REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Handel węglem - wymogi prawne, świadectwo jakości, akcyza

Subskrybuj nas na Youtube
Handel węglem - wymogi prawne, świadectwo jakości, akcyza
Handel węglem - wymogi prawne, świadectwo jakości, akcyza
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę detaliczną sprzedaż węgla (dla gospodarstw domowych i firm). Węgiel jest kupowany przez tzw. odbiorców końcowych, na potrzeby własne. Jestem zgłoszony do akcyzy i składam deklaracje. Chciałbym zająć się handlem węgla hurtowo, na większą skalę (do dalszej odsprzedaży). Czy potrzebne są jakieś dodatkowe koncesje, zezwolenia itp.?

Czy aby handlować węglem hurtowo, należy posiadać dodatkowe koncesje i zezwolenia?

Nie. Aby prowadzić działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży węgla na większą, hurtową skalę, nie potrzeba żadnych dodatkowych koncesji lub zezwoleń ani nowych rejestrów akcyzowych. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż węgla - wymogi prawne

Węgiel kamienny, brunatny i koks są to tzw. paliwa stałe, o czym stanowi ustawa z 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. a i b ustawy o monitorowaniu i kontrolowaniu jakości paliw).
Ustawa ta zawiera pewne zasady obrotu tymi paliwami. Sprzedawca musi posiadać świadectwa jakości czy spełniania przez te paliwa odpowiednich norm jakościowych. Skoro jednak podatnik już prowadzi działalność w tym zakresie, to nie musi pozyskiwać innych tego typu dokumentów niż dotychczasowe
 w związku z rozszerzeniem działalności.

Kiedy konieczne jest świadectwo jakości paliw?

Jeżeli jednak podatnik nie przywoził dotychczas samodzielnie węgla spoza Polski (czy to w ramach importu, czy nabycia wewnątrzwspólnotowego), a będzie chciał to teraz wykonywać, to musi pamiętać, że to na nim będzie ciążył obowiązek wystawienia świadectwa jakości (art. 6c ustawy o monitorowaniu i kontrolowaniu jakości paliw).

Kopia takiego świadectwa jakości, poświadczona za zgodność z oryginałem przez przedsiębiorcę wprowadzającego do obrotu paliwo stałe, jest przekazywana każdemu podmiotowi, który nabywa paliwo stałe.

REKLAMA

Świadectwo jakości jest przechowywane przez przedsiębiorcę, przez okres 2 lat, licząc od dnia jego wystawienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co zawiera świadectwo jakości?

Lp.

Świadectwo jakości zawiera:

1.

oznaczenie przedsiębiorcy wystawiającego świadectwo jakości, jego siedziby i adresu

2.

numer identyfikacji podatkowej (NIP) przedsiębiorcy wystawiającego świadectwo jakości oraz numer identyfikacyjny w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON), jeżeli został nadany, albo numer identyfikacyjny w odpowiednim rejestrze państwa obcego

3.

indywidualny numer świadectwa jakości

4.

określenie rodzaju paliwa stałego, dla którego jest wystawiane świadectwo jakości

5.

wskazanie systemu certyfikacji lub innego dokumentu stanowiącego podstawę do uznania, że określony rodzaj paliwa stałego, dla którego jest wystawiane świadectwo jakości, spełnia wymagania jakościowe

6.

wskazanie wartości parametrów paliwa stałego, dla którego jest wystawiane świadectwo jakości

7.

informację o wymaganiach jakościowych dla paliwa stałego, dla którego jest wystawiane świadectwo jakości

8.

oświadczenie przedsiębiorcy wystawiającego świadectwo jakości, że paliwo stałe, dla którego jest wystawiane to świadectwo, spełnia wymagania jakościowe

9.

oznaczenie miejsca i daty wystawienia świadectwa jakości

10.

podpis przedsiębiorcy wystawiającego świadectwo jakości albo osoby uprawnionej do jego reprezentowania

Z kolei z ustawy - Prawo energetyczne wynika, że obrót paliwami stałymi nie wymaga koncesji (art. 32 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy - Prawo energetyczne). Żaden inny przepis tej ustawy nie wprowadza obowiązku uzyskania innego zezwolenia czy wpisu do jakiegokolwiek rejestru z tej ustawy przez podmioty dokonujące obrotu paliwami stałymi.

Czy konieczna jest aktualizacja zgłoszeń akcyzowych

Jeżeli zaś chodzi o ustawę akcyzową, to również nie ma potrzeby dokonywania żadnych zmian w dotychczasowym zgłoszeniu rejestracyjnym czy w prowadzonych rejestrach. Skoro bowiem podatnik prowadzi już obrót węglem i jest podatnikiem z tego tytułu, to musi być zarejestrowany jako pośredniczący podmiot węglowy (PPW) (art. 16 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy akcyzowej). Rozszerzenie zakresu dotychczasowej działalności "detalicznej" na "hurtową" nadal wymaga posiadania statusu PPW i nie wiąże się z żadną zmianą w CRPA (chyba że chcemy zgłosić dodatkowe miejsca prowadzenia działalności).

Rozszerzenie zakresu działalności nie będzie miało również wpływu na ilość prowadzonych ewidencji akcyzowych. Nadal trzeba będzie prowadzić dotychczasowe (art. 138i ustawy akcyzowej). W tym kontekście należy przypomnieć, że do tych rejestrów nie trzeba będzie wpisywać transakcji sprzedaży węgla dla tych podmiotów, które również posiadają status PPW.

Kiedy trzeba będzie przesyłać dokumenty e-DD do systemu EMCS.PL

Podatnik powinien również pamiętać o tym, że gdy uda mu się znacznie rozwinąć swoją działalność, tj. gdy sprzeda ponad 30 mln kg węgla w danym roku kalendarzowym, to w kolejnym roku będzie musiał przesyłać dokumenty e-DD do systemu EMCS.PL, które będą dokumentować sprzedaż węgla zwolnioną od akcyzy. Konieczność taka wynika z art. 46aa ustawy akcyzowej, jeżeli wyroby te są:

  • sprzedawane finalnemu nabywcy węglowemu przez pośredniczący podmiot węglowy, który w poprzednim roku kalendarzowym sprzedał powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych;
  • zwracane przez finalnego nabywcę węglowego do pośredniczącego podmiotu węglowego, który w poprzednim roku kalendarzowym sprzedał powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych.

Podstawa prawna:

  • art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. a i b i art. 6c ustawy z 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 1315; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1967,

  • art. 32 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy z 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 1385; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1723,

  • art. 16 ust. 1 pkt 4 lit. a, art. 31a ust. 3, art. 46aa i art. 138i ustawy z 8 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 143; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1967.

Dorota Kowalczyk, ekspert w zakresie akcyzy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA