REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

RODO, działalność w chmurze czyli „Dekalog chmuroluba”

RODO, działalność w chmurze czyli „Dekalog chmuroluba”
RODO, działalność w chmurze czyli „Dekalog chmuroluba”

REKLAMA

REKLAMA

Coraz popularniejsza technologia chmur obliczeniowych (cloud computing), gwarantuje bezpieczeństwo przetwarzania i magazynowania danych w stopniu o wiele wyższym niż tradycyjne, „fizyczne” twarde dyski, płyty CD, czy popularne, niemal wszechobecne pen – drive'y. Jednakże, zgodnie z powiedzeniem „strzeżonego Pan Bóg strzeże”, nawet w przypadku bezpiecznych chmur, nie wolno zaniechać działań, zmierzających do stałego wzrostu poziomu rzeczonego bezpieczeństwa (szczególnie jeżeli chodzi o tzw. dane poufne); jedną z dróg prowadzących do tego celu, może być precyzyjne określenie zasad, jakimi powinni kierować się zarówno usługobiorcy, jak i usługodawcy rozwiązań chmurowych.

Źródło wiedzy

Wychodząc z powyższego założenia, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych opracował zbiór zasad nazwanych potocznie „Dekalogiem Chmuroluba”,  określający najważniejsze zasady współpracy pomiędzy operatorami chmur obliczeniowych a ich klientami. Choć tworzony głównie z myślą o publicznych użytkownikach chmur (urzędy, placówki służby zdrowia itp.), „Dekalog” jest na tyle uniwersalny, że z jego zaleceń mogą, a wręcz powinni, korzystać także użytkownicy prywatni.

REKLAMA

REKLAMA

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: WARSZTAT: BIZNES z RODO Jak efektywnie funkcjonować w nowych realiach prawnych

Punkt wyjścia

Pracami GIODO kierowało pięć zasadniczych przesłanek, uwzględnionych następnie w „Dekalogu”, na podstawie których opracowane zostały chmurowe „przykazania”, nakreślające kształt relacji na linii administrator – użytkownik chmur obliczeniowych. Rzeczone przesłanki to:

REKLAMA

  1. Obowiązek informacyjny o fizycznych lokalizacjach serwerów
  2. Pełen dostęp do dokumentacji dotyczącej zasad bezpieczeństwa oraz stosowanych zabezpieczeń
  3. Pełen dostęp do informacji o ewentualnych podwykonawcach i współpracujących podmiotach
  4. Stosowanie jednolitych klauzul umownych i kontrola łańcucha podwykonawców
  5. Obowiązek informowania i raportowania o wszystkich incydentach bezpieczeństwa danych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

RODO w firmie

RODO 2018

Efekt pracy wygląda następująco:

„Przykazania”

I. Należy wiedzieć, gdzie znajdują się serwery

Usługobiorca rozwiązań chmurowych ma prawo, a wręcz obowiązek żądać od administratora informacji co do fizycznej lokalizacji serwerów, na których będą gromadzone i przetwarzane jego dane. W przypadku zmiany umiejscowienie serwerów, klient powinien być o tym poinformowany odpowiednio wcześniej, aby ocenić, czy może mieć to jakiś wpływ na bezpieczeństwo przechowywanych informacji.

II. Pamiętaj i dokumentach

Administrator, na żądanie klienta, powinien udostępnić mu dokumenty opisujące stosowane przez niego zasady bezpieczeństwa oraz technologii wykorzystywanej w trakcie świadczenia usług cloud computingu; przy czym kwestie te objęte są tajemnicą – dostęp do niej mają tylko usługodawca i usługobiorca.

III. Nie ma tajnych współpracowników

W przypadku kiedy administrator chmury korzysta z usług podwykonawców, ma obowiązek poinformować o nich klienta, który sam oceni, jaki maja oni wpływ na jakość świadczonych usług.

IV. „Nasz klient nasz pan”

Jeżeli administrator korzysta z usług podwykonawców, to po pierwsze: każdy podwykonawca powinien mieć wobec klienta takie same zobowiązania jak sam administrator, a po drugie: administrator ma zarządzać nimi w sposób wskazany przez właściciela danych umieszczanych w chmurze.

V. Właściciel danych jest tylko jeden

Podmiot korzystający z usług firmy dostarczającej rozwiązania z zakresu chmur obliczeniowych jest jedynym właścicielem przekazywanych do chmur danych, i tylko on decyduje o celach i sposobach przetwarzania rzeczonych danych. Operator chmury nie może samodzielnie podejmować takich decyzji.

VI. Sytuacje wyjątkowe mogą się zdarzyć

W pewnych okolicznościach, takie instytucje państwowe jak Policja, inne organa ścigania, służby specjalne itp. mogą zażądać dostępu do zgromadzonych w chmurach danych. W związku z tym, administrator chmury musi poinformować swoich klientów co do zobowiązań, jakie ma w stosunku do konkretnych instytucji państwowych. Muszą to też uczynić wszyscy ewentualni podwykonawcy.

VII. Ważna jest współpraca

Zasady dotyczące gromadzenia, usuwania czy też przetwarzania danych w chmurach powinny być ustalane wspólnie przez usługodawcę i usługobiorcę.

VIII. Wypadków nie wolno zatajać

Jeżeli doszłoby do incydentu, w rezultacie którego bezpieczeństwo gromadzonych w chmurach danych zostało zagrożone, administrator chmury musi sporządzić odpowiedni raport oraz poinformować klienta – właściciela danych (szczególnie gdy w niebezpieczeństwie znalazły się dane osobowe).  Gdyby natomiast klient na skutek takiego zajścia poniósł negatywne konsekwencje, administrator powinien udzielić mu pomocy przy ich usuwaniu.

IX. Dopuszczalna jest ograniczona odpowiedzialność

Odpowiedzialność administratora chmur w zakresie świadczonych przez niego usług może być ograniczona, a nawet wyłączona, ale zasady i okoliczności takiego scenariusza powinny być ustalone wspólnie przez operatora chmur i jego klienta.

X. Unikaj monopoli

Decydując się na zamieszczenie danych w chmurze, należy unikać sytuacji w której dojdzie do uzależnienia od jednego operatora chmur. Świadomość istnienia konkurencji pozytywnie wpływa na jakość świadczonych przez firmę usług.

Dobrych rad nigdy dość

Powyższe zalecenia opracowane w formie specyficznego dekalogu mają za zadanie maksymalne usprawnienie i ułatwienie korzystania z rozwiązań oferowanych przez cloud computing. Jednakże warunkiem koniecznym dla faktycznego zwiększenia komfortu pracy z chmurami jest dokładne zapoznanie się a następnie konsekwentne przestrzeganie wytycznych opracowanych przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

S-NET
Główne dziedziny działalności przedsiębiorstwa to dostawa nowoczesnych rozwiązań telekomunikacyjnych dla biznesu i ISP; integracja rozwiązań IT takich jak: serwery, sprzęt telekomunikacyjny,​ ​sprzęt​ ​sieciowy,​ ​outsorcing​ ​IT.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA