REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zostać pośrednikiem transakcyjnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Kancelaria Prawa Sportowego i Gospodarczego „Dauerman”
Kancelaria specjalizuje się w prawie sportowym i gospodarczym.
Jak zostać pośrednikiem transakcyjnym /Fot. Fotolia
Jak zostać pośrednikiem transakcyjnym /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pośrednikiem transakcyjnym jest osoba fizyczna, prawna lub inna jednostka organizacyjna, zarejestrowana w PZPN, która nieodpłatnie lub za wynagrodzeniem reprezentuje klub sportowy lub zawodnika przy negocjacjach i zawieraniu umowy transferowej względnie kontraktu o profesjonalne uprawianie piłki nożnej (w tym umowy zlecenia lub agencyjnej), pośrednictwa pracy lub jakiegokolwiek innego stosunku prawnego.

Wielu pasjonatów piłki nożnej, w wieku szkolnym spędzało czas nie tylko na boisku, ale i przed ekranem komputera grając w Champioship Managera, a w późniejszych latach w Football Managera. W głowach rodziły się myśli „chciałbym zostać menadżerem”. O ile bycie menadżerem klubu w stylu angielskim łączącym w sobie funkcję trenera i dyrektora sportowego, czy trenerem lub dyrektorem sportowym jest dla nielicznych, a na pewno nie dla milionów, bo liczba klubów jest ograniczona w stosunku do liczby fanów piłki nożnej na całym świecie, o tyle już zostanie agentem piłkarzy (do 2015 roku) czy pośrednikiem transakcyjnym (po 2015 roku) jest o wiele prostsze, a zwłaszcza, jeśli chodzi o najnowsze czasy i erę pośredników, a nie agentów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kwestie funkcjonowania pośredników transakcyjnych zwanych też pośrednikami reguluje w polskiej piłce nożnej Uchwała nr III/42 z dnia 27 marca 2015 roku Zarządu Polskiego Związku Piłki Nożnej w sprawie współpracy z pośrednikami transakcyjnymi. Pośrednicy transakcyjni zastąpili licencjonowanych menedżerów piłkarskich – agentów FIFA. Zmiana ta miała miejsce prawie pięć lat temu i miała charakter globalny na poziomie przepisów Międzynarodowej Federacji Piłkarskiej FIFA, co znalazło także odzwierciedlenie w przepisach Polskiego Związku Piłki Nożnej.

Warto tu również dodać, że coraz częściej pojawiają się głosy za powrotem do restrykcyjnego systemu licencjonowania agentów, ale na razie są to głosy, a nie konkretne regulacje.

Pośrednikiem transakcyjnym zwanym także dalej „pośrednikiem”, jest osoba  fizyczna, prawna  lub  inna jednostka organizacyjna, zarejestrowana w PZPN zgodnie z postanowieniami niniejszej Uchwały, która nieodpłatnie lub za wynagrodzeniem reprezentuje Klub lub zawodnika przy negocjacjach i zawieraniu umowy transferowej względnie Kontraktu o profesjonalne uprawianie piłki nożnej (w tym umowy zlecenia lub agencyjnej), pośrednictwa pracy lub jakiegokolwiek innego stosunku prawnego.

REKLAMA

Żeby zostać pośrednikiem wystarczy zostać wpisanym do systemu rejestracyjnego. Przed 2015 rokiem konieczne było zdanie egzaminu. Zgodnie z art. 4 ust. 1 Uchwały nr III/42, osoba fizyczna, osoba prawna lub inna jednostka organizacyjna nabywa uprawnienia Pośrednika poprzez wpis do Systemu rejestracyjnego. Proces rejestracji kończy się po dokonaniu weryfikacji danych. Z kolei, zgodnie z ust. 2, weryfikacja, o której mowa powyżej powinna nastąpić w ciągu 24 godzin od złożenia dokumentów, wymaganych niniejszą Uchwałą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warunki rejestracji w systemie rejestracyjnym:

  1. Samodzielne wprowadzenie przez Pośrednika do Systemu rejestracyjnego prawidłowo podpisanej Deklaracji pośrednika, o treści wskazanej, w zależności od formy prowadzenia działalności przez Pośrednika wraz z potwierdzeniem wysłania listem poleconym do PZPN oryginału Deklaracji, o której mowa powyżej, przy czym każda osoba działająca w imieniu osoby prawnej lub innej jednostki organizacyjnej musi złożyć oddzielny formularz Deklaracji pośrednika,
  2. Uiszczenie, na wskazane konto PZPN, opłaty za wpis do Systemu rejestracyjnego, w wysokości określonej na dany sezon rozgrywkowy przez Zarząd PZPN. Zgodnie z Uchwałą nr VII/108 z dnia 12 lipca 2019 roku Zarządu Polskiego Związku Piłki Nożnej w sprawie ustalenia wysokości opłat za wpis do Systemu rejestracyjnego Pośredników na sezon 2019/2020 i następne, opłatę za wpis do Systemu rejestracyjnego wynosi 1000 zł (w tym VAT). Opłata nie zawiera składki na ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej zawodowej Pośrednika, która będzie opłacana dodatkowo przez Pośrednika. Wprowadzono obowiązek ubezpieczenia Pośredników od odpowiedzialności cywilnej zawodowej w związku z wykonywaną działalnością pośrednika transakcyjnego, a suma ubezpieczenia, a także wysokość składki zostanie wynegocjowana przez PZPN.
  3. Spełnienie pozostałych wymogów, o których mowa w uchwale, czyli:

- Pośrednikiem nie może być osoba sprawująca funkcje zarządzające, administracyjne, techniczne lub medyczne w FIFA, konfederacji kontynentalnej, krajowym lub regionalnym związku piłkarskim, lidze zawodowej oraz klubie piłkarskim, a także osoba będąca członkiem tych organizacji, sędzią piłkarskim, sędzią asystentem, trenerem oraz instruktorem, jak również każdy inny podmiot zobowiązany do przestrzegania Statutów FIFA i PZPN, podległy ich władztwu dyscyplinarnemu z każdego innego tytułu uczestnictwa w sporcie piłki nożnej.

- Pośrednikiem działającym jako osoba fizyczna może być osoba posiadająca nieposzlakowaną reputację, w tym w szczególności w przeszłości nie została skazana prawomocnym wyrokiem skazującym za jakiekolwiek przestępstwo umyślne lub przestępstwo skarbowe umyślne ścigane z oskarżenia publicznego (chyba, że nastąpiło zatarcie skazania), nie podlega karze dyskwalifikacji w okresie obejmującym Deklarację Pośrednika lub karze regulaminowej oraz nie podlegała w przeszłości karze dyskwalifikacji za korupcję w sporcie.

- Pośrednikiem działającym jako osoba prawna lub inna jednostka organizacyjna może być osoba prawna lub inna jednostka organizacyjna, której osoby upoważnione do reprezentacji posiadają nieposzlakowaną reputację, w tym w szczególności w przeszłości żadna z tych osób nie została skazana prawomocnym wyrokiem skazującym za jakiekolwiek przestępstwo umyślne lub przestępstwo skarbowe umyślne ścigane z oskarżenia publicznego (chyba, że nastąpiło zatarcie skazania), nie podlega karze dyskwalifikacji w okresie obejmującym Deklarację Pośrednika lub karze regulaminowej oraz nie podlegała karze dyskwalifikacji za korupcję w sporcie.

- Osoba, występująca w imieniu i na rzecz Pośrednika działającego jako osoba prawna lub inna jednostka organizacyjna musi posiadać nieposzlakowaną reputację, w tym w szczególności w przeszłości nie została skazana prawomocnym wyrokiem skazującym za jakiekolwiek przestępstwo umyślne lub przestępstwo skarbowe umyślne ścigane z oskarżenia publicznego (chyba, że nastąpiło zatarcie skazania), nie podlega karze dyskwalifikacji w okresie obejmującym Deklarację Pośrednika lub karze regulaminowej oraz nie podlegała w przeszłości karze dyskwalifikacji za korupcję w sporcie.

- Osoba prawna lub inna jednostka organizacyjna nie może być powiązana (kapitałowo lub osobowo) z innymi podmiotami, sprawującymi funkcje zarządzające, administracyjne, techniczne lub medyczne w FIFA, konfederacji kontynentalnej, krajowym lub regionalnym związku piłkarskim, lidze zawodowej oraz klubie piłkarskim, a także osoba będącymi członkiem tych organizacji, sędzią piłkarskim, sędzią asystentem, trenerem oraz instruktorem, jak również każdym innym podmiotem zobowiązanym do przestrzegania Statutów FIFA i PZPN, podległym ich władztwu dyscyplinarnemu z każdego innego tytułu uczestnictwa w sporcie piłki nożnej lub działaniami tych podmiotów, mającymi na celu ominięcie obowiązujących regulacji.

  1. Osoba fizyczna działająca jako Pośrednik bądź osoba fizyczna, działająca w imieniu i na rzecz osoby prawnej lub innej jednostki organizacyjnej będącej Pośrednikiem nie może działać jako Pośrednik w imieniu i na rzecz kolejnej osoby prawnej lub innej jednostki organizacyjnej.

Spełnienie powyższych warunków umożliwia Pośrednikowi działalność przez okres jednego sezonu rozgrywkowego. Przed rozpoczęciem działalności w każdym sezonie rozgrywkowym każdy podmiot zamierzający prowadzić działalność Pośrednika zobowiązany jest do ponownego spełnienia tychże warunków.

Jeżeli jakiekolwiek dokumenty wprowadzone do Systemu rejestracyjnego nie spełniają warunków formalnych lub jeżeli nie uiszczono należnej opłaty, PZPN wzywa osobę je składającą, do poprawienia, uzupełnienia lub dokonania opłaty w terminie tygodniowym. Po bezskutecznym upływie terminu ww. dokumenty podlegają zwrotowi. Dokumenty poprawione lub uzupełnione w terminie wywołują skutki od chwili ich wniesienia.

Odmowa wpisu do Systemu rejestracyjnego pośredników, w przypadku, gdy podmiot nie spełnia wymogów przewidzianych niniejsza Uchwałą, następuje decyzją Zespołu działający w ramach Komisji ds. Prawnych, od której przysługuje odwołanie do Najwyższej Komisji Odwoławczej Polskiego Związku Piłki Nożnej.

Po zawarciu Umowy pośrednictwa Pośrednik zobowiązany jest w terminie 3 dni, nie później jednak niż do dnia zawarcia kontraktu lub umowy transferowej, wprowadzić ją do Systemu rejestracyjnego pod rygorem bezskuteczności wobec PZPN oraz przesłać listem poleconym do PZPN jej oryginał.

Po zawarciu umowy transferowej lub kontraktu Pośrednik zobowiązany jest w terminie 7 dni wprowadzić ww. dokumenty do Systemu rejestracyjnego oraz złożyć ich odpisy do PZPN.

W Systemie rejestracyjnym ujawniane jest każde indywidualne zaangażowanie Pośrednika w czynność z zakresu pośrednictwa przy negocjowaniu lub podpisywaniu Umowy transferowej lub Kontraktu. Zakresem rejestracji objęte są w szczególności dane dotyczące podmiotów uczestniczących w danej transakcji, jej rodzaj oraz płatności stanowiące wynagrodzenie za świadczone usługi pośrednictwa.

Pośrednik lub osoba fizyczna pełniąca kontrolę lub zasiadająca w organach zarządzających lub nadzorczych Pośrednika zobowiązana jest do wskazania w Systemie rejestracyjnym, pod sankcją dyscyplinarną, wszelkie umowy oraz inne dokumenty zawarte przez niego jako osobę fizyczną lub przez osobę prawna lub inną jednostkę organizacyjną, nad którym osoba ta sprawuje kontrolę lub zasiada w jej organach zarządzających lub nadzorczych, z jakimkolwiek Klubem lub Zawodnikiem będącym stroną Transakcji, przy której świadczył usługi.

Maciej Żyłka
Kancelaria Prawa Sportowego i Gospodarczego „Dauerman”

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA