REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łatwiej będzie dochodzić należności między przedsiębiorcami

Marta Wysocka-Fronczek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 3 maja 2012 r. zacznie obowiązywać nowelizacja Kodeksu postępowania cywilnego, która zmienia regulację procedury odzyskiwania należności na drodze sądowej i egzekucyjnej. Główna zmiana polega na likwidacji odrębnej procedury gospodarczej przewidzianej do prowadzenia sporów między przedsiębiorcami.


Po nowelizacji spory między przedsiębiorcami będą podlegać ogólnym, mniej rygorystycznym zasadom procesowym. Złagodzono też zasady zgłaszania wniosków dowodowych i twierdzeń w procesie oraz zaostrzono kary za przeszkadzanie w egzekucji należności. Wprowadzone zmiany mają ułatwić dochodzenie roszczeń - przede wszystkim w przypadku małych i średnich przedsiębiorców.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Mniej formalizmu w procesie


Nowelizacja Kodeksu postępowania cywilnego zlikwidowała postępowanie odrębne w sprawach gospodarczych (czyli w tzw. sporach między przedsiębiorcami). Tym samym sprawy gospodarcze zostały poddane tym samym regułom procesowym, które obowiązują w zwykłych sprawach cywilnych.

Przepisy regulujące odrębne postępowanie w sprawach gospodarczych nakładały na strony postępowania wyższe wymagania niż w zwykłych sprawach cywilnych. W praktyce bardzo często wymogom tym nie byli w stanie sprostać mali i średni przedsiębiorcy, którzy nie korzystali z profesjonalnej pomocy prawnej (ponieważ była ona dla nich zbyt kosztowna). W rezultacie o wygraniu postępowania przed sądem gospodarczym często decydowały względy formalne, przede wszystkim związane z tym, czy strona zgłosiła swoje wnioski dowodowe we właściwym czasie i trybie.

Masz problem z płynnością finansową? Sprawdź nowe zasady skutecznego dochodzenia należności od dłużników  >>

REKLAMA

Trzeba podkreślić, że mimo likwidacji odrębnej procedury w sprawach gospodarczych, zachowane zostały sądy gospodarcze jako wydziały sądów powszechnych. Ustawodawca uznał bowiem, że celowe jest wykorzystanie dotychczasowej specjalizacji sędziów sądów gospodarczych przy rozpoznawaniu tych spraw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Będzie można zgłaszać wnioski dowodowe do zamknięcia rozprawy


Nowe przepisy Kodeksu postępowania cywilnego zmieniają również zasady składania wniosków dowodowych i twierdzeń o okolicznościach faktycznych. Zależy od nich w szczególności szybkość i sprawność postępowania cywilnego. Regułą jest, że strony i uczestnicy postępowania obowiązani są przytaczać wszystkie okoliczności faktyczne i dowody bez zwłoki, aby postępowanie mogło być przeprowadzone sprawnie i szybko. Co najistotniejsze jednak, strony postępowania mogą prezentować materiał procesowy do zamknięcia rozprawy. Zmianie uległa bowiem kwestia ewentualnego odrzucenia spóźnionych wniosków dowodowych. Przed nowelizacją następowało ono z mocy prawa. Po nowelizacji decyzję w tej sprawie podejmie sąd. I to właśnie od oceny sądu będzie zależeć, czy strona powołała twierdzenia lub dowód we właściwym czasie, czy też uczyniła to zbyt późno. Ustalenie, że doszło do opóźnienia w prezentacji twierdzenia lub dowodu, obligować będzie sąd do jego pominięcia, z wyjątkiem trzech sytuacji:

- gdy strona wykaże, że nie ponosi winy w opóźnieniu,

- gdy uwzględnienie spóźnionych twierdzeń lub dowodów nie spowoduje zwłoki w postępowaniu,

- gdy wystąpią inne wyjątkowe okoliczności.

Warto dodać, że nowelizacja ogranicza możliwość składania w toku postępowania pism przez strony. Pozostałe pisma przygotowawcze (z wyjątkiem wniosku o przeprowadzenie dowodu) mogą być składane tylko wtedy, gdy zadecyduje o tym przewodniczący lub - w toku postępowania - sąd (art. 207 § 3 k.p.c.). Należy dodać, że pismo przygotowawcze złożone z naruszeniem tej reguły będzie podlegać zwrotowi (nowy art. 207 § 7 k.p.c.). Zwrot odpowiedzi na pozew lub pisma przygotowawczego nie wyklucza prezentowania twierdzeń i dowodów przez stronę na rozprawie z zachowaniem reguł wynikających z art. 217 k.p.c.


Wyższe kary za utrudnianie egzekucji


Do istotnych zmian wprowadzonych nowelizacją Kodeksu postępowania cywilnego należy podwyższenie wysokości grzywien, które może nakładać komornik na osoby nieprzekazujące mu wymaganych do prowadzenia egzekucji informacji lub przeszkadzające w jego czynnościach. Za nieuzasadnioną odmowę udzielenia komornikowi wyjaśnień lub informacji zobowiązana do tego osoba może zostać ukarana karą grzywny do 2000 zł (przed nowelizacją kara ta nie mogła przekroczyć kwoty 500 zł) - art. 762 k.p.c. Karze w tej samej wysokości będzie również podlegał dłużnik, który zaniedba obowiązku powiadomienia o zmianie miejsca swojego pobytu.

Klienci nie płacą Ci terminowo? Sprwdź jak  od 3 maja szybciej odzyskać swoje należności >>

Jeśli żądanie udzielenia wyjaśnień lub informacji zostanie skierowane do osoby prawnej lub innej organizacji, karze grzywny będzie podlegał jej pracownik odpowiedzialny za udzielenie wyjaśnień lub informacji, a gdyby ustalenie takiego pracownika było utrudnione, karze będzie podlegać jej kierownik. Oczywiście przed wydaniem postanowienia o nałożeniu kary organ egzekucyjny wysłucha kierownika.

Do 1000 zł podwyższona została maksymalna wysokość kary grzywny za przeszkadzanie w czynnościach komornika (art. 764 k.p.c.) - przed nowelizacją kara ta nie mogła przekroczyć 200 zł. Grzywną w wysokości do 2000 zł będzie również zagrożone nieudzielanie przez pracodawcę komornikowi wymaganych prawem informacji w przypadku egzekucji z wynagrodzenia za pracę (patrz str. 23) - art. 886 k.p.c.


- ustawa z 16 września 2011 r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. Nr 233, poz. 1381

Marta Wysocka-Fronczek

konsultant podatkowy

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA