REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pięcioletni termin do wznowienia postępowania również dla przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dnia 11 maja 2011 r. weszła w życie nowelizacja ustawy – Kodeks Postępowania Cywilnego, która wydłuża termin do żądania wznowienia postępowania w sprawach gospodarczych, w wypadku gdy podstawą prawną orzeczenia był przepis uznany przez Trybunał Konstytucyjny za niezgodny z Konstytucją, ratyfikowaną umową międzynarodową lub ustawą.

Ustawa z dnia 25 lutego 2011 r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2011 r. Nr 87, poz. 482)

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana ta wynika z konieczności dostosowania dotychczasowych przepisów prawnych do wyroku TK z dnia 20 października 2009 r. (sygn. akt SK 6/09), który stwierdził niezgodność z Konstytucją art. 47922 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks Postępowania Cywilnego (Dz. U. z 1964 r. Nr 43, poz. 296 ze zm.).

Na początku, warto wskazać, że wznowienie postępowania to instytucja, dzięki której można doprowadzić do podważenia prawomocnego orzeczenia i ponownego rozpatrzenia sprawy. Aby można ją było zastosować, musi zaistnieć jedna z przesłanek enumeratywnie wymienionych w kodeksie postępowania cywilnego. Zajście jednej z tych przesłanek jest na tyle istotne (np. oparcie wyroku na podrobionym dokumencie), że wydane orzeczenie, mimo że jest już prawomocne, musi zostać zmienione. Wznowienia postępowania można żądać m.in. wtedy, gdy przepis, na podstawie którego został wydany wyrok, został uznany przez TK za niekonstytucyjny. Dzięki temu obywatel ma prawo do żądania ponownego rozpatrzenia swojej sprawy, już w takim stanie prawnym, który jest zgodny z Konstytucją.

REKLAMA

W obecnym stanie prawnym, skargę o wznowienie postępowania wnosi się w ciągu trzech miesięcy od dnia, w którym strona dowiedziała się o uchybieniu, bądź od dnia wejścia w życie orzeczenia TK. Nie można wznawiać spraw po upływie pięciu lat od daty uprawomocnienia się wyroku, chyba że strona była pozbawiona możliwości działania lub nie była należycie reprezentowana. Natomiast w sprawach gospodarczych (czyli sprawach pomiędzy przedsiębiorcami) termin ten jest krótszy -  wznowienie postępowania jest niemożliwe po upływie dwóch lat od daty uprawomocnienia się wyroku. Do wejścia w życie nowelizacji, powyższe ograniczenie czasowe obowiązywało niezależnie od tego, jaka była przyczyna wznowienia.

Tak krótki, dwuletni termin do żądania wznowienia postępowania, został ustanowiony po to, by ograniczyć w czasie możliwość wzruszania prawomocnych wyroków w sprawach gospodarczych i dzięki temu zapewnić większą ich stabilność, a tym samym - większą pewność obrotu. Jednak TK uznał, że takie ograniczenie w niektórych przypadkach narusza przepisy Konstytucji, ponieważ po upływie dwóch lat nie było możliwe wznowienie postępowania nawet wtedy, gdy po tym czasie TK uznał przepis, będący podstawą orzeczenia, za niezgodny z Konstytucją, ratyfikowaną umową międzynarodową lub ustawą. Takie ograniczenie mogło prowadzić do pozbawienia obywateli prawa przyznanego im na mocy samej Konstytucji oraz nierównego ich traktowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowelizacją dodano do art. 47922 k.p.c. zdanie drugie, zgodnie z którym, jeżeli podstawą wznowienia jest wyrok TK, wnoszenie skargi o wznowienie postępowania ograniczone jest pięcioletnim terminem, liczonym od dnia uprawomocnienia się wyroku.

Podsumowując, wskutek nowelizacji, zarówno w postępowaniu zwykłym, jak i w postępowaniu w sprawach gospodarczych obowiązuje ten sam, pięcioletni termin do żądania wznowienia postępowania, jeżeli orzeczenie wydane w tym postępowaniu, zostało oparte na przepisach uznanych następnie za niekonstytucyjne. Przedsiębiorcy uzyskają dzięki temu większe możliwości żądania wznowienia postępowania. Jest to szczególnie istotne, zważywszy na długi czas rozpatrywania spraw przez TK, który niejednokrotnie powodował, że przedsiębiorcy, ze względu na upływ dotychczas obowiązującego, dwuletniego terminu, tracili uprawnienie do żądania wznowienia postępowania. Dodatkowo nowelizacja zrównuje w tym zakresie sytuację przedsiębiorców z sytuacją innych podmiotów, niebędących przedsiębiorcami.

Patrycja Dzięgielewska

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA