REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć pożyczkę od rodziny na prowadzenie firmy?

Sebastian Bobrowski
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcom z krótkim stażem w prowadzeniu działalności gospodarczej lub tym, którzy firmę prowadzą długo, ale nie spełniają restrykcyjnych warunków wymaganych przez banki, może być trudno uzyskać kredyt „na firmę”. W takiej sytuacji często ratują się oni pożyczką pieniężną od rodziny lub znajomych. Warto wiedzieć jakie z taką pożyczką wiążą się obowiązki podatkowe.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet


Pożyczka może wymagać zapłaty 2% PCC


Ogólnie, pożyczka to przekazanie środków pieniężnych (lub rzeczy), w której jedna strona przekazuje te pieniądze, a druga strona zobowiązuje się je zwrócić. Trzeba zatem odróżnić pożyczkę od darowizny, w której druga strona nie zwraca uzyskanych środków. Co za tym idzie, w przypadku uzyskania pożyczki nie występuje podatek od spadków i darowizn. Ponadto, strona otrzymująca pożyczkę nie traktuje jej jako przychodu i nie musi od niej płacić VAT-u. Może natomiast pojawić się inna opłata na rzecz państwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Generalnie umowa pożyczki wiąże się z koniecznością zapłaty 2% podatku od czynności cywilnoprawnych (liczonych od kwoty pożyczonych pieniędzy). Istnieje jednak szereg możliwości uniknięcia lub obniżenia tego podatku.

Co istotne, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, mają możliwość pożyczania pieniędzy „na firmę” korzystając z takich samych przywilejów jak prywatni pożyczkobiorcy. To oznacza, że jeśli zaciągają pożyczkę od członków rodziny korzystają ze zwolnień od PCC, pod warunkiem, że spełnią przewidziane prawem kryteria. Korzystanie ze zwolnień nie jest również uzależnione od przeznaczenia pożyczonych pieniędzy.

Jak zatem pożyczać aby nie płacić podatku? Warto zobrazować to przykładami.

Zakładanie firmy - księgowość i podatki


Sytuacja 1: Ojciec chce pożyczyć synowi rozpoczynającemu prowadzenie działalności gospodarczej 40 tys. złotych. W jaki sposób nie płacić podatku od czynności cywilnoprawnych?

REKLAMA

Zgodnie z przepisami podatkowymi zwolnione z PCC są pożyczki w formie pieniężnej w wysokości przekraczającej kwotę 9 637 zł, udzielane na podstawie umowy małżonkowi, dzieciom, rodzicom, pasierbowi, rodzeństwu, ojczymowi i macosze (tzw. zerowa grupa podatkowa), pod warunkiem:

- Złożenia deklaracji w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC-3) właściwemu organowi podatkowemu w terminie 14 dni od daty dokonania czynności (tj. od dnia zawarcia umowy pożyczki).

- Udokumentowania otrzymania przez biorącego pożyczkę pieniędzy na rachunek bankowy albo jego rachunek prowadzony przez spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową lub przekazem pocztowym.

W powyższym przykładzie, aby skorzystać ze zwolnienia warto (dla celów dowodowych)  zawrzeć umowę pożyczki na piśmie opiewającą na kwotę 40 tys. złotych (określając w niej m.in. warunki i termin zwrotu pieniędzy, a także ewentualne odsetki należne pożyczkodawcy). Następnie - w ciągu 14 dni od zawarcia umowy - syn powinien złożyć deklarację PCC-3 właściwemu urzędowi skarbowemu. Konieczne jest również udokumentowanie faktycznego otrzymania pożyczki na rachunek bankowy. Nie jest możliwe więc przekazanie pieniędzy „z ręki do ręki”.

Zmiany dotyczące samochodów od 1 kwietnia 2014 r. - odpowiedzi na najważniejsze pytania księgowych

Jak założyć i prowadzić firmę?


Uwaga:

W sytuacji, gdy syn nie dopełni, którejś z wymaganych prawem formalności np. nie złoży deklaracji PCC-3 w terminie, będzie zobowiązany do zapłaty 2% podatku, ale tylko od nadwyżki ponad kwotę 9 637 zł.


Sytuacja 2: Synowa planuje rozszerzenie działalności swojej firmy i na ten cel otrzymuje od teścia pożyczkę w wysokości 5 tys. złotych. Czy jest zwolniona z PCC?

Ze zwolnienia od PCC bez konieczności dokumentacji transakcji w urzędzie skarbowym korzystają pożyczki zarówno od najbliższej (małżonek, dzieci, rodzice, pasierbowie, rodzeństwo, ojczym i macocha), jak i dalszej rodziny (zięć, synowa, teściowie), ale tylko do kwoty 9 637 zł.

A więc w przypadku pożyczki na kwotę 5 tys. złotych udzielonej synowej przez teścia nie jest konieczne złożenie deklaracji PCC-3, a pożyczkobiorczyni nie ma obowiązku dokumentowania otrzymania pieniędzy na rachunek bankowy lub przekazem pocztowym. Gdyby zaś kwota pożyczki przekraczała kwotę wolną, synowa powinna zapłacić podatek w wysokości 2% od nadwyżki ponad kwotę 9 637 zł.


A co w sytuacji, gdy pożyczkodawcą jest znajomy?


Inaczej wygląda sytuacja, gdy przedsiębiorca decyduje się na zaciągnięcie pożyczki od znajomego lub członka dalekiej rodziny. Wówczas, bez płacenia podatku może pożyczyć 5 tys. złotych od jednej osoby lub 25 tys. złotych od kilku osób łącznie na przestrzeni 3 lat. Przekroczenie tych kwot wiąże się z koniecznością złożenia deklaracji PCC-3 oraz zapłaty 2% podatku.


PCC może stanowić koszt


Przy tej okazji warto także pamiętać, że zapłata PCC w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą może być kosztem uzyskania przychodu. Dzieje się tak wówczas, gdy  otrzymane pożyczki ma służyć prowadzeniu firmy (np. zakupieniu samochodu firmowego). PCC nie stanowi kosztu, gdy pożyczane pieniądze mają zaspokoić potrzeby osobiste przedsiębiorcy.

Co podlega opodatkowaniu PCC?

Odpowiedzialność wspólników spółki z ograniczoną odpowiedzialnością


Pożyczka na prowadzenie firmy a odsetki


Może się zdarzyć, że pożyczka udzielana jest „na procent”, czyli wymaga zapłaty odsetek (choć nie ma konieczności naliczania odsetek, aby przekazanie pieniędzy było traktowane jak pożyczka). Jeżeli bliższy lub dalszy członek rodziny zdecydował się na udzielenie przedsiębiorcy pożyczki z oprocentowaniem to otrzymywane przez niego z tego tytułu odsetki stanowią przychód, który trzeba rozliczyć.

Co istotne, obowiązek rozliczenia ciąży na przedsiębiorcy (pożyczkobiorcy), który otrzymał pieniądze. Musi on obliczyć i zapłacić do urzędu skarbowego zryczałtowany 19% podatek dochodowy od odsetek zapłaconych pożyczkodawcy. Podatek należy rozliczyć do 20 dnia miesiąca, w którym został on pobrany. Ponadto, konieczne jest wypełnienie deklaracji PIT-8AR i złożenie jej do urzędu do końca stycznia następnego roku. Warto o tym pamiętać, gdyż niezłożenie deklaracji PIT-8AR wiąże się z nałożeniem na przedsiębiorcę wysokiej grzywny.


Uwaga:

Zapłacone odsetki od pożyczki zaciągniętej w związku z działalnością firmy mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Jeżeli natomiast przeznaczeniem pożyczki jest finansowanie inwestycji, która ma być amortyzowana odsetki podlegają zaliczeniu do kosztów pośrednio, poprzez odpisy amortyzacyjne.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA