REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ujęcie kosztu na podstawie kserokopii faktury

Joanna Krawczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zajmuję się handlem samochodami. W przypadku ich sprzedaży dla osób fizycznych do celów rejestracji pojazdu muszę wydać nabywcom pojazdów oryginał dokumentu nabycia (od mojego dostawcy). W tym celu robię ksero i proszę mojego klienta, aby po zarejestrowaniu samochodu odesłał mi oryginał dokumentu nabycia wystawionego na moje nazwisko. W niektórych przypadkach jednak ten dokument do mnie nie wraca. Obecnie obawiam się, że w przypadku kontroli urząd skarbowy zakwestionuje mi zaksięgowane koszty na podstawie kserokopii faktury. Czy istotnie tak może być i ewentualnie, jak mam się ustrzec od powyższych nieprawidłowości?

Organy skarbowe mogą zakwestionować zaksięgowanie kosztu na podstawie kserokopii faktury i uznać księgę za wadliwą. Kserokopia faktury VAT nie może bowiem stanowić dokumentu księgowego. W celu dokonania prawidłowych zapisów, w przypadku gdy oryginał faktury zaginął, należy zwrócić się do sprzedawcy z prośbą o wystawienie duplikatu.

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli dana transakcja (np. zakup) jest dokumentowana fakturą, to podstawą zapisu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (p.k.p.i r.) może być wyłącznie ta faktura, a nie inny dowód. Fakturę VAT należy wystawić co najmniej w dwóch egzemplarzach: oryginał dla nabywcy, kopię dla sprzedawcy. W konsekwencji podstawą zapisu w p.k.p.i r. dla:

- sprzedawcy jest kopia faktury VAT jako dowód powstania przychodu,

- nabywcy jest oryginał faktury VAT jako dowód poniesienia kosztu.

Kserokopia faktury nie jest dowodem, który może stanowić dokument księgowy. Jeżeli z jakichś powodów istnieje potrzeba wydania oryginału faktury, na podstawie którego dokonano już zapisów w p.k.p.i r., to warto rozważyć inną formę udostępnienia tego dokumentu. W razie braku właściwego dokumentu księgowego organ podatkowy może bowiem zakwestionować prawidłowość zapisów dokonanych w p.k.p.i r., w tym przypadku uwzględnienie wydatków z kserokopii faktury w kosztach. Warto jednak pamiętać, że w orzecznictwie NSA przeważa pogląd, że wadliwie wystawiony dokument nie jest powodem do nieuznania wydatku za koszt uzyskania przychodu. Nie oznacza to jednak, że zaksięgowanie kosztu na podstawie niewłaściwego dokumentu nie spowoduje sporu z organami skarbowymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Księga prowadzona na podstawie dokumentów, które nie mogą stanowić dokumentów księgowych, może również zostać uznana za prowadzoną wadliwie, czyli niezgodnie z obowiązującymi przepisami. Skoro ryzyko wydania oryginału faktury jest zbyt duże, nie należy tego zatem robić. Chcąc spełnić oczekiwania klienta, należy wydać inny dowód nabycia samochodu. Może być to na przykład kserokopia oryginału faktury poświadczona przez notariusza. Taki dokument może będzie wystarczający do załatwienia formalności, jakich musi dopełnić klient.

Natomiast w sytuacji gdy oryginał faktury już wydano, a klient mimo upływu określonego czasu nie zwrócił go, należy poprosić sprzedawcę samochodu o wystawienie duplikatu. Duplikat faktury VAT stanowi bowiem pełnowartościowy dokument księgowy.

Przykład

Pan Jan K. zajmuje się handlem samochodami. Stanowią więc one dla niego towary handlowe, które ujmuje w księdze w kolumnie 10 na podstawie wystawionych przez sprzedawców faktur. Klienci nabywający te samochody od pana Jana K. oczekują od niego wydania oryginału takiej faktury. Jest im ona potrzebna do dokonania rejestracji samochodu. Z reguły oryginał faktury wraca do pana Jana po dokonaniu formalności. Zdarza się jednak, że klient nie zwraca oryginału. Wtedy pan Jan prosi sprzedawcę o duplikat faktury. Nie musi dokonywać korekty zapisu w p.k.p.i r. dotyczącej nabycia samochodu. W kolumnie „Uwagi” zaznacza tylko, że oryginał faktury, na podstawie której dokonano zapisu, zaginął i wpisuje numer oraz datę otrzymanego duplikatu faktury.

Joanna Krawczyk

doradca podatkowy, właścicielka kancelarii podatkowej

Podstaw prawna:

• § 11 ust. 2, § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 152, poz. 1475 z późn.zm.),

• § 21-22 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798 z późn.zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA