REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

RODO, działalność w chmurze czyli „Dekalog chmuroluba”

RODO, działalność w chmurze czyli „Dekalog chmuroluba”
RODO, działalność w chmurze czyli „Dekalog chmuroluba”

REKLAMA

REKLAMA

Coraz popularniejsza technologia chmur obliczeniowych (cloud computing), gwarantuje bezpieczeństwo przetwarzania i magazynowania danych w stopniu o wiele wyższym niż tradycyjne, „fizyczne” twarde dyski, płyty CD, czy popularne, niemal wszechobecne pen – drive'y. Jednakże, zgodnie z powiedzeniem „strzeżonego Pan Bóg strzeże”, nawet w przypadku bezpiecznych chmur, nie wolno zaniechać działań, zmierzających do stałego wzrostu poziomu rzeczonego bezpieczeństwa (szczególnie jeżeli chodzi o tzw. dane poufne); jedną z dróg prowadzących do tego celu, może być precyzyjne określenie zasad, jakimi powinni kierować się zarówno usługobiorcy, jak i usługodawcy rozwiązań chmurowych.

Źródło wiedzy

Wychodząc z powyższego założenia, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych opracował zbiór zasad nazwanych potocznie „Dekalogiem Chmuroluba”,  określający najważniejsze zasady współpracy pomiędzy operatorami chmur obliczeniowych a ich klientami. Choć tworzony głównie z myślą o publicznych użytkownikach chmur (urzędy, placówki służby zdrowia itp.), „Dekalog” jest na tyle uniwersalny, że z jego zaleceń mogą, a wręcz powinni, korzystać także użytkownicy prywatni.

REKLAMA

Autopromocja

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: WARSZTAT: BIZNES z RODO Jak efektywnie funkcjonować w nowych realiach prawnych

Punkt wyjścia

Pracami GIODO kierowało pięć zasadniczych przesłanek, uwzględnionych następnie w „Dekalogu”, na podstawie których opracowane zostały chmurowe „przykazania”, nakreślające kształt relacji na linii administrator – użytkownik chmur obliczeniowych. Rzeczone przesłanki to:

  1. Obowiązek informacyjny o fizycznych lokalizacjach serwerów
  2. Pełen dostęp do dokumentacji dotyczącej zasad bezpieczeństwa oraz stosowanych zabezpieczeń
  3. Pełen dostęp do informacji o ewentualnych podwykonawcach i współpracujących podmiotach
  4. Stosowanie jednolitych klauzul umownych i kontrola łańcucha podwykonawców
  5. Obowiązek informowania i raportowania o wszystkich incydentach bezpieczeństwa danych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

RODO w firmie

RODO 2018

Efekt pracy wygląda następująco:

„Przykazania”

I. Należy wiedzieć, gdzie znajdują się serwery

Usługobiorca rozwiązań chmurowych ma prawo, a wręcz obowiązek żądać od administratora informacji co do fizycznej lokalizacji serwerów, na których będą gromadzone i przetwarzane jego dane. W przypadku zmiany umiejscowienie serwerów, klient powinien być o tym poinformowany odpowiednio wcześniej, aby ocenić, czy może mieć to jakiś wpływ na bezpieczeństwo przechowywanych informacji.

II. Pamiętaj i dokumentach

Administrator, na żądanie klienta, powinien udostępnić mu dokumenty opisujące stosowane przez niego zasady bezpieczeństwa oraz technologii wykorzystywanej w trakcie świadczenia usług cloud computingu; przy czym kwestie te objęte są tajemnicą – dostęp do niej mają tylko usługodawca i usługobiorca.

III. Nie ma tajnych współpracowników

W przypadku kiedy administrator chmury korzysta z usług podwykonawców, ma obowiązek poinformować o nich klienta, który sam oceni, jaki maja oni wpływ na jakość świadczonych usług.

IV. „Nasz klient nasz pan”

Jeżeli administrator korzysta z usług podwykonawców, to po pierwsze: każdy podwykonawca powinien mieć wobec klienta takie same zobowiązania jak sam administrator, a po drugie: administrator ma zarządzać nimi w sposób wskazany przez właściciela danych umieszczanych w chmurze.

V. Właściciel danych jest tylko jeden

Podmiot korzystający z usług firmy dostarczającej rozwiązania z zakresu chmur obliczeniowych jest jedynym właścicielem przekazywanych do chmur danych, i tylko on decyduje o celach i sposobach przetwarzania rzeczonych danych. Operator chmury nie może samodzielnie podejmować takich decyzji.

VI. Sytuacje wyjątkowe mogą się zdarzyć

W pewnych okolicznościach, takie instytucje państwowe jak Policja, inne organa ścigania, służby specjalne itp. mogą zażądać dostępu do zgromadzonych w chmurach danych. W związku z tym, administrator chmury musi poinformować swoich klientów co do zobowiązań, jakie ma w stosunku do konkretnych instytucji państwowych. Muszą to też uczynić wszyscy ewentualni podwykonawcy.

VII. Ważna jest współpraca

Zasady dotyczące gromadzenia, usuwania czy też przetwarzania danych w chmurach powinny być ustalane wspólnie przez usługodawcę i usługobiorcę.

VIII. Wypadków nie wolno zatajać

Jeżeli doszłoby do incydentu, w rezultacie którego bezpieczeństwo gromadzonych w chmurach danych zostało zagrożone, administrator chmury musi sporządzić odpowiedni raport oraz poinformować klienta – właściciela danych (szczególnie gdy w niebezpieczeństwie znalazły się dane osobowe).  Gdyby natomiast klient na skutek takiego zajścia poniósł negatywne konsekwencje, administrator powinien udzielić mu pomocy przy ich usuwaniu.

IX. Dopuszczalna jest ograniczona odpowiedzialność

Odpowiedzialność administratora chmur w zakresie świadczonych przez niego usług może być ograniczona, a nawet wyłączona, ale zasady i okoliczności takiego scenariusza powinny być ustalone wspólnie przez operatora chmur i jego klienta.

X. Unikaj monopoli

Decydując się na zamieszczenie danych w chmurze, należy unikać sytuacji w której dojdzie do uzależnienia od jednego operatora chmur. Świadomość istnienia konkurencji pozytywnie wpływa na jakość świadczonych przez firmę usług.

Dobrych rad nigdy dość

Powyższe zalecenia opracowane w formie specyficznego dekalogu mają za zadanie maksymalne usprawnienie i ułatwienie korzystania z rozwiązań oferowanych przez cloud computing. Jednakże warunkiem koniecznym dla faktycznego zwiększenia komfortu pracy z chmurami jest dokładne zapoznanie się a następnie konsekwentne przestrzeganie wytycznych opracowanych przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Autopromocja
S-NET
Główne dziedziny działalności przedsiębiorstwa to dostawa nowoczesnych rozwiązań telekomunikacyjnych dla biznesu i ISP; integracja rozwiązań IT takich jak: serwery, sprzęt telekomunikacyjny,​ ​sprzęt​ ​sieciowy,​ ​outsorcing​ ​IT.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA