REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są prawa i obowiązki pośrednika transakcyjnego

 Kancelaria Prawa Sportowego i Gospodarczego „Dauerman”
Kancelaria specjalizuje się w prawie sportowym i gospodarczym.
Prawa i obowiązki pośrednika transakcyjnego /fot. Shutterstock
Prawa i obowiązki pośrednika transakcyjnego /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pośrednikiem transakcyjnym może być osoba fizyczna, prawna lub inna jednostka organizacyjna, zarejestrowana w PZPN, która nieodpłatnie lub za wynagrodzeniem reprezentuje klub lub zawodnika przy negocjacjach i zawieraniu umowy transferowej względnie kontraktu. Przyjrzyjmy się jakie prawa i obowiązki ma pośrednik transakcyjny.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 Uchwały nr III/42 z dnia 27 marca 2015 roku Zarządu Polskiego Związku Piłki Nożnej w sprawie współpracy z pośrednikami transakcyjnymi, pośrednik lub osoba fizyczna będąca udziałowcem/partnerem/wspólnikiem/członkiem lub zasiadająca w organach zarządzających lub nadzorczych Pośrednika zobowiązana jest do niezawierania, pod sankcją dyscyplinarną, umów cywilnoprawnych z Zawodnikami lub ich przedstawicielami ustawowymi innych niż Umowy pośrednictwa, których przedmiotem będzie reprezentowanie interesów takich Zawodników lub ich przedstawicieli ustawowych w odniesieniu do negocjowania i zawierania Umów transferowych lub Kontraktów. Zgodnie z ust. 2 i 3, zawodnik i klub będące podmiotami transakcji są zobowiązani do zgłoszenia do Komisji Dyscyplinarnej PZPN wszelkich prób zawarcia przez Pośrednika lub inną osobę fizyczną, osobę prawną lub inną jednostkę organizacyjną umowy cywilnoprawnej innej niż Umowa pośrednictwa z zawodnikiem lub jego przedstawicielami ustawowymi, której przedmiotem będzie m.in. reprezentowanie interesów takiego Zawodnika lub jego przedstawicieli ustawowych w odniesieniu do negocjowania i zawierania umowy transferowej lub kontraktu.

REKLAMA

Autopromocja

Ponadto, zgodnie z ust. 4 i 5, zawodnik i klub zobowiązani są do zgłoszenia do Komisji Dyscyplinarnej PZPN wszelkich prób powoływania się przez Pośrednika lub przez inną osobę fizyczną, osobę prawną lub inną jednostkę organizacyjną reprezentującą Klub lub zawodnika na umowę cywilnoprawną inną niż Umowa pośrednictwa, której przedmiotem będzie m.in. reprezentowanie interesów takiego Klubu w odniesieniu do negocjowania i zawierania Umowy transferowej lub Kontraktu.

Wynagrodzenie pośrednika

Zgodnie z art. 7 Uchwały, pośrednik może być wynagradzany wyłącznie przez klub lub zawodnika, z którym zawarł Umowę pośrednictwa, a wysokość wynagrodzenia należnego pośrednikowi działającemu w imieniu zawodnika ustalona zostaje w umowie pośrednictwa, którą strony zobowiązane są zawrzeć przed zawarciem Kontraktu i powinna zostać określona na podstawie zasadniczego wynagrodzenia zawodnika w czasie całego okresu objętego kontraktem. Klub korzystający z usług Pośrednika wypłaci mu wynagrodzenie uzgodnione w Umowie pośrednictwa. Dozwolone jest dokonywanie płatności ratalnych.

Uchwała rekomenduje także aby całkowita kwota wynagrodzenia za jedną transakcję należna pośrednikowi, który działał przy jej zawarciu w imieniu zawodnika nie przekraczała 3% zasadniczego wynagrodzenia zawodnika za cały okres obowiązywania danego Kontraktu. Nie jest to przepis bezwzględnie obowiązujący, a jedynie rekomendacja. Podobne rekomendacje dotyczą całkowitych kwot wynagrodzenia za jedną transakcję należna Pośrednikowi, który działał przy jej zawarciu w imieniu Klubu w celu zawarcia Kontraktu z Zawodnikiem oraz za jedną transakcję należna Pośrednikowi, który działał przy jej zawarciu w imieniu Klubu w celu zawarcia Umowy transferowej. Tu również rekomendowane jest nie więcej niż 3% wartości całej transakcji.

REKLAMA

Kluby zobowiązane są ponadto zapewnić, iż każda płatność uiszczana przez jeden z nich na rzecz drugiego w związku ze zmianą przynależności klubowej Zawodnika jako: suma transferowa, ekwiwalent czy wkład solidarnościowy nie były płacone w całości lub w części za pośrednictwem lub do pośrednika oraz że te płatności nie będą uiszczane przez pośrednika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakaz ten obejmuje również zakaz udziału pośrednika w jakiejkolwiek płatności w związku z przyszłą zmianą przynależności klubowej zawodnika albo zawarciem w przyszłości kolejnego kontraktu przez zawodnika. Powyższy zakaz nie dotyczy jednak sytuacji, gdy w umowie pośrednictwa zawartej przez pośrednika z klubem odstępującym zawodnika warunki płatności prowizji z tytułu przyszłego transferu tego zawodnika zostały sformułowane kwotowo w stosunku do sumy transferowej. Zabroniona jest również cesja roszczeń związanych ze zmianą przynależności klubowej z udziałem pośredników.

Zgodnie z art. 7 ust. 9 Uchwały, z zastrzeżeniem treści postanowień Uchwały jakiekolwiek wynagrodzenie za usługi pośrednika może zostać wypłacone wyłącznie przez podmiot, tj. klub lub zawodnika, który zawarł z pośrednikiem Umowę pośrednictwa, bezpośrednio pośrednikowi.

Wyjątkiem jest sytuacja, w której zawodnik może upoważnić klub do realizacji, w imieniu zawodnika, wymagalnej na podstawie umowy pośrednictwa płatności wobec pośrednika, która zostanie pokryta z wynagrodzenia wynikającego z kontraktu. Upoważnienie takie, pod rygorem nieważności, musi zostać umieszczone, wraz ze wskazaniem wysokości tejże płatności, w kontrakcie. Bez takiej klauzuli, płatność zawodnika na rzecz pośrednika nie może zostać dokonana przez klub.

Ochrona niepełnoletnich

Zgodnie z art. 7 ust. 12, zabrania się uiszczania przez zawodnika niepełnoletniego lub klub jakichkolwiek opłat na rzecz pośrednika w związku z zawarciem kontraktu lub umowy transferowej zawodnika niepełnoletniego lub zaciągania zobowiązań dotyczących uiszczenia jakichkolwiek opłat na rzecz pośrednika w związku z zawarciem takiego kontraktu lub umowy transferowej w przyszłości. Naruszenie tego postanowienia skutkować będzie odpowiedzialnością dyscyplinarną, zgodnie z postanowieniami Regulaminu Dyscyplinarnego PZPN.

Rejestracja umowy i transakcji

Każda umowa pośrednictwa i transakcja zrealizowana przez pośrednika musi być zarejestrowana w systemie komputerowym Polskiego Związku Piłki Nożnej. Zgodnie z art. 9 Uchwały, do dnia 31 marca każdego roku kalendarzowego PZPN opublikuje na swojej stronie internetowej imiona i nazwiska wszystkich Pośredników, którzy zostali zarejestrowani w związku z czynnościami objętymi treścią m.in. Uchwały, umowy pośrednictwa oraz wszystkie transakcje, w których brali oni udział w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Równocześnie PZPN opublikuje łączną wysokość wynagrodzeń lub innych należności, jakie zawodnicy i kluby wypłacili danemu pośrednikowi, w postaci kwoty łącznej za wszystkich zawodników danego pośrednika oraz w postaci kwoty łącznej wypłaconej przez dany klub.

Zawarcie umowy z osobą nieposiadającą uprawnień pośrednika

Zgodnie z art. 10 ust. 1 Uchwały, klub lub zawodnik, który zawiera umowę pośrednictwa z osobą nieposiadającą uprawnień Pośrednika podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej.

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej

Odpowiedzialność dyscyplinarna

Klub, Zawodnik lub Pośrednik, który narusza lub stosuje postanowienia Uchwały nr III/42 w sposób niezgodny z jej treścią oraz innymi postanowieniami regulacji PZPN podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej, a osoba, która podejmie działania lub zawiera umowę pośrednictwa nie posiadając uprawnień pośrednika nie może być wpisana na listę pośredników na dwa kolejne sezony, a w przypadku podjęcia dalszego działania lub kolejnego zawarcia umowy pośrednictwa bez uprawnień Pośrednika osoba taka nie może być wpisana na listę Pośredników na okres pięciu kolejnych sezonów lub na stałe.

Postępowanie dyscyplinarne prowadzone jest na podstawie Regulaminu Dyscyplinarnego PZPN oraz innych właściwych przepisów, na wniosek Rzecznika Ochrony Prawa Związkowego, Rzecznika Dyscyplinarnego lub Zespołu działającego w ramach Komisji ds. Prawnych Polskiego Związku Piłki Nożnej.

Maciej Żyłka
Kancelaria Prawa Sportowego i Gospodarczego „Dauerman”

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak rozliczyć VAT w transakcjach łańcuchowych. Przypadek, gdy towar jest wywożony z Polski

Osoba prowadząca spółkę A z siedzibą w Holandii, będąca czynnym podatnikiem VAT UE w Holandii, ale zarejestrowana też do VAT UE w Polsce, zleca polskiej firmie B (produkcyjnej) wykonanie mebli. Polski kontrahent B, aby ograniczyć koszty transportu, dokonuje dostawy za pośrednictwem firm transportowych bezpośrednio do C (trzeciego podmiotu) w Unii, ale też do C1 – poza Unię. Firma B wystawi fakturę dla firmy A z 23% VAT za dostawę mebli (i doliczy też koszt usługi transportu), z jej polskim numerem VAT. Firma A rozliczy transakcję netto w Holandii z uwzględnieniem odpowiedniej stawki VAT, a VAT naliczony odlicza w Polsce. Czy tak powinna wyglądać taka transakcja?

MiCA a podatki od kryptowalut w Polsce – czy czekają nas zmiany?

Rozporządzenie MiCA (Markets in Crypto-Assets) to jeden z najważniejszych aktów prawnych dotyczących rynku kryptowalut w Unii Europejskiej. Od lat było uważnie obserwowane zarówno przez inwestorów, jak i dostawców usług związanych z walutami wirtualnymi (CASP – Crypto-Asset Service Providers). Obie grupy zastanawiały się, jak nowe regulacje wpłyną na ich działalność. MiCA wprowadza kompleksowe zasady dotyczące emisji, obrotu i nadzoru nad kryptoaktywami, zmieniając sposób funkcjonowania branży. Choć rozporządzenie koncentruje się głównie na aspektach prawnych i organizacyjnych, to warto zastanowić się, czy jego wejście w życie może mieć także istotne konsekwencje podatkowe. Czy nowa regulacja wpłynie pośrednio lub bezpośrednio na polskie przepisy? Czy MiCA wpłynie na opodatkowanie w Polsce? Dowiedz się więcej na ten temat właśnie w tym artykule.

Ulga na internet 2025. Komu przysługuje ulga na internet 2025? Ile można odliczyć za internet?

Ulga na internet to jedno z odliczeń, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania i tym samym obniżyć należny podatek. Choć jest to świadczenie znane od lat, nie każdy podatnik może z niego skorzystać. Komu przysługuje ulga na internet? Ile można zaoszczędzić i czy można skorzystać z ulgi więcej niż raz? Sprawdź, co warto wiedzieć przed rozliczeniem PIT za 2024 rok.

Outsourcing pojedynczych procesów biznesowych. Każda firma może skorzystać. Jak?

Outsourcing pojedynczych procesów to rozwiązanie biznesowe polegające na przekazaniu wybranych elementów operacyjnych zewnętrznemu partnerowi, przy jednoczesnym zachowaniu kontroli nad całością działań. "Nowoczesne podejście do outsourcingu to przede wszystkim precyzja i elastyczność. Firmy nie muszą już wybierać między pełną kontrolą a efektywnością – mogą osiągnąć oba cele, przekazując zewnętrznym partnerom dokładnie te procesy, które przyniosą największą wartość." – tłumaczy Maciej Paraszczak, Prezes Meritoros SA.

REKLAMA

Podatek katastralny w Polsce - póki co niemożliwy do wprowadzenia. Nie ma katastru ani powszechnej taksacji nieruchomości. Ministerstwo Finansów nawet nie analizuje

W tak zwanej przestrzeni medialnej od lat pojawiają się - najczęściej w alarmistycznym, czy wręcz tabloidowym tonie - informacje o możliwym wprowadzeniu w Polsce podatku katastralnego, czyli podatku liczonego od wartości nieruchomości. Czy mamy się czego obawiać? W dniu 26 lutego 2025 r. Ministerstwo Finansów odpowiedziało na pytania naszej redakcji dot. planów wprowadzenia tego podatku w naszym kraju. Wyjaśniamy też co jest konieczne do wprowadzenia tego podatku i dlaczego nie będzie podatku katastralnego w Polsce, przynajmniej przez najbliższych kilka (może nawet 10) lat.

Wycena aktuarialna rezerw na nagrody jubileuszowe – obowiązek tworzenia, przepisy prawne, metodologia wyceny, rola i obowiązki aktuariusza (biura aktuarialnego), prezentacja w sprawozdaniu finansowym

Wycena aktuarialna rezerw na nagrody jubileuszowe zgodnie z UoR, MSR 19, KSR 6, KSA 1.

Deregulacja prawa. Inicjatywa SprawdzaMy R. Brzoski: druga tura pomysłów. Np. 12 miesięczne vacatio legis dla zmian podatkowych

SprawdzaMy – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski - powstała z pomysłu Rafała Brzoski - otrzymała już niemal 10 tysięcy zgłoszeń, a ponad 1500 ekspertów wyraziło chęć uczestniczenia w pracach Zespołów. Druga tura pomysłów została już opublikowane na stronach www.sprawdzamy.com – można je przeanalizować, a także oddać głos na dowolną liczbę inicjatyw. Najważniejsze z nich dotyczą m.in.: zniesienia obowiązku badań okresowych niepełnosprawnych, ograniczenie kradzieży tożsamości, elektroniczne paragony fiskalne, wdrożenie usług cyfrowych, 12-miesięczne vacatio legis, uproszczona egzekucja należności, aktualizacja interpretacji podatkowych czy pozyskiwanie informacji przez organy skarbowe z rejestrów publicznych.

Psy zamiast ochroniarza. Czy ich utrzymanie można wrzucić w koszty? Odpowiedź skarbówki może zaskoczyć wielu przedsiębiorców!

Zamiast ochroniarza – dwa duże psy. Przedsiębiorca prowadzący handel i naprawę maszyn zapytał skarbówkę, czy wydatki na karmę, weterynarza i akcesoria dla czworonożnych stróżów mogą obniżyć jego podatek. Odpowiedź fiskusa może zaskoczyć wielu przedsiębiorców!

REKLAMA

Gospodarka obiegu zamkniętego. Czy ta idea ma jeszcze przyszłość w cieniu odwrotu od zielonej polityki?

Jeszcze kilka lat temu gospodarka cyrkularna była postrzegana jako fundament zrównoważonego rozwoju i kluczowy element walki ze zmianami klimatycznymi. Model ten, oparty na ponownym wykorzystaniu surowców i ograniczaniu wytwarzania odpadów, miał zrewolucjonizować światową gospodarkę. Jednak w 2025 roku staje on przed poważnym wyzwaniem – polityczne i gospodarcze zmiany powodują stopniowe odchodzenie od ambitnych celów środowiskowych. Ten temat komentuje dr Piotr Sosnowski z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

Gigantyczne oszustwo podatkowe wykryte przez KAS! Straty dla budżetu sięgają milionów

Świętokrzyska Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) ujawniła proceder wystawiania fikcyjnych faktur VAT przez firmę z branży transportowej. Działania służb doprowadziły do przeszukania kilkunastu miejsc w trzech województwach oraz zatrzymania dwóch osób. Straty budżetu państwa wynikające z nielegalnej działalności oszacowano na ponad 4 miliony złotych. Funkcjonariusze zabezpieczyli dokumentację podatkową, sprzęt elektroniczny, a nawet narkotyki. Śledztwo w tej sprawie wciąż trwa.

REKLAMA