REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie działalności w trakcie urlopu

Zawieszenie działalności w trakcie urlopu
Zawieszenie działalności w trakcie urlopu
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy niezatrudniający pracowników, którzy planują dłuższy urlop, mogą rozważyć zawieszenie firmy w trakcie jego trwania. Dzięki zawieszeniu działalności na okres urlopu mogą zaoszczędzić nawet tysiąc złotych w skali miesiąca.

Przedsiębiorca, który planuje dłuższy - trwający na przykład miesiąc – urlop może w tym czasie zawiesić działalność gospodarczą. Dzięki temu nie musi w tym okresie płacić składek na ubezpieczenia społecznie, a w niektórych przypadkach – także składki na ubezpieczenie zdrowotne. Może w ten sposób zaoszczędzić przynajmniej kilkaset złotych miesięcznie – przy założeniu, że w trakcie działania firmy opłaca zryczałtowane, minimalne składki. Jeśli zaś płaci składki wyższe, oszczędność na zobowiązaniach wobec ZUS będzie proporcjonalnie większa.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Do zawieszenia działalności gospodarczej mają prawo tylko ci przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają pracowników – za wyjątkiem umów o pracę na czas określony, zawieranych tylko na czas planowanej aktywności na rynku, czy umów – zleceń.

Obecnie minimalna składka na ubezpieczenie społeczne dla przedsiębiorców wynosi 772,06 zł wraz z dobrowolną składką chorobową (dużo mniej, bo 160,78 zł płacą osoby dopiero rozpoczynające działalność gospodarczą), natomiast składka zdrowotna – 270, 40 zł. Jeśli osoba prowadząca działalność zawiesi firmę na pełny miesiąc, począwszy od 1 dnia danego miesiąca, nie będzie musiała płacić za ten miesiąc ani składki na ubezpieczenia społeczne, ani składki zdrowotnej. Tym samym zaoszczędzi w tym czasie łącznie ponad tysiąc złotych. Jeśli jednak działalność gospodarcza zostanie zawieszona na przykład w połowie miesiąca, 15 lipca, składkę zdrowotną należy zapłacić (całą kwotę), natomiast składkę na ubezpieczenie tylko za dni od 1 do 14 lipca. Działalność gospodarczą można zawiesić na okres nie krótszy niż 30 dni i maksymalnie na 2 lata (za wyjątkiem zawieszenia w celu osobistej opieki nad dzieckiem – w takiej sytuacji firmę można zawiesić nawet na 6 lat). Oznacza to, że jeśli nasza przykładowa firma zostanie zawieszona 15 lipca, zawieszenie musi trwać minimum do 13 sierpnia. Zatem składkę zdrowotną należy w tym przypadku zapłacić w całości i za lipiec, i za sierpień, natomiast składkę na ubezpieczenia społeczne – za okres od 1 do 14 lipca oraz od 14 do 31 sierpnia.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

REKLAMA

Polecamy: Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Minimalne miesięczne składki na ubezpieczenia społeczne przedsiębiorców (ZUS zwykły) oraz składka zdrowotna

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rodzaj ubezpieczenia
(% podstawy wymiaru)

Składki  w 2014 r. (podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne 2 247,60 zł **)

Emerytalne (19,52%)

438,73 zł

Rentowe (8%)

179,81 zł

Chorobowe (2,45%, składka dobrowolna)

55,07 zł

Wypadkowe (1,93%*)

43,38 zł

Fundusz Pracy (2,45%)

55,07 zł

Zdrowotne (9%)**

270,40 zł

Razem

1042,46 zł

* dla firm, które zgłosiły do ubezpieczenia wypadkowego przeciętnie miesięcznie nie więcej niż 9 osób

** w przypadku składki zdrowotnej podstawa wymiaru w 2014 r. wynosi 3004,48 zł

Prowadzenie działalności gospodarczej a małżeństwo

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Minimalne miesięczne składki na ubezpieczenia społeczne (tzw. ZUS preferencyjny) oraz składka zdrowotna przedsiębiorców rozpoczynających działalność

Rodzaj ubezpieczenia
(% podstawy wymiaru)

Składki  w 2014 r. (podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne 504 zł **)

Emerytalne (19,52%)

98,38 zł

Rentowe (8%)

40,32 zł

Chorobowe (2,45%, składka dobrowolna)

12,35 zł

Wypadkowe (1,93%*)

9,73 zł

Zdrowotne (9%)**

270,40 zł

Razem

431,18 zł

* dla firm, które zgłosiły do ubezpieczenia wypadkowego przeciętnie miesięcznie nie więcej niż 9 osób

** w przypadku składki zdrowotnej podstawa wymiaru w 2014 r. wynosi 3004,48 zł

Wniosek o zawieszenie składa się na formularzu CEIDG-1, przy czym data zawieszenia nie może być wcześniejsza niż złożenie wniosku. Wniosek można złożyć on-line (przy użyciu podpisu elektronicznego lub podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP), osobiście w dowolnym urzędzie gminy lub przesłać listem poleconym (w tym wypadku własnoręczny podpis wnioskodawcy musi zostać poświadczony przez notariusza). Można również najpierw przygotować wniosek online na domowym komputerze, wydrukować, zapamiętać numer wniosku, a następnie podpisać go osobiście w ciągu 7 dni w dowolnej gminie. Złożenie wniosku CEIDG-1 to jedyna formalność przy zawieszeniu firmy – nie trzeba dodatkowo informować o tym ZUS czy urzędu skarbowego.

Wznowienie działalności gospodarczej – poradnik krok po kroku

Przy odwieszeniu ten sam wniosek

Podobne procedury czekają przedsiębiorcę po powrocie z wakacji, przy odwieszeniu firmy. i w tym wypadku wniosek CEIDG-1 o wznowienie działalności gospodarczej trafia także automatycznie do ZUS i fiskusa. Ale uwaga, w przypadku ZUS konieczne będzie złożenie także formularza ZUS DRA, w którym przedsiębiorca deklaruje wysokość wpłacanych składek. Trzeba go złożyć najpóźniej do 10. dnia następnego miesiąca po wznowieniu firmy i do tego czasu opłacić składki.

                                                                                                                                                         

Jeśli w trakcie zawieszonej działalności przedsiębiorca osiągnął przychód (na przykład w sytuacji, gdy w tym czasie sprzedał część środków trwałych), musi się z tego rozliczyć w pierwszej po wznowieniu firmy zaliczce na podatek dochodowy.

Wznowienie prowadzenia działalności gospodarczej wiąże się  również z rozpoczęciem składania deklaracji VAT. Pierwszą należy złożyć za miesiąc (lub kwartał, w zależności od okresu rozliczeniowego), w którym działalność została wznowiona.


Agata Szymborska-Sutton, Tax Care

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA