REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Procedury compliance, czyli sposób na ograniczenie ryzyk w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Procedury Compliance - przejściowa moda czy realny sposób na ograniczenie ryzyk w firmie? /fot. Shutterstock
Procedury Compliance - przejściowa moda czy realny sposób na ograniczenie ryzyk w firmie? /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Instytucja compliance (określana też jako procedura, system) staje się coraz bardziej popularna, a przedsiębiorcy mający świadomość ryzyk chcą wprowadzać ją u siebie. Jednak tylko faktyczne postępowanie według modelu dostosowanego indywidualnie do specyfiki przedsiębiorstwa może realnie ograniczyć zagrożenia, z którymi przedsiębiorca musi mierzyć się w obecnych czasach.

Słowo „ryzyko” w ostatnich czasach coraz częściej odmieniane jest przez wszystkie przypadki przez członków zarządu, dyrektorów finansowych czy głównych księgowych. Przedsiębiorcy narzekają, że zamiast prowadzić biznes, muszą chronić siebie i firmę przed potencjalnymi kontrolami, sankcjami, postępowaniami wszczynanymi przez organy publiczne czy inicjowanymi przez kontrahentów.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

System compliance ma służyć temu, aby takie ryzyko zostało ograniczone, a przedsiębiorcy mogli zajmować się zarządzaniem firmą. Celem wprowadzenia procedur compliance jest przede wszystkim zapobieganie stratom finansowym i wizerunkowym przedsiębiorstwa, ale także ochrona przed odpowiedzialnością karną czy administracyjną. Compliance jest to taki sposób organizacji przedsiębiorstwa, który redukuje do minimum ryzyko wystąpienia wszelkich nieprawidłowości.

Co prawda samo wypracowanie odpowiednich mechanizmów i procedur na początku funkcjonowania systemu jest pracochłonne i wymaga zaangażowania sporej liczby pracowników. Jednak należy zdać sobie sprawę, że czas poświęcony na opracowanie odpowiedniego, indywidualnego podejścia, które rzeczywiście zadziała w danym przedsiębiorstwie, zaprocentuje w przyszłości bezpieczeństwem firmy. Podmiot funkcjonujący w ramach określonych procedur szybciej zareaguje na pojawiające się niezgodności (czy to z przepisami prawa, wewnętrznymi regulacjami czy przyjętymi standardami postępowania).

Nierzetelny kontrahent, próba wykorzystania podmiotu do prania brudnych pieniędzy, mobbing to momenty, w których prawidłowo zaimplementowane procedury powinny zadziałać i wykryć odpowiednio wcześnie nieprawidłowości. Jednak nie tylko te, wydawałoby się odległe kwestie, mogą pojawić się w przedsiębiorstwie. Prawidłowe stosowanie cen transakcyjnych, raportowanie MDR czy weryfikacja beneficjenta rzeczywistego wypłacanych za granicę należności może okazać się nie tylko trudna w realizacji, ale również nieść ze sobą zagrożenia (sankcje pieniężne, ryzyko odpowiedzialności karnej skarbowej).

Proces polega na wdrażaniu compliance prawnego i podatkowego. W ramach tego pierwszego organizacje wprowadzają:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • procedury AML (w zakresie przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy);
  • ład korporacyjny i ład w zakresie KSH;
  • kodeks dobrych praktyk;
  • RODO;
  • prawo pracy.

Natomiast w celu prawidłowego rozliczenia się i postępowania zgodnie z przepisami podatkowymi, które w obecnych czasach są coraz bardziej skomplikowane i nieprzejrzyste, podatnicy wdrażają:

  • procedury MDR;
  • procedury cen transferowych;
  • weryfikację kontrahentów;
  • politykę należytej staranność w WHT;
  • regulamin korzystania z floty samochodowej.

Same procedury składają się z dokładnego opisania poszczególnych schematów działania, wskazaniu roli poszczególnych osób oraz praktycznej drogi realizacji postępowania. Do procedur załączone są dokumenty mające ułatwić wykonanie procedur (check listy, manuale, ścieżki postępowania dla pracowników merytorycznych, którzy mogą mieć styczność z sytuacjami generującymi pewne obowiązki).

REKLAMA

Jednak wdrażanie procedur nie może być ostatnim etapem działań zabezpieczających, dopiero bowiem w tym momencie dochodzimy do najważniejszego etapu – stosowania. Przygotowanie szeregu regulaminów i wytycznych, tylko po to żeby „postawić na półce” na wypadek ewentualnej kontroli mija się z celem systemu compliance.

Odpowiadając więc na pytanie zawarte na początku należy stwierdzić, że rzeczywiście system compliance staje się coraz bardziej popularny, a przedsiębiorcy mający świadomość ryzyk chcą wprowadzać go u siebie. Jednak tylko faktyczne postępowanie według modelu dostosowanego indywidualnie do specyfiki przedsiębiorstwa może realnie ograniczyć zagrożenia, z którymi przedsiębiorca musi mierzyć się w obecnych czasach.

Accreo

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA