REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Handel węglem - wymogi prawne, świadectwo jakości, akcyza

Subskrybuj nas na Youtube
Handel węglem - wymogi prawne, świadectwo jakości, akcyza
Handel węglem - wymogi prawne, świadectwo jakości, akcyza
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę detaliczną sprzedaż węgla (dla gospodarstw domowych i firm). Węgiel jest kupowany przez tzw. odbiorców końcowych, na potrzeby własne. Jestem zgłoszony do akcyzy i składam deklaracje. Chciałbym zająć się handlem węgla hurtowo, na większą skalę (do dalszej odsprzedaży). Czy potrzebne są jakieś dodatkowe koncesje, zezwolenia itp.?

Czy aby handlować węglem hurtowo, należy posiadać dodatkowe koncesje i zezwolenia?

Nie. Aby prowadzić działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży węgla na większą, hurtową skalę, nie potrzeba żadnych dodatkowych koncesji lub zezwoleń ani nowych rejestrów akcyzowych. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

Autopromocja

Sprzedaż węgla - wymogi prawne

Węgiel kamienny, brunatny i koks są to tzw. paliwa stałe, o czym stanowi ustawa z 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. a i b ustawy o monitorowaniu i kontrolowaniu jakości paliw).
Ustawa ta zawiera pewne zasady obrotu tymi paliwami. Sprzedawca musi posiadać świadectwa jakości czy spełniania przez te paliwa odpowiednich norm jakościowych. Skoro jednak podatnik już prowadzi działalność w tym zakresie, to nie musi pozyskiwać innych tego typu dokumentów niż dotychczasowe
 w związku z rozszerzeniem działalności.

Kiedy konieczne jest świadectwo jakości paliw?

REKLAMA

Jeżeli jednak podatnik nie przywoził dotychczas samodzielnie węgla spoza Polski (czy to w ramach importu, czy nabycia wewnątrzwspólnotowego), a będzie chciał to teraz wykonywać, to musi pamiętać, że to na nim będzie ciążył obowiązek wystawienia świadectwa jakości (art. 6c ustawy o monitorowaniu i kontrolowaniu jakości paliw).

Kopia takiego świadectwa jakości, poświadczona za zgodność z oryginałem przez przedsiębiorcę wprowadzającego do obrotu paliwo stałe, jest przekazywana każdemu podmiotowi, który nabywa paliwo stałe.

Świadectwo jakości jest przechowywane przez przedsiębiorcę, przez okres 2 lat, licząc od dnia jego wystawienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co zawiera świadectwo jakości?

Lp.

Świadectwo jakości zawiera:

1.

oznaczenie przedsiębiorcy wystawiającego świadectwo jakości, jego siedziby i adresu

2.

numer identyfikacji podatkowej (NIP) przedsiębiorcy wystawiającego świadectwo jakości oraz numer identyfikacyjny w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON), jeżeli został nadany, albo numer identyfikacyjny w odpowiednim rejestrze państwa obcego

3.

indywidualny numer świadectwa jakości

4.

określenie rodzaju paliwa stałego, dla którego jest wystawiane świadectwo jakości

5.

wskazanie systemu certyfikacji lub innego dokumentu stanowiącego podstawę do uznania, że określony rodzaj paliwa stałego, dla którego jest wystawiane świadectwo jakości, spełnia wymagania jakościowe

6.

wskazanie wartości parametrów paliwa stałego, dla którego jest wystawiane świadectwo jakości

7.

informację o wymaganiach jakościowych dla paliwa stałego, dla którego jest wystawiane świadectwo jakości

8.

oświadczenie przedsiębiorcy wystawiającego świadectwo jakości, że paliwo stałe, dla którego jest wystawiane to świadectwo, spełnia wymagania jakościowe

9.

oznaczenie miejsca i daty wystawienia świadectwa jakości

10.

podpis przedsiębiorcy wystawiającego świadectwo jakości albo osoby uprawnionej do jego reprezentowania

Z kolei z ustawy - Prawo energetyczne wynika, że obrót paliwami stałymi nie wymaga koncesji (art. 32 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy - Prawo energetyczne). Żaden inny przepis tej ustawy nie wprowadza obowiązku uzyskania innego zezwolenia czy wpisu do jakiegokolwiek rejestru z tej ustawy przez podmioty dokonujące obrotu paliwami stałymi.

Czy konieczna jest aktualizacja zgłoszeń akcyzowych

REKLAMA

Jeżeli zaś chodzi o ustawę akcyzową, to również nie ma potrzeby dokonywania żadnych zmian w dotychczasowym zgłoszeniu rejestracyjnym czy w prowadzonych rejestrach. Skoro bowiem podatnik prowadzi już obrót węglem i jest podatnikiem z tego tytułu, to musi być zarejestrowany jako pośredniczący podmiot węglowy (PPW) (art. 16 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy akcyzowej). Rozszerzenie zakresu dotychczasowej działalności "detalicznej" na "hurtową" nadal wymaga posiadania statusu PPW i nie wiąże się z żadną zmianą w CRPA (chyba że chcemy zgłosić dodatkowe miejsca prowadzenia działalności).

Rozszerzenie zakresu działalności nie będzie miało również wpływu na ilość prowadzonych ewidencji akcyzowych. Nadal trzeba będzie prowadzić dotychczasowe (art. 138i ustawy akcyzowej). W tym kontekście należy przypomnieć, że do tych rejestrów nie trzeba będzie wpisywać transakcji sprzedaży węgla dla tych podmiotów, które również posiadają status PPW.

Kiedy trzeba będzie przesyłać dokumenty e-DD do systemu EMCS.PL

Podatnik powinien również pamiętać o tym, że gdy uda mu się znacznie rozwinąć swoją działalność, tj. gdy sprzeda ponad 30 mln kg węgla w danym roku kalendarzowym, to w kolejnym roku będzie musiał przesyłać dokumenty e-DD do systemu EMCS.PL, które będą dokumentować sprzedaż węgla zwolnioną od akcyzy. Konieczność taka wynika z art. 46aa ustawy akcyzowej, jeżeli wyroby te są:

  • sprzedawane finalnemu nabywcy węglowemu przez pośredniczący podmiot węglowy, który w poprzednim roku kalendarzowym sprzedał powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych;
  • zwracane przez finalnego nabywcę węglowego do pośredniczącego podmiotu węglowego, który w poprzednim roku kalendarzowym sprzedał powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych.

Podstawa prawna:

  • art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. a i b i art. 6c ustawy z 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 1315; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1967,

  • art. 32 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy z 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 1385; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1723,

  • art. 16 ust. 1 pkt 4 lit. a, art. 31a ust. 3, art. 46aa i art. 138i ustawy z 8 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 143; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1967.

Dorota Kowalczyk, ekspert w zakresie akcyzy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA