REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie działalności w trakcie urlopu

Zawieszenie działalności w trakcie urlopu
Zawieszenie działalności w trakcie urlopu
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy niezatrudniający pracowników, którzy planują dłuższy urlop, mogą rozważyć zawieszenie firmy w trakcie jego trwania. Dzięki zawieszeniu działalności na okres urlopu mogą zaoszczędzić nawet tysiąc złotych w skali miesiąca.

Przedsiębiorca, który planuje dłuższy - trwający na przykład miesiąc – urlop może w tym czasie zawiesić działalność gospodarczą. Dzięki temu nie musi w tym okresie płacić składek na ubezpieczenia społecznie, a w niektórych przypadkach – także składki na ubezpieczenie zdrowotne. Może w ten sposób zaoszczędzić przynajmniej kilkaset złotych miesięcznie – przy założeniu, że w trakcie działania firmy opłaca zryczałtowane, minimalne składki. Jeśli zaś płaci składki wyższe, oszczędność na zobowiązaniach wobec ZUS będzie proporcjonalnie większa.

REKLAMA

Autopromocja

Do zawieszenia działalności gospodarczej mają prawo tylko ci przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają pracowników – za wyjątkiem umów o pracę na czas określony, zawieranych tylko na czas planowanej aktywności na rynku, czy umów – zleceń.

Obecnie minimalna składka na ubezpieczenie społeczne dla przedsiębiorców wynosi 772,06 zł wraz z dobrowolną składką chorobową (dużo mniej, bo 160,78 zł płacą osoby dopiero rozpoczynające działalność gospodarczą), natomiast składka zdrowotna – 270, 40 zł. Jeśli osoba prowadząca działalność zawiesi firmę na pełny miesiąc, począwszy od 1 dnia danego miesiąca, nie będzie musiała płacić za ten miesiąc ani składki na ubezpieczenia społeczne, ani składki zdrowotnej. Tym samym zaoszczędzi w tym czasie łącznie ponad tysiąc złotych. Jeśli jednak działalność gospodarcza zostanie zawieszona na przykład w połowie miesiąca, 15 lipca, składkę zdrowotną należy zapłacić (całą kwotę), natomiast składkę na ubezpieczenie tylko za dni od 1 do 14 lipca. Działalność gospodarczą można zawiesić na okres nie krótszy niż 30 dni i maksymalnie na 2 lata (za wyjątkiem zawieszenia w celu osobistej opieki nad dzieckiem – w takiej sytuacji firmę można zawiesić nawet na 6 lat). Oznacza to, że jeśli nasza przykładowa firma zostanie zawieszona 15 lipca, zawieszenie musi trwać minimum do 13 sierpnia. Zatem składkę zdrowotną należy w tym przypadku zapłacić w całości i za lipiec, i za sierpień, natomiast składkę na ubezpieczenia społeczne – za okres od 1 do 14 lipca oraz od 14 do 31 sierpnia.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

Polecamy: Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Minimalne miesięczne składki na ubezpieczenia społeczne przedsiębiorców (ZUS zwykły) oraz składka zdrowotna

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rodzaj ubezpieczenia
(% podstawy wymiaru)

Składki  w 2014 r. (podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne 2 247,60 zł **)

Emerytalne (19,52%)

438,73 zł

Rentowe (8%)

179,81 zł

Chorobowe (2,45%, składka dobrowolna)

55,07 zł

Wypadkowe (1,93%*)

43,38 zł

Fundusz Pracy (2,45%)

55,07 zł

Zdrowotne (9%)**

270,40 zł

Razem

1042,46 zł

* dla firm, które zgłosiły do ubezpieczenia wypadkowego przeciętnie miesięcznie nie więcej niż 9 osób

** w przypadku składki zdrowotnej podstawa wymiaru w 2014 r. wynosi 3004,48 zł

Prowadzenie działalności gospodarczej a małżeństwo

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Minimalne miesięczne składki na ubezpieczenia społeczne (tzw. ZUS preferencyjny) oraz składka zdrowotna przedsiębiorców rozpoczynających działalność

Rodzaj ubezpieczenia
(% podstawy wymiaru)

Składki  w 2014 r. (podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne 504 zł **)

Emerytalne (19,52%)

98,38 zł

Rentowe (8%)

40,32 zł

Chorobowe (2,45%, składka dobrowolna)

12,35 zł

Wypadkowe (1,93%*)

9,73 zł

Zdrowotne (9%)**

270,40 zł

Razem

431,18 zł

* dla firm, które zgłosiły do ubezpieczenia wypadkowego przeciętnie miesięcznie nie więcej niż 9 osób

** w przypadku składki zdrowotnej podstawa wymiaru w 2014 r. wynosi 3004,48 zł

Wniosek o zawieszenie składa się na formularzu CEIDG-1, przy czym data zawieszenia nie może być wcześniejsza niż złożenie wniosku. Wniosek można złożyć on-line (przy użyciu podpisu elektronicznego lub podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP), osobiście w dowolnym urzędzie gminy lub przesłać listem poleconym (w tym wypadku własnoręczny podpis wnioskodawcy musi zostać poświadczony przez notariusza). Można również najpierw przygotować wniosek online na domowym komputerze, wydrukować, zapamiętać numer wniosku, a następnie podpisać go osobiście w ciągu 7 dni w dowolnej gminie. Złożenie wniosku CEIDG-1 to jedyna formalność przy zawieszeniu firmy – nie trzeba dodatkowo informować o tym ZUS czy urzędu skarbowego.

Wznowienie działalności gospodarczej – poradnik krok po kroku

Przy odwieszeniu ten sam wniosek

Podobne procedury czekają przedsiębiorcę po powrocie z wakacji, przy odwieszeniu firmy. i w tym wypadku wniosek CEIDG-1 o wznowienie działalności gospodarczej trafia także automatycznie do ZUS i fiskusa. Ale uwaga, w przypadku ZUS konieczne będzie złożenie także formularza ZUS DRA, w którym przedsiębiorca deklaruje wysokość wpłacanych składek. Trzeba go złożyć najpóźniej do 10. dnia następnego miesiąca po wznowieniu firmy i do tego czasu opłacić składki.

                                                                                                                                                         

Jeśli w trakcie zawieszonej działalności przedsiębiorca osiągnął przychód (na przykład w sytuacji, gdy w tym czasie sprzedał część środków trwałych), musi się z tego rozliczyć w pierwszej po wznowieniu firmy zaliczce na podatek dochodowy.

Wznowienie prowadzenia działalności gospodarczej wiąże się  również z rozpoczęciem składania deklaracji VAT. Pierwszą należy złożyć za miesiąc (lub kwartał, w zależności od okresu rozliczeniowego), w którym działalność została wznowiona.


Agata Szymborska-Sutton, Tax Care

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA