REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Exit tax - nowy podatek dla przenoszących się za granicę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Exit tax - nowy podatek dla przenoszących się za granicę /Fot. fotolia
Exit tax - nowy podatek dla przenoszących się za granicę /Fot. fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polski rząd zamierza do końca roku wprowadzić nowy podatek dla przedsiębiorców przenoszących swoje aktywa za granicę, tzw. exit tax. Ministerstwo Finansów na razie nie ujawnia projektu nowej ustawy, wiadomo jednak, że ma przybrać formę podatku zniechęcającego przedsiębiorców do przenoszenia majątku za granicę.

“Exit tax” - dyrektywa Unii Europejskiej o unikaniu opodatkowania

Dyrektywa Rady Unii Europejskiej z 12 lipca 2016 r. wprowadziła przepisy mające na celu przeciwdziałanie praktykom unikania opodatkowania. Celem dyrektywy jest zwiększenie skuteczności i szczelności krajowych systemów opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Państwa członkowskie są zobowiązane do wdrożenia przepisów dyrektywy do końca 2018 r. Projekt Ministerstwa Finansów jest na wstępnym etapie, jednak pojawiają się głosy ekspertów o tym, że ma obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.

REKLAMA

Autopromocja

“Plany przyjęcia ustawy o “exit tax” słusznie wywołują obawy przedsiębiorców. Dyrektywa z założenia ma zniechęcać przedsiębiorców do przenoszenia działalności do krajów oferujących niższe podatki czy niższe koszty pracy. W praktyce funkcjonowanie ustawy poznamy najwcześniej od 1 stycznia 2019 r., jednak już teraz może być ostatni dzwonek dla tych, którzy ze względów podatkowych chcą opuścić Polskę” - komentuje Agnieszka Moryc, Dyrektor Zarządzająca Admiral Tax.

Zgodnie z założeniami dyrektywy podatek będzie pobrany, gdy podatnik:

- przeniesie swoje aktywa z siedziby w jednym kraju do stałego zakładu zlokalizowanego w innym państwie (zlokalizowanego na terytorium UE lub poza jej granicami);

- przeniesie swoje aktywa ze stałego zakładu zlokalizowanego w jednym kraju do siedziby zlokalizowanej w innym państwie (zlokalizowanej na terytorium UE lub poza jej granicami);

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- przeniesie rezydencję podatkową do innego państwa (unijnego bądź pozaunijnego), poza sytuacją, gdy aktywa pozostaną związane ze stałym zakładem w danym kraju;

- przeniesie przedsiębiorstwo do innego kraju.

“Większość przedsiębiorców z branży IT, freelancerów, grafików działa w granicach prawa i przenosi firmy za granicę, np. do Wielkiej Brytanii czy Irlandii, gdzie posiadając rezydencję podatkową nie muszą obawiać się o skutki “exit tax”.” - dodaje Agnieszka Moryc.

Optymalizacja podatkowa - dla każdego?

Optymalizacja podatkowa to zespół działań mających na celu zminimalizowanie przewidzianych prawem zobowiązań podatkowych. W ramach unijnej dyrektywy o unikaniu opodatkowania pewne działania związane z optymalizacją podatkową będą skutkować naliczeniem podatku od dochodów kapitałowych, wynikających ze zmiany rezydencji podatkowej. Rządowy projekt nie dotknie jednak każdego i skupia się na firmach, które w poszukiwaniu niższych kosztów pracy, tańszych surowców przenoszą działalność do innego kraju. Przed podjęciem decyzji o przeniesieniu firmy za granicę należy przeprowadzić analizę możliwości wynikających z formy prowadzonej działalności oraz specyfiki branży w jakiej działa dana spółka. Większość biznesów nie może zostać przeniesiona za granicę.

Polecamy: Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – nowe procedury

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat MF: Groźne próby oszustw "na e-sprawozdanie finansowe". Jak nie stracić cennych danych

W komunikacie z 4 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów ostrzegło przed nową formą oszustwa, której ofiarami mogą paść osoby zainteresowane elektronicznymi sprawozdaniami finansowymi. Próba oszustwa polega na tym, że cyberprzestępcy wysyłają wiadomości e-mail z linkami do fałszywej strony na temat e-Sprawozdań Finansowych i chcą w ten sposób wyłudzać dane osobowe, czy firmowe. Ministerstwo Finansów wyraźnie informuje, że jego pracownicy nie wysyłają tego typu wiadomości. A korzystanie z ministerialnej aplikacji e-Sprawozdania Finansowe nie wymaga podawania loginu ani hasła do poczty elektronicznej.

Obniżka stóp procentowych NBP już w maju 2025 r.? Prezes NBP, członkowie RPP i ekonomiści uważają, że to możliwe

Zdaniem Prezesa NBP prof. Adama Glapińskiego, Rada Polityki Pieniężnej przymierza się do cięcia stóp procentowych NBP, być może już w maju, w zależności od danych. Zdaniem Glapińskiego w 2025 roku możliwe są obniżki dwa razy po 0,5 pp., a w 2026 r. stopy mogą spaść do 3,5 proc. Podobnego zdania są niektórzy członkowie RPP a także analitycy i ekonomiści.

Kompromitacja „JPK-ów” – zwroty VAT-u w 2024 r. wyniosły 188 mld zł. Prof. Modzelewski: Jest źle ale nie beznadziejnie; trzeba rozszerzyć stosowanie MPP

Według najnowszych informacji kwoty zwrotów podatku od towarów i usług wciąż są bardzo wysokie i wyniosły w 2024 r. 188 mld zł. Co prawda spadły o 31 mld zł w stosunku do rekordowej kwoty z 2023 r. Są jednak wciąż wyższe od kwoty wypłaconej w 2022 r. (177 mld zł) i o ponad 70 mld zł niż w ostatnim „normalnym” roku, czyli w 2021 (113 mld zł). Czyli rok poprzedni zakończył się jednak jakimś sukcesem – rozdano trochę mniej pieniędzy niż w poprzednich latach. Udział zwrotów we wpływach z tego podatku jest wciąż na alarmującym poziomie – wyniósł około 40%: jest więc źle, a nie beznadziejnie – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Cła wzajemne Trumpa: Gospodarcza rewolucja czy ryzyko recesji?

Amerykański prezydent Donald Trump wprowadził nowe cła na importowane towary, określając je jako "deklarację niepodległości gospodarczej" USA. Eksperci jednak ostrzegają przed możliwymi skutkami ekonomicznymi, takimi jak wzrost inflacji, kryzys gospodarczy i problemy na rynku pracy. Jakie będą konsekwencje tej decyzji dla gospodarki USA i jej partnerów handlowych?

REKLAMA

Dobroczynność, dzięki której zapłacisz niższy podatek. Sprawdź, jak to zrobić!

Angażujesz się w działania filantropijne? Wspierasz darowiznami fundacje i stowarzyszenia? Choć robisz to bezinteresownie, możesz na tym zyskać nie tylko w wymiarze społeczno-emocjonalnym. Darowiznę możesz odliczyć od dochodu przed opodatkowaniem podatku. Pamiętaj jednak, że to nie jest to samo co przekazanie 1,5% podatku.

Rozliczenie VAT przy uznanej reklamacji, gdy kupujący zatrzymuje część wadliwego towaru

Zgłosiliśmy reklamację w związku z wadliwym towarem. Kontrahent uznał reklamację, ale zamiast wystawić fakturę korygującą, wystawił notę uznaniową. Zwrócił nam zapłatę za część towaru, który został u nas i który sami zutylizujemy. Część towaru została wymieniona na towar wolny od wad. Czy korygujemy odliczony VAT? Czy dokonując utylizacji we własnym zakresie świadczymy usługę na rzecz sprzedawcy? Czy ta wymiana towaru powinna być rozliczona w VAT?

Odstąpienie od umowy: kiedy trzeba skorygować VAT z faktury zaliczkowej

Otrzymanie zaliczki na poczet dostawy towarów lub świadczenia usług wiąże się zasadniczo z powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Rezygnacja z transakcji, skutkująca zwrotem zaliczki i wystawieniem faktury korygującej, umożliwia sprzedawcy obniżenie kwoty podatku należnego. Nabywca jest z kolei obowiązany do odpowiedniej korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego. Jak jednak postąpić w sytuacji, gdy kontrahenci odstępują wprawdzie od zawartej umowy, lecz zaliczka zostaje zwrócona znacznie później lub jej zwrot w ogóle nie następuje. Transakcja nie dochodzi ostatecznie do skutku. Nie ma jednak również zwrotu zaliczki, a to jej wpłata generowała powstanie obowiązku podatkowego.

Ulga na ekspansję

Ulga na ekspansję to jedno z rozwiązań podatkowych, które miało na celu wsparcie przedsiębiorców w pozyskiwaniu nowych rynków poprzez możliwość zaliczenia do kosztów wydatków na reklamę nowych produktów oraz udział w targach. Przepisy w tym zakresie budzą jednak liczne wątpliwości interpretacyjne, zwłaszcza w odniesieniu do podmiotów, które nie wytwarzają fizycznie produktów, lecz jedynie sprzedają je pod własną marką.

REKLAMA

Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

REKLAMA