REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pięcioletni termin do wznowienia postępowania również dla przedsiębiorców

REKLAMA

Dnia 11 maja 2011 r. weszła w życie nowelizacja ustawy – Kodeks Postępowania Cywilnego, która wydłuża termin do żądania wznowienia postępowania w sprawach gospodarczych, w wypadku gdy podstawą prawną orzeczenia był przepis uznany przez Trybunał Konstytucyjny za niezgodny z Konstytucją, ratyfikowaną umową międzynarodową lub ustawą.

Ustawa z dnia 25 lutego 2011 r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2011 r. Nr 87, poz. 482)

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana ta wynika z konieczności dostosowania dotychczasowych przepisów prawnych do wyroku TK z dnia 20 października 2009 r. (sygn. akt SK 6/09), który stwierdził niezgodność z Konstytucją art. 47922 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks Postępowania Cywilnego (Dz. U. z 1964 r. Nr 43, poz. 296 ze zm.).

Na początku, warto wskazać, że wznowienie postępowania to instytucja, dzięki której można doprowadzić do podważenia prawomocnego orzeczenia i ponownego rozpatrzenia sprawy. Aby można ją było zastosować, musi zaistnieć jedna z przesłanek enumeratywnie wymienionych w kodeksie postępowania cywilnego. Zajście jednej z tych przesłanek jest na tyle istotne (np. oparcie wyroku na podrobionym dokumencie), że wydane orzeczenie, mimo że jest już prawomocne, musi zostać zmienione. Wznowienia postępowania można żądać m.in. wtedy, gdy przepis, na podstawie którego został wydany wyrok, został uznany przez TK za niekonstytucyjny. Dzięki temu obywatel ma prawo do żądania ponownego rozpatrzenia swojej sprawy, już w takim stanie prawnym, który jest zgodny z Konstytucją.

W obecnym stanie prawnym, skargę o wznowienie postępowania wnosi się w ciągu trzech miesięcy od dnia, w którym strona dowiedziała się o uchybieniu, bądź od dnia wejścia w życie orzeczenia TK. Nie można wznawiać spraw po upływie pięciu lat od daty uprawomocnienia się wyroku, chyba że strona była pozbawiona możliwości działania lub nie była należycie reprezentowana. Natomiast w sprawach gospodarczych (czyli sprawach pomiędzy przedsiębiorcami) termin ten jest krótszy -  wznowienie postępowania jest niemożliwe po upływie dwóch lat od daty uprawomocnienia się wyroku. Do wejścia w życie nowelizacji, powyższe ograniczenie czasowe obowiązywało niezależnie od tego, jaka była przyczyna wznowienia.

REKLAMA

Tak krótki, dwuletni termin do żądania wznowienia postępowania, został ustanowiony po to, by ograniczyć w czasie możliwość wzruszania prawomocnych wyroków w sprawach gospodarczych i dzięki temu zapewnić większą ich stabilność, a tym samym - większą pewność obrotu. Jednak TK uznał, że takie ograniczenie w niektórych przypadkach narusza przepisy Konstytucji, ponieważ po upływie dwóch lat nie było możliwe wznowienie postępowania nawet wtedy, gdy po tym czasie TK uznał przepis, będący podstawą orzeczenia, za niezgodny z Konstytucją, ratyfikowaną umową międzynarodową lub ustawą. Takie ograniczenie mogło prowadzić do pozbawienia obywateli prawa przyznanego im na mocy samej Konstytucji oraz nierównego ich traktowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowelizacją dodano do art. 47922 k.p.c. zdanie drugie, zgodnie z którym, jeżeli podstawą wznowienia jest wyrok TK, wnoszenie skargi o wznowienie postępowania ograniczone jest pięcioletnim terminem, liczonym od dnia uprawomocnienia się wyroku.

Podsumowując, wskutek nowelizacji, zarówno w postępowaniu zwykłym, jak i w postępowaniu w sprawach gospodarczych obowiązuje ten sam, pięcioletni termin do żądania wznowienia postępowania, jeżeli orzeczenie wydane w tym postępowaniu, zostało oparte na przepisach uznanych następnie za niekonstytucyjne. Przedsiębiorcy uzyskają dzięki temu większe możliwości żądania wznowienia postępowania. Jest to szczególnie istotne, zważywszy na długi czas rozpatrywania spraw przez TK, który niejednokrotnie powodował, że przedsiębiorcy, ze względu na upływ dotychczas obowiązującego, dwuletniego terminu, tracili uprawnienie do żądania wznowienia postępowania. Dodatkowo nowelizacja zrównuje w tym zakresie sytuację przedsiębiorców z sytuacją innych podmiotów, niebędących przedsiębiorcami.

Patrycja Dzięgielewska

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA