REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wydzierżawić przedsiębiorstwo?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Co zrobić, gdy otrzymamy nieoczekiwanie w spadku przedsiębiorstwo, a z różnych względów nie możemy sami go prowadzić? Co zrobić, gdy przedsiębiorca nie ma koncepcji na rozwój firmy lub środków finansowych, a nie chce go sprzedawać? Dzierżawa przedsiębiorstwa jest w tych przypadkach idealnym rozwiązaniem.

Dzierżawa przedsiębiorstwa jest stosunkowo rzadko stosowana w Polsce. Jednak zwiększająca się ilość firm na rynku, czy to typowo rodzinnych, czy też z udziałem inwestorów instytucjonalnych, stwarza szerokie możliwości w tym zakresie. Zazwyczaj wywołują je czynniki ekonomiczne, ale nie tylko. Co zrobić, gdy otrzymamy nieoczekiwanie w spadku przedsiębiorstwo, a z różnych względów nie możemy sami go prowadzić? Co zrobić, gdy przedsiębiorca nie ma koncepcji na rozwój firmy lub środków finansowych, a nie chce go sprzedawać? Dzierżawa przedsiębiorstwa jest w tych przypadkach idealnym rozwiązaniem.

REKLAMA

Autopromocja

Przedmiot i forma umowy


Dzierżawa obejmuje swym zakresem używanie rzeczy i pobieranie z niej pożytków. Przedsiębiorstwo rozumiane jako zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej, może być przedmiotem umowy dzierżawy jako całość albo część. Oznacza to, że w umowie powinno się wykazać, co się na nie składa, ponieważ niektóre elementy przedsiębiorstwa mogą być z niej wyłączone np. koncesje, patenty, nazwa, prawa wynikające z najmu, itp.

Niezbędnym elementem takiej umowy jest czynsz. Może być on określony w postaci sumy pieniężnej, ułamkowej części pożytków lub świadczeń innego rodzaju. Na tle innych krajów Unii Europejskiej, gdzie pieniężna forma czynszu jest zasadniczo obowiązkowa, Polski Kodeks Cywilny reguluje ten stosunek prawny nadając dzierżawie pewien element elastyczności.

Istotną kwestią umowy są postanowienia przenoszące na dzierżawcę obowiązek zapłaty ciężarów publicznych związanych z własnością, kosztami ubezpieczenia, itp. Nie mogą one stanowić części składowej czynszu a tylko czynnik, który w trakcie negocjacji wpływa na wysokość uzgadnianego przez strony czynszu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wydzierżawienie przedsiębiorstwa powinno być dokonane w formie pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi. W przypadku, gdy przedsiębiorstwo obejmuje nieruchomości, wymagana jest forma aktu notarialnego. Fakt wydzierżawienia przedsiębiorstwa wymaga ujawnienia w rejestrze przedsiębiorców (KRS, ewidencja działalności gospodarczej).


Obowiązki wydzierżawiającego i dzierżawcy


Wydzierżawiający jest zobowiązany wydać dzierżawcy przedmiot umowy zgodnie z terminem określonym w tej umowie. Wydany przedmiot umowy powinien być w stanie dobrym i przydatnym do wykonywania określonej w umowie działalności. Wydzierżawiający odpowiada za wady wydanego przedmiotu umowy. Ciąży na nim także obowiązek zapewnienia spokojnego posiadania przez dzierżawcę przedmiotu umowy.

 

Podstawowym obowiązkiem dzierżawcy jest obowiązek zapłaty czynszu. Przy umowach dzierżawy czynsz płatny jest zazwyczaj z dołu, w przeciwieństwie do umów najmu, gdzie czynsz płaci się z góry. Dzierżawca powinien wykonywać swoje prawo zgodnie z wymaganiami prawidłowej gospodarki, czyli powinien tak korzystać z przedmiotu umowy, aby uzyskać maksymalny zamierzony efekt przy minimalnym oddziaływaniu w samą substancję przedsiębiorstwa i jego zdolność produkcyjną. Dzierżawcę obciążają nakłady niezbędne do zachowania przedmiotu dzierżawy w stanie nie pogorszonym. Chodzi tutaj nie tylko o drobne nakłady związane z bieżącym funkcjonowaniem, ale także remonty o szerszym zasięgu. Również inwestycje związane z nowościami technicznymi bądź nowymi technologiami, czyli takie, które dostosowują przedsiębiorstwo do panujących na rynku trendów i umożliwiają jego sprawne na nim funkcjonowanie. Jednak zmiany w przedmiocie dzierżawy powinny być uzależnione od zgody wydzierżawiającego.


Zamów książkę: Prawo umów gospodarczych z komentarzem >>

 

Precyzyjnie sformułowane zapisy w umowie dotyczące rozdziału obowiązków stron, umożliwiają uniknięcie ewentualnych sporów po wygaśnięciu umowy i  rozliczenie końcowe zadowalające obie strony. Dzierżawca bowiem musi najczęściej zlikwidować bądź zmodyfikować wprowadzone przez siebie zmiany w przedsiębiorstwie, nie ponosząc przy tym większych kosztów. Wydzierżawiający natomiast pragnie otrzymać bez opóźnień przedmiot dzierżawy w stanie nie pogorszonym i możliwie bez konieczności rozliczeń z tytułu nakładów poczynionych przez dzierżawcę. W przypadku, gdy umowa nie zostanie sporządzona w sposób właściwy, ta sprzeczność interesów stron może doprowadzić do sporów i konieczności dochodzenia swoich roszczeń nad drodze sądowej.   


Skutki w sferze prawa pracy


Dzierżawa części lub całości zakładu pracy wywołuje zazwyczaj takie same skutki jak jego sprzedaż. Za zobowiązania wynikające ze stosunku pracy, powstałe przed przejściem zakładu pracy na innego pracodawcę, dotychczasowy i nowy pracodawca odpowiadają solidarnie. Dla pracowników oznacza to, że mogą żądać zaspokojenia swoich roszczeń przez nowego pracodawcę lub przez pracodawcę dotychczasowego.


Z chwilą przejścia zakładu pracy na nowego pracodawcę, staje się on automatycznie stroną dotychczasowych stosunków pracy i przejmuje na siebie wszelkie prawa i obowiązki poprzedniego pracodawcy. Pracownik może w terminie dwóch miesięcy od dnia przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę, rozwiązać stosunek pracy bez wypowiedzenia za 7 dniowym uprzedzeniem. Rozwiązanie to powoduje po stronie pracownika takie same skutki prawne, jak w przypadku  rozwiązania stosunku pracy przez pracodawcę za wypowiedzeniem.


Skutki podatkowe


W przypadku uzyskiwania przychodów z dzierżawy przez wydzierżawiającego, jako przychodów z działalności gospodarczej, przychód powstaje w momencie, w którym należności z umowy dzierżawy stały się wymagalne. Nie jest natomiast istotne, czy zostały przez dzierżawcę faktycznie zapłacone. Przychody te mogą być opodatkowane skalą progresywną lub podatkiem liniowym, przy czym opodatkowaniu podlega zawsze dochód. Rozliczanie kosztów uzyskania przychodów zasadniczo nie różni się od rozliczania innych kosztów ponoszonych z tytułu prowadzenia działalności. Poza wydatkami związanymi bezpośrednio z przedmiotem dzierżawy, wydzierżawiający może do kosztów uzyskania przychodów zaliczyć odpisy amortyzacyjne na zasadach ogólnych.   

  

Kancelaria Prawna Skarbiec Sp.K. specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych. 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA