REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kompas Konkurencyjności dla UE – ogólniki i brak konkretnych działań. Stanowisko PIPC

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
polska - UE, gospodarka, konkurencyjność
Kompas Konkurencyjności dla UE – ogólniki i brak konkretnych działań. Stanowisko PIPC
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 29 stycznia 2025 r. Komisja Europejska przedstawiła „Kompas Konkurencyjności dla UE”. Jest to pierwsza inicjatywa nowej Komisji Europejskiej, która ustanawia konkurencyjność jako jedną z nadrzędnych zasad działania UE na czas trwania obecnej kadencji (2024-2029). Poniżej prezentujemy stanowisko Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego dotyczące ww. dokumentu Komisji Europejskiej.

rozwiń >

Kompas Konkurencyjności dla UE - 3 filary i 5 horyzontalnych czynników wspomagających

Kompas Konkurencyjności dla UE w dużej mierze bazuje na wnioskach z raportów Enrico Letty nt. jednolitego rynku i Mario Draghiego nt. konkurencyjności. Kompas składa się z trzech filarów:
1) zniwelowania luki innowacyjnej,
2) wspólnej mapy drogowej na rzecz dekarbonizacji i konkurencyjności, a także
3) zmniejszenia nadmiernych zależności i zwiększenia bezpieczeństwa Wspólnoty.

Te główne punkty są uzupełniane przez pięć horyzontalnych czynników wspomagających, które są niezbędne do podtrzymywania konkurencyjności we wszystkich sektorach:
- uproszczenie otoczenia regulacyjnego,
- pełne wykorzystanie korzyści skali Jednolitego Rynek poprzez usuwanie barier,
- finansowanie za pośrednictwem Unii Oszczędności i Inwestycji oraz przeorientowanego budżetu UE,
- promowanie umiejętności i wysokiej jakości miejsc pracy przy jednoczesnym zapewnieniu sprawiedliwości społecznej,
- lepsza koordynacja polityk na szczeblu UE i krajowym.

– Z zadowoleniem przyjmujemy fakt, że Komisja Europejska dostrzega potrzebę odbudowy konkurencyjności przemysłu, jednak założenia przedstawione w „Kompasie Konkurencyjności dla UE” pozostają ogólnikowe i nie wskazują na konkretne działania, na rzecz odbudowy przemysłu. Nie sposób wyobrazić sobie skutecznej odbudowy konkurencyjności bez uwzględnienia kluczowych postulatów sektora chemicznego, który jest fundamentem rozwoju innych sektorów. Do momentu, kiedy nie zostaną wprowadzone konkretne, twarde rozwiązania, obawiamy się, że kluczowe kwestie nadal będą pomijane przez Komisję Europejską. Doceniamy, że w dokumencie kilkukrotnie podkreślono konieczność uproszczenia regulacji. Jednak zapowiedzi deregulacji pozostają niejasne – Unia ma się deregulować, ale jednocześnie zapowiada wprowadzanie nowych dyrektyw i rozporządzeń. W ostatnich miesiącach obserwujemy wysyp publikacji i deklaracji. Pojawia się pytanie: czy kolejne konferencje i dokumenty rzeczywiście przyczynią się do realnych zmian? Zamiast mnożyć analizy, Komisja Europejska powinna przejść do konkretnych działań na rzecz odbudowy konkurencyjności przemysłu w Europie. Polski sektor chemiczny będzie nadal aktywnie angażował się w ten proces, zabiegając o realne zmiany wspierające konkurencyjność i stabilność europejskiego przemysłu – komentuje dr inż. Tomasz Zieliński, Prezes Zarządu Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego.

REKLAMA

Autopromocja

Zniwelowanie luki innowacyjnej

REKLAMA

Pierwszy filar dotyczy zwiększania produktywności poprzez innowacje. Jak wskazała Komisja Europejska w Kompasie, europejskie start-upy mają trudności z ekspansją na Jednolitym Rynku z powodu utrzymujących się barier regulacyjnych, a także utrudnionego dostępu do kapitału wysokiego ryzyka, w przeciwieństwie do ich odpowiedników z bardziej konkurencyjnych regionów świat. W rezultacie wiele z nich szuka finansowania w USA i przenosi się tam, aby skorzystać z większego rynku i bazy klientów.

– Nieodzowne [dla przemysłu chemicznego – przyp. red] jest również usprawnienie procesów pozyskiwania finansowania na projekty zero- i niskoemisyjne. Inwestycje w technologie wodorowe oraz biogazownie mogą znacząco przyczynić się do dekarbonizacji procesów chemicznych. Ponadto, elektrolityczny wodór i technologie CCUS (Carbon Capture, Utilisation and Storage), związane z wychwytywaniem, wykorzystywaniem i przechowywaniem CO2 mają strategiczne znaczenie dla transformacji sektora chemicznego, jednak ich skuteczne wdrożenie wymaga podjęcia pilnych działań, obejmujących m.in. zwiększenie inwestycji w rozwój technologii i rozbudowę infrastruktury oraz stworzenie regulacji wspierających implementację niskoemisyjnych rozwiązań. Kluczowe jest przy tym zachowanie neutralności technologicznej, aby zapewnić optymalny rozwój najbardziej efektywnych rozwiązań w zakresie zielonej transformacji przemysłu chemicznego – podkreśliła Klaudia Kleps, Dyrektor Pionu Rzecznictwa i Legislacji z Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego.

Wśród zapowiedzianych aktów i planów Komisji dla tego filaru znajdują się m.in.:
- 28th regime [Q4 2025 – Q1 2026],
- Europeans Innovation Act [Q4 2025 – Q1 2026],
- Advanced Materials Act [2026].

Dekarbonizacja i konkurencyjność

„Kompas Konkurencyjności dla UE” wskazuje na wysokie ceny energii jako kluczową barierę dla rozwoju europejskiego przemysłu. Plan „Clean Industrial Deal” ma na celu stworzenie atrakcyjnych warunków dla produkcji w UE, w tym dla energochłonnych sektorów, takich jak chemia.

Ponadto kwestie te mają zostać uwzględnione w Affordable Energy Action Plan, poprzez szereg środków mających na celu zapewnienie zarówno gospodarstwom domowym, jak i przemysłowi lepszego dostępu do taniej energii.

Dla branży chemicznej szczególnie istotny będzie także pakiet dla przemysłu chemicznego, zapowiedziany przez Komisję na koniec 2025 r. Dokument ma mieć kluczowe znaczenie dla zapewnienia konkurencyjności przemysłu, a także ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska, biorąc pod uwagę również dostawy krytycznych chemikaliów.

Wśród podjętych przez Komisję tematów w Kompasie zwrócono uwagę również na kwestie związane z ETS i CBAM. Podkreślono, że Europa musi zwalczać ucieczkę emisji dwutlenku węgla ze swoich gałęzi przemysłu. Sytuacja energochłonnych gałęzi przemysłu objętych ETS oraz potrzeba zminimalizowania przypadków obchodzenia przepisów będą stanowić podstawę przyszłej rewizji CBAM. Komisja Europejska zapowiedziała również propozycję ustawy o gospodarce o obiegu zamkniętym.

– W ocenie PIPC rozszerzenie systemu EU ETS (EU ETS 2) na nowe sektory (transportowy, budownictwo i inne) wprowadzi dodatkowe obciążenie finansowe wynikające z konieczności rozliczania emisji w ETS2 i zakupu uprawnień na potrzeby tego rozliczenia. Wysoki poziom cen wymusi na przedsiębiorstwach działania zmierzające do przyśpieszenia transformacji w kierunku technologii niskoemisyjnych i odnawialnych źródeł energii. Jednocześnie ambitne cele klimatyczne UE powinny uwzględnić możliwości polskich przedsiębiorstw. W swoich politykach UE musi uwzględniać zróżnicowany miks energetyczny każdego z państw członkowskich oraz zadbać o solidarność w procesie transformacji. Kraje w dużym stopniu uzależnione od węgla lub innych paliw kopalnych stoją przed większymi wyzwaniami w dążeniu do systemów niskoemisyjnych niż państwa z rozwiniętą infrastrukturą odnawialną. Konieczne jest przyjęcie sprawiedliwego i realistycznego podejścia, umożliwiającego zróżnicowane ścieżki transformacji z uwzględnieniem skutków gospodarczych i społecznych w różnych regionach  podkreślił Bartosz Jagielski, Specjalista ds. Regulacji w Polskiej Izbie Przemysłu Chemicznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wśród zapowiedzianych aktów i planów Komisji dla tego filaru znajdują się m.in.:

  • Clean Industrial Deal i Action Plan on Affordable Energy [Q1 2025],
  • Industrial Decarbonisation Accelerator Act [Q4 2025],
  • Electrification Action Plan i European Grids Package [Q1 2026],
  • Chemical industry package [Q4 2025],
  • Rewizja CBAM [2025],
  • Circular Economy Act [Q4 2026].

Zmniejszenie zależności i wzrost bezpieczeństwa

Kompas zakłada rozwój globalnych partnerstw handlowych, które pomogą UE w zabezpieczeniu dostaw surowców i czystych technologii. Ponadto w związku z sytuacją geopolityczną i agresją Rosji na Ukrainę Komisja przedstawi plan działania dotyczący zakończenia importu energii z Rosji.

W Kompasie zwrócono też uwagę na zmieniający się klimat. W związku z tym UE i państwa członkowskie muszą poprawić swoją odporność i zwiększyć gotowość, regularnie aktualizując oceny ryzyka klimatycznego i poprawiając odporność infrastruktury krytycznej. W tym celu zostanie przedstawiony m.in. European Climate Adaption Plan.

W kontekście bezpieczeństwa zaznaczono również konieczność sprostania wyzwaniom związanym z rosnącym niedoborem wody. Komisja Europejska przedstawi w tej sprawie European Water Resilience Strategy.

Wśród zapowiedzianych aktów i planów Komisji dla tego filaru znajdują się m.in.:

  • Wspólna platforma do zakupu surowców krytycznych [Q2-3 2025],
  • European Climate Adaption Plan [2026],
  • Water Resilience Strategy [Q2 2025].

Uproszczenie regulacji

REKLAMA

Obciążenie regulacyjne stało się hamulcem konkurencyjności Europy. Zgodnie z danymi przedstawiony przez Komisję dla dwóch na trzy przedsiębiorstwa obciążenie to jest główną przeszkodą dla długoterminowych inwestycji. Złożoność, różnorodność i czas trwania procedur administracyjnych i wydawania pozwoleń sprawiają, że Europa jest mniej atrakcyjną lokalizacją dla inwestycji w porównaniu z innymi regionami.

Opierając się na ustawie o zezwoleniach na energię odnawialną i Net Zero Industry Act, planowana ustawa Decarbonisation Accelerator Act ma rozszerzyć przyspieszone zezwolenia na więcej (np. energochłonnych) sektorów w okresie przejściowym. Komisja zapowiedziała również przedstawienie propozycji Wieloletnich Ram Finansowych.

Istotnym planem odbudowy konkurencyjności UE jest deregulacja. Komisja zapowiedziała zmniejszenie obciążeń administracyjnych, na początek związanych z raportowaniem ESG dla firm o 25% i co najmniej 35% dla MŚP, co ma zostać zaprezentowane w ramach serii pakietów Simplification Omnibus już w lutym 2025 r. W przyszłości zmniejszenie ma dotyczyć wszystkich obciążeń administracyjnych.

Dla branży chemicznej istotne są również zapowiedzi rewizji rozporządzenia REACH, która obejmie istniejący dorobek prawny i nowe inicjatywy dotyczące chemikaliów.

– Europejska legislacja chemiczna jest jedną z najbardziej złożonych na świecie, a obciążenia i niepewność regulacyjna związana z procesami decyzyjnymi w ramach REACH oraz brak uwzględniania czynników socjoekonomicznych w niektórych procesach stanowi istotne ryzyko dla branży charakteryzującej się długimi cyklami inwestycyjnymi. Dlatego z zadowoleniem przyjmujemy powtórzenie zobowiązania do uproszczenia rozporządzenia REACH oraz przywoływania go jako przykład legislacji, która wymaga gruntownej rewizji i uproszczenia. Wyrażamy nadzieję na dalszy dialog z Komisją w celu wypracowania najbardziej optymalnych rozwiązań. „Kompas Konkurencyjności dla UE” nie uwzględnia jednak w wystarczającym stopniu konieczności ochrony rynku europejskiego przed nieuczciwą konkurencją oraz dumpingiem cenowym. Tymczasem Polski przemysł chemiczny, jak i cała Unia Europejska stoi przed wyzwaniem utrzymania konkurencyjności własnego rynku w obliczu rosnącej presji ze strony globalnych graczy, którzy często stosują polityki protekcjonistyczne oraz oferują produkty wytwarzane w mniej restrykcyjnych warunkach regulacyjnych. Brak skutecznych mechanizmów ochronnych prowadzi do wypierania europejskich producentów przez towary importowane spoza UE, które nie spełniają unijnych standardów środowiskowych i społecznych, a jednocześnie są oferowane po znacznie niższych cenach – powiedział Szymon Domagalski, Radca ds. Regulacji z Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego.

Wśród zapowiedzianych aktów i planów Komisji dla tego filaru znajdują się m.in.:

  • Simplification Omnibus [26.02.2025],
  • Single Market Strategy [Q2 2025],
  • Multiannual Financial Framework, z uwzględnieniem Europejskiego Funduszu Konkurencyjności [2025].

Czego nie uwzględnia „Kompas Konkurencyjności dla UE”?

Polska Izba Przemysłu Chemicznego popiera kluczowe imperatywy transformacji, których realizacja ma na celu zmniejszenie luki konkurencyjnej między Unią Europejską a USA oraz Chinami, jednak aby proponowane wytyczne miały realny wpływ na europejską gospodarkę, konieczne jest ich uzupełnienie o konkretne rozwiązania i mechanizmy wdrożeniowe, a także uwzględnienie możliwości rewizji niektórych elementów Europejskiego Zielonego Ładu.

W ocenie PIPC istnieje realne zagrożenie, że jeśli transformacja przemysłu europejskiego będzie prowadzona kosztem zamykania zakładów produkcyjnych, utraty miejsc pracy i ubożenia społeczeństw, może to nie tylko osłabić europejską gospodarkę, ale także negatywnie wpłynąć na motywację innych państw do przyjmowania ambitnych celów klimatycznych. Europa, odpowiadająca za jedynie 6% globalnej emisji CO₂, mogłaby w większym stopniu przyczynić się do walki ze zmianami klimatu, redukując emisję o 80%, a jednocześnie demonstrując, że jest to proces sprzyjający rozwojowi gospodarczemu.

Głównym celem transformacji powinno być dążenie do niezależności energetycznej oraz obniżenia kosztów energii. Europa, dążąc do pozycji światowego lidera w zakresie zeroemisyjności, naraża się na ryzyko deindustrializacji poprzez przyjmowanie zbyt ambitnych celów pośrednich oraz brak akceptacji dla technologii, które redukują emisję CO₂, ale nie eliminują jej całkowicie.

Dokument nie uwzględnia również dynamicznych zmian na arenie międzynarodowej, takich jak wycofanie się Stanów Zjednoczonych z porozumienia paryskiego, a także czynników, które w nadchodzących latach będą miały istotny wpływ na wzrost zapotrzebowania na energię elektryczną. Elektryfikacja procesów przemysłowych, rozwój elektromobilności oraz rosnące potrzeby energochłonnych centrów danych, to wyzwania, które wymagają radykalnego zwiększenia podaży energii oraz znaczącego obniżenia jej kosztów.

Zdaniem Ekspertów Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego „Kompas Konkurencyjności dla UE” w niewystarczającym stopniu uwzględnia również konieczność ochrony europejskiego rynku przed nieuczciwą konkurencją oraz dumpingiem cenowym. Brak skutecznych mechanizmów ochronnych prowadzi do wypierania europejskich producentów przez tańsze towary importowane spoza UE, których produkcja nie jest obwarowana tak licznymi regulacjami. Brak wyraźnych działań w zakresie ochrony rynku może prowadzić do dalszego osłabienia sektora chemicznego w Europie, sprzyjając przenoszeniu produkcji poza granice UE i zwiększaniu zależności od importu. W związku z tym Polska Izba Przemysłu Chemicznego apeluje do Komisji Europejskiej o uwzględnienie postulatów zawartych w Manifeście Polskiej Chemii w przyszłych działaniach i dostosowanie strategii konkurencyjności do rzeczywistych wyzwań stojących przed europejskim przemysłem.

Zapraszamy do zapoznania się z oficjalnym stanowiskiem PIPC ws. „Kompasu Konkurencyjności dla UE”, które jest dostępne tutaj.

Źródło: A Competitiveness Compass for the EU

********
Polska Izba Przemysłu Chemicznego (PIPC)
Polska Izba Przemysłu Chemicznego powstała w 1988 r. i jest największą organizacją reprezentującą branżę chemiczną na arenie krajowej i międzynarodowej. Izba bierze czynny udział w procesach legislacyjnych oraz wspiera działania na rzecz rozwoju branży. PIPC jest realizatorem wielu projektów tj: „Kongres Polska Chemia, „Kampania Polska Chemia, Bezpieczna Chemia, „Chemia 4.0, „ChemHR.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych - kiedy trzeba zapłacić. Są 3 limity kwotowe

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Obowiązku stosowania KSeF można uniknąć. Jest kilka sposobów. Jednym jest uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

REKLAMA