REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudnianie i rozliczanie kierowców w branży produkcyjnej. Jak i dlaczego różni się od rozliczania pozostałych pracowników?

Zatrudnianie i rozliczanie kierowców w branży produkcyjnej. Jak i dlaczego różni się od rozliczania pozostałych pracowników?
Zatrudnianie i rozliczanie kierowców w branży produkcyjnej. Jak i dlaczego różni się od rozliczania pozostałych pracowników?
GITD

REKLAMA

REKLAMA

W firmach, w których transport jest jedynie narzędziem do wykonywania ich głównego biznesu, istnieje wiele różnic pomiędzy rozliczaniem kierowców a pracowników na innych stanowiskach. Ewidencja czasu pracy i naliczenie wynagrodzenia w branży produkcyjnej to ciekawy przypadek, często także problematyczny dla kadr. Na czym polegają te różnice?

Kierowcy w firmach produkcyjnych - jak ich rozliczać

Widoczny jest pewien problem na rynku w firmach, których głównym celem biznesowym jest np. produkcja. Transport, który posiadają, używany jest jako narzędzie do wykonania ich głównego biznesu (np. przewożenia części, dostarczania do punktów sprzedaży). Patrząc z tego punktu widzenia administracja i dział kadr w takim podmiocie są  przyzwyczajone do rozliczania pensji oraz zatrudniania innego rodzaju pracowników, nie zaś kierowców, którzy są tylko częścią personelu. 

- Istnieją ogromne różnice pomiędzy rozliczaniem pracowników transportu, a pracowników będących na innych stanowiskach. Nakłaniam do zwrócenia na ten problem szczególnej uwagi, ponieważ błędne zatrudnianie kierowców oraz rozliczanie ich wynagrodzenia, może doprowadzić do tego, że pojawiają się konflikty z pracownikami, nierzadko sądowe, a to dla firmy, której transport nie jest podstawowym elementem zarobku, rzecz problematyczna. Transport w takim wypadku jest narzędziem i nie powinien stanowić problemu dla firmy. W takich przypadkach właśnie pomagamy firmom, gdyż przepisy dotyczące transportu i kierowców to nasza specjalność i doskonale rozumiemy, że kadry na co dzień zajmujące się inną działką, mogą mieć z tym zwyczajnie problem  – tłumaczy Wojciech Romaniuk, prezes MaWo Group, wspierającej polskie firmy transportowe.

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany dla kierowców w innych branżach niż TLS

Warto już teraz zwrócić uwagę na zmieniające się przepisy. Przykładowo dziś kierowcy busów w teorii powinni robić ewidencję czasu pracy (tak jak każdy pracownik - listę obecności), jednak w praktyce nie jest ona wykonywana. Dlaczego? 

- Powód jest prosty. Trudno jest przeprowadzić prawidłową kontrolę takiego kierowcy i udowodnić, że pracował więcej niż jest to wykazane, więc temat jest bagatelizowany. Ten stan rzeczy ulegnie zmianie w lipcu 2026 roku, kiedy to pojazdy będą musiały zostać „uzbrojone” w tachografy i zaczną podlegać pod czas pracy i jazdy kierowców. Oznacza to obowiązkowe przerwy i ograniczony czas pracy zgodnie z rozporządzeniem WE 561 oraz Ustawie o czasie pracy kierowców – tłumaczy Wojciech Romaniuk.

Przedsiębiorcy mają dwa lata na przygotowanie swych podmiotów gospodarczych pod nowe warunki. Na pewno będzie to problematyczne dla firm produkcyjnych, czy w ogóle innych niż transportowe, gdyż powoduje to zmianę np. sposobu liczenia kosztów.

REKLAMA

- Dzisiaj kierowca tzw. busa jest rozliczany jak pracownik biurowy. Otrzymuje taka pensję na jaką umówił się z pracodawcą. Jeżeli pojawią się tachografy, pensję mogą wzrosnąć, ponieważ będzie naliczona każda godzina jazdy, ale również np. załadunek i rozładunek (praca inna), który wiemy, że często kierowcy wykonują samodzielnie. Kolejnym aspektem będzie liczba godzin jaką mogą przejechać w ciągu dnia. Normy na dzień dzisiejszy są, ale nikt ich nie sprawdza, a w rzeczywistości są one bardzo naruszane. Pojawienie się tachografów uniemożliwi ten proceder, ponieważ każda godzina będzie zaliczana i ewidencjonowana elektronicznie – mówi Wojciech Romaniuk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Zachęcam już w tym momencie do rozpoczęcia przygotowań do tych zmian, ponieważ mogą mieć one znaczący wpływ na działanie firmy produkcyjnej, jak chociażby utrzymanie ruchu produkcyjnego. Dostawy będzie trzeba zaplanować w taki sposób, aby nie było z tym większego problemu po zastosowaniu się do nowych przepisów. Trzeba zrobić wszystko, aby nie powodować większych niepotrzebnych kosztów, gdy da się tego uniknąć przez odpowiednie przygotowanie kadr czy skorzystanie z kadr znających już te przepisy – podsumowuje Wojciech Romaniuk z MaWo Group. 

 

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA