REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Handel węglem - wymogi prawne, świadectwo jakości, akcyza

Handel węglem - wymogi prawne, świadectwo jakości, akcyza
Handel węglem - wymogi prawne, świadectwo jakości, akcyza
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę detaliczną sprzedaż węgla (dla gospodarstw domowych i firm). Węgiel jest kupowany przez tzw. odbiorców końcowych, na potrzeby własne. Jestem zgłoszony do akcyzy i składam deklaracje. Chciałbym zająć się handlem węgla hurtowo, na większą skalę (do dalszej odsprzedaży). Czy potrzebne są jakieś dodatkowe koncesje, zezwolenia itp.?

Czy aby handlować węglem hurtowo, należy posiadać dodatkowe koncesje i zezwolenia?

Nie. Aby prowadzić działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży węgla na większą, hurtową skalę, nie potrzeba żadnych dodatkowych koncesji lub zezwoleń ani nowych rejestrów akcyzowych. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż węgla - wymogi prawne

Węgiel kamienny, brunatny i koks są to tzw. paliwa stałe, o czym stanowi ustawa z 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. a i b ustawy o monitorowaniu i kontrolowaniu jakości paliw).
Ustawa ta zawiera pewne zasady obrotu tymi paliwami. Sprzedawca musi posiadać świadectwa jakości czy spełniania przez te paliwa odpowiednich norm jakościowych. Skoro jednak podatnik już prowadzi działalność w tym zakresie, to nie musi pozyskiwać innych tego typu dokumentów niż dotychczasowe
 w związku z rozszerzeniem działalności.

Kiedy konieczne jest świadectwo jakości paliw?

Jeżeli jednak podatnik nie przywoził dotychczas samodzielnie węgla spoza Polski (czy to w ramach importu, czy nabycia wewnątrzwspólnotowego), a będzie chciał to teraz wykonywać, to musi pamiętać, że to na nim będzie ciążył obowiązek wystawienia świadectwa jakości (art. 6c ustawy o monitorowaniu i kontrolowaniu jakości paliw).

Kopia takiego świadectwa jakości, poświadczona za zgodność z oryginałem przez przedsiębiorcę wprowadzającego do obrotu paliwo stałe, jest przekazywana każdemu podmiotowi, który nabywa paliwo stałe.

REKLAMA

Świadectwo jakości jest przechowywane przez przedsiębiorcę, przez okres 2 lat, licząc od dnia jego wystawienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co zawiera świadectwo jakości?

Lp.

Świadectwo jakości zawiera:

1.

oznaczenie przedsiębiorcy wystawiającego świadectwo jakości, jego siedziby i adresu

2.

numer identyfikacji podatkowej (NIP) przedsiębiorcy wystawiającego świadectwo jakości oraz numer identyfikacyjny w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON), jeżeli został nadany, albo numer identyfikacyjny w odpowiednim rejestrze państwa obcego

3.

indywidualny numer świadectwa jakości

4.

określenie rodzaju paliwa stałego, dla którego jest wystawiane świadectwo jakości

5.

wskazanie systemu certyfikacji lub innego dokumentu stanowiącego podstawę do uznania, że określony rodzaj paliwa stałego, dla którego jest wystawiane świadectwo jakości, spełnia wymagania jakościowe

6.

wskazanie wartości parametrów paliwa stałego, dla którego jest wystawiane świadectwo jakości

7.

informację o wymaganiach jakościowych dla paliwa stałego, dla którego jest wystawiane świadectwo jakości

8.

oświadczenie przedsiębiorcy wystawiającego świadectwo jakości, że paliwo stałe, dla którego jest wystawiane to świadectwo, spełnia wymagania jakościowe

9.

oznaczenie miejsca i daty wystawienia świadectwa jakości

10.

podpis przedsiębiorcy wystawiającego świadectwo jakości albo osoby uprawnionej do jego reprezentowania

Z kolei z ustawy - Prawo energetyczne wynika, że obrót paliwami stałymi nie wymaga koncesji (art. 32 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy - Prawo energetyczne). Żaden inny przepis tej ustawy nie wprowadza obowiązku uzyskania innego zezwolenia czy wpisu do jakiegokolwiek rejestru z tej ustawy przez podmioty dokonujące obrotu paliwami stałymi.

Czy konieczna jest aktualizacja zgłoszeń akcyzowych

Jeżeli zaś chodzi o ustawę akcyzową, to również nie ma potrzeby dokonywania żadnych zmian w dotychczasowym zgłoszeniu rejestracyjnym czy w prowadzonych rejestrach. Skoro bowiem podatnik prowadzi już obrót węglem i jest podatnikiem z tego tytułu, to musi być zarejestrowany jako pośredniczący podmiot węglowy (PPW) (art. 16 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy akcyzowej). Rozszerzenie zakresu dotychczasowej działalności "detalicznej" na "hurtową" nadal wymaga posiadania statusu PPW i nie wiąże się z żadną zmianą w CRPA (chyba że chcemy zgłosić dodatkowe miejsca prowadzenia działalności).

Rozszerzenie zakresu działalności nie będzie miało również wpływu na ilość prowadzonych ewidencji akcyzowych. Nadal trzeba będzie prowadzić dotychczasowe (art. 138i ustawy akcyzowej). W tym kontekście należy przypomnieć, że do tych rejestrów nie trzeba będzie wpisywać transakcji sprzedaży węgla dla tych podmiotów, które również posiadają status PPW.

Kiedy trzeba będzie przesyłać dokumenty e-DD do systemu EMCS.PL

Podatnik powinien również pamiętać o tym, że gdy uda mu się znacznie rozwinąć swoją działalność, tj. gdy sprzeda ponad 30 mln kg węgla w danym roku kalendarzowym, to w kolejnym roku będzie musiał przesyłać dokumenty e-DD do systemu EMCS.PL, które będą dokumentować sprzedaż węgla zwolnioną od akcyzy. Konieczność taka wynika z art. 46aa ustawy akcyzowej, jeżeli wyroby te są:

  • sprzedawane finalnemu nabywcy węglowemu przez pośredniczący podmiot węglowy, który w poprzednim roku kalendarzowym sprzedał powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych;
  • zwracane przez finalnego nabywcę węglowego do pośredniczącego podmiotu węglowego, który w poprzednim roku kalendarzowym sprzedał powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych.

Podstawa prawna:

  • art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. a i b i art. 6c ustawy z 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 1315; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1967,

  • art. 32 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy z 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 1385; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1723,

  • art. 16 ust. 1 pkt 4 lit. a, art. 31a ust. 3, art. 46aa i art. 138i ustawy z 8 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 143; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1967.

Dorota Kowalczyk, ekspert w zakresie akcyzy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA