REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz przywozu towarów z Rosji - zasady i wyjątki

handel, Rosja, UE, import, eksport, sankcje; zakaz przywozu towarów z Rosji - zasady i wyjątki
handel, Rosja, UE, import, eksport, sankcje; zakaz przywozu towarów z Rosji - zasady i wyjątki
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przypomina, że Unia Europejska wprowadziła zakaz przywozu określonych towarów, które generują znaczące przychody dla Rosji. Od tego zakazu obowiązują wyjątki (tzw. odstępstwa) w postaci kontyngentów taryfowych na określone towary.

Jakich towarów nie można sprowadzać z Rosji do UE?

W Dzienniku Urzędowym UE nr L 111 z  8 kwietnia 2022 r. zostało opublikowane Rozporządzenie Rady (UE) 2022/576 z dnia 8 kwietnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 833/2014 dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie. Zgodnie z art. 3i ust. 1 i 2 rozporządzenia, zakazem przywozu do Unii, bezpośrednio lub pośrednio zostały objęte towary, które generują znaczące przychody dla Rosji; towary te wymieniono w załączniku XXI do rozporządzenia.

REKLAMA

Autopromocja

Przywóz nawozów sztucznych - odstępstwo od zakazu przywozu

Na podstawie art. 3i ust. 4 rozporządzenia zostało wprowadzone odstępstwo obowiązujące od 10 lipca 2022 r.  W okresie od 10 lipca danego roku do 9 lipca następnego roku zakaz przywozu nie ma zastosowania wobec przywozu, zakupu, transportu, powiązanej pomocy technicznej lub finansowej, niezbędnych do przywozu, do Unii następujących ilości towarów pochodzenia rosyjskiego w ramach kontyngentów taryfowych ilościowych:

  • 837 570 000 kg chlorku potasu objętego pozycją CN 3104 20 – kontyngent nr 098250;
  • 1 577 807 000 kg nawozów mineralnych i chemicznych, objętych pozycjami CN 3105 20, 3105 60 i 3105 90 – kontyngent 098251.

Zgodnie z art. 3i ust. 5, wielkościami kontyngentów przywozowych określonych w ust. 4 zarządzają Komisja i państwa członkowskie zgodnie z systemem zarządzania kontyngentami taryfowymi przewidzianym w art. 49–54 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447.

Z uwagi na czasowe wyłączenie spod zakazu przywozu nawozów sztucznych z Rosji, należy mieć na uwadze fakt, że jeżeli stosowny kontyngent taryfowy zostanie wyczerpany lub przywóz powyższych towarów nie został objęty kontyngentem taryfowym, ma zastosowanie wobec tych towarów zakaz przywozu. W sytuacji, gdy stosowny kontyngent taryfowy wyczerpie się, przywieziona ilość towaru, która nie została objęta tym kontyngentem powinna zostać objęta procedurą powrotnego wywozu  lub ew. procedurą składowania celnego (do czasu otwarcia następnego rocznego kontyngentu taryfowego 10 lipca 2023 r.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z uwagi na pochodzenie rosyjskie, dopuszczenie do obrotu przywożonych nawozów sztucznych, może nastąpić wyjątkowo – tylko w ramach powyższych kontyngentów taryfowych (po zaliczeniu wnioskowanej ilości na poczet kontyngentu taryfowego).

W związku z tym, przed zwolnieniem towaru strona ma przedłożyć organom celnym, pod rygorem odpowiedzialności karno-skarbowej, oświadczenie woli stwierdzające, że w wypadku niezaliczenia wnioskowanej ilości na poczet kontyngentu taryfowego nr 098250 lub nr 098251 przywieziony towar podlega sankcjom wynikającym z zakazu przywozu towarów pochodzących z Rosji. Oświadczenie woli stanowi podstawę do zastosowania środków egzekucyjnych, o których mowa w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r. poz. 479), do wyprowadzenia towaru z obszaru celnego UE.

Przywóz półproduktów z żeliwa lub stali niestopowej - odstępstwo od zakazu przywozu

REKLAMA

W Dzienniku Urzędowym UE nr L 259I z 6 października 2022 r. zostało opublikowane Rozporządzenie Rady (UE) 2022/1904 z dnia 6 października 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 833/2014 dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie.

Zgodnie z art. 3g ust. 4 i 5 rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r., zostało wprowadzone odstępstwo od obowiązującego zakazu przywozu towarów pochodzenia rosyjskiego. Odstępstwo ma formę kontyngentów taryfowych na przywożone do UE półprodukty z żeliwa lub stali niestopowej; po wyczerpaniu tych kontyngentów obowiązywać będzie ponownie zakaz przywozu tych towarów.

Na podstawie art. 3g ust. 4 rozporządzenia zostało wprowadzone odstępstwo od obowiązującego zakazu. Czasowe wyłączenie spod zakazu ma zastosowanie wobec przywozu, zakupu i transportu, powiązanej pomocy technicznej lub finansowej, niezbędnych do przywozu do Unii półproduktów z żeliwa lub stali niestopowej, walcowanych lub odlewanych, objętych pozycją CN 7207 12 10  kontyngent nr 098258, w wysokości:

  • 3 747 905 ton, w okresie od 7.10.2022 do 30.09.2023;
  • 3 747 905 ton, w okresie od 1.10.2023 do 30.09.2024.

Natomiast, na podstawie art. 3g ust. 5 rozporządzenia zostało wprowadzone odstępstwo od obowiązującego zakazu. Czasowe wyłączenie spod zakazu ma zastosowanie wobec przywozu, zakupu ani transportu, powiązanej pomocy technicznej lub finansowej, niezbędnych do przywozu, do Unii półproduktów z żeliwa lub stali niestopowej, o prostokątnym przekroju poprzecznym, objętych pozycją CN 7207 11 – kontyngent nr 098259, w wysokości:

  • 487 202 ton, w okresie od 7.10.2022 do 30.09.2023;
  • 85 260 ton, w okresie od 1.10.2023 do 31.12.2023;
  • 48 720 ton, w okresie od 1.01.2024 do 31.03.2024.

Zgodnie z art. 3g ust. 6, wielkościami kontyngentów przywozowych określonych w ust. 4 i 5 zarządzają Komisja i państwa członkowskie zgodnie z systemem zarządzania kontyngentami taryfowymi przewidzianym w art. 49–54 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447.

Z uwagi na czasowe wyłączenie spod zakazu przywozu półproduktów z żeliwa lub stali niestopowej z Rosji, należy mieć na uwadze fakt, że jeżeli stosowny kontyngent taryfowy zostanie wyczerpany lub przywóz niektórych wyrobów ze stali pochodzących z Rosji nie został objęty wnioskiem o kontyngent taryfowy, ma zastosowanie wobec tych towarów zakaz przywozu. W sytuacji, gdy stosowny kontyngent taryfowy wyczerpie się, przywieziona ilość towaru, która nie została objęta tym kontyngentem powinna zostać objęta procedurą powrotnego wywozu lub ewentualnie procedurą składowania celnego (do czasu otwarcia następnego  kontyngentu taryfowego).

Z uwagi na pochodzenie rosyjskie, dopuszczenie do obrotu przywożonych wyrobów z żeliwa lub stali, może nastąpić wyjątkowo – tylko w ramach powyższych kontyngentów taryfowych (po zaliczeniu wnioskowanej ilości na poczet kontyngentu taryfowego).

W związku z tym, przed zwolnieniem towaru strona ma przedłożyć organom celnym, pod rygorem odpowiedzialności karno-skarbowej, oświadczenie woli stwierdzające, że w wypadku niezaliczenia wnioskowanej ilości na poczet kontyngentu taryfowego nr 098258 lub nr 098259 przywieziony towar podlega sankcjom wynikającym z zakazu przywozu towarów pochodzących z Rosji. Oświadczenie woli stanowi podstawę do zastosowania środków egzekucyjnych, o których mowa w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r. poz. 479), do wyprowadzenia towaru z obszaru celnego UE.

Źródło: Ministerstwo Finansów, Departament Ceł

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa era regulacji krypto – CASP zastępuje VASP. Co to oznacza dla firm?

W UE wchodzi w życie nowa era regulacji krypto – licencja CASP stanie się obowiązkowa dla wszystkich firm działających w tym sektorze. Dotychczasowi posiadacze licencji VASP mają czas na dostosowanie się do końca czerwca 2025 r., a z odpowiednim wnioskiem – do września. Jakie zmiany czekają rynek i co to oznacza dla przedsiębiorców?

Outsourcing pojedynczych procesów księgowych, czy zatrudnienie dodatkowej osoby w dziale księgowości - co się bardziej opłaca?

W stale zmieniającym się otoczeniu biznesowym przedsiębiorcy coraz częściej stają przed dylematem: czy zatrudnić dodatkową osobę do działu księgowego, czy może zdecydować się na outsourcing wybranych procesów księgowych? Analiza kosztów i korzyści pokazuje, że delegowanie pojedynczych zadań księgowych na zewnątrz może być znacznie bardziej efektywnym rozwiązaniem niż rozbudowa wewnętrznego zespołu.

Kto ma prawo odliczyć ulgę na dziecko? Po rozwodzie rodziców dziecko mieszka z matką a ojciec płaci alimenty i widuje się z dzieckiem

Na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik ma prawo do odliczenia kwoty ulgi prorodzinnej w zależności od tego z kim jego dziecko mieszka i kto faktycznie sprawuje nad nim opiekę. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 14 stycznia 2025 r. wyjaśnił, kto może odliczyć ulgę na dziecko, gdy rodzice są rozwiedzeni, dziecko mieszka z matką na stałe, a ojciec płaci alimenty i co jakiś czas widuje się z dzieckiem.

Odpowiedzialność członków zarządów spółek – co zmienia wyrok TSUE w sprawie Adjak?

W dniu 27 lutego 2025 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał przełomowy wyrok w sprawie C-277/24 (Adjak), w którym zakwestionował przyjęty w Polsce model solidarnej odpowiedzialności członków zarządu za zaległości podatkowe spółki. W opinii TSUE obecne przepisy naruszają prawo unijne, ponieważ uniemożliwiają kwestionowanie decyzji wymiarowych organów podatkowych, zapadłych w sprawie przeciwko spółce w trakcie postępowania przeciwko członkom zarządu – tym samym godząc w podstawowe zasady ochrony praw jednostki. Orzeczenie to może wymusić istotne zmiany w polskim systemie prawnym oraz wpłynąć na dotychczasową praktykę organów administracji skarbowej wobec członków zarządów spółek.

REKLAMA

Można już zapłacić podatek PIT kartą płatniczą w e-Urzędzie Skarbowym

Od 20 marca 2025 r. podatnicy mogą opłacać podatek PIT w serwisie e-Urząd Skarbowy (e-US) i usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Dotychczas użytkownicy e-Urzędu Skarbowego mogli zapłacić podatek online przelewem bankowym lub BLIK-iem.

E-księgowość z biurem rachunkowym: jak przedsiębiorca może zoptymalizować obowiązki księgowe i podatkowe oraz rozliczenia w biznesie

Biura rachunkowe coraz częściej oferują swoim klientom usługi z zakresu e-księgowości do zarządzania finansami firmy online. Z perspektywy biura rachunkowego, wprowadzenie klienta w świat systemów zautomatyzowanych może być wyzwaniem.

Prof. Witold Modzelewski: nienależny zwrot VAT to prawdopodobnie 40-50 mld zł rocznie

Prof. Witold Modzelewski szacuje, że nienależne zwroty VAT w Polsce mogą wynosić nawet 40-50 miliardów złotych rocznie. W 2024 roku wykryto blisko 292 tys. fikcyjnych faktur na łączną kwotę 8,7 miliarda złotych, co oznacza wzrost o ponad 130% w porównaniu do roku poprzedniego. Choć efektywność kontroli skarbowych rośnie, eksperci wskazują, że skala oszustw wciąż jest ogromna, a same kontrole mogą nie wystarczyć do rozwiązania problemu.

Czy zegarek od szefa jest bez PIT? Skarbówka: To nie przychód, ale może być darowizna

Czy upominki na jubileusz pracy i dla odchodzących na emeryturę podlegają opodatkowaniu? Skarbówka potwierdza – nie trzeba płacić podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). W grę może jednak wchodzić podatek od spadków i darowizn.

REKLAMA

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

Skarbówka zabrała, sądy oddały: Przedsiębiorcy odzyskali 2,8 mld zł w sprawach o faktury

Tysiące firm niesłusznie oskarżonych o udział w oszustwach VAT w końcu wygrało walkę z fiskusem. W ciągu trzech lat sądy i organy odwoławcze uchyliły decyzje skarbówki na astronomiczną kwotę 2,8 mld zł! Czy to początek końca urzędniczej samowoli wobec przedsiębiorców?

REKLAMA