REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowy w firmie a wojna w Ukrainie i sankcje na Rosję. Klauzule umowne, możliwość rozwiązania umowy

Umowy w firmie a wojna w Ukrainie i sankcje na Rosję. Klauzule umowne,  możliwość rozwiązania umowy
Umowy w firmie a wojna w Ukrainie i sankcje na Rosję. Klauzule umowne, możliwość rozwiązania umowy

REKLAMA

REKLAMA

Jak zabezpieczyć swoje relacje kontraktowe w obliczu wojny w Ukrainie i sankcji na Rosję? Jakie klauzule umowne mogą być przydatne w tej sytuacji? Czy można rozwiązać umowę z powodu wojny? Wyjaśniają eksperci z CRIDO Legal.

Wojna w Ukrainie a działalność gospodarcza i umowy z kontrahentami

Wojna w Ukrainie trwa i odciska swoje piętno na światowej gospodarce już przeszło miesiąc. Przedsiębiorcy składają deklaracje co do zamykania rosyjskich oddziałów, wycofywania się z przedsięwzięć realizowanych z rosyjskimi podmiotami czy rozwiązywania zawartych z nimi umów. Bomby spadające na ukraińskie miasta zdają się być dla wielu przedsiębiorców silnym motywatorem aby nie prowadzić działalności gospodarczej powiązanej z rosyjskim kapitałem.

REKLAMA

Autopromocja

Deklaracje te wpisują się w widoczny od pewnego czasu trend zmian w prowadzeniu działalności gospodarczej, w której coraz bardziej zwraca się uwagę na kwestie odpowiedzialności społecznej biznesu. Jednocześnie, mogą one stanowić dla wielu przedsiębiorców praktyczne wyzwanie - jak bowiem zadbać o to, aby nie pozostawać w relacjach kontraktowych z podmiotami sankcjonowanymi lub prowadzącymi działalność związaną z rosyjską inwazją?

Weryfikacja kontrahentów

Pierwszym krokiem możliwym do podjęcia jest przeprowadzanie weryfikacji kontrahentów. Może ona przybrać formę przeglądu list podmiotów sankcjonowanych (na poziomie UE oraz innych mających zastosowanie) lub bardziej pogłębionej analizy powiązań osobowych i kapitałowych, w tym weryfikację w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych lub innych podobnych rejestrach.

W praktyce, niestety, dokładna weryfikacja kontrahentów może być bardzo trudna. Nie wszystkie kraje ujawniają bowiem informacje mogące pozwolić na weryfikację rzeczywistego właściciela kapitału i nawet prosta struktura holdingowa może umożliwić jego „ukrycie” dla kontrahentów. To rodzi ryzyko sytuacji w której przedsiębiorca nie będzie w stanie prawidłowo ustalić czy jego kontrahent jest podmiotem sankcjonowanym, tymczasem posiadający szerszy katalog narzędzi bank już takiego ustalenia dokona, i w efekcie, wstrzyma realizację przelewu.

Postanowienia umowne odnoszące się do agresji na Ukrainę

REKLAMA

W związku z potencjalnymi trudnościami przy weryfikacji kontrahenta, warto zadbać o wprowadzenie odpowiednich zabezpieczeń kontraktowych do nowych umów lub aneksowanie istniejących kontraktów. W szczególności, rozważyć można wprowadzenie znanych z transakcji M&A oświadczeń i zapewnień co do braku powiązań z podmiotami sankcjonowanymi lub zobowiązania strony do nietworzenia  takich powiązań w przyszłości. Oczywiście ostateczna decyzja co do tego, jaka instytucja prawna oraz w jakim kształcie powinna zostać wprowadzona, będzie zależała od konkretnej relacji kontraktowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inspiracją mogą być opracowane przez CRIDO Legal wzory modelowych klauzul umownych zawierających zarówno oświadczenia i zapewnienia stron dotyczące braku powiązań z podmiotami sankcjonowanymi i nieprowadzenia sankcjonowanej działalności, jak i zobowiązanie do utrzymania takiego stanu na przyszłość, a także przykładowe konsekwencje naruszenie tych zobowiązań.

Klauzule umowne dotyczące wojny w Ukrainie - zapewnienia dot. sankcji (CRIDO)

 

Wzorcowe klauzule umowne dostępne są do bezpłatnego pobrania (w polskiej i angielskiej wersji językowej) pod adresem: https://crido.pl/report/wzor-klauzul-umownych-do-umow-joint-venture-umow-wspolnikow-dotyczacych-sankcji-nalozonych-w-zwiazku-z-inwazja-rosji-na-ukraine/

Takie postanowienia mogą zostać wprowadzone w niemal każdym rodzaju umów. Wspomniane postanowienia mogą zostać umieszczone w treści umowy, bądź też stanowić przedmiot odrębnego porozumienia.

Klauzule umowne dotyczące wojny w Ukrainie - powiązania kontraktowe i działalność sankcjonowana (CRIDO)

Klauzule umowne dotyczące wojny w Ukrainie - omijanie sankcji (CRIDO)

Sposoby na rozwiązanie umowy

W przypadku braku porozumienia, do decyzji stron należeć będzie kwestia dalszego utrzymywania stosunków umownych i ewentualnego ich zakończenia za pomocą istniejących instrumentów prawnych.

Umowy długoterminowe lub zawierane na czas nieokreślony zazwyczaj przewidują mechanizmy ich wypowiedzenia lub odstąpienia od nich. W przypadku nieuregulowania tej kwestii w umowie znajdą zastosowanie znajdą przepisy kodeksu cywilnego (w przypadku prawa polskiego) dotyczące wypowiadania umów bezterminowych.

Niektóre umowy zawierają także postanowienia umożliwiające zerwanie relacji w przypadku wystąpienia nadzwyczajnej zmiany stosunków (tzw. klauzula material adverse change), pojawienia się znacznych utrudnień w realizacji umowy (tzw. klauzula hardship) lub wystąpienia siły wyższej. Można też rozważyć zastosowanie mechanizmu przewidzianego w art. 3571 kodeksu cywilnego (tzw. rebus sic stantibus), wydaje się jednak, że w praktyce, będzie miał on ograniczone zastosowanie z uwagi na wymóg pozwania kontrahenta oraz wykazania, że z powodu nadzwyczajnej zmiany stosunków wykonanie umowy grozi rażącą stratą albo nadmiernymi trudnościami.

Aleksandra Czarnecka, radczyni prawna w CRIDO Legal
Filip Sobociński, aplikant radcowski w CRIDO Legal

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA