie od 1.10.2023 do 30.09.2024.

Natomiast, na podstawie art. 3g ust. 5 rozporządzenia zostało wprowadzone odstępstwo od obowiązującego zakazu. Czasowe wyłączenie spod zakazu ma zastosowanie wobec przywozu, zakupu ani transportu, powiązanej pomocy technicznej lub finansowej, niezbędnych do przywozu, do Unii półproduktów z żeliwa lub stali niestopowej, o prostokątnym przekroju poprzecznym, objętych pozycją CN 7207 11 – kontyngent nr 098259, w wysokości:

  • 487 202 ton, w okresie od 7.10.2022 do 30.09.2023;
  • 85 260 ton, w okresie od 1.10.2023 do 31.12.2023;
  • 48 720 ton, w okresie od 1.01.2024 do 31.03.2024.

Zgodnie z art. 3g ust. 6, wielkościami kontyngentów przywozowych określonych w ust. 4 i 5 zarządzają Komisja i państwa członkowskie zgodnie z systemem zarządzania kontyngentami taryfowymi przewidzianym w art. 49–54 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447.

Z uwagi na czasowe wyłączenie spod zakazu przywozu półproduktów z żeliwa lub stali niestopowej z Rosji, należy mieć na uwadze fakt, że jeżeli stosowny kontyngent taryfowy zostanie wyczerpany lub przywóz niektórych wyrobów ze stali pochodzących z Rosji nie został objęty wnioskiem o kontyngent taryfowy, ma zastosowanie wobec tych towarów zakaz przywozu. W sytuacji, gdy stosowny kontyngent taryfowy wyczerpie się, przywieziona ilość towaru, która nie została objęta tym kontyngentem powinna zostać objęta procedurą powrotnego wywozu lub ewentualnie procedurą składowania celnego (do czasu otwarcia następnego  kontyngentu taryfowego).

Z uwagi na pochodzenie rosyjskie, dopuszczenie do obrotu przywożonych wyrobów z żeliwa lub stali, może nastąpić wyjątkowo – tylko w ramach powyższych kontyngentów taryfowych (po zaliczeniu wnioskowanej ilości na poczet kontyngentu taryfowego).

W związku z tym, przed zwolnieniem towaru strona ma przedłożyć organom celnym, pod rygorem odpowiedzialności karno-skarbowej, oświadczenie woli stwierdzające, że w wypadku niezaliczenia wnioskowanej ilości na poczet kontyngentu taryfowego nr 098258 lub nr 098259 przywieziony towar podlega sankcjom wynikającym z zakazu przywozu towarów pochodzących z Rosji. Oświadczenie woli stanowi podstawę do zastosowania środków egzekucyjnych, o których mowa w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r. poz. 479), do wyprowadzenia towaru z obszaru celnego UE.

Źródło: Ministerstwo Finansów, Departament Ceł

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA