REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ujęcie kosztu na podstawie kserokopii faktury

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Krawczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zajmuję się handlem samochodami. W przypadku ich sprzedaży dla osób fizycznych do celów rejestracji pojazdu muszę wydać nabywcom pojazdów oryginał dokumentu nabycia (od mojego dostawcy). W tym celu robię ksero i proszę mojego klienta, aby po zarejestrowaniu samochodu odesłał mi oryginał dokumentu nabycia wystawionego na moje nazwisko. W niektórych przypadkach jednak ten dokument do mnie nie wraca. Obecnie obawiam się, że w przypadku kontroli urząd skarbowy zakwestionuje mi zaksięgowane koszty na podstawie kserokopii faktury. Czy istotnie tak może być i ewentualnie, jak mam się ustrzec od powyższych nieprawidłowości?

Organy skarbowe mogą zakwestionować zaksięgowanie kosztu na podstawie kserokopii faktury i uznać księgę za wadliwą. Kserokopia faktury VAT nie może bowiem stanowić dokumentu księgowego. W celu dokonania prawidłowych zapisów, w przypadku gdy oryginał faktury zaginął, należy zwrócić się do sprzedawcy z prośbą o wystawienie duplikatu.

REKLAMA

Jeżeli dana transakcja (np. zakup) jest dokumentowana fakturą, to podstawą zapisu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (p.k.p.i r.) może być wyłącznie ta faktura, a nie inny dowód. Fakturę VAT należy wystawić co najmniej w dwóch egzemplarzach: oryginał dla nabywcy, kopię dla sprzedawcy. W konsekwencji podstawą zapisu w p.k.p.i r. dla:

- sprzedawcy jest kopia faktury VAT jako dowód powstania przychodu,

- nabywcy jest oryginał faktury VAT jako dowód poniesienia kosztu.

Kserokopia faktury nie jest dowodem, który może stanowić dokument księgowy. Jeżeli z jakichś powodów istnieje potrzeba wydania oryginału faktury, na podstawie którego dokonano już zapisów w p.k.p.i r., to warto rozważyć inną formę udostępnienia tego dokumentu. W razie braku właściwego dokumentu księgowego organ podatkowy może bowiem zakwestionować prawidłowość zapisów dokonanych w p.k.p.i r., w tym przypadku uwzględnienie wydatków z kserokopii faktury w kosztach. Warto jednak pamiętać, że w orzecznictwie NSA przeważa pogląd, że wadliwie wystawiony dokument nie jest powodem do nieuznania wydatku za koszt uzyskania przychodu. Nie oznacza to jednak, że zaksięgowanie kosztu na podstawie niewłaściwego dokumentu nie spowoduje sporu z organami skarbowymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Księga prowadzona na podstawie dokumentów, które nie mogą stanowić dokumentów księgowych, może również zostać uznana za prowadzoną wadliwie, czyli niezgodnie z obowiązującymi przepisami. Skoro ryzyko wydania oryginału faktury jest zbyt duże, nie należy tego zatem robić. Chcąc spełnić oczekiwania klienta, należy wydać inny dowód nabycia samochodu. Może być to na przykład kserokopia oryginału faktury poświadczona przez notariusza. Taki dokument może będzie wystarczający do załatwienia formalności, jakich musi dopełnić klient.

Natomiast w sytuacji gdy oryginał faktury już wydano, a klient mimo upływu określonego czasu nie zwrócił go, należy poprosić sprzedawcę samochodu o wystawienie duplikatu. Duplikat faktury VAT stanowi bowiem pełnowartościowy dokument księgowy.

Przykład

Pan Jan K. zajmuje się handlem samochodami. Stanowią więc one dla niego towary handlowe, które ujmuje w księdze w kolumnie 10 na podstawie wystawionych przez sprzedawców faktur. Klienci nabywający te samochody od pana Jana K. oczekują od niego wydania oryginału takiej faktury. Jest im ona potrzebna do dokonania rejestracji samochodu. Z reguły oryginał faktury wraca do pana Jana po dokonaniu formalności. Zdarza się jednak, że klient nie zwraca oryginału. Wtedy pan Jan prosi sprzedawcę o duplikat faktury. Nie musi dokonywać korekty zapisu w p.k.p.i r. dotyczącej nabycia samochodu. W kolumnie „Uwagi” zaznacza tylko, że oryginał faktury, na podstawie której dokonano zapisu, zaginął i wpisuje numer oraz datę otrzymanego duplikatu faktury.

Joanna Krawczyk

doradca podatkowy, właścicielka kancelarii podatkowej

Podstaw prawna:

• § 11 ust. 2, § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 152, poz. 1475 z późn.zm.),

• § 21-22 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA