REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

RODO, działalność w chmurze czyli „Dekalog chmuroluba”

RODO, działalność w chmurze czyli „Dekalog chmuroluba”
RODO, działalność w chmurze czyli „Dekalog chmuroluba”

REKLAMA

REKLAMA

Coraz popularniejsza technologia chmur obliczeniowych (cloud computing), gwarantuje bezpieczeństwo przetwarzania i magazynowania danych w stopniu o wiele wyższym niż tradycyjne, „fizyczne” twarde dyski, płyty CD, czy popularne, niemal wszechobecne pen – drive'y. Jednakże, zgodnie z powiedzeniem „strzeżonego Pan Bóg strzeże”, nawet w przypadku bezpiecznych chmur, nie wolno zaniechać działań, zmierzających do stałego wzrostu poziomu rzeczonego bezpieczeństwa (szczególnie jeżeli chodzi o tzw. dane poufne); jedną z dróg prowadzących do tego celu, może być precyzyjne określenie zasad, jakimi powinni kierować się zarówno usługobiorcy, jak i usługodawcy rozwiązań chmurowych.

Źródło wiedzy

Wychodząc z powyższego założenia, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych opracował zbiór zasad nazwanych potocznie „Dekalogiem Chmuroluba”,  określający najważniejsze zasady współpracy pomiędzy operatorami chmur obliczeniowych a ich klientami. Choć tworzony głównie z myślą o publicznych użytkownikach chmur (urzędy, placówki służby zdrowia itp.), „Dekalog” jest na tyle uniwersalny, że z jego zaleceń mogą, a wręcz powinni, korzystać także użytkownicy prywatni.

REKLAMA

Autopromocja

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: WARSZTAT: BIZNES z RODO Jak efektywnie funkcjonować w nowych realiach prawnych

Punkt wyjścia

Pracami GIODO kierowało pięć zasadniczych przesłanek, uwzględnionych następnie w „Dekalogu”, na podstawie których opracowane zostały chmurowe „przykazania”, nakreślające kształt relacji na linii administrator – użytkownik chmur obliczeniowych. Rzeczone przesłanki to:

  1. Obowiązek informacyjny o fizycznych lokalizacjach serwerów
  2. Pełen dostęp do dokumentacji dotyczącej zasad bezpieczeństwa oraz stosowanych zabezpieczeń
  3. Pełen dostęp do informacji o ewentualnych podwykonawcach i współpracujących podmiotach
  4. Stosowanie jednolitych klauzul umownych i kontrola łańcucha podwykonawców
  5. Obowiązek informowania i raportowania o wszystkich incydentach bezpieczeństwa danych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

RODO w firmie

RODO 2018

Efekt pracy wygląda następująco:

„Przykazania”

I. Należy wiedzieć, gdzie znajdują się serwery

Usługobiorca rozwiązań chmurowych ma prawo, a wręcz obowiązek żądać od administratora informacji co do fizycznej lokalizacji serwerów, na których będą gromadzone i przetwarzane jego dane. W przypadku zmiany umiejscowienie serwerów, klient powinien być o tym poinformowany odpowiednio wcześniej, aby ocenić, czy może mieć to jakiś wpływ na bezpieczeństwo przechowywanych informacji.

II. Pamiętaj i dokumentach

Administrator, na żądanie klienta, powinien udostępnić mu dokumenty opisujące stosowane przez niego zasady bezpieczeństwa oraz technologii wykorzystywanej w trakcie świadczenia usług cloud computingu; przy czym kwestie te objęte są tajemnicą – dostęp do niej mają tylko usługodawca i usługobiorca.

III. Nie ma tajnych współpracowników

W przypadku kiedy administrator chmury korzysta z usług podwykonawców, ma obowiązek poinformować o nich klienta, który sam oceni, jaki maja oni wpływ na jakość świadczonych usług.

IV. „Nasz klient nasz pan”

Jeżeli administrator korzysta z usług podwykonawców, to po pierwsze: każdy podwykonawca powinien mieć wobec klienta takie same zobowiązania jak sam administrator, a po drugie: administrator ma zarządzać nimi w sposób wskazany przez właściciela danych umieszczanych w chmurze.

V. Właściciel danych jest tylko jeden

Podmiot korzystający z usług firmy dostarczającej rozwiązania z zakresu chmur obliczeniowych jest jedynym właścicielem przekazywanych do chmur danych, i tylko on decyduje o celach i sposobach przetwarzania rzeczonych danych. Operator chmury nie może samodzielnie podejmować takich decyzji.

VI. Sytuacje wyjątkowe mogą się zdarzyć

W pewnych okolicznościach, takie instytucje państwowe jak Policja, inne organa ścigania, służby specjalne itp. mogą zażądać dostępu do zgromadzonych w chmurach danych. W związku z tym, administrator chmury musi poinformować swoich klientów co do zobowiązań, jakie ma w stosunku do konkretnych instytucji państwowych. Muszą to też uczynić wszyscy ewentualni podwykonawcy.

VII. Ważna jest współpraca

Zasady dotyczące gromadzenia, usuwania czy też przetwarzania danych w chmurach powinny być ustalane wspólnie przez usługodawcę i usługobiorcę.

VIII. Wypadków nie wolno zatajać

Jeżeli doszłoby do incydentu, w rezultacie którego bezpieczeństwo gromadzonych w chmurach danych zostało zagrożone, administrator chmury musi sporządzić odpowiedni raport oraz poinformować klienta – właściciela danych (szczególnie gdy w niebezpieczeństwie znalazły się dane osobowe).  Gdyby natomiast klient na skutek takiego zajścia poniósł negatywne konsekwencje, administrator powinien udzielić mu pomocy przy ich usuwaniu.

IX. Dopuszczalna jest ograniczona odpowiedzialność

Odpowiedzialność administratora chmur w zakresie świadczonych przez niego usług może być ograniczona, a nawet wyłączona, ale zasady i okoliczności takiego scenariusza powinny być ustalone wspólnie przez operatora chmur i jego klienta.

X. Unikaj monopoli

Decydując się na zamieszczenie danych w chmurze, należy unikać sytuacji w której dojdzie do uzależnienia od jednego operatora chmur. Świadomość istnienia konkurencji pozytywnie wpływa na jakość świadczonych przez firmę usług.

Dobrych rad nigdy dość

Powyższe zalecenia opracowane w formie specyficznego dekalogu mają za zadanie maksymalne usprawnienie i ułatwienie korzystania z rozwiązań oferowanych przez cloud computing. Jednakże warunkiem koniecznym dla faktycznego zwiększenia komfortu pracy z chmurami jest dokładne zapoznanie się a następnie konsekwentne przestrzeganie wytycznych opracowanych przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Autopromocja
S-NET
Główne dziedziny działalności przedsiębiorstwa to dostawa nowoczesnych rozwiązań telekomunikacyjnych dla biznesu i ISP; integracja rozwiązań IT takich jak: serwery, sprzęt telekomunikacyjny,​ ​sprzęt​ ​sieciowy,​ ​outsorcing​ ​IT.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA