REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kary za naruszenia RODO – lato 2019

Kancelaria RK Legal
Od 13 lat wspieramy biznes naszych klientów
Kary za naruszenia RODO – lato 2019
Kary za naruszenia RODO – lato 2019

REKLAMA

REKLAMA

Pomimo trwających wakacji, organy nadzorcze w całej Unii Europejskiej intensywnie kontrolują przedsiębiorców pod kątem przestrzegania przepisów unijnych i krajowych regulacji dotyczących ochrony danych osobowych. Kontrole te doprowadziły w ostatnim czasie do nałożenia kolejnych kar za naruszenia. Jakie praktyczne wnioski płyną z tych postępowań dla polskich przedsiębiorców?

Hiszpania

REKLAMA

Autopromocja

Hiszpański organ nadzorczy (Agencia Española de Protección de Datos) ukarał spółkę zarządzającą tamtejszą ekstraklasą piłkarską (Liga de Fútbol Profesional, LFP) karą w wysokości 250 000 euro za naruszenie zasady przejrzystości, wymagającej, by wszelkie informacje i komunikaty związane z przetwarzaniem danych osobowych były łatwo dostępne i zrozumiałe oraz sformułowane jasnym i prostym językiem.

Aplikacja przygotowana przez LFP pozwalała na zbieranie i utrwalanie dźwięków pojawiających się wokół urządzenia mobilnego, na którym została zainstalowana. Stosowna informacja nie była jednak, wystarczająco czytelnie przedstawiana użytkownikom. W szczególności informacja ta powinna być przekazywana za każdym razem, gdy aplikacja uzyskiwała dostęp do mikrofonu. Brak świadomości użytkowników może powodować przechwytywanie danych osobowych osób trzecich, niekorzystających z aplikacji, w szczególności jeżeli korzystanie z niej będzie następowało w miejscach publicznych. Treść decyzji dostępna jest tutaj: https://www.aepd.es/resoluciones/PS-00326-2018_ORI.pdf

Francja

REKLAMA

Po rekordowej sankcji w wysokości 50 mln euro nałożonej na Google, francuski organ nadzorczy (Commission nationale de l'informatique et des libertés) nałożył kolejną karę. Tym razem otrzymała ją spółka Uniontrad Company za nieprawidłowości w zakresie stosowania monitoringu wobec pracowników. Kara wynosiła tym razem jedynie 20 000 euro.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organ nadzorczy stwierdził, że spółka stosowała monitoring wobec swoich pracowników, w sposób niedozwolony. Naruszone zostały w szczególności zasady dotyczące wyczerpującego poinformowania pracowników o monitoringu, monitoring był stosowany w sposób ciągły (co jest sprzeczne z francuskimi regulacjami w tym zakresie), a stanowiska komputerowe i dostęp do poczty elektronicznej nie były zabezpieczone zindywidualizowanym hasłem. Mimo uzyskania zaleceń, spółka nie wdrożyła ich w pełni, co spowodowało nałożenie kary administracyjnej. Treść decyzji dostępna jest tutaj: https://www.legifrance.gouv.fr/affichCnil.do?oldAction=rechExpCnil&id=CNILTEXT000038629823&fastReqId=946473298&fastPos=1

Rumunia

Karę w wysokości 130 000 euro nałożył także rumuński organ nadzorczy (Autoritatea Națională de Supraveghere) na Unicredit Bank S.A. za brak wdrożenia odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych w celu skutecznej realizacji zasad ochrony danych. Naruszenie polegało w szczególności na nadmiarowe gromadzenie danych, bez możliwości wykazania celu i potrzeby przetwarzania części z nich. Prócz złamania zasady minimalizacji danych, bank nie wprowadził także niezbędnych zabezpieczeń organizacyjnych i technicznych. Doprowadziło to do ujawnienia danych osobistych ponad 330 tysięcy klientów instytucji, w szczególności ich adresów i numerów identyfikacyjnych. Treść komunikatu informacyjnego dostępna jest tutaj: https://www.dataprotection.ro/index.jsp?page=Comunicat_Amenda_Unicredit&lang=en

Polecamy: INFORLEX Biznes

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Belgia

Kolejnym krajem, w którym organ nadzorczy nałożył karę administracyjną była Belgia. Tamtejszy urząd (L’Autorité de protection des données) nałożył sankcję na federalną służbę publiczną ds. zdrowia (Service Public Fédéral (SPF) Santé Publique) za brak realizacji uprawnienia do dostępu do przetwarzanych danych osobowych.

Sprawa została wywołana skargą jednego z pracowników instytucji, któremu odmówiono nominacji na stanowisko, na które aplikował. Chcąc poznać motywy odmowy zawnioskował on o dostęp do przetwarzanych danych osobowych. Żądanie to zostało jednak zignorowane przez SPF. Rozpoznając skargę organ nadzorczy potwierdził brak realizacji uprawnienia pracownika i z tego powodu nałożył na instytucją karę administracyjną. Treść komunikatu informacyjnego dostępna jest tutaj: https://www.autoriteprotectiondonnees.be/news/lautorite-de-protection-des-donnees-prononce-une-reprimande-contre-le-spf-sante-publique

Powyższe kary administracyjne nałożone przez europejskie organy nadzorcze zostały nałożone przede wszystkim za brak realizowania obowiązków informacyjnych i realizowania żądań podmiotów danych oraz za brak wymaganych, adekwatnych zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych przy przetwarzaniu danych osobowych. Pokazuje to, że przedsiębiorcy, chcą uniknąć kar finansowych, powinni dołożyć szczególnej staranności w tym zakresie. Wymaga to przygotowania i wdrożenia stosownych procedur oraz zapewnienia odpowiedniej świadomości pracowników i współpracowników.

adw. dr Jan Prasałek, RK RODO

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA