REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

RODO – jak firmy zarządzają danymi osobowymi?

 Soneta sp. z o.o.
Firma Soneta sp. z o.o. jest polskim producentem oprogramowania do zarządzania i księgowości – enova365.
RODO – jak polskie przedsiębiorstwa przechowują dane osobowe? /shutterstock.com
RODO – jak polskie przedsiębiorstwa przechowują dane osobowe? /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Dzisiaj, 50 dni po wejściu w RODO, zainteresowanie tematem znacznie zmalało, jednak przedsiębiorcy, którzy nie dostosowali jeszcze swoich procedur nie powinni dać się zwieść. Wkrótce pracę rozpoczną kontrolerzy w ramach zadań realizowanych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Jakie zatem przedstawia się zarządzanie danymi w polskich firmach?

Od stycznia do maja firma Soneta udostępniła na stronie gotowinarodo.pl ankietę dotycząca sposoby zarządzania danymi w firmach. Na podstawie odpowiedzi respondenci uzyskiwali podpowiedzi jak powinni przygotować się na RODO. Przenalizowaliśmy anonimowe wyniki z ankiety, którą wypełniło blisko 250 osób. Jakie przedstawia się zarządzanie danymi w polskich firmach?

Autopromocja

Dane klientów

Większość firm, które wzięła udział w ankiecie (ponad 56 %) prowadzi sprzedaż zarówno do osób fizycznych, jak i do osób prawnych. 30% badanych sprzedaje tylko w modelu B2B, a 13% w modelu B2C. Większość przedsiębiorców przechowuje przynajmniej podstawowe dane o swoich klientach i kontrahentach. Najczęściej przechowywane dane to imię i nazwisko, dane teleadresowe oraz adres email. Zalewie 2% respondentów uznało, że ich firma nie przechowuje żadnych danych osobowych swoich klientów. Pozostałe 98% musiało więc zmierzyć się z przygotowaniem do RODO.

Polecamy: WARSZTAT: BIZNES z RODO Jak efektywnie funkcjonować w nowych realiach prawnych

Mniej powszechnie ankietowani przedsiębiorcy przechowują dane potencjalnych klientów. Pozyskiwanie tak zwanych „leadów sprzedażowych” zadeklarowało 41% respondentów, w tym 11% uznało, że pozyskuje jedynie informacje o nazwach firm. Należy jednak pamiętać, że dane jednoosobowej działalności gospodarczej to w myśl przepisów RODO również dane osobowe, do których stosuje się wszystkie zapisy rozporządzenia.

Dane osobowe pracowników i kandydatów do pracy

Pliki CV zawierają dużą ilość danych osobowych, dlatego uszczelnienie procesu rekrutacji powinni być priorytetem dla każdej firmy. Warto pamiętać, że musimy zadbać o CV także w trakcie procesu rekrutacyjnego i samo usuwani ich po zakończeniu rekrutacji nie jest działaniem wystarczającym (zwłaszcza gdy nie mamy kontroli nad ilością kopii dokumentów). Dobrym rozwiązaniem jest przechowywanie i udostępnianie plików CV przy wykorzystaniu systemów informatycznych. Jednak stosowanie takich narzędzi zadeklarowało jedynie 9% osób biorących udział w ankiecie. Większość firm przechowuje pliku w formie wydrukowanej (45%) oraz na poczcie elektronicznej (41%). 37% osób zadeklarowało, że pliki CV są usuwane natychmiast po zakończeniu procesu rekrutacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dobrą wiadomością dla przedsiębiorców jest nowelizacja przepisów sektorowych, która zakłada dopuszczenie prowadzenia teczek pracowniczych wyłącznie w formie elektronicznej, bez konieczności ich przechowywania także w wersji papierowej. Obecnie przechowywanie teczek papierowych zarówno w wersji elektronicznej, jak i papierowej zadeklarowało 40% respondentów.

Przechowywanie i przekazywanie danych

Polscy przedsiębiorcy najczęściej przekazują dane do biura rachunkowego (40% uczestników ankiety). Dodatkowo 10% deklaruje przekazanie danych do innych podmiotów. 46% respondentów uznało, że ich firma nie przekazuje danych osobowych poza organizację.

Zależnie od potrzeb przedsiębiorcy przechowują dane w różnych systemach, często te same dane przechowywane są w kilku różnych miejsca. Wśród uczestników ankiety najbardziej powszechnymi narzędziami do przechowywania danych będą systemy kadrowo – płacowe (60% respondentów), systemie ERP (38%), CRM (30%) oraz systemy mailingowe / marketing automation (25%). Zaledwie 8% uczestników ankiety uznało, że w ich firmie nie wykorzystywane są żadne narzędzia do przechowywania danych.

Zobacz także: RODO 2018


Wciąż większość używanych systemów przechowywana jest lokalnie na komputerach (60%), coraz więcej firm decyduje się na przeniesieni części systemów poza infrastrukturę firmy – na serwery zewnętrzne (25%) czy do chmury obliczeniowej (24%).  W kontekście RODO jest to dobre rozwiązanie, należy jednak wybierać dostawców którzy potrafią właściwie zadbać o bezpieczeństwo danych.

Backup danych

Zaledwie 8% procent respondentów przyznała, że ich firma nie robi backupów danych. To dobra wiadomość, ponieważ RODO wymaga od administratorów tworzenie kopii posiadanych baz danych osobowych. Wciąż jednak problemem są stosowane mechanizmy backupów. Aż 27% respondentów przechowuje kopie zapasowe na dyskach przenośnych, co niestety wiąże się z dużym ryzykiem ich zagubienia czy skradzenia. Już jednak co 10 firma deklaruje przechowywanie kopii danych w chmurze.

Wciąż nie gotowy na RODO?

Dzisiaj, 50 dni po wejściu w RODO, zainteresowanie tematem znacznie zmalało, jednak przedsiębiorcy, którzy nie dostosowali jeszcze swoich procedur nie powinni dać się zwieść. Świadomość społeczeństwa w zakresie zarządzania danymi znacznie wzrosła, wkrótce pracę rozpoczną kontrolerzy w ramach zadań realizowanych przez PUODO (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Firma Soneta, producent oprogramowania enova365 przygotowała publikację „50 dni z RODO – poradnik dla spóźnialskich”. W bezpłatny e-booku znaleźć można miedzy innymi listę pytań kontrolnych, omówienie mitów związanych z RODO, szczegóły polskiej ustawy oraz projektu rozporządzania e-privacy. W publikacji dostępne jest również szersze omówienie wyników ankiety. Publikację można pobrać na https://www.enova.pl/darmowy-ebook-rodo

Ankieta realizowana było w okresie od stycznia do maja 2018 r i wzięło w niej udział 250 anonimowych uczestników. Badania nie mogą być traktowane jako reprezentatywne, a jej wyniki mają jedynie charakter poglądowy.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA