REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zostać pośrednikiem transakcyjnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Kancelaria Prawa Sportowego i Gospodarczego „Dauerman”
Kancelaria specjalizuje się w prawie sportowym i gospodarczym.
Jak zostać pośrednikiem transakcyjnym /Fot. Fotolia
Jak zostać pośrednikiem transakcyjnym /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pośrednikiem transakcyjnym jest osoba fizyczna, prawna lub inna jednostka organizacyjna, zarejestrowana w PZPN, która nieodpłatnie lub za wynagrodzeniem reprezentuje klub sportowy lub zawodnika przy negocjacjach i zawieraniu umowy transferowej względnie kontraktu o profesjonalne uprawianie piłki nożnej (w tym umowy zlecenia lub agencyjnej), pośrednictwa pracy lub jakiegokolwiek innego stosunku prawnego.

Wielu pasjonatów piłki nożnej, w wieku szkolnym spędzało czas nie tylko na boisku, ale i przed ekranem komputera grając w Champioship Managera, a w późniejszych latach w Football Managera. W głowach rodziły się myśli „chciałbym zostać menadżerem”. O ile bycie menadżerem klubu w stylu angielskim łączącym w sobie funkcję trenera i dyrektora sportowego, czy trenerem lub dyrektorem sportowym jest dla nielicznych, a na pewno nie dla milionów, bo liczba klubów jest ograniczona w stosunku do liczby fanów piłki nożnej na całym świecie, o tyle już zostanie agentem piłkarzy (do 2015 roku) czy pośrednikiem transakcyjnym (po 2015 roku) jest o wiele prostsze, a zwłaszcza, jeśli chodzi o najnowsze czasy i erę pośredników, a nie agentów.

REKLAMA

Kwestie funkcjonowania pośredników transakcyjnych zwanych też pośrednikami reguluje w polskiej piłce nożnej Uchwała nr III/42 z dnia 27 marca 2015 roku Zarządu Polskiego Związku Piłki Nożnej w sprawie współpracy z pośrednikami transakcyjnymi. Pośrednicy transakcyjni zastąpili licencjonowanych menedżerów piłkarskich – agentów FIFA. Zmiana ta miała miejsce prawie pięć lat temu i miała charakter globalny na poziomie przepisów Międzynarodowej Federacji Piłkarskiej FIFA, co znalazło także odzwierciedlenie w przepisach Polskiego Związku Piłki Nożnej.

Warto tu również dodać, że coraz częściej pojawiają się głosy za powrotem do restrykcyjnego systemu licencjonowania agentów, ale na razie są to głosy, a nie konkretne regulacje.

Pośrednikiem transakcyjnym zwanym także dalej „pośrednikiem”, jest osoba  fizyczna, prawna  lub  inna jednostka organizacyjna, zarejestrowana w PZPN zgodnie z postanowieniami niniejszej Uchwały, która nieodpłatnie lub za wynagrodzeniem reprezentuje Klub lub zawodnika przy negocjacjach i zawieraniu umowy transferowej względnie Kontraktu o profesjonalne uprawianie piłki nożnej (w tym umowy zlecenia lub agencyjnej), pośrednictwa pracy lub jakiegokolwiek innego stosunku prawnego.

Żeby zostać pośrednikiem wystarczy zostać wpisanym do systemu rejestracyjnego. Przed 2015 rokiem konieczne było zdanie egzaminu. Zgodnie z art. 4 ust. 1 Uchwały nr III/42, osoba fizyczna, osoba prawna lub inna jednostka organizacyjna nabywa uprawnienia Pośrednika poprzez wpis do Systemu rejestracyjnego. Proces rejestracji kończy się po dokonaniu weryfikacji danych. Z kolei, zgodnie z ust. 2, weryfikacja, o której mowa powyżej powinna nastąpić w ciągu 24 godzin od złożenia dokumentów, wymaganych niniejszą Uchwałą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warunki rejestracji w systemie rejestracyjnym:

  1. Samodzielne wprowadzenie przez Pośrednika do Systemu rejestracyjnego prawidłowo podpisanej Deklaracji pośrednika, o treści wskazanej, w zależności od formy prowadzenia działalności przez Pośrednika wraz z potwierdzeniem wysłania listem poleconym do PZPN oryginału Deklaracji, o której mowa powyżej, przy czym każda osoba działająca w imieniu osoby prawnej lub innej jednostki organizacyjnej musi złożyć oddzielny formularz Deklaracji pośrednika,
  2. Uiszczenie, na wskazane konto PZPN, opłaty za wpis do Systemu rejestracyjnego, w wysokości określonej na dany sezon rozgrywkowy przez Zarząd PZPN. Zgodnie z Uchwałą nr VII/108 z dnia 12 lipca 2019 roku Zarządu Polskiego Związku Piłki Nożnej w sprawie ustalenia wysokości opłat za wpis do Systemu rejestracyjnego Pośredników na sezon 2019/2020 i następne, opłatę za wpis do Systemu rejestracyjnego wynosi 1000 zł (w tym VAT). Opłata nie zawiera składki na ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej zawodowej Pośrednika, która będzie opłacana dodatkowo przez Pośrednika. Wprowadzono obowiązek ubezpieczenia Pośredników od odpowiedzialności cywilnej zawodowej w związku z wykonywaną działalnością pośrednika transakcyjnego, a suma ubezpieczenia, a także wysokość składki zostanie wynegocjowana przez PZPN.
  3. Spełnienie pozostałych wymogów, o których mowa w uchwale, czyli:

- Pośrednikiem nie może być osoba sprawująca funkcje zarządzające, administracyjne, techniczne lub medyczne w FIFA, konfederacji kontynentalnej, krajowym lub regionalnym związku piłkarskim, lidze zawodowej oraz klubie piłkarskim, a także osoba będąca członkiem tych organizacji, sędzią piłkarskim, sędzią asystentem, trenerem oraz instruktorem, jak również każdy inny podmiot zobowiązany do przestrzegania Statutów FIFA i PZPN, podległy ich władztwu dyscyplinarnemu z każdego innego tytułu uczestnictwa w sporcie piłki nożnej.

- Pośrednikiem działającym jako osoba fizyczna może być osoba posiadająca nieposzlakowaną reputację, w tym w szczególności w przeszłości nie została skazana prawomocnym wyrokiem skazującym za jakiekolwiek przestępstwo umyślne lub przestępstwo skarbowe umyślne ścigane z oskarżenia publicznego (chyba, że nastąpiło zatarcie skazania), nie podlega karze dyskwalifikacji w okresie obejmującym Deklarację Pośrednika lub karze regulaminowej oraz nie podlegała w przeszłości karze dyskwalifikacji za korupcję w sporcie.

- Pośrednikiem działającym jako osoba prawna lub inna jednostka organizacyjna może być osoba prawna lub inna jednostka organizacyjna, której osoby upoważnione do reprezentacji posiadają nieposzlakowaną reputację, w tym w szczególności w przeszłości żadna z tych osób nie została skazana prawomocnym wyrokiem skazującym za jakiekolwiek przestępstwo umyślne lub przestępstwo skarbowe umyślne ścigane z oskarżenia publicznego (chyba, że nastąpiło zatarcie skazania), nie podlega karze dyskwalifikacji w okresie obejmującym Deklarację Pośrednika lub karze regulaminowej oraz nie podlegała karze dyskwalifikacji za korupcję w sporcie.

- Osoba, występująca w imieniu i na rzecz Pośrednika działającego jako osoba prawna lub inna jednostka organizacyjna musi posiadać nieposzlakowaną reputację, w tym w szczególności w przeszłości nie została skazana prawomocnym wyrokiem skazującym za jakiekolwiek przestępstwo umyślne lub przestępstwo skarbowe umyślne ścigane z oskarżenia publicznego (chyba, że nastąpiło zatarcie skazania), nie podlega karze dyskwalifikacji w okresie obejmującym Deklarację Pośrednika lub karze regulaminowej oraz nie podlegała w przeszłości karze dyskwalifikacji za korupcję w sporcie.

- Osoba prawna lub inna jednostka organizacyjna nie może być powiązana (kapitałowo lub osobowo) z innymi podmiotami, sprawującymi funkcje zarządzające, administracyjne, techniczne lub medyczne w FIFA, konfederacji kontynentalnej, krajowym lub regionalnym związku piłkarskim, lidze zawodowej oraz klubie piłkarskim, a także osoba będącymi członkiem tych organizacji, sędzią piłkarskim, sędzią asystentem, trenerem oraz instruktorem, jak również każdym innym podmiotem zobowiązanym do przestrzegania Statutów FIFA i PZPN, podległym ich władztwu dyscyplinarnemu z każdego innego tytułu uczestnictwa w sporcie piłki nożnej lub działaniami tych podmiotów, mającymi na celu ominięcie obowiązujących regulacji.

  1. Osoba fizyczna działająca jako Pośrednik bądź osoba fizyczna, działająca w imieniu i na rzecz osoby prawnej lub innej jednostki organizacyjnej będącej Pośrednikiem nie może działać jako Pośrednik w imieniu i na rzecz kolejnej osoby prawnej lub innej jednostki organizacyjnej.

Spełnienie powyższych warunków umożliwia Pośrednikowi działalność przez okres jednego sezonu rozgrywkowego. Przed rozpoczęciem działalności w każdym sezonie rozgrywkowym każdy podmiot zamierzający prowadzić działalność Pośrednika zobowiązany jest do ponownego spełnienia tychże warunków.

Jeżeli jakiekolwiek dokumenty wprowadzone do Systemu rejestracyjnego nie spełniają warunków formalnych lub jeżeli nie uiszczono należnej opłaty, PZPN wzywa osobę je składającą, do poprawienia, uzupełnienia lub dokonania opłaty w terminie tygodniowym. Po bezskutecznym upływie terminu ww. dokumenty podlegają zwrotowi. Dokumenty poprawione lub uzupełnione w terminie wywołują skutki od chwili ich wniesienia.

Odmowa wpisu do Systemu rejestracyjnego pośredników, w przypadku, gdy podmiot nie spełnia wymogów przewidzianych niniejsza Uchwałą, następuje decyzją Zespołu działający w ramach Komisji ds. Prawnych, od której przysługuje odwołanie do Najwyższej Komisji Odwoławczej Polskiego Związku Piłki Nożnej.

Po zawarciu Umowy pośrednictwa Pośrednik zobowiązany jest w terminie 3 dni, nie później jednak niż do dnia zawarcia kontraktu lub umowy transferowej, wprowadzić ją do Systemu rejestracyjnego pod rygorem bezskuteczności wobec PZPN oraz przesłać listem poleconym do PZPN jej oryginał.

Po zawarciu umowy transferowej lub kontraktu Pośrednik zobowiązany jest w terminie 7 dni wprowadzić ww. dokumenty do Systemu rejestracyjnego oraz złożyć ich odpisy do PZPN.

W Systemie rejestracyjnym ujawniane jest każde indywidualne zaangażowanie Pośrednika w czynność z zakresu pośrednictwa przy negocjowaniu lub podpisywaniu Umowy transferowej lub Kontraktu. Zakresem rejestracji objęte są w szczególności dane dotyczące podmiotów uczestniczących w danej transakcji, jej rodzaj oraz płatności stanowiące wynagrodzenie za świadczone usługi pośrednictwa.

Pośrednik lub osoba fizyczna pełniąca kontrolę lub zasiadająca w organach zarządzających lub nadzorczych Pośrednika zobowiązana jest do wskazania w Systemie rejestracyjnym, pod sankcją dyscyplinarną, wszelkie umowy oraz inne dokumenty zawarte przez niego jako osobę fizyczną lub przez osobę prawna lub inną jednostkę organizacyjną, nad którym osoba ta sprawuje kontrolę lub zasiada w jej organach zarządzających lub nadzorczych, z jakimkolwiek Klubem lub Zawodnikiem będącym stroną Transakcji, przy której świadczył usługi.

Maciej Żyłka
Kancelaria Prawa Sportowego i Gospodarczego „Dauerman”

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 roku. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA