REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udział pracowników w rozgrywkach e-sportowych - opodatkowanie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Udział pracowników w rozgrywkach e-sportowych - opodatkowanie VAT /fot. Shutterstock
Udział pracowników w rozgrywkach e-sportowych - opodatkowanie VAT /fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czynności, polegające na świadczeniu usług umożliwiających udział pracowników w rozgrywkach e-sportowych, nie korzystają z preferencyjnej stawki VAT, ale podlegają opodatkowaniu według stawki podstawowej 23%. Usługi takie nie stanowią bowiem usług wstępu na imprezy sportowe lub rekreacyjne.

Takie stanowisko zajął dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 2 września 2019 r., sygn. 0115-KDIT1-3.4012.447.2019.2.AT.

REKLAMA

REKLAMA

Jak wynika z wniosku o interpretację Spółka (Wnioskodawca) świadczy usługi, polegające na sprzedaży innym firmom dostępu do platformy e-sportowej, która umożliwia granie pracownikom tych firm. Czynności te realizowane są przez specjalnie stworzoną platformę przez sieć Internet. System jest zautomatyzowany oraz administrowany przez zespół IT (wsparcie techniczne), gdyby coś się działo podczas rozgrywek. Wykonanie usług bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe. Głównym świadczeniem jest udział w lidze. Dodatkowo, gracze mogą mieć dostęp do rozgrywek rozrywkowych, gdzie mogli sobie rywalizować między sobą o punkty np. 1 na 1 i sprawdzać swoje umiejętności z innymi graczami z ligi.

Wnioskodawca wskazał, że nie jest możliwe korzystanie z usługi w taki sposób, że prowadzone są samodzielne (indywidualne) gry tylko na rzecz jednego klienta, bez udziału w rozgrywkach. Platforma może zawierać jedynie banery z logo partnerów ligi, którzy przekazali sprzęt jako nagrody dla zwycięzców. Użytkownicy mogą posiadać siedzibę działalności na terytorium kraju. Jest jednak możliwość brania udziału w rozgrywkach przez zagraniczne podmioty. Najczęściej są to podmioty gospodarcze będące podatnikami podatku od towarów i usług, mogą jednak się zdarzyć jednostki niebędące podatnikami VAT. Wszystkie zgłoszenia są przekazywane przez formularz rejestracyjny. Po opłacie wpisowego, drużyna może się dodać do zautomatyzowanego systemu rozgrywek.

REKLAMA

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczyły możliwość zastosowania w odniesieniu do świadczonych usług stawki podatku VAT w wysokości 8%, jako czynności kwalifikujących się do usług sportowych – wstęp na imprezy sportowe (poz. 185 załącznika nr 3 do ustawy o VAT w zw. mz art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy).

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że w związku z tym, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi, są realizowane za pomocą Internetu, ich świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki oraz że ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe - należy stwierdzić, że są to usługi świadczone drogą elektroniczną, które zostały wymienione w pkt 4 tiret 5 załącznika I rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. Nie sposób tym samym zaakceptować poglądy Wnioskodawcy, że opisane usługi stanowią wstęp na imprezy sportowe lub jako „Pozostałe usługi związane z rekreacją”. Rozporządzenie Rady w tej sytuacji precyzuje bowiem – w art. 32 ust. 1-3 – co należy rozumieć przez wstęp na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne. Wskazane przez Wnioskodawcę usługi nie wpisują się w dyspozycję art. 32 rozporządzenia wykonawczego Rady. Ich formuła bazuje na elektronicznym świadczeniu usług, czego w żaden sposób nie sposób powiązać z świadczeniem, którego cechą podstawową jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W konsekwencji, jak wyjaśnił organ skarbowy, skoro zgodnie z ww. przepisami rozporządzenia czynności te zostały sklasyfikowane jako odrębna kategoria usług, tj. usługi świadczonych drogą elektroniczną, to określając skutki podatkowe (miejsce świadczenia, obciążenie podatkowe itd.) jakie wywołuje świadczenie tych usług, należy stosować przepisy ogólne oraz szczególne które regulują kwestie świadczenia tych usług, co przedstawia się w następujący sposób.

W sytuacji gdy, jak wynika z wniosku, usługi te są kierowane m.in. do jednostki niebędącej podatnikami VAT, to w tym zakresie usługi te będą podlegały opodatkowaniu w państwie w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu - zgodnie z art. 28k ust. 1 ustawy o VAT - pod warunkiem że nie zostaną łącznie spełnione warunki określone w art. 28k ust. 2 ustawy.

Z kolei w sytuacji, gdy nabywcami usług są podmioty występujące jako podatnicy VAT (tu: podmioty gospodarcze będące takimi podatnikami), wówczas o miejscu opodatkowania decyduje zasadniczo miejsce siedziby działalności gospodarczej podatnika, względnie miejsce prowadzenia działalności gospodarczej znajdujące się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej (art. 28b ust. 1 i 2 ustawy).

Jednocześnie – jako że świadczeniobiorcami są m.in. firmy nabywające usługi na potrzeby swoich pracowników – dla celów ustalenia miejsca świadczenia należy mieć na uwadze również treść art. 28b ust. 4 ustawy.

W przypadku gdy miejsce świadczenia wskazanych usług jest poza terytorium kraju, usługi te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Powyższe rzutuje na opodatkowanie realizowanych przez Wnioskodawcę usług. Czynności te bowiem – w przypadku gdy miejscem ich świadczenia, ustalonym zgodnie z powyższymi zasadami, będzie terytorium kraju – jako niebędące usługą wstępu na imprezy sportowe („Pozostałe usługi związane z rekreacją”), podlegają opodatkowaniu z zastosowaniem stawki podstawowej podatku w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa pkt 1 ustawy. Przepisy obowiązujące w zakresie VAT nie przewidują bowiem zastosowania preferencyjnej stawki podatku dla usług elektronicznych.

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

Jednocześnie wskazuje się, że powołany we własnym stanowisku przez Wnioskodawcę przepis art. 146a pkt 2 ustawy obowiązywał w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r.

Reasumując, zdaniem dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, opisane usługi nie stanowią usług wstępu na imprezy sportowe lub rekreacyjne. Tym samym w odniesieniu do usług świadczonych przez Spółkę drogą elektroniczną nie znajdzie zastosowania preferencyjna stawka podatku, na którą powołuje się Wnioskodawca (tu: na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 185 i 186 załącznika nr 3 do ustawy w zw. z art. 146a pkt 2). Zatem przedmiotowe czynności, polegające na świadczeniu usług drogą elektroniczną umożliwiające aktywny udział w rozgrywkach e-sportowych, będą podlegały opodatkowaniu według stawki podstawowej 23%.

W sytuacji gdy miejsce świadczenia ww. usług jest poza terytorium kraju usługi te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z powyższych względów stanowisko Wnioskodawcy organ skarbowy uznał stanowisko za nieprawidłowe.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

REKLAMA

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

REKLAMA

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

REKLAMA