REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć pożyczkę od rodziny na prowadzenie firmy?

Sebastian Bobrowski
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcom z krótkim stażem w prowadzeniu działalności gospodarczej lub tym, którzy firmę prowadzą długo, ale nie spełniają restrykcyjnych warunków wymaganych przez banki, może być trudno uzyskać kredyt „na firmę”. W takiej sytuacji często ratują się oni pożyczką pieniężną od rodziny lub znajomych. Warto wiedzieć jakie z taką pożyczką wiążą się obowiązki podatkowe.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet


Pożyczka może wymagać zapłaty 2% PCC

REKLAMA


Ogólnie, pożyczka to przekazanie środków pieniężnych (lub rzeczy), w której jedna strona przekazuje te pieniądze, a druga strona zobowiązuje się je zwrócić. Trzeba zatem odróżnić pożyczkę od darowizny, w której druga strona nie zwraca uzyskanych środków. Co za tym idzie, w przypadku uzyskania pożyczki nie występuje podatek od spadków i darowizn. Ponadto, strona otrzymująca pożyczkę nie traktuje jej jako przychodu i nie musi od niej płacić VAT-u. Może natomiast pojawić się inna opłata na rzecz państwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Generalnie umowa pożyczki wiąże się z koniecznością zapłaty 2% podatku od czynności cywilnoprawnych (liczonych od kwoty pożyczonych pieniędzy). Istnieje jednak szereg możliwości uniknięcia lub obniżenia tego podatku.

Co istotne, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, mają możliwość pożyczania pieniędzy „na firmę” korzystając z takich samych przywilejów jak prywatni pożyczkobiorcy. To oznacza, że jeśli zaciągają pożyczkę od członków rodziny korzystają ze zwolnień od PCC, pod warunkiem, że spełnią przewidziane prawem kryteria. Korzystanie ze zwolnień nie jest również uzależnione od przeznaczenia pożyczonych pieniędzy.

Jak zatem pożyczać aby nie płacić podatku? Warto zobrazować to przykładami.

Zakładanie firmy - księgowość i podatki


Sytuacja 1: Ojciec chce pożyczyć synowi rozpoczynającemu prowadzenie działalności gospodarczej 40 tys. złotych. W jaki sposób nie płacić podatku od czynności cywilnoprawnych?

Zgodnie z przepisami podatkowymi zwolnione z PCC są pożyczki w formie pieniężnej w wysokości przekraczającej kwotę 9 637 zł, udzielane na podstawie umowy małżonkowi, dzieciom, rodzicom, pasierbowi, rodzeństwu, ojczymowi i macosze (tzw. zerowa grupa podatkowa), pod warunkiem:

- Złożenia deklaracji w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC-3) właściwemu organowi podatkowemu w terminie 14 dni od daty dokonania czynności (tj. od dnia zawarcia umowy pożyczki).

- Udokumentowania otrzymania przez biorącego pożyczkę pieniędzy na rachunek bankowy albo jego rachunek prowadzony przez spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową lub przekazem pocztowym.

W powyższym przykładzie, aby skorzystać ze zwolnienia warto (dla celów dowodowych)  zawrzeć umowę pożyczki na piśmie opiewającą na kwotę 40 tys. złotych (określając w niej m.in. warunki i termin zwrotu pieniędzy, a także ewentualne odsetki należne pożyczkodawcy). Następnie - w ciągu 14 dni od zawarcia umowy - syn powinien złożyć deklarację PCC-3 właściwemu urzędowi skarbowemu. Konieczne jest również udokumentowanie faktycznego otrzymania pożyczki na rachunek bankowy. Nie jest możliwe więc przekazanie pieniędzy „z ręki do ręki”.

Zmiany dotyczące samochodów od 1 kwietnia 2014 r. - odpowiedzi na najważniejsze pytania księgowych

Jak założyć i prowadzić firmę?


Uwaga:

W sytuacji, gdy syn nie dopełni, którejś z wymaganych prawem formalności np. nie złoży deklaracji PCC-3 w terminie, będzie zobowiązany do zapłaty 2% podatku, ale tylko od nadwyżki ponad kwotę 9 637 zł.


Sytuacja 2: Synowa planuje rozszerzenie działalności swojej firmy i na ten cel otrzymuje od teścia pożyczkę w wysokości 5 tys. złotych. Czy jest zwolniona z PCC?

Ze zwolnienia od PCC bez konieczności dokumentacji transakcji w urzędzie skarbowym korzystają pożyczki zarówno od najbliższej (małżonek, dzieci, rodzice, pasierbowie, rodzeństwo, ojczym i macocha), jak i dalszej rodziny (zięć, synowa, teściowie), ale tylko do kwoty 9 637 zł.

A więc w przypadku pożyczki na kwotę 5 tys. złotych udzielonej synowej przez teścia nie jest konieczne złożenie deklaracji PCC-3, a pożyczkobiorczyni nie ma obowiązku dokumentowania otrzymania pieniędzy na rachunek bankowy lub przekazem pocztowym. Gdyby zaś kwota pożyczki przekraczała kwotę wolną, synowa powinna zapłacić podatek w wysokości 2% od nadwyżki ponad kwotę 9 637 zł.


A co w sytuacji, gdy pożyczkodawcą jest znajomy?


Inaczej wygląda sytuacja, gdy przedsiębiorca decyduje się na zaciągnięcie pożyczki od znajomego lub członka dalekiej rodziny. Wówczas, bez płacenia podatku może pożyczyć 5 tys. złotych od jednej osoby lub 25 tys. złotych od kilku osób łącznie na przestrzeni 3 lat. Przekroczenie tych kwot wiąże się z koniecznością złożenia deklaracji PCC-3 oraz zapłaty 2% podatku.


PCC może stanowić koszt


Przy tej okazji warto także pamiętać, że zapłata PCC w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą może być kosztem uzyskania przychodu. Dzieje się tak wówczas, gdy  otrzymane pożyczki ma służyć prowadzeniu firmy (np. zakupieniu samochodu firmowego). PCC nie stanowi kosztu, gdy pożyczane pieniądze mają zaspokoić potrzeby osobiste przedsiębiorcy.

Co podlega opodatkowaniu PCC?

Odpowiedzialność wspólników spółki z ograniczoną odpowiedzialnością


Pożyczka na prowadzenie firmy a odsetki


Może się zdarzyć, że pożyczka udzielana jest „na procent”, czyli wymaga zapłaty odsetek (choć nie ma konieczności naliczania odsetek, aby przekazanie pieniędzy było traktowane jak pożyczka). Jeżeli bliższy lub dalszy członek rodziny zdecydował się na udzielenie przedsiębiorcy pożyczki z oprocentowaniem to otrzymywane przez niego z tego tytułu odsetki stanowią przychód, który trzeba rozliczyć.

Co istotne, obowiązek rozliczenia ciąży na przedsiębiorcy (pożyczkobiorcy), który otrzymał pieniądze. Musi on obliczyć i zapłacić do urzędu skarbowego zryczałtowany 19% podatek dochodowy od odsetek zapłaconych pożyczkodawcy. Podatek należy rozliczyć do 20 dnia miesiąca, w którym został on pobrany. Ponadto, konieczne jest wypełnienie deklaracji PIT-8AR i złożenie jej do urzędu do końca stycznia następnego roku. Warto o tym pamiętać, gdyż niezłożenie deklaracji PIT-8AR wiąże się z nałożeniem na przedsiębiorcę wysokiej grzywny.


Uwaga:

Zapłacone odsetki od pożyczki zaciągniętej w związku z działalnością firmy mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Jeżeli natomiast przeznaczeniem pożyczki jest finansowanie inwestycji, która ma być amortyzowana odsetki podlegają zaliczeniu do kosztów pośrednio, poprzez odpisy amortyzacyjne.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA