REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kompas Konkurencyjności dla UE – ogólniki i brak konkretnych działań. Stanowisko PIPC

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
polska - UE, gospodarka, konkurencyjność
Kompas Konkurencyjności dla UE – ogólniki i brak konkretnych działań. Stanowisko PIPC
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 29 stycznia 2025 r. Komisja Europejska przedstawiła „Kompas Konkurencyjności dla UE”. Jest to pierwsza inicjatywa nowej Komisji Europejskiej, która ustanawia konkurencyjność jako jedną z nadrzędnych zasad działania UE na czas trwania obecnej kadencji (2024-2029). Poniżej prezentujemy stanowisko Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego dotyczące ww. dokumentu Komisji Europejskiej.

rozwiń >

Kompas Konkurencyjności dla UE - 3 filary i 5 horyzontalnych czynników wspomagających

Kompas Konkurencyjności dla UE w dużej mierze bazuje na wnioskach z raportów Enrico Letty nt. jednolitego rynku i Mario Draghiego nt. konkurencyjności. Kompas składa się z trzech filarów:
1) zniwelowania luki innowacyjnej,
2) wspólnej mapy drogowej na rzecz dekarbonizacji i konkurencyjności, a także
3) zmniejszenia nadmiernych zależności i zwiększenia bezpieczeństwa Wspólnoty.

Te główne punkty są uzupełniane przez pięć horyzontalnych czynników wspomagających, które są niezbędne do podtrzymywania konkurencyjności we wszystkich sektorach:
- uproszczenie otoczenia regulacyjnego,
- pełne wykorzystanie korzyści skali Jednolitego Rynek poprzez usuwanie barier,
- finansowanie za pośrednictwem Unii Oszczędności i Inwestycji oraz przeorientowanego budżetu UE,
- promowanie umiejętności i wysokiej jakości miejsc pracy przy jednoczesnym zapewnieniu sprawiedliwości społecznej,
- lepsza koordynacja polityk na szczeblu UE i krajowym.

– Z zadowoleniem przyjmujemy fakt, że Komisja Europejska dostrzega potrzebę odbudowy konkurencyjności przemysłu, jednak założenia przedstawione w „Kompasie Konkurencyjności dla UE” pozostają ogólnikowe i nie wskazują na konkretne działania, na rzecz odbudowy przemysłu. Nie sposób wyobrazić sobie skutecznej odbudowy konkurencyjności bez uwzględnienia kluczowych postulatów sektora chemicznego, który jest fundamentem rozwoju innych sektorów. Do momentu, kiedy nie zostaną wprowadzone konkretne, twarde rozwiązania, obawiamy się, że kluczowe kwestie nadal będą pomijane przez Komisję Europejską. Doceniamy, że w dokumencie kilkukrotnie podkreślono konieczność uproszczenia regulacji. Jednak zapowiedzi deregulacji pozostają niejasne – Unia ma się deregulować, ale jednocześnie zapowiada wprowadzanie nowych dyrektyw i rozporządzeń. W ostatnich miesiącach obserwujemy wysyp publikacji i deklaracji. Pojawia się pytanie: czy kolejne konferencje i dokumenty rzeczywiście przyczynią się do realnych zmian? Zamiast mnożyć analizy, Komisja Europejska powinna przejść do konkretnych działań na rzecz odbudowy konkurencyjności przemysłu w Europie. Polski sektor chemiczny będzie nadal aktywnie angażował się w ten proces, zabiegając o realne zmiany wspierające konkurencyjność i stabilność europejskiego przemysłu – komentuje dr inż. Tomasz Zieliński, Prezes Zarządu Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego.

REKLAMA

Autopromocja

Zniwelowanie luki innowacyjnej

REKLAMA

Pierwszy filar dotyczy zwiększania produktywności poprzez innowacje. Jak wskazała Komisja Europejska w Kompasie, europejskie start-upy mają trudności z ekspansją na Jednolitym Rynku z powodu utrzymujących się barier regulacyjnych, a także utrudnionego dostępu do kapitału wysokiego ryzyka, w przeciwieństwie do ich odpowiedników z bardziej konkurencyjnych regionów świat. W rezultacie wiele z nich szuka finansowania w USA i przenosi się tam, aby skorzystać z większego rynku i bazy klientów.

– Nieodzowne [dla przemysłu chemicznego – przyp. red] jest również usprawnienie procesów pozyskiwania finansowania na projekty zero- i niskoemisyjne. Inwestycje w technologie wodorowe oraz biogazownie mogą znacząco przyczynić się do dekarbonizacji procesów chemicznych. Ponadto, elektrolityczny wodór i technologie CCUS (Carbon Capture, Utilisation and Storage), związane z wychwytywaniem, wykorzystywaniem i przechowywaniem CO2 mają strategiczne znaczenie dla transformacji sektora chemicznego, jednak ich skuteczne wdrożenie wymaga podjęcia pilnych działań, obejmujących m.in. zwiększenie inwestycji w rozwój technologii i rozbudowę infrastruktury oraz stworzenie regulacji wspierających implementację niskoemisyjnych rozwiązań. Kluczowe jest przy tym zachowanie neutralności technologicznej, aby zapewnić optymalny rozwój najbardziej efektywnych rozwiązań w zakresie zielonej transformacji przemysłu chemicznego – podkreśliła Klaudia Kleps, Dyrektor Pionu Rzecznictwa i Legislacji z Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego.

Wśród zapowiedzianych aktów i planów Komisji dla tego filaru znajdują się m.in.:
- 28th regime [Q4 2025 – Q1 2026],
- Europeans Innovation Act [Q4 2025 – Q1 2026],
- Advanced Materials Act [2026].

Dekarbonizacja i konkurencyjność

„Kompas Konkurencyjności dla UE” wskazuje na wysokie ceny energii jako kluczową barierę dla rozwoju europejskiego przemysłu. Plan „Clean Industrial Deal” ma na celu stworzenie atrakcyjnych warunków dla produkcji w UE, w tym dla energochłonnych sektorów, takich jak chemia.

Ponadto kwestie te mają zostać uwzględnione w Affordable Energy Action Plan, poprzez szereg środków mających na celu zapewnienie zarówno gospodarstwom domowym, jak i przemysłowi lepszego dostępu do taniej energii.

Dla branży chemicznej szczególnie istotny będzie także pakiet dla przemysłu chemicznego, zapowiedziany przez Komisję na koniec 2025 r. Dokument ma mieć kluczowe znaczenie dla zapewnienia konkurencyjności przemysłu, a także ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska, biorąc pod uwagę również dostawy krytycznych chemikaliów.

Wśród podjętych przez Komisję tematów w Kompasie zwrócono uwagę również na kwestie związane z ETS i CBAM. Podkreślono, że Europa musi zwalczać ucieczkę emisji dwutlenku węgla ze swoich gałęzi przemysłu. Sytuacja energochłonnych gałęzi przemysłu objętych ETS oraz potrzeba zminimalizowania przypadków obchodzenia przepisów będą stanowić podstawę przyszłej rewizji CBAM. Komisja Europejska zapowiedziała również propozycję ustawy o gospodarce o obiegu zamkniętym.

– W ocenie PIPC rozszerzenie systemu EU ETS (EU ETS 2) na nowe sektory (transportowy, budownictwo i inne) wprowadzi dodatkowe obciążenie finansowe wynikające z konieczności rozliczania emisji w ETS2 i zakupu uprawnień na potrzeby tego rozliczenia. Wysoki poziom cen wymusi na przedsiębiorstwach działania zmierzające do przyśpieszenia transformacji w kierunku technologii niskoemisyjnych i odnawialnych źródeł energii. Jednocześnie ambitne cele klimatyczne UE powinny uwzględnić możliwości polskich przedsiębiorstw. W swoich politykach UE musi uwzględniać zróżnicowany miks energetyczny każdego z państw członkowskich oraz zadbać o solidarność w procesie transformacji. Kraje w dużym stopniu uzależnione od węgla lub innych paliw kopalnych stoją przed większymi wyzwaniami w dążeniu do systemów niskoemisyjnych niż państwa z rozwiniętą infrastrukturą odnawialną. Konieczne jest przyjęcie sprawiedliwego i realistycznego podejścia, umożliwiającego zróżnicowane ścieżki transformacji z uwzględnieniem skutków gospodarczych i społecznych w różnych regionach  podkreślił Bartosz Jagielski, Specjalista ds. Regulacji w Polskiej Izbie Przemysłu Chemicznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wśród zapowiedzianych aktów i planów Komisji dla tego filaru znajdują się m.in.:

  • Clean Industrial Deal i Action Plan on Affordable Energy [Q1 2025],
  • Industrial Decarbonisation Accelerator Act [Q4 2025],
  • Electrification Action Plan i European Grids Package [Q1 2026],
  • Chemical industry package [Q4 2025],
  • Rewizja CBAM [2025],
  • Circular Economy Act [Q4 2026].

Zmniejszenie zależności i wzrost bezpieczeństwa

Kompas zakłada rozwój globalnych partnerstw handlowych, które pomogą UE w zabezpieczeniu dostaw surowców i czystych technologii. Ponadto w związku z sytuacją geopolityczną i agresją Rosji na Ukrainę Komisja przedstawi plan działania dotyczący zakończenia importu energii z Rosji.

W Kompasie zwrócono też uwagę na zmieniający się klimat. W związku z tym UE i państwa członkowskie muszą poprawić swoją odporność i zwiększyć gotowość, regularnie aktualizując oceny ryzyka klimatycznego i poprawiając odporność infrastruktury krytycznej. W tym celu zostanie przedstawiony m.in. European Climate Adaption Plan.

W kontekście bezpieczeństwa zaznaczono również konieczność sprostania wyzwaniom związanym z rosnącym niedoborem wody. Komisja Europejska przedstawi w tej sprawie European Water Resilience Strategy.

Wśród zapowiedzianych aktów i planów Komisji dla tego filaru znajdują się m.in.:

  • Wspólna platforma do zakupu surowców krytycznych [Q2-3 2025],
  • European Climate Adaption Plan [2026],
  • Water Resilience Strategy [Q2 2025].

Uproszczenie regulacji

REKLAMA

Obciążenie regulacyjne stało się hamulcem konkurencyjności Europy. Zgodnie z danymi przedstawiony przez Komisję dla dwóch na trzy przedsiębiorstwa obciążenie to jest główną przeszkodą dla długoterminowych inwestycji. Złożoność, różnorodność i czas trwania procedur administracyjnych i wydawania pozwoleń sprawiają, że Europa jest mniej atrakcyjną lokalizacją dla inwestycji w porównaniu z innymi regionami.

Opierając się na ustawie o zezwoleniach na energię odnawialną i Net Zero Industry Act, planowana ustawa Decarbonisation Accelerator Act ma rozszerzyć przyspieszone zezwolenia na więcej (np. energochłonnych) sektorów w okresie przejściowym. Komisja zapowiedziała również przedstawienie propozycji Wieloletnich Ram Finansowych.

Istotnym planem odbudowy konkurencyjności UE jest deregulacja. Komisja zapowiedziała zmniejszenie obciążeń administracyjnych, na początek związanych z raportowaniem ESG dla firm o 25% i co najmniej 35% dla MŚP, co ma zostać zaprezentowane w ramach serii pakietów Simplification Omnibus już w lutym 2025 r. W przyszłości zmniejszenie ma dotyczyć wszystkich obciążeń administracyjnych.

Dla branży chemicznej istotne są również zapowiedzi rewizji rozporządzenia REACH, która obejmie istniejący dorobek prawny i nowe inicjatywy dotyczące chemikaliów.

– Europejska legislacja chemiczna jest jedną z najbardziej złożonych na świecie, a obciążenia i niepewność regulacyjna związana z procesami decyzyjnymi w ramach REACH oraz brak uwzględniania czynników socjoekonomicznych w niektórych procesach stanowi istotne ryzyko dla branży charakteryzującej się długimi cyklami inwestycyjnymi. Dlatego z zadowoleniem przyjmujemy powtórzenie zobowiązania do uproszczenia rozporządzenia REACH oraz przywoływania go jako przykład legislacji, która wymaga gruntownej rewizji i uproszczenia. Wyrażamy nadzieję na dalszy dialog z Komisją w celu wypracowania najbardziej optymalnych rozwiązań. „Kompas Konkurencyjności dla UE” nie uwzględnia jednak w wystarczającym stopniu konieczności ochrony rynku europejskiego przed nieuczciwą konkurencją oraz dumpingiem cenowym. Tymczasem Polski przemysł chemiczny, jak i cała Unia Europejska stoi przed wyzwaniem utrzymania konkurencyjności własnego rynku w obliczu rosnącej presji ze strony globalnych graczy, którzy często stosują polityki protekcjonistyczne oraz oferują produkty wytwarzane w mniej restrykcyjnych warunkach regulacyjnych. Brak skutecznych mechanizmów ochronnych prowadzi do wypierania europejskich producentów przez towary importowane spoza UE, które nie spełniają unijnych standardów środowiskowych i społecznych, a jednocześnie są oferowane po znacznie niższych cenach – powiedział Szymon Domagalski, Radca ds. Regulacji z Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego.

Wśród zapowiedzianych aktów i planów Komisji dla tego filaru znajdują się m.in.:

  • Simplification Omnibus [26.02.2025],
  • Single Market Strategy [Q2 2025],
  • Multiannual Financial Framework, z uwzględnieniem Europejskiego Funduszu Konkurencyjności [2025].

Czego nie uwzględnia „Kompas Konkurencyjności dla UE”?

Polska Izba Przemysłu Chemicznego popiera kluczowe imperatywy transformacji, których realizacja ma na celu zmniejszenie luki konkurencyjnej między Unią Europejską a USA oraz Chinami, jednak aby proponowane wytyczne miały realny wpływ na europejską gospodarkę, konieczne jest ich uzupełnienie o konkretne rozwiązania i mechanizmy wdrożeniowe, a także uwzględnienie możliwości rewizji niektórych elementów Europejskiego Zielonego Ładu.

W ocenie PIPC istnieje realne zagrożenie, że jeśli transformacja przemysłu europejskiego będzie prowadzona kosztem zamykania zakładów produkcyjnych, utraty miejsc pracy i ubożenia społeczeństw, może to nie tylko osłabić europejską gospodarkę, ale także negatywnie wpłynąć na motywację innych państw do przyjmowania ambitnych celów klimatycznych. Europa, odpowiadająca za jedynie 6% globalnej emisji CO₂, mogłaby w większym stopniu przyczynić się do walki ze zmianami klimatu, redukując emisję o 80%, a jednocześnie demonstrując, że jest to proces sprzyjający rozwojowi gospodarczemu.

Głównym celem transformacji powinno być dążenie do niezależności energetycznej oraz obniżenia kosztów energii. Europa, dążąc do pozycji światowego lidera w zakresie zeroemisyjności, naraża się na ryzyko deindustrializacji poprzez przyjmowanie zbyt ambitnych celów pośrednich oraz brak akceptacji dla technologii, które redukują emisję CO₂, ale nie eliminują jej całkowicie.

Dokument nie uwzględnia również dynamicznych zmian na arenie międzynarodowej, takich jak wycofanie się Stanów Zjednoczonych z porozumienia paryskiego, a także czynników, które w nadchodzących latach będą miały istotny wpływ na wzrost zapotrzebowania na energię elektryczną. Elektryfikacja procesów przemysłowych, rozwój elektromobilności oraz rosnące potrzeby energochłonnych centrów danych, to wyzwania, które wymagają radykalnego zwiększenia podaży energii oraz znaczącego obniżenia jej kosztów.

Zdaniem Ekspertów Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego „Kompas Konkurencyjności dla UE” w niewystarczającym stopniu uwzględnia również konieczność ochrony europejskiego rynku przed nieuczciwą konkurencją oraz dumpingiem cenowym. Brak skutecznych mechanizmów ochronnych prowadzi do wypierania europejskich producentów przez tańsze towary importowane spoza UE, których produkcja nie jest obwarowana tak licznymi regulacjami. Brak wyraźnych działań w zakresie ochrony rynku może prowadzić do dalszego osłabienia sektora chemicznego w Europie, sprzyjając przenoszeniu produkcji poza granice UE i zwiększaniu zależności od importu. W związku z tym Polska Izba Przemysłu Chemicznego apeluje do Komisji Europejskiej o uwzględnienie postulatów zawartych w Manifeście Polskiej Chemii w przyszłych działaniach i dostosowanie strategii konkurencyjności do rzeczywistych wyzwań stojących przed europejskim przemysłem.

Zapraszamy do zapoznania się z oficjalnym stanowiskiem PIPC ws. „Kompasu Konkurencyjności dla UE”, które jest dostępne tutaj.

Źródło: A Competitiveness Compass for the EU

********
Polska Izba Przemysłu Chemicznego (PIPC)
Polska Izba Przemysłu Chemicznego powstała w 1988 r. i jest największą organizacją reprezentującą branżę chemiczną na arenie krajowej i międzynarodowej. Izba bierze czynny udział w procesach legislacyjnych oraz wspiera działania na rzecz rozwoju branży. PIPC jest realizatorem wielu projektów tj: „Kongres Polska Chemia, „Kampania Polska Chemia, Bezpieczna Chemia, „Chemia 4.0, „ChemHR.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Kiedy trzeba zapłacić podatek od prezentu ślubnego? Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA