REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łatwiej będzie dochodzić należności między przedsiębiorcami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Wysocka-Fronczek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 3 maja 2012 r. zacznie obowiązywać nowelizacja Kodeksu postępowania cywilnego, która zmienia regulację procedury odzyskiwania należności na drodze sądowej i egzekucyjnej. Główna zmiana polega na likwidacji odrębnej procedury gospodarczej przewidzianej do prowadzenia sporów między przedsiębiorcami.


Po nowelizacji spory między przedsiębiorcami będą podlegać ogólnym, mniej rygorystycznym zasadom procesowym. Złagodzono też zasady zgłaszania wniosków dowodowych i twierdzeń w procesie oraz zaostrzono kary za przeszkadzanie w egzekucji należności. Wprowadzone zmiany mają ułatwić dochodzenie roszczeń - przede wszystkim w przypadku małych i średnich przedsiębiorców.

REKLAMA

Autopromocja


Mniej formalizmu w procesie


Nowelizacja Kodeksu postępowania cywilnego zlikwidowała postępowanie odrębne w sprawach gospodarczych (czyli w tzw. sporach między przedsiębiorcami). Tym samym sprawy gospodarcze zostały poddane tym samym regułom procesowym, które obowiązują w zwykłych sprawach cywilnych.

Przepisy regulujące odrębne postępowanie w sprawach gospodarczych nakładały na strony postępowania wyższe wymagania niż w zwykłych sprawach cywilnych. W praktyce bardzo często wymogom tym nie byli w stanie sprostać mali i średni przedsiębiorcy, którzy nie korzystali z profesjonalnej pomocy prawnej (ponieważ była ona dla nich zbyt kosztowna). W rezultacie o wygraniu postępowania przed sądem gospodarczym często decydowały względy formalne, przede wszystkim związane z tym, czy strona zgłosiła swoje wnioski dowodowe we właściwym czasie i trybie.

Masz problem z płynnością finansową? Sprawdź nowe zasady skutecznego dochodzenia należności od dłużników  >>

Trzeba podkreślić, że mimo likwidacji odrębnej procedury w sprawach gospodarczych, zachowane zostały sądy gospodarcze jako wydziały sądów powszechnych. Ustawodawca uznał bowiem, że celowe jest wykorzystanie dotychczasowej specjalizacji sędziów sądów gospodarczych przy rozpoznawaniu tych spraw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Będzie można zgłaszać wnioski dowodowe do zamknięcia rozprawy


Nowe przepisy Kodeksu postępowania cywilnego zmieniają również zasady składania wniosków dowodowych i twierdzeń o okolicznościach faktycznych. Zależy od nich w szczególności szybkość i sprawność postępowania cywilnego. Regułą jest, że strony i uczestnicy postępowania obowiązani są przytaczać wszystkie okoliczności faktyczne i dowody bez zwłoki, aby postępowanie mogło być przeprowadzone sprawnie i szybko. Co najistotniejsze jednak, strony postępowania mogą prezentować materiał procesowy do zamknięcia rozprawy. Zmianie uległa bowiem kwestia ewentualnego odrzucenia spóźnionych wniosków dowodowych. Przed nowelizacją następowało ono z mocy prawa. Po nowelizacji decyzję w tej sprawie podejmie sąd. I to właśnie od oceny sądu będzie zależeć, czy strona powołała twierdzenia lub dowód we właściwym czasie, czy też uczyniła to zbyt późno. Ustalenie, że doszło do opóźnienia w prezentacji twierdzenia lub dowodu, obligować będzie sąd do jego pominięcia, z wyjątkiem trzech sytuacji:

- gdy strona wykaże, że nie ponosi winy w opóźnieniu,

- gdy uwzględnienie spóźnionych twierdzeń lub dowodów nie spowoduje zwłoki w postępowaniu,

- gdy wystąpią inne wyjątkowe okoliczności.

Warto dodać, że nowelizacja ogranicza możliwość składania w toku postępowania pism przez strony. Pozostałe pisma przygotowawcze (z wyjątkiem wniosku o przeprowadzenie dowodu) mogą być składane tylko wtedy, gdy zadecyduje o tym przewodniczący lub - w toku postępowania - sąd (art. 207 § 3 k.p.c.). Należy dodać, że pismo przygotowawcze złożone z naruszeniem tej reguły będzie podlegać zwrotowi (nowy art. 207 § 7 k.p.c.). Zwrot odpowiedzi na pozew lub pisma przygotowawczego nie wyklucza prezentowania twierdzeń i dowodów przez stronę na rozprawie z zachowaniem reguł wynikających z art. 217 k.p.c.


Wyższe kary za utrudnianie egzekucji


Do istotnych zmian wprowadzonych nowelizacją Kodeksu postępowania cywilnego należy podwyższenie wysokości grzywien, które może nakładać komornik na osoby nieprzekazujące mu wymaganych do prowadzenia egzekucji informacji lub przeszkadzające w jego czynnościach. Za nieuzasadnioną odmowę udzielenia komornikowi wyjaśnień lub informacji zobowiązana do tego osoba może zostać ukarana karą grzywny do 2000 zł (przed nowelizacją kara ta nie mogła przekroczyć kwoty 500 zł) - art. 762 k.p.c. Karze w tej samej wysokości będzie również podlegał dłużnik, który zaniedba obowiązku powiadomienia o zmianie miejsca swojego pobytu.

Klienci nie płacą Ci terminowo? Sprwdź jak  od 3 maja szybciej odzyskać swoje należności >>

Jeśli żądanie udzielenia wyjaśnień lub informacji zostanie skierowane do osoby prawnej lub innej organizacji, karze grzywny będzie podlegał jej pracownik odpowiedzialny za udzielenie wyjaśnień lub informacji, a gdyby ustalenie takiego pracownika było utrudnione, karze będzie podlegać jej kierownik. Oczywiście przed wydaniem postanowienia o nałożeniu kary organ egzekucyjny wysłucha kierownika.

Do 1000 zł podwyższona została maksymalna wysokość kary grzywny za przeszkadzanie w czynnościach komornika (art. 764 k.p.c.) - przed nowelizacją kara ta nie mogła przekroczyć 200 zł. Grzywną w wysokości do 2000 zł będzie również zagrożone nieudzielanie przez pracodawcę komornikowi wymaganych prawem informacji w przypadku egzekucji z wynagrodzenia za pracę (patrz str. 23) - art. 886 k.p.c.


- ustawa z 16 września 2011 r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. Nr 233, poz. 1381

Marta Wysocka-Fronczek

konsultant podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

REKLAMA

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA