REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Deregulacja prawa. Inicjatywa SprawdzaMy R. Brzoski: druga tura pomysłów. Np. 12 miesięczne vacatio legis dla zmian podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Deregulacja Rafała Brzoski. Inicjatywa SprawdzaMy: druga tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie
Deregulacja Rafała Brzoski. Inicjatywa SprawdzaMy: druga tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

SprawdzaMy – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski - powstała z pomysłu Rafała Brzoski - otrzymała już niemal 10 tysięcy zgłoszeń, a ponad 1500 ekspertów wyraziło chęć uczestniczenia w pracach Zespołów. Druga tura pomysłów została już opublikowane na stronach www.sprawdzamy.com – można je przeanalizować, a także oddać głos na dowolną liczbę inicjatyw. Najważniejsze z nich dotyczą m.in.: zniesienia obowiązku badań okresowych niepełnosprawnych, ograniczenie kradzieży tożsamości, elektroniczne paragony fiskalne, wdrożenie usług cyfrowych, 12-miesięczne vacatio legis, uproszczona egzekucja należności, aktualizacja interpretacji podatkowych czy pozyskiwanie informacji przez organy skarbowe z rejestrów publicznych.

Deregulacja Brzoski. Jak to się zaczęło?

W dniu 10 lutego 2025 r. w czasie konferencji "Polska. Rok przełomu" premier Donald Tusk zaproponował Rafałowi Brzosce - założycielowi i prezesowi firmy InPost stworzenie zespołu, który w szybkim tempie przygotuje propozycje deregulacyjne. Szef rządu podkreślił, że chce się regularnie spotykać z przedsiębiorcami. "Muszę od was wiedzieć dokładnie, co muszę zrobić jako premier, co musi zrobić moja administracja, żeby wam było łatwiej" - powiedział Tusk.

Premier Tusk powiedział podczas konferencji, że należy pilnie przygotować najprostsze akty deregulacyjne "uwalniające gospodarkę, uwalniające wasz czas i wasze portfele od niepotrzebnych ciężarów". "My do tej deregulacji musimy przystąpić razem (z biznesem - PAP)" - podkreślił. "Jeśli mówimy o energii, która drzemie w ludziach, musimy podkreślić jedną rzecz - deregulację. Musimy przejść od sloganów do konkretnych decyzji. Deregulacja jest warunkiem sine qua non sukcesu inwestycyjnego i zdolności konkurencyjnej Polski w Europie i Europy z całym światem. Nie wyobrażam sobie, żeby ta deregulacja, która ma uwolnić przestrzeń dla polskich przedsiębiorców była procesem urzędniczym" - mówił Tusk.

"Rzucono mi rękawicę – podejmuję wyzwanie. Premier postawił sprawę jasno: +Chcecie deregulacji? To ją zaproponujcie w konkretach+. I tak właśnie zrobimy” – poinformował Brzoska na portalu X. Dodał, że cieszy się, że rząd dostrzega potrzebę dialogu z biznesem i ocenił, że jest to "krok w dobrym kierunku". Zaznaczył jednak, że rozwój polskiej gospodarki wymaga "nie tylko rozmów, ale przede wszystkim realnych działań".

Brzoska zapowiedział też, że "zrobi wszystko", aby zjednoczyć środowiska przedsiębiorców oraz wspólnie z politykami wszystkich stron, rządem, urzędnikami i organizacjami społecznymi przygotować konkretne propozycje zmian deregulacyjnych, które zostaną następnie zebrane w otwartym dokumencie i przedstawione politykom. "To oni zdecydują, czy wybierają realne wsparcie dla biznesu, czy pozostają przy pustych deklaracjach. (...) Dość obietnic pod hasłem +deregulacja+. Przyszedł czas na +sprawdzam+" - napisał.

"Myślę, że wszyscy (...) przedsiębiorcy, jesteśmy zadowoleni z tego, że jest inicjatywa, która - mam nadzieję - pozwoli nam, jako polskiej gospodarce zdecydowanie przyspieszyć i nie oglądać się na Unię Europejską. (...) Pan premier widzi potrzebę rozmowy z polskim biznesem, podkreśla wagę polskiego biznesu, polskich przedsiębiorców, w tym fakcie, że polski biznes to dzisiaj prawie 70 proc. polskiego PKB. I może właśnie widzimy jakiś moment, jakiś przełom, żeby dostrzegać te 70 proc., a nie wiecznie skupiać się na tym, jak te 70 proc. krytykować" - ocenił Brzoska wcześniej w poniedziałek w rozmowie z dziennikarzami po konferencji w budynku GPW w Warszawie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

SprawdzaMy.com

Już 17 lutego 2025 r. Brzoska poinformował na X-ie o starcie serwisu na sprawdzamy.com, na którym można zgłaszać propozycje zmiany lub likwidacji złych przepisów, szkodliwych dla gospodarki i obywatel.
- Jako przedsiębiorcy podjęliśmy wyzwanie i w ciągu zaledwie 7 dni(!) stworzyliśmy zespół kilkuset wolontariuszy, ekspertów i urzędników, których połączyła wspólna wizja zmiany machiny biurokratycznej państwa. Naszą inicjatywę nazwaliśmy "sprawdzaMY", aby podkreślić, że sprawdzamy, co możemy zmienić na lepsze, ale także mamy nadzieję, wkrótce sprawdzić wolę wszystkich urzędników i polityków do dobrej zmiany oczekiwanej przez obywateli. Tworzymy społeczną inicjatywę deregulacyjną, w której każdy może zgłosić swój pomysł na prostsze, lepsze prawo. - napisał Rafał Brzoska.

10 tys. zgłoszeń i 1500 ekspertów. Wybrane propozycje zmian

W komunikacie z 25 lutego 2025 r. poinformowano, że SprawdzaMy – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski otrzymała już niemal 10 tysięcy zgłoszeń, a ponad 1500 ekspertów wyraziło chęć uczestniczenia w pracach Zespołów. Druga tura pomysłów została już opublikowane na stronach www.sprawdzamy.com – można je przeanalizować, a także oddać głos na dowolną liczbę inicjatyw. Najważniejsze z nich dotyczą m.in.: zniesienia obowiązku badań okresowych niepełnosprawnych, ograniczenie kradzieży tożsamości, elektroniczne paragony fiskalne, wdrożenie usług cyfrowych, 12-miesięczne vacatio legis, uproszczona egzekucja należności, aktualizacja interpretacji podatkowych czy pozyskiwanie informacji przez organy skarbowe z rejestrów publicznych.

Nadzwyczaj istotne jest wprowadzenia uproszczonego mechanizmu egzekucji należności na podstawie faktur z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) i zaksiegowanych w JPK przez dłużnika. Obecnie proces egzekucji wymaga postępowania sądowego, co jest czasochłonne i kosztowne, a spóźnione płatności mogą prowadzić do problemów finansowych firm. Nowy system przyspieszy odzyskiwanie należności, zmniejszy koszty postępowań sądowych i poprawi płynność finansową firm. Uproszczenie procesu egzekucji przyczyni się także do odciążenia sądów. Zmiany wymagają nowelizacji przepisów Kodeksu postępowania cywilnego – powiedział Rafał Brzoska.

Deregulacja to nie tylko pojedyncze ułatwienia, ale szeroka zmiana podejścia do gospodarki. Polska musi stać się krajem, w którym przedsiębiorcy mogą skupić się na rozwoju, a nie na zbędnych formalnościach. Przykładem jest propozycja zniesienia obowiązku wydawania papierowych paragonów przy płatnościach bezgotówkowych (kartą, BLIK). Dane tych transakcji są już rejestrowane w systemach bankowych, więc ich drukowanie jest zbędne. Zmiana obniży koszty firm, uprości ewidencję i ograniczy zużycie papieru, bez wpływu na kontrolę skarbową. Wymaga to zmian w ustawie o VAT i rozporządzeniu Ministra Finansów – mówi Ryszard Chmura, Prezes Zarządu Corporate Connections.

Trzeba koniecznie upowszechnić i zalegalizować usługi cyfrowe wszędzie tam, gdzie jest to tylko możliwe, zaczynając od systemu umożliwiającego bankom i instytucjom finansowym weryfikację wizerunku twarzy klientów z danymi w Rejestrze Dowodów Osobistych (RDO). Obecnie brak skutecznej weryfikacji sprzyja wyłudzeniom kredytowym i oszustwom w sytuacji przejęcia danych z dowodu osobistego przez kryminalistów. Automatyczna identyfikacja ograniczy przestępstwa finansowe, poprawiając bezpieczeństwo obywateli. Ważne jest wprowadzenie regulacji umożliwiających podpisywanie umów w pełni cyfrowo, co usprawni i przyspieszy załatwianie spraw biznesowych, redukując przy tym formalności i koszty związane z obsługą dokumentacji. Legalizacja elektronicznej formy umów leasingowych, umów przeniesienia praw autorskich, umów o pracę, etc. zwiększy bezpieczeństwo transakcji oraz ułatwi obieg dokumentów. Nie mówiąc o tym, jak bardzo obniży koszty bieżącego działania firm – wskazał Wojciech Kostrzewa, Prezes Polskiej Rady Biznesu.

Od lat postulujemy wprowadzenie zakazu żądania przez urzędy i inne instytucje dokumentów i informacji dostępnych w publicznych rejestrach, np. w Krajowym Rejestrze Sądowym, księgach wieczystych lub bazie danych PESEL. Obecnie przedsiębiorcy muszą dostarczać te same dane, które urzędy mogą sprawdzić samodzielnie. To zbędna biurokracja. Nowe podejście przyspieszy procedury administracyjne i zmniejszy koszty – dodał Maciej Witucki, Prezydent Konfederacji Lewiatan.

Usunięcie wymogu cyklicznego odnawiania orzeczeń o niepełnosprawności dla osób z trwałymi schorzeniami, które nie rokują poprawy. Obecnie osoby z nieuleczalnymi chorobami, np. Zespół Downa czy autyzm, muszą regularnie udowadniać, że ich stan się nie zmienił, co prowadzi do zbędnej biurokracji i stresu. Wprowadzenie bezterminowych orzeczeń ułatwiłoby życie tym osobom, zapewniając im stabilność i komfort psychiczny, a także zmniejszyłoby obciążenia administracyjne. Wymaga to reformy systemu orzecznictwa, w tym ujednolicenia kryteriów i procedur w różnych instytucjach orzekających – wyjaśnia dr n. med. Małgorzata Adamkiewicz, Członkini Rady Przedsiębiorców.

Od wielu lat apelujemy o 12-miesięczny okres przejściowy (vacatio legis) dla zmian w przepisach podatkowych. Obecnie zmiany wchodzą w życie zbyt szybko, co utrudnia planowanie finansowe firmom i zniechęca inwestorów. Wprowadzenie obowiązkowego 12-miesięcznego vacatio legis zwiększyłoby przewidywalność prawa, poprawiło zaufanie do państwa i ułatwiło przedsiębiorcom adaptację do nowych regulacji. Zmiana wymaga nowelizacji Ordynacji podatkowej i ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych – podsumował Rafał Dutkiewicz, Prezes Pracodawców RP.

Ostatnio Polskie Stronnictwo Ludowe (PSL) złożyło wniosek o powołanie specjalnej komisji ds. deregulacji, mającej na celu uproszczenie przepisów prawnych i redukcję biurokracji. Inicjatywa ta spotkała się z poparciem inicjatywy SprawdzaMy – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski – kierowanej przez Rafała Brzoskę. Celem komisji byłoby monitorowanie i wspieranie procesów deregulacyjnych oraz zapewnienie, że proponowane zmiany będą skuteczne i korzystne dla obywateli oraz przedsiębiorców.

REKLAMA

SprawdzaMy – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski

To oddolna akcja, która działa w celu przygotowania i zaproponowania politykom pakietu rozwiązań w zakresie deregulacji, uproszczeń i ułatwień obrotu gospodarczego. To wspólna inicjatywa wszystkich ludzi zatroskanych o przyszłość polskiej gospodarki i o przyszłość projektów rozwojowych całego kraju. Będzie to wsparciem dla Polaków szukających odpowiedzi na swoje potrzeby i aspiracje, ale też wątpliwości i troski.

Celem tej inicjatywy jest ułatwienie życia wszystkich grup społecznych – pracownikom, przedsiębiorcom, a także urzędnikom. Chcemy zaproponować uproszczenia i ułatwienia, z których skorzystają polscy obywatele. DEREGULACJA będzie służyła każdemu z nas.

Kluczowe zasady prac tej inicjatywy to pełna transparentność oraz pełna dostępność. Służy do tego strona www.sprawdzamy.com – gdzie KAŻDY obywatel i każdy podmiot może zgłosić swoje propozycje. Tam również będą pojawiać się informacje i opinie o przygotowywanych projektach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA