REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zostać pośrednikiem transakcyjnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Kancelaria Prawa Sportowego i Gospodarczego „Dauerman”
Kancelaria specjalizuje się w prawie sportowym i gospodarczym.
Jak zostać pośrednikiem transakcyjnym /Fot. Fotolia
Jak zostać pośrednikiem transakcyjnym /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pośrednikiem transakcyjnym jest osoba fizyczna, prawna lub inna jednostka organizacyjna, zarejestrowana w PZPN, która nieodpłatnie lub za wynagrodzeniem reprezentuje klub sportowy lub zawodnika przy negocjacjach i zawieraniu umowy transferowej względnie kontraktu o profesjonalne uprawianie piłki nożnej (w tym umowy zlecenia lub agencyjnej), pośrednictwa pracy lub jakiegokolwiek innego stosunku prawnego.

Wielu pasjonatów piłki nożnej, w wieku szkolnym spędzało czas nie tylko na boisku, ale i przed ekranem komputera grając w Champioship Managera, a w późniejszych latach w Football Managera. W głowach rodziły się myśli „chciałbym zostać menadżerem”. O ile bycie menadżerem klubu w stylu angielskim łączącym w sobie funkcję trenera i dyrektora sportowego, czy trenerem lub dyrektorem sportowym jest dla nielicznych, a na pewno nie dla milionów, bo liczba klubów jest ograniczona w stosunku do liczby fanów piłki nożnej na całym świecie, o tyle już zostanie agentem piłkarzy (do 2015 roku) czy pośrednikiem transakcyjnym (po 2015 roku) jest o wiele prostsze, a zwłaszcza, jeśli chodzi o najnowsze czasy i erę pośredników, a nie agentów.

REKLAMA

Autopromocja

Kwestie funkcjonowania pośredników transakcyjnych zwanych też pośrednikami reguluje w polskiej piłce nożnej Uchwała nr III/42 z dnia 27 marca 2015 roku Zarządu Polskiego Związku Piłki Nożnej w sprawie współpracy z pośrednikami transakcyjnymi. Pośrednicy transakcyjni zastąpili licencjonowanych menedżerów piłkarskich – agentów FIFA. Zmiana ta miała miejsce prawie pięć lat temu i miała charakter globalny na poziomie przepisów Międzynarodowej Federacji Piłkarskiej FIFA, co znalazło także odzwierciedlenie w przepisach Polskiego Związku Piłki Nożnej.

Warto tu również dodać, że coraz częściej pojawiają się głosy za powrotem do restrykcyjnego systemu licencjonowania agentów, ale na razie są to głosy, a nie konkretne regulacje.

Pośrednikiem transakcyjnym zwanym także dalej „pośrednikiem”, jest osoba  fizyczna, prawna  lub  inna jednostka organizacyjna, zarejestrowana w PZPN zgodnie z postanowieniami niniejszej Uchwały, która nieodpłatnie lub za wynagrodzeniem reprezentuje Klub lub zawodnika przy negocjacjach i zawieraniu umowy transferowej względnie Kontraktu o profesjonalne uprawianie piłki nożnej (w tym umowy zlecenia lub agencyjnej), pośrednictwa pracy lub jakiegokolwiek innego stosunku prawnego.

Żeby zostać pośrednikiem wystarczy zostać wpisanym do systemu rejestracyjnego. Przed 2015 rokiem konieczne było zdanie egzaminu. Zgodnie z art. 4 ust. 1 Uchwały nr III/42, osoba fizyczna, osoba prawna lub inna jednostka organizacyjna nabywa uprawnienia Pośrednika poprzez wpis do Systemu rejestracyjnego. Proces rejestracji kończy się po dokonaniu weryfikacji danych. Z kolei, zgodnie z ust. 2, weryfikacja, o której mowa powyżej powinna nastąpić w ciągu 24 godzin od złożenia dokumentów, wymaganych niniejszą Uchwałą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warunki rejestracji w systemie rejestracyjnym:

  1. Samodzielne wprowadzenie przez Pośrednika do Systemu rejestracyjnego prawidłowo podpisanej Deklaracji pośrednika, o treści wskazanej, w zależności od formy prowadzenia działalności przez Pośrednika wraz z potwierdzeniem wysłania listem poleconym do PZPN oryginału Deklaracji, o której mowa powyżej, przy czym każda osoba działająca w imieniu osoby prawnej lub innej jednostki organizacyjnej musi złożyć oddzielny formularz Deklaracji pośrednika,
  2. Uiszczenie, na wskazane konto PZPN, opłaty za wpis do Systemu rejestracyjnego, w wysokości określonej na dany sezon rozgrywkowy przez Zarząd PZPN. Zgodnie z Uchwałą nr VII/108 z dnia 12 lipca 2019 roku Zarządu Polskiego Związku Piłki Nożnej w sprawie ustalenia wysokości opłat za wpis do Systemu rejestracyjnego Pośredników na sezon 2019/2020 i następne, opłatę za wpis do Systemu rejestracyjnego wynosi 1000 zł (w tym VAT). Opłata nie zawiera składki na ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej zawodowej Pośrednika, która będzie opłacana dodatkowo przez Pośrednika. Wprowadzono obowiązek ubezpieczenia Pośredników od odpowiedzialności cywilnej zawodowej w związku z wykonywaną działalnością pośrednika transakcyjnego, a suma ubezpieczenia, a także wysokość składki zostanie wynegocjowana przez PZPN.
  3. Spełnienie pozostałych wymogów, o których mowa w uchwale, czyli:

- Pośrednikiem nie może być osoba sprawująca funkcje zarządzające, administracyjne, techniczne lub medyczne w FIFA, konfederacji kontynentalnej, krajowym lub regionalnym związku piłkarskim, lidze zawodowej oraz klubie piłkarskim, a także osoba będąca członkiem tych organizacji, sędzią piłkarskim, sędzią asystentem, trenerem oraz instruktorem, jak również każdy inny podmiot zobowiązany do przestrzegania Statutów FIFA i PZPN, podległy ich władztwu dyscyplinarnemu z każdego innego tytułu uczestnictwa w sporcie piłki nożnej.

- Pośrednikiem działającym jako osoba fizyczna może być osoba posiadająca nieposzlakowaną reputację, w tym w szczególności w przeszłości nie została skazana prawomocnym wyrokiem skazującym za jakiekolwiek przestępstwo umyślne lub przestępstwo skarbowe umyślne ścigane z oskarżenia publicznego (chyba, że nastąpiło zatarcie skazania), nie podlega karze dyskwalifikacji w okresie obejmującym Deklarację Pośrednika lub karze regulaminowej oraz nie podlegała w przeszłości karze dyskwalifikacji za korupcję w sporcie.

REKLAMA

- Pośrednikiem działającym jako osoba prawna lub inna jednostka organizacyjna może być osoba prawna lub inna jednostka organizacyjna, której osoby upoważnione do reprezentacji posiadają nieposzlakowaną reputację, w tym w szczególności w przeszłości żadna z tych osób nie została skazana prawomocnym wyrokiem skazującym za jakiekolwiek przestępstwo umyślne lub przestępstwo skarbowe umyślne ścigane z oskarżenia publicznego (chyba, że nastąpiło zatarcie skazania), nie podlega karze dyskwalifikacji w okresie obejmującym Deklarację Pośrednika lub karze regulaminowej oraz nie podlegała karze dyskwalifikacji za korupcję w sporcie.

- Osoba, występująca w imieniu i na rzecz Pośrednika działającego jako osoba prawna lub inna jednostka organizacyjna musi posiadać nieposzlakowaną reputację, w tym w szczególności w przeszłości nie została skazana prawomocnym wyrokiem skazującym za jakiekolwiek przestępstwo umyślne lub przestępstwo skarbowe umyślne ścigane z oskarżenia publicznego (chyba, że nastąpiło zatarcie skazania), nie podlega karze dyskwalifikacji w okresie obejmującym Deklarację Pośrednika lub karze regulaminowej oraz nie podlegała w przeszłości karze dyskwalifikacji za korupcję w sporcie.

- Osoba prawna lub inna jednostka organizacyjna nie może być powiązana (kapitałowo lub osobowo) z innymi podmiotami, sprawującymi funkcje zarządzające, administracyjne, techniczne lub medyczne w FIFA, konfederacji kontynentalnej, krajowym lub regionalnym związku piłkarskim, lidze zawodowej oraz klubie piłkarskim, a także osoba będącymi członkiem tych organizacji, sędzią piłkarskim, sędzią asystentem, trenerem oraz instruktorem, jak również każdym innym podmiotem zobowiązanym do przestrzegania Statutów FIFA i PZPN, podległym ich władztwu dyscyplinarnemu z każdego innego tytułu uczestnictwa w sporcie piłki nożnej lub działaniami tych podmiotów, mającymi na celu ominięcie obowiązujących regulacji.

  1. Osoba fizyczna działająca jako Pośrednik bądź osoba fizyczna, działająca w imieniu i na rzecz osoby prawnej lub innej jednostki organizacyjnej będącej Pośrednikiem nie może działać jako Pośrednik w imieniu i na rzecz kolejnej osoby prawnej lub innej jednostki organizacyjnej.

Spełnienie powyższych warunków umożliwia Pośrednikowi działalność przez okres jednego sezonu rozgrywkowego. Przed rozpoczęciem działalności w każdym sezonie rozgrywkowym każdy podmiot zamierzający prowadzić działalność Pośrednika zobowiązany jest do ponownego spełnienia tychże warunków.

REKLAMA

Jeżeli jakiekolwiek dokumenty wprowadzone do Systemu rejestracyjnego nie spełniają warunków formalnych lub jeżeli nie uiszczono należnej opłaty, PZPN wzywa osobę je składającą, do poprawienia, uzupełnienia lub dokonania opłaty w terminie tygodniowym. Po bezskutecznym upływie terminu ww. dokumenty podlegają zwrotowi. Dokumenty poprawione lub uzupełnione w terminie wywołują skutki od chwili ich wniesienia.

Odmowa wpisu do Systemu rejestracyjnego pośredników, w przypadku, gdy podmiot nie spełnia wymogów przewidzianych niniejsza Uchwałą, następuje decyzją Zespołu działający w ramach Komisji ds. Prawnych, od której przysługuje odwołanie do Najwyższej Komisji Odwoławczej Polskiego Związku Piłki Nożnej.

Po zawarciu Umowy pośrednictwa Pośrednik zobowiązany jest w terminie 3 dni, nie później jednak niż do dnia zawarcia kontraktu lub umowy transferowej, wprowadzić ją do Systemu rejestracyjnego pod rygorem bezskuteczności wobec PZPN oraz przesłać listem poleconym do PZPN jej oryginał.

Po zawarciu umowy transferowej lub kontraktu Pośrednik zobowiązany jest w terminie 7 dni wprowadzić ww. dokumenty do Systemu rejestracyjnego oraz złożyć ich odpisy do PZPN.

W Systemie rejestracyjnym ujawniane jest każde indywidualne zaangażowanie Pośrednika w czynność z zakresu pośrednictwa przy negocjowaniu lub podpisywaniu Umowy transferowej lub Kontraktu. Zakresem rejestracji objęte są w szczególności dane dotyczące podmiotów uczestniczących w danej transakcji, jej rodzaj oraz płatności stanowiące wynagrodzenie za świadczone usługi pośrednictwa.

Pośrednik lub osoba fizyczna pełniąca kontrolę lub zasiadająca w organach zarządzających lub nadzorczych Pośrednika zobowiązana jest do wskazania w Systemie rejestracyjnym, pod sankcją dyscyplinarną, wszelkie umowy oraz inne dokumenty zawarte przez niego jako osobę fizyczną lub przez osobę prawna lub inną jednostkę organizacyjną, nad którym osoba ta sprawuje kontrolę lub zasiada w jej organach zarządzających lub nadzorczych, z jakimkolwiek Klubem lub Zawodnikiem będącym stroną Transakcji, przy której świadczył usługi.

Maciej Żyłka
Kancelaria Prawa Sportowego i Gospodarczego „Dauerman”

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

REKLAMA

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA