REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa matryca stawek VAT 2019/2020 – konsekwencje dla przedsiębiorców [PODCAST]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Stawki VAT 2019/2020/ Fot. Fotolia
Stawki VAT 2019/2020/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca wprowadza szereg istotnych dla przedsiębiorców zmian w podatku od towarów i usług. Dotyczą one w zdecydowanej większości stosowania obniżonych stawek VAT (tzw. nowa matryca stawek VAT). Pojawi się również zupełnie nowy system klasyfikacji towarów i usług na potrzeby tego podatku. Zapraszamy do odsłuchania podcastu.

Regulacje wprowadzające nową matrycę stawek VAT wejdą w życie już od 1 listopada 2019 r., ale – co do zasady – będą stosowane dopiero od 1 kwietnia 2020 r. Oznacza to, że w okresie od 1 listopada 2019 r. do 31 marca 2020 r. nadal stosowana będzie większość obecnie obowiązujących przepisów dotyczących stawek VAT, z wyjątkiem przepisów określających nowy zakres stosowania stawek dla książek, gazet, dzienników i czasopism.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Co ulegnie zmianie i od kiedy? Nowelizacja, o której tutaj mówimy, czyli ustawa z 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, opublikowana w Dzienniku Ustaw z dnia 13 września br. (Dziennik Ustaw rok 2019 poz. 1751) przewiduje przede wszystkim określenie na nowo zakresu stosowania obniżonych stawek VAT. Najważniejsze z tych zmian, na które muszą przygotować się przedsiębiorcy, obejmują cztery elementy.

Po pierwsze, nadane zostało całkowicie nowe brzmienie załącznikom numer 3 i numer 10 do ustawy o VAT, w których wymienione są towary i usługi opodatkowane według stawki 5% i 8%.

Po drugie, określony został nowy zakres stosowania obniżonych stawek VAT dla książek, gazet, dzienników i czasopism.

REKLAMA

Po trzecie, określona została jednolita stawka VAT dla czynności dokonywanych w ramach szeroko pojętej działalności gastronomicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po czwarte wreszcie, przeniesiona została do ustawy o VAT podstawa prawna stosowania stawki VAT do robót konserwacyjnych.

️ Słuchaj podcastów DGPtalk: Obiektywnie o Biznesie:

Spotify http://prawna.pl/spotify

iTunes Podcast http://prawna.pl/itunes

Google Podcast http://prawna.pl/google

Strona DGPtalk https://podcast.gazetaprawna.pl

Co istotne, zmianom tym towarzyszyć będzie rezygnacja z obecnie stosowanych w ustawie o VAT symboli klasyfikacji PKWiU z 2008 r. Symbole te zostaną zastąpione w przypadku towarów odpowiednimi symbolami Nomenklatury scalonej, natomiast w przypadku usług - symbolami PKWiU z 2015 r.

Nomenklatura scalona stanowi klasyfikację wprowadzoną na poziomie Unii Europejskiej, stosowaną powszechnie w handlu międzynarodowym (w szczególności w przypadku ceł). Natomiast PKWiU opracowana została na poziomie krajowym, głównie dla celów statystycznych.

Brak możliwości zastosowania Nomenklatury scalonej w odniesieniu do usług spowodował, że nadal kontynuowana będzie ich identyfikacja na potrzeby VAT przy wykorzystaniu klasyfikacji PKWiU.

Jeżeli chodzi o nową treść załączników numer 3 i numer 10 do ustawy o VAT, to w zakresie towarów treść tych załączników została znacznie uproszczona, z powodu dążenia ustawodawcy do nadania jednej stawki VAT dla całych działów Nomenklatury scalonej. Chodziło o ograniczenie liczba przypadków, w których podobne towary są opodatkowane różnymi stawkami VAT.

W efekcie zmienione zostały stawki dla niektórych towarów. W większości przypadków stawka została obniżona, jednak znalazły się również towary dla których stawka VAT uległa podwyższeniu.

Przykładowo, stawka VAT będzie niższa dla takich towarów jak owoce tropikalne, owoce cytrusowe, niektóre orzechy, pieczywo, wyroby ciastkarskie czy produkty dla niemowląt i dzieci. Natomiast podwyższeniu ulegnie stawka VAT między innymi na niektóre przyprawy nieprzetworzone, lód używany do celów spożywczych, drewno opałowe, czy też owoce morza takie jak homary, ośmiornice, kraby czy krewetki.

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Warto też zwrócić uwagę, że już od 1 listopada 2019 r. wprowadzona zostanie jednolita 5% stawka VAT na wszystkie książki, w tym książki dostarczane w formie elektronicznej (tzw. e-booki), a także, jednolita 8% stawka VAT na większość czasopism, gazet i dzienników, w tym czasopisma, gazety i dzienniki dostarczane w formie elektronicznej (czyli dla e-prasy). Wyjątek stanowią czasopisma regionalne i lokalne, które będą korzystać z 5% VAT. Natomiast czasopisma tego rodzaju – dostarczane w formie elektronicznej – zostaną opodatkowane według stawki 8%.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje –dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie — czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

REKLAMA

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA