REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

RODO – jak firmy zarządzają danymi osobowymi?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Soneta sp. z o.o.
Firma Soneta sp. z o.o. jest polskim producentem oprogramowania do zarządzania i księgowości – enova365.
RODO – jak polskie przedsiębiorstwa przechowują dane osobowe? /shutterstock.com
RODO – jak polskie przedsiębiorstwa przechowują dane osobowe? /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Dzisiaj, 50 dni po wejściu w RODO, zainteresowanie tematem znacznie zmalało, jednak przedsiębiorcy, którzy nie dostosowali jeszcze swoich procedur nie powinni dać się zwieść. Wkrótce pracę rozpoczną kontrolerzy w ramach zadań realizowanych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Jakie zatem przedstawia się zarządzanie danymi w polskich firmach?

Od stycznia do maja firma Soneta udostępniła na stronie gotowinarodo.pl ankietę dotycząca sposoby zarządzania danymi w firmach. Na podstawie odpowiedzi respondenci uzyskiwali podpowiedzi jak powinni przygotować się na RODO. Przenalizowaliśmy anonimowe wyniki z ankiety, którą wypełniło blisko 250 osób. Jakie przedstawia się zarządzanie danymi w polskich firmach?

REKLAMA

Autopromocja

Dane klientów

Większość firm, które wzięła udział w ankiecie (ponad 56 %) prowadzi sprzedaż zarówno do osób fizycznych, jak i do osób prawnych. 30% badanych sprzedaje tylko w modelu B2B, a 13% w modelu B2C. Większość przedsiębiorców przechowuje przynajmniej podstawowe dane o swoich klientach i kontrahentach. Najczęściej przechowywane dane to imię i nazwisko, dane teleadresowe oraz adres email. Zalewie 2% respondentów uznało, że ich firma nie przechowuje żadnych danych osobowych swoich klientów. Pozostałe 98% musiało więc zmierzyć się z przygotowaniem do RODO.

Polecamy: WARSZTAT: BIZNES z RODO Jak efektywnie funkcjonować w nowych realiach prawnych

Mniej powszechnie ankietowani przedsiębiorcy przechowują dane potencjalnych klientów. Pozyskiwanie tak zwanych „leadów sprzedażowych” zadeklarowało 41% respondentów, w tym 11% uznało, że pozyskuje jedynie informacje o nazwach firm. Należy jednak pamiętać, że dane jednoosobowej działalności gospodarczej to w myśl przepisów RODO również dane osobowe, do których stosuje się wszystkie zapisy rozporządzenia.

Dane osobowe pracowników i kandydatów do pracy

Pliki CV zawierają dużą ilość danych osobowych, dlatego uszczelnienie procesu rekrutacji powinni być priorytetem dla każdej firmy. Warto pamiętać, że musimy zadbać o CV także w trakcie procesu rekrutacyjnego i samo usuwani ich po zakończeniu rekrutacji nie jest działaniem wystarczającym (zwłaszcza gdy nie mamy kontroli nad ilością kopii dokumentów). Dobrym rozwiązaniem jest przechowywanie i udostępnianie plików CV przy wykorzystaniu systemów informatycznych. Jednak stosowanie takich narzędzi zadeklarowało jedynie 9% osób biorących udział w ankiecie. Większość firm przechowuje pliku w formie wydrukowanej (45%) oraz na poczcie elektronicznej (41%). 37% osób zadeklarowało, że pliki CV są usuwane natychmiast po zakończeniu procesu rekrutacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dobrą wiadomością dla przedsiębiorców jest nowelizacja przepisów sektorowych, która zakłada dopuszczenie prowadzenia teczek pracowniczych wyłącznie w formie elektronicznej, bez konieczności ich przechowywania także w wersji papierowej. Obecnie przechowywanie teczek papierowych zarówno w wersji elektronicznej, jak i papierowej zadeklarowało 40% respondentów.

Przechowywanie i przekazywanie danych

Polscy przedsiębiorcy najczęściej przekazują dane do biura rachunkowego (40% uczestników ankiety). Dodatkowo 10% deklaruje przekazanie danych do innych podmiotów. 46% respondentów uznało, że ich firma nie przekazuje danych osobowych poza organizację.

Zależnie od potrzeb przedsiębiorcy przechowują dane w różnych systemach, często te same dane przechowywane są w kilku różnych miejsca. Wśród uczestników ankiety najbardziej powszechnymi narzędziami do przechowywania danych będą systemy kadrowo – płacowe (60% respondentów), systemie ERP (38%), CRM (30%) oraz systemy mailingowe / marketing automation (25%). Zaledwie 8% uczestników ankiety uznało, że w ich firmie nie wykorzystywane są żadne narzędzia do przechowywania danych.

Zobacz także: RODO 2018


Wciąż większość używanych systemów przechowywana jest lokalnie na komputerach (60%), coraz więcej firm decyduje się na przeniesieni części systemów poza infrastrukturę firmy – na serwery zewnętrzne (25%) czy do chmury obliczeniowej (24%).  W kontekście RODO jest to dobre rozwiązanie, należy jednak wybierać dostawców którzy potrafią właściwie zadbać o bezpieczeństwo danych.

Backup danych

Zaledwie 8% procent respondentów przyznała, że ich firma nie robi backupów danych. To dobra wiadomość, ponieważ RODO wymaga od administratorów tworzenie kopii posiadanych baz danych osobowych. Wciąż jednak problemem są stosowane mechanizmy backupów. Aż 27% respondentów przechowuje kopie zapasowe na dyskach przenośnych, co niestety wiąże się z dużym ryzykiem ich zagubienia czy skradzenia. Już jednak co 10 firma deklaruje przechowywanie kopii danych w chmurze.

Wciąż nie gotowy na RODO?

Dzisiaj, 50 dni po wejściu w RODO, zainteresowanie tematem znacznie zmalało, jednak przedsiębiorcy, którzy nie dostosowali jeszcze swoich procedur nie powinni dać się zwieść. Świadomość społeczeństwa w zakresie zarządzania danymi znacznie wzrosła, wkrótce pracę rozpoczną kontrolerzy w ramach zadań realizowanych przez PUODO (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Firma Soneta, producent oprogramowania enova365 przygotowała publikację „50 dni z RODO – poradnik dla spóźnialskich”. W bezpłatny e-booku znaleźć można miedzy innymi listę pytań kontrolnych, omówienie mitów związanych z RODO, szczegóły polskiej ustawy oraz projektu rozporządzania e-privacy. W publikacji dostępne jest również szersze omówienie wyników ankiety. Publikację można pobrać na https://www.enova.pl/darmowy-ebook-rodo

Ankieta realizowana było w okresie od stycznia do maja 2018 r i wzięło w niej udział 250 anonimowych uczestników. Badania nie mogą być traktowane jako reprezentatywne, a jej wyniki mają jedynie charakter poglądowy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA