REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Deregulacja prawa. Inicjatywa SprawdzaMy R. Brzoski: druga tura pomysłów. Np. 12 miesięczne vacatio legis dla zmian podatkowych

Deregulacja Rafała Brzoski. Inicjatywa SprawdzaMy: druga tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie
Deregulacja Rafała Brzoski. Inicjatywa SprawdzaMy: druga tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

SprawdzaMy – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski - powstała z pomysłu Rafała Brzoski - otrzymała już niemal 10 tysięcy zgłoszeń, a ponad 1500 ekspertów wyraziło chęć uczestniczenia w pracach Zespołów. Druga tura pomysłów została już opublikowane na stronach www.sprawdzamy.com – można je przeanalizować, a także oddać głos na dowolną liczbę inicjatyw. Najważniejsze z nich dotyczą m.in.: zniesienia obowiązku badań okresowych niepełnosprawnych, ograniczenie kradzieży tożsamości, elektroniczne paragony fiskalne, wdrożenie usług cyfrowych, 12-miesięczne vacatio legis, uproszczona egzekucja należności, aktualizacja interpretacji podatkowych czy pozyskiwanie informacji przez organy skarbowe z rejestrów publicznych.

Deregulacja Brzoski. Jak to się zaczęło?

W dniu 10 lutego 2025 r. w czasie konferencji "Polska. Rok przełomu" premier Donald Tusk zaproponował Rafałowi Brzosce - założycielowi i prezesowi firmy InPost stworzenie zespołu, który w szybkim tempie przygotuje propozycje deregulacyjne. Szef rządu podkreślił, że chce się regularnie spotykać z przedsiębiorcami. "Muszę od was wiedzieć dokładnie, co muszę zrobić jako premier, co musi zrobić moja administracja, żeby wam było łatwiej" - powiedział Tusk.

Premier Tusk powiedział podczas konferencji, że należy pilnie przygotować najprostsze akty deregulacyjne "uwalniające gospodarkę, uwalniające wasz czas i wasze portfele od niepotrzebnych ciężarów". "My do tej deregulacji musimy przystąpić razem (z biznesem - PAP)" - podkreślił. "Jeśli mówimy o energii, która drzemie w ludziach, musimy podkreślić jedną rzecz - deregulację. Musimy przejść od sloganów do konkretnych decyzji. Deregulacja jest warunkiem sine qua non sukcesu inwestycyjnego i zdolności konkurencyjnej Polski w Europie i Europy z całym światem. Nie wyobrażam sobie, żeby ta deregulacja, która ma uwolnić przestrzeń dla polskich przedsiębiorców była procesem urzędniczym" - mówił Tusk.

"Rzucono mi rękawicę – podejmuję wyzwanie. Premier postawił sprawę jasno: +Chcecie deregulacji? To ją zaproponujcie w konkretach+. I tak właśnie zrobimy” – poinformował Brzoska na portalu X. Dodał, że cieszy się, że rząd dostrzega potrzebę dialogu z biznesem i ocenił, że jest to "krok w dobrym kierunku". Zaznaczył jednak, że rozwój polskiej gospodarki wymaga "nie tylko rozmów, ale przede wszystkim realnych działań".

Brzoska zapowiedział też, że "zrobi wszystko", aby zjednoczyć środowiska przedsiębiorców oraz wspólnie z politykami wszystkich stron, rządem, urzędnikami i organizacjami społecznymi przygotować konkretne propozycje zmian deregulacyjnych, które zostaną następnie zebrane w otwartym dokumencie i przedstawione politykom. "To oni zdecydują, czy wybierają realne wsparcie dla biznesu, czy pozostają przy pustych deklaracjach. (...) Dość obietnic pod hasłem +deregulacja+. Przyszedł czas na +sprawdzam+" - napisał.

"Myślę, że wszyscy (...) przedsiębiorcy, jesteśmy zadowoleni z tego, że jest inicjatywa, która - mam nadzieję - pozwoli nam, jako polskiej gospodarce zdecydowanie przyspieszyć i nie oglądać się na Unię Europejską. (...) Pan premier widzi potrzebę rozmowy z polskim biznesem, podkreśla wagę polskiego biznesu, polskich przedsiębiorców, w tym fakcie, że polski biznes to dzisiaj prawie 70 proc. polskiego PKB. I może właśnie widzimy jakiś moment, jakiś przełom, żeby dostrzegać te 70 proc., a nie wiecznie skupiać się na tym, jak te 70 proc. krytykować" - ocenił Brzoska wcześniej w poniedziałek w rozmowie z dziennikarzami po konferencji w budynku GPW w Warszawie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

SprawdzaMy.com

Już 17 lutego 2025 r. Brzoska poinformował na X-ie o starcie serwisu na sprawdzamy.com, na którym można zgłaszać propozycje zmiany lub likwidacji złych przepisów, szkodliwych dla gospodarki i obywatel.
- Jako przedsiębiorcy podjęliśmy wyzwanie i w ciągu zaledwie 7 dni(!) stworzyliśmy zespół kilkuset wolontariuszy, ekspertów i urzędników, których połączyła wspólna wizja zmiany machiny biurokratycznej państwa. Naszą inicjatywę nazwaliśmy "sprawdzaMY", aby podkreślić, że sprawdzamy, co możemy zmienić na lepsze, ale także mamy nadzieję, wkrótce sprawdzić wolę wszystkich urzędników i polityków do dobrej zmiany oczekiwanej przez obywateli. Tworzymy społeczną inicjatywę deregulacyjną, w której każdy może zgłosić swój pomysł na prostsze, lepsze prawo. - napisał Rafał Brzoska.

10 tys. zgłoszeń i 1500 ekspertów. Wybrane propozycje zmian

W komunikacie z 25 lutego 2025 r. poinformowano, że SprawdzaMy – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski otrzymała już niemal 10 tysięcy zgłoszeń, a ponad 1500 ekspertów wyraziło chęć uczestniczenia w pracach Zespołów. Druga tura pomysłów została już opublikowane na stronach www.sprawdzamy.com – można je przeanalizować, a także oddać głos na dowolną liczbę inicjatyw. Najważniejsze z nich dotyczą m.in.: zniesienia obowiązku badań okresowych niepełnosprawnych, ograniczenie kradzieży tożsamości, elektroniczne paragony fiskalne, wdrożenie usług cyfrowych, 12-miesięczne vacatio legis, uproszczona egzekucja należności, aktualizacja interpretacji podatkowych czy pozyskiwanie informacji przez organy skarbowe z rejestrów publicznych.

Nadzwyczaj istotne jest wprowadzenia uproszczonego mechanizmu egzekucji należności na podstawie faktur z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) i zaksiegowanych w JPK przez dłużnika. Obecnie proces egzekucji wymaga postępowania sądowego, co jest czasochłonne i kosztowne, a spóźnione płatności mogą prowadzić do problemów finansowych firm. Nowy system przyspieszy odzyskiwanie należności, zmniejszy koszty postępowań sądowych i poprawi płynność finansową firm. Uproszczenie procesu egzekucji przyczyni się także do odciążenia sądów. Zmiany wymagają nowelizacji przepisów Kodeksu postępowania cywilnego – powiedział Rafał Brzoska.

Deregulacja to nie tylko pojedyncze ułatwienia, ale szeroka zmiana podejścia do gospodarki. Polska musi stać się krajem, w którym przedsiębiorcy mogą skupić się na rozwoju, a nie na zbędnych formalnościach. Przykładem jest propozycja zniesienia obowiązku wydawania papierowych paragonów przy płatnościach bezgotówkowych (kartą, BLIK). Dane tych transakcji są już rejestrowane w systemach bankowych, więc ich drukowanie jest zbędne. Zmiana obniży koszty firm, uprości ewidencję i ograniczy zużycie papieru, bez wpływu na kontrolę skarbową. Wymaga to zmian w ustawie o VAT i rozporządzeniu Ministra Finansów – mówi Ryszard Chmura, Prezes Zarządu Corporate Connections.

Trzeba koniecznie upowszechnić i zalegalizować usługi cyfrowe wszędzie tam, gdzie jest to tylko możliwe, zaczynając od systemu umożliwiającego bankom i instytucjom finansowym weryfikację wizerunku twarzy klientów z danymi w Rejestrze Dowodów Osobistych (RDO). Obecnie brak skutecznej weryfikacji sprzyja wyłudzeniom kredytowym i oszustwom w sytuacji przejęcia danych z dowodu osobistego przez kryminalistów. Automatyczna identyfikacja ograniczy przestępstwa finansowe, poprawiając bezpieczeństwo obywateli. Ważne jest wprowadzenie regulacji umożliwiających podpisywanie umów w pełni cyfrowo, co usprawni i przyspieszy załatwianie spraw biznesowych, redukując przy tym formalności i koszty związane z obsługą dokumentacji. Legalizacja elektronicznej formy umów leasingowych, umów przeniesienia praw autorskich, umów o pracę, etc. zwiększy bezpieczeństwo transakcji oraz ułatwi obieg dokumentów. Nie mówiąc o tym, jak bardzo obniży koszty bieżącego działania firm – wskazał Wojciech Kostrzewa, Prezes Polskiej Rady Biznesu.

Od lat postulujemy wprowadzenie zakazu żądania przez urzędy i inne instytucje dokumentów i informacji dostępnych w publicznych rejestrach, np. w Krajowym Rejestrze Sądowym, księgach wieczystych lub bazie danych PESEL. Obecnie przedsiębiorcy muszą dostarczać te same dane, które urzędy mogą sprawdzić samodzielnie. To zbędna biurokracja. Nowe podejście przyspieszy procedury administracyjne i zmniejszy koszty – dodał Maciej Witucki, Prezydent Konfederacji Lewiatan.

Usunięcie wymogu cyklicznego odnawiania orzeczeń o niepełnosprawności dla osób z trwałymi schorzeniami, które nie rokują poprawy. Obecnie osoby z nieuleczalnymi chorobami, np. Zespół Downa czy autyzm, muszą regularnie udowadniać, że ich stan się nie zmienił, co prowadzi do zbędnej biurokracji i stresu. Wprowadzenie bezterminowych orzeczeń ułatwiłoby życie tym osobom, zapewniając im stabilność i komfort psychiczny, a także zmniejszyłoby obciążenia administracyjne. Wymaga to reformy systemu orzecznictwa, w tym ujednolicenia kryteriów i procedur w różnych instytucjach orzekających – wyjaśnia dr n. med. Małgorzata Adamkiewicz, Członkini Rady Przedsiębiorców.

Od wielu lat apelujemy o 12-miesięczny okres przejściowy (vacatio legis) dla zmian w przepisach podatkowych. Obecnie zmiany wchodzą w życie zbyt szybko, co utrudnia planowanie finansowe firmom i zniechęca inwestorów. Wprowadzenie obowiązkowego 12-miesięcznego vacatio legis zwiększyłoby przewidywalność prawa, poprawiło zaufanie do państwa i ułatwiło przedsiębiorcom adaptację do nowych regulacji. Zmiana wymaga nowelizacji Ordynacji podatkowej i ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych – podsumował Rafał Dutkiewicz, Prezes Pracodawców RP.

Ostatnio Polskie Stronnictwo Ludowe (PSL) złożyło wniosek o powołanie specjalnej komisji ds. deregulacji, mającej na celu uproszczenie przepisów prawnych i redukcję biurokracji. Inicjatywa ta spotkała się z poparciem inicjatywy SprawdzaMy – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski – kierowanej przez Rafała Brzoskę. Celem komisji byłoby monitorowanie i wspieranie procesów deregulacyjnych oraz zapewnienie, że proponowane zmiany będą skuteczne i korzystne dla obywateli oraz przedsiębiorców.

REKLAMA

SprawdzaMy – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski

To oddolna akcja, która działa w celu przygotowania i zaproponowania politykom pakietu rozwiązań w zakresie deregulacji, uproszczeń i ułatwień obrotu gospodarczego. To wspólna inicjatywa wszystkich ludzi zatroskanych o przyszłość polskiej gospodarki i o przyszłość projektów rozwojowych całego kraju. Będzie to wsparciem dla Polaków szukających odpowiedzi na swoje potrzeby i aspiracje, ale też wątpliwości i troski.

Celem tej inicjatywy jest ułatwienie życia wszystkich grup społecznych – pracownikom, przedsiębiorcom, a także urzędnikom. Chcemy zaproponować uproszczenia i ułatwienia, z których skorzystają polscy obywatele. DEREGULACJA będzie służyła każdemu z nas.

Kluczowe zasady prac tej inicjatywy to pełna transparentność oraz pełna dostępność. Służy do tego strona www.sprawdzamy.com – gdzie KAŻDY obywatel i każdy podmiot może zgłosić swoje propozycje. Tam również będą pojawiać się informacje i opinie o przygotowywanych projektach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA