REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie działalności gospodarczej - jak to zrobić

Marcin Bącal
radca prawny
Zawieszenie działalności gospodarczej - jak to zrobić
Zawieszenie działalności gospodarczej - jak to zrobić
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prawo umożliwia czasowe zawieszenie działalności gospodarczej bez konieczności wyrejestrowywania firmy i definitywnego zakończenia jej funkcjonowania. Jakie warunki należy spełnić w celu skutecznego zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej?

Zawieszenie działalności gospodarczej - jak to zrobić

Prowadzenie działalności gospodarczej co do zasady jest procesem ciągłym, zorientowanym na osiąganie przez przedsiębiorcę przychodów i generowanie zysku. Proces ten rozpoczyna wybór formy prawnej, w której przedsiębiorca będzie prowadził działalność (np. indywidualna działalność gospodarcza, spółka osobowa itp.) oraz rejestracja firmy, a kończy go wyrejestrowanie firmy z właściwej ewidencji, gdy przedsiębiorca nie jest już zainteresowany dalszym prowadzeniem działalności.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Powyższy ciągły charakter działalności gospodarczej doznaje jednak jednego wyłomu. W art. 14a ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 roku poz. 672 ze zm.) ustawodawca przewidział bowiem możliwość czasowego zawieszenia działalności bez konieczności wyrejestrowywania firmy i definitywnego zakończenia jej funkcjonowania.


Warunki zawieszenia działalności gospodarczej


Na zawieszenie działalności gospodarczej może zdecydować się każdy przedsiębiorca, bez względu na rodzaj prowadzonej działalności i jej zakres. Jedyny warunek wprowadzony przez ustawodawcę związany jest ze statusem przedsiębiorcy jako pracodawcy. Mianowicie, działalność gospodarczą może zawiesić tylko przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników, tj. nie nawiązał stosunku pracy z pracownikami w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy. Podmiotowi zatrudniającemu pracowników takie uprawnienie zatem nie przysługuje.

REKLAMA

Zawieszenie działalności może nastąpić na określony okres czasu, który nie może być krótszy niż 30 dni (z wyjątkiem sytuacji, gdy zawieszenie obejmuje miesiąc luty, kiedy okres zawieszenia może odpowiadać liczbie dni w tym miesiącu, a więc być krótszy niż 30 dni kalendarzowych) ani przekraczać 24 miesięcy. Przedsiębiorca jest uprawniony do wskazania okresu zawieszenia działalności w dniach, miesiącach albo miesiącach i dniach według własnego uznania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy i w jaki sposób ustanowić pełnomocnika firmy?

Samochód osobowy w firmie - od zakupu do sprzedaży

Jeżeli przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej, dla zawieszenia tej działalności konieczne jest, aby to wszyscy wspólnicy zdecydowali się na taki krok.


Procedura zawieszenia i wznowienia działalności gospodarczej


Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej, a także wznowienie tej działalności, następuje na wniosek przedsiębiorcy. To zatem sam przedsiębiorca, wedle własnego uznania, uprawniony jest do podjęcia decyzji o zawieszeniu. Takie rozwiązanie nie może zostać mu nakazane przez podmiot trzeci. Zawieszając działalność gospodarczą przedsiębiorca nie musi także wskazywać powodów swojej decyzji.

W celu zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca zobowiązany jest do złożenia odpowiedniego wniosku, przy czym w przypadku przedsiębiorców prowadzących indywidualną działalność gospodarczą oraz wspólników spółki cywilnej wniosek taki należy kierować do właściwego urzędu gminy (wniosek CEIDG-1), a w przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność w formie prawnej, która podlega wpisowi do KRS, stosowny wniosek powinien być skierowany do sądu rejestrowego.

Wznowienie zawieszonej działalności gospodarczej również następuje w drodze złożenia wniosku w tym przedmiocie. Należy pamiętać, aby wniosek taki złożyć przed upływem 24 miesięcy od dnia, w którym rozpoczął się okres zawieszenia działalności, gdyż w przeciwnym razie istnieje ryzyko wykreślenia przedsiębiorcy z ewidencji.

Zapraszamy na forum Księgowość

Okres zawieszenia działalności gospodarczej rozpoczyna się od dnia wskazanego we wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej, nie wcześniej niż w dniu złożenia wniosku, i trwa do dnia złożenia wniosku o wpis informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej lub do dnia wskazanego w tym wniosku, który nie może być wcześniejszy niż dzień złożenia wniosku.


Skutki zawieszenia działalności gospodarczej


W okresie zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać tej działalności ani też osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Powyższe nie wyklucza jednak obowiązku wykonywania przez przedsiębiorcę określonych czynności w związku z działaniami podejmowanymi jeszcze przed zawieszeniem działalności.

W okresie zawieszenia przedsiębiorca ma w szczególności prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła jego przychodów, przyjmować należności i regulować zobowiązania powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, zbywać własne środki trwałe i wyposażenie, uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed zawieszeniem, osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem. W okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca jest też zobowiązany do wykonywania wszelkich obowiązków nakazanych przepisami prawa a także może być poddany kontroli.

Jak amortyzować samochód nabyty przez współmałżonka przedsiębiorcy

Co szczególnie istotne, w okresie zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca zwolniony jest z określonych obowiązków o charakterze publicznoprawnym. Przykładowo wskazać tu można na brak obowiązku składania deklaracji rozliczeniowej oraz opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, czy też brak obowiązku odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.


Podsumowanie


Możliwość zawieszenia działalności gospodarczej jest szczególnie przydatna w okresie słabszej koniunktury gospodarczej, kiedy działalność ta nie przynosi oczekiwanych zysków, lub też w przypadkach, gdy ze względów osobistych przedsiębiorca przez pewien czas nie jest zainteresowany kontynuowaniem działalności, nie chcąc jednakże ostatecznie rezygnować z tej formy aktywności zawodowej.

Niewątpliwą zaletą tej instytucji jest ograniczenie spoczywających na przedsiębiorcy obowiązków publicznoprawnych, co umożliwia czasowe zmniejszenie obciążeń finansowych dając szansę na przeczekanie słabszego okresu i wznowienie działalności wówczas, gdy dawać będzie to szansę na osiąganie zamierzonego zysku.

Marcin Bącal,

radca prawny w kancelarii prawnej Chajec, Don-Siemion & Żyto w Warszawie

  

Źródło: Kancelaria prawna Chajec, Don-Siemion & Żyto

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA