REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowy w firmie a wojna w Ukrainie i sankcje na Rosję. Klauzule umowne, możliwość rozwiązania umowy

Subskrybuj nas na Youtube
Umowy w firmie a wojna w Ukrainie i sankcje na Rosję. Klauzule umowne,  możliwość rozwiązania umowy
Umowy w firmie a wojna w Ukrainie i sankcje na Rosję. Klauzule umowne, możliwość rozwiązania umowy

REKLAMA

REKLAMA

Jak zabezpieczyć swoje relacje kontraktowe w obliczu wojny w Ukrainie i sankcji na Rosję? Jakie klauzule umowne mogą być przydatne w tej sytuacji? Czy można rozwiązać umowę z powodu wojny? Wyjaśniają eksperci z CRIDO Legal.

Wojna w Ukrainie a działalność gospodarcza i umowy z kontrahentami

REKLAMA

Wojna w Ukrainie trwa i odciska swoje piętno na światowej gospodarce już przeszło miesiąc. Przedsiębiorcy składają deklaracje co do zamykania rosyjskich oddziałów, wycofywania się z przedsięwzięć realizowanych z rosyjskimi podmiotami czy rozwiązywania zawartych z nimi umów. Bomby spadające na ukraińskie miasta zdają się być dla wielu przedsiębiorców silnym motywatorem aby nie prowadzić działalności gospodarczej powiązanej z rosyjskim kapitałem.

REKLAMA

Deklaracje te wpisują się w widoczny od pewnego czasu trend zmian w prowadzeniu działalności gospodarczej, w której coraz bardziej zwraca się uwagę na kwestie odpowiedzialności społecznej biznesu. Jednocześnie, mogą one stanowić dla wielu przedsiębiorców praktyczne wyzwanie - jak bowiem zadbać o to, aby nie pozostawać w relacjach kontraktowych z podmiotami sankcjonowanymi lub prowadzącymi działalność związaną z rosyjską inwazją?

Weryfikacja kontrahentów

Pierwszym krokiem możliwym do podjęcia jest przeprowadzanie weryfikacji kontrahentów. Może ona przybrać formę przeglądu list podmiotów sankcjonowanych (na poziomie UE oraz innych mających zastosowanie) lub bardziej pogłębionej analizy powiązań osobowych i kapitałowych, w tym weryfikację w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych lub innych podobnych rejestrach.

W praktyce, niestety, dokładna weryfikacja kontrahentów może być bardzo trudna. Nie wszystkie kraje ujawniają bowiem informacje mogące pozwolić na weryfikację rzeczywistego właściciela kapitału i nawet prosta struktura holdingowa może umożliwić jego „ukrycie” dla kontrahentów. To rodzi ryzyko sytuacji w której przedsiębiorca nie będzie w stanie prawidłowo ustalić czy jego kontrahent jest podmiotem sankcjonowanym, tymczasem posiadający szerszy katalog narzędzi bank już takiego ustalenia dokona, i w efekcie, wstrzyma realizację przelewu.

Postanowienia umowne odnoszące się do agresji na Ukrainę

REKLAMA

W związku z potencjalnymi trudnościami przy weryfikacji kontrahenta, warto zadbać o wprowadzenie odpowiednich zabezpieczeń kontraktowych do nowych umów lub aneksowanie istniejących kontraktów. W szczególności, rozważyć można wprowadzenie znanych z transakcji M&A oświadczeń i zapewnień co do braku powiązań z podmiotami sankcjonowanymi lub zobowiązania strony do nietworzenia  takich powiązań w przyszłości. Oczywiście ostateczna decyzja co do tego, jaka instytucja prawna oraz w jakim kształcie powinna zostać wprowadzona, będzie zależała od konkretnej relacji kontraktowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inspiracją mogą być opracowane przez CRIDO Legal wzory modelowych klauzul umownych zawierających zarówno oświadczenia i zapewnienia stron dotyczące braku powiązań z podmiotami sankcjonowanymi i nieprowadzenia sankcjonowanej działalności, jak i zobowiązanie do utrzymania takiego stanu na przyszłość, a także przykładowe konsekwencje naruszenie tych zobowiązań.

 

Wzorcowe klauzule umowne dostępne są do bezpłatnego pobrania (w polskiej i angielskiej wersji językowej) pod adresem: https://crido.pl/report/wzor-klauzul-umownych-do-umow-joint-venture-umow-wspolnikow-dotyczacych-sankcji-nalozonych-w-zwiazku-z-inwazja-rosji-na-ukraine/

Takie postanowienia mogą zostać wprowadzone w niemal każdym rodzaju umów. Wspomniane postanowienia mogą zostać umieszczone w treści umowy, bądź też stanowić przedmiot odrębnego porozumienia.

Sposoby na rozwiązanie umowy

W przypadku braku porozumienia, do decyzji stron należeć będzie kwestia dalszego utrzymywania stosunków umownych i ewentualnego ich zakończenia za pomocą istniejących instrumentów prawnych.

Umowy długoterminowe lub zawierane na czas nieokreślony zazwyczaj przewidują mechanizmy ich wypowiedzenia lub odstąpienia od nich. W przypadku nieuregulowania tej kwestii w umowie znajdą zastosowanie znajdą przepisy kodeksu cywilnego (w przypadku prawa polskiego) dotyczące wypowiadania umów bezterminowych.

Niektóre umowy zawierają także postanowienia umożliwiające zerwanie relacji w przypadku wystąpienia nadzwyczajnej zmiany stosunków (tzw. klauzula material adverse change), pojawienia się znacznych utrudnień w realizacji umowy (tzw. klauzula hardship) lub wystąpienia siły wyższej. Można też rozważyć zastosowanie mechanizmu przewidzianego w art. 3571 kodeksu cywilnego (tzw. rebus sic stantibus), wydaje się jednak, że w praktyce, będzie miał on ograniczone zastosowanie z uwagi na wymóg pozwania kontrahenta oraz wykazania, że z powodu nadzwyczajnej zmiany stosunków wykonanie umowy grozi rażącą stratą albo nadmiernymi trudnościami.

Aleksandra Czarnecka, radczyni prawna w CRIDO Legal
Filip Sobociński, aplikant radcowski w CRIDO Legal

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najniższa krajowa 2026 - jest oficjalna propozycja rządu D. Tuska

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

REKLAMA

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

Można znaleźć 50 mld zł na podwyżkę kwoty wolnej w PIT do 60 tys. zł. Prof. Modzelewski podpowiada rządowi D. Tuska, gdzie szukać pieniędzy

Można domyślać się, że politycznym „być albo nie być” obecnego rządu jest „dowiezienie” (jak to się mówi) swoich obietnic z 2023 roku. Wśród nich najważniejszą (obiektywnie) jest podwyższenie do 60 tys. kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jest to dziś nierealne, bo w tym roku w budżecie państwa z tego podatku pojawiła się kwota minus 22 mld złotych (tak, po raz pierwszy w historii mamy ujemne dochody budżetowe), a miało być za cały rok 31 mld zł (czyli o 60 mld zł mniej niż w roku 2024).

Obowiązkowy KSeF - podatnicy zagraniczni z większymi przywilejami niż polscy. Sprostowanie i wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

W wyjaśnieniach przesłanych 9 czerwca 2025 r.do naszej redakcji, Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w decyzji derogacyjnej dot. obowiązkowego modelu KSeF, Polska została upoważniona – w przypadku podatników mających siedzibę na jej terytorium – do akceptowania wyłącznie tych faktur, które zostały wystawione w postaci dokumentów lub not w formie elektronicznej. Ponadto została upoważniona do wprowadzenia przepisów zakładających, że stosowanie faktur elektronicznych wystawianych na terytorium Polski nie jest uzależnione od akceptacji odbiorcy. Jak wskazuje Ministerstwo, Komisja Europejska zastrzegła (co zostało potwierdzone przez Radę UE), że przyznane Polsce upoważnienie dotyczące wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego nie powinno naruszać prawa klientów do otrzymywania faktur papierowych w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Efektywny controlling w biznesie – czyli jaki? Jakie procesy w firmie można zauważalnie usprawnić dzięki wdrożeniu controllingu?

Controlling to znacznie więcej niż tylko kontrola kosztów czy tworzenie raportów. To kompleksowe podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, które dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji. Efektywny controlling staje się dziś jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej, szczególnie w czasach dynamicznych zmian, rosnącej złożoności i presji na efektywność. Ale które obszary działalności firmy najbardziej zyskują na wdrożeniu nowoczesnego controllingu?

REKLAMA

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

REKLAMA