REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

RODO, działalność w chmurze czyli „Dekalog chmuroluba”

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RODO, działalność w chmurze czyli „Dekalog chmuroluba”
RODO, działalność w chmurze czyli „Dekalog chmuroluba”

REKLAMA

REKLAMA

Coraz popularniejsza technologia chmur obliczeniowych (cloud computing), gwarantuje bezpieczeństwo przetwarzania i magazynowania danych w stopniu o wiele wyższym niż tradycyjne, „fizyczne” twarde dyski, płyty CD, czy popularne, niemal wszechobecne pen – drive'y. Jednakże, zgodnie z powiedzeniem „strzeżonego Pan Bóg strzeże”, nawet w przypadku bezpiecznych chmur, nie wolno zaniechać działań, zmierzających do stałego wzrostu poziomu rzeczonego bezpieczeństwa (szczególnie jeżeli chodzi o tzw. dane poufne); jedną z dróg prowadzących do tego celu, może być precyzyjne określenie zasad, jakimi powinni kierować się zarówno usługobiorcy, jak i usługodawcy rozwiązań chmurowych.

Źródło wiedzy

Wychodząc z powyższego założenia, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych opracował zbiór zasad nazwanych potocznie „Dekalogiem Chmuroluba”,  określający najważniejsze zasady współpracy pomiędzy operatorami chmur obliczeniowych a ich klientami. Choć tworzony głównie z myślą o publicznych użytkownikach chmur (urzędy, placówki służby zdrowia itp.), „Dekalog” jest na tyle uniwersalny, że z jego zaleceń mogą, a wręcz powinni, korzystać także użytkownicy prywatni.

REKLAMA

Autopromocja

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: WARSZTAT: BIZNES z RODO Jak efektywnie funkcjonować w nowych realiach prawnych

Punkt wyjścia

Pracami GIODO kierowało pięć zasadniczych przesłanek, uwzględnionych następnie w „Dekalogu”, na podstawie których opracowane zostały chmurowe „przykazania”, nakreślające kształt relacji na linii administrator – użytkownik chmur obliczeniowych. Rzeczone przesłanki to:

  1. Obowiązek informacyjny o fizycznych lokalizacjach serwerów
  2. Pełen dostęp do dokumentacji dotyczącej zasad bezpieczeństwa oraz stosowanych zabezpieczeń
  3. Pełen dostęp do informacji o ewentualnych podwykonawcach i współpracujących podmiotach
  4. Stosowanie jednolitych klauzul umownych i kontrola łańcucha podwykonawców
  5. Obowiązek informowania i raportowania o wszystkich incydentach bezpieczeństwa danych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

RODO w firmie

RODO 2018

Efekt pracy wygląda następująco:

„Przykazania”

I. Należy wiedzieć, gdzie znajdują się serwery

Usługobiorca rozwiązań chmurowych ma prawo, a wręcz obowiązek żądać od administratora informacji co do fizycznej lokalizacji serwerów, na których będą gromadzone i przetwarzane jego dane. W przypadku zmiany umiejscowienie serwerów, klient powinien być o tym poinformowany odpowiednio wcześniej, aby ocenić, czy może mieć to jakiś wpływ na bezpieczeństwo przechowywanych informacji.

II. Pamiętaj i dokumentach

Administrator, na żądanie klienta, powinien udostępnić mu dokumenty opisujące stosowane przez niego zasady bezpieczeństwa oraz technologii wykorzystywanej w trakcie świadczenia usług cloud computingu; przy czym kwestie te objęte są tajemnicą – dostęp do niej mają tylko usługodawca i usługobiorca.

III. Nie ma tajnych współpracowników

W przypadku kiedy administrator chmury korzysta z usług podwykonawców, ma obowiązek poinformować o nich klienta, który sam oceni, jaki maja oni wpływ na jakość świadczonych usług.

IV. „Nasz klient nasz pan”

Jeżeli administrator korzysta z usług podwykonawców, to po pierwsze: każdy podwykonawca powinien mieć wobec klienta takie same zobowiązania jak sam administrator, a po drugie: administrator ma zarządzać nimi w sposób wskazany przez właściciela danych umieszczanych w chmurze.

V. Właściciel danych jest tylko jeden

Podmiot korzystający z usług firmy dostarczającej rozwiązania z zakresu chmur obliczeniowych jest jedynym właścicielem przekazywanych do chmur danych, i tylko on decyduje o celach i sposobach przetwarzania rzeczonych danych. Operator chmury nie może samodzielnie podejmować takich decyzji.

VI. Sytuacje wyjątkowe mogą się zdarzyć

W pewnych okolicznościach, takie instytucje państwowe jak Policja, inne organa ścigania, służby specjalne itp. mogą zażądać dostępu do zgromadzonych w chmurach danych. W związku z tym, administrator chmury musi poinformować swoich klientów co do zobowiązań, jakie ma w stosunku do konkretnych instytucji państwowych. Muszą to też uczynić wszyscy ewentualni podwykonawcy.

VII. Ważna jest współpraca

Zasady dotyczące gromadzenia, usuwania czy też przetwarzania danych w chmurach powinny być ustalane wspólnie przez usługodawcę i usługobiorcę.

VIII. Wypadków nie wolno zatajać

Jeżeli doszłoby do incydentu, w rezultacie którego bezpieczeństwo gromadzonych w chmurach danych zostało zagrożone, administrator chmury musi sporządzić odpowiedni raport oraz poinformować klienta – właściciela danych (szczególnie gdy w niebezpieczeństwie znalazły się dane osobowe).  Gdyby natomiast klient na skutek takiego zajścia poniósł negatywne konsekwencje, administrator powinien udzielić mu pomocy przy ich usuwaniu.

IX. Dopuszczalna jest ograniczona odpowiedzialność

Odpowiedzialność administratora chmur w zakresie świadczonych przez niego usług może być ograniczona, a nawet wyłączona, ale zasady i okoliczności takiego scenariusza powinny być ustalone wspólnie przez operatora chmur i jego klienta.

X. Unikaj monopoli

Decydując się na zamieszczenie danych w chmurze, należy unikać sytuacji w której dojdzie do uzależnienia od jednego operatora chmur. Świadomość istnienia konkurencji pozytywnie wpływa na jakość świadczonych przez firmę usług.

Dobrych rad nigdy dość

Powyższe zalecenia opracowane w formie specyficznego dekalogu mają za zadanie maksymalne usprawnienie i ułatwienie korzystania z rozwiązań oferowanych przez cloud computing. Jednakże warunkiem koniecznym dla faktycznego zwiększenia komfortu pracy z chmurami jest dokładne zapoznanie się a następnie konsekwentne przestrzeganie wytycznych opracowanych przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

S-NET
Główne dziedziny działalności przedsiębiorstwa to dostawa nowoczesnych rozwiązań telekomunikacyjnych dla biznesu i ISP; integracja rozwiązań IT takich jak: serwery, sprzęt telekomunikacyjny,​ ​sprzęt​ ​sieciowy,​ ​outsorcing​ ​IT.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA