REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samorząd nie wspiera małych i średnich firm

Konfederacja Lewiatan
Samorząd nie wspiera małych i średnich firm
Samorząd nie wspiera małych i średnich firm
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy mikro, mali i średni (MMŚP) nie dostrzegają działań władz samorządowych (gminnych, powiatowych i wojewódzkich) wspierających rozwój przedsiębiorczości i MMŚP. Czują się też traktowani przez władze samorządowe gmin na terenie których działają jak osoby podejrzane, bez żadnych ku temu powodów. To wnioski z 12. już edycji badań Konfederacji Lewiatan „Monitoring kondycji sektora MMŚP'2014" przeprowadzonych przez CBOS w okresie 6 maja-18 lipca 2014 r. na losowej próbie 1111 przedsiębiorstw.

Komentarz dr Małgorzaty Starczewskiej-Krzysztoszek, głównej ekonomistki Konfederacji Lewiatan i autorki badania

REKLAMA

Autopromocja

Samorządy gminne, powiatowe i wojewódzkie mają w zakresie swoich zadań m.in. obsługę administracyjną obywateli, czyli także przedsiębiorców, tworzenie infrastruktury gospodarczej (drogi, telekomunikacja), zapewnienie ładu przestrzennego, tworzenie warunków dla prowadzenia i rozwijania działalności gospodarczej, a samorząd wojewódzki - także pobudzanie aktywności gospodarczej oraz podnoszenie konkurencyjności i innowacyjności gospodarki regionu. Tymczasem większość, bo ponad 50 proc. przedsiębiorstw mikro, małych i średnich uważa, że władze samorządowe są „neutralne", czyli nie prowadzą działań na rzecz rozwoju przedsiębiorczości i MMŚP.

Gminy, w ocenie przedsiębiorców, podejmują więcej działań na rzecz rozwoju przedsiębiorczości i MMŚP niż samorządy powiatowe czy wojewódzkie - 21 proc. MMŚP uważa, że władze samorządowe gminy prowadzą działania sprzyjające rozwojowi przedsiębiorczości i MMŚP, a jedynie 12% firm tak ocenia działania władz samorządowych województwa. Jednocześnie jednak więcej jest ocen negatywnych działalności samorządów gminnych (18 proc. MMŚP) niż wojewódzkich (10,4 proc.).

Te opinie wynikają zapewne z faktu, iż kontakt firm z lokalną, gminną administracją jest znacznie częstszy niż z administracją powiatową czy wojewódzką - stąd po prostu więcej opinii, i tych pozytywnych i tych negatywnych. Jednak nie to powinno zastanawiać i martwić, a „neutralność". Badania, które przeprowadziła ostatnio jedna z gazet wskazują, że Polacy nie chcą aquaparków tylko pracy, czystości i zieleni. A nie ma pracy i nie ma środków finansowych na zieleń i czystość bez przedsiębiorstw.

Samorządy zatem nie mogą być „neutralne" wobec swoich zadań związanych gospodarką. A te zadania nie są, w opinii mikro, małych i średnich firm, realizowane - ponad ¾ MMŚP ma poważne zastrzeżenia do pracy gminnych samorządów - zbyt duża biurokracja (ponad 75 proc. MMŚP), zbyt wysokie lokalne podatki (ponad 65 proc.), zbyt długi proces wydawania pozwoleń na budowę (ponad 57 proc.) i brak planów zagospodarowania przestrzennego (46 proc.). A to wszystko podstawowe zadania samorządów gminnych w obszarze gospodarczym. Niestety tych zadań funduszami europejskimi nie da się zrealizować, tak jak aquaparków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Do tego potrzebne jest dobre zarządzanie, długoterminowe planowanie, dobra organizacja pracy, czyli chęć i potrzeba wykonania nieco większego wysiłku niż tylko aplikowanie o fundusze unijne i ich rozliczanie.

I potrzebne jest jeszcze jedno - traktowanie przedsiębiorców jak partnerów, którzy zasileni dobrą obsługą administracyjną, przewidywalnością (plany zagospodarowania przestrzennego) i szybkością decyzji administracyjnych (wydawanie pozwoleń na budowę), brakiem lokalnego fiskalizmu, będą tworzyć nowe miejsca pracy - co jest wyraźnie artykułowaną potrzebą Polaków, pomagać budować infrastrukturę społeczną (co jest także zadaniem samorządów), a także przynosić w konsekwencji większe wpływy do gminnych budżetów.

Czy przedsiębiorcy to osoby podejrzane?

Tymczasem przedsiębiorcy czują się traktowani jak osoby podejrzane. I to bez żadnych ku temu powodów. Tak odczuwa stosunek gminnych władz samorządowych do siebie 45 proc. mikro, małych i średnich firm. I czym firma mniejsza, tym większe poczucie podejrzliwości wobec niej. W największym stopniu, co ciekawe, takie poczucie występuje w firmach (60 proc.) z sektora działalność profesjonalna, naukowa i techniczna (m.in. działalność prawnicza, rachunkowo-księgowa, doradztwo w zakresie zarządzania, działalność w zakresie architektury i inżynierii, badania naukowe i prace rozwojowe, badania rynku, reklama, tłumaczenia).


Przy takim podejściu do przedsiębiorców (MMŚP), którzy tworzą 66 proc. PKB wytwarzanego przez sektor przedsiębiorstw, zatrudniają 60 proc. osób pracujących w sektorze przedsiębiorstw i przypada na nie prawie 50 proc. inwestycji całego sektora przedsiębiorstw, nie uda się zrealizować tych zadań, które samorządy mają ustawowo przypisane - także w obszarze społecznym.

Brak zaufania to bolączka ogólnopolska, ale kiedyś trzeba przerwać to błędne koło. Może przy okazji nowego otwarcia po wyborach samorządowych.

Wskaźniki i stawki

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

*/ Dane wykorzystane do opracowania tej informacji prasowej pochodzą z badania przygotowanego przez Konfederację Lewiatan w ramach projektu „Monitoring kondycji sektora MMŚP w 2014 r.". Wywiady realizowało CBOS. Badanie ankietowe zostało przeprowadzone w okresie 06 maja - 18 lipca 2014 r. na losowej próbie 1111 mikro, małych i średnich przedsiębiorstw będących pracodawcami, czyli zatrudniających przynajmniej 1 pracownika (i nie więcej niż 249 pracowników) z 10 sekcji gospodarki. To już 12. edycja badania sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw realizowana przez Konfederację Lewiatan.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA

PKPiR 2026: lista 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

REKLAMA

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

Będą zmiany w L4, pracy na chorobowym i pensjach na zwolnieniach lekarskich. Przedsiębiorcy: Jesteśmy zwolennikami deregulacji i elastyczności, ale też jasnych zasad

Zasiłek chorobowy powinien być wypłacany pracownikowi już od pierwszego dnia absencji – Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie popiera projekt przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, apelując jednocześnie o to, by ustawa w tej sprawie była przyjęta możliwie szybko. Przedsiębiorcy jednocześnie oczekują dalszego dialogu z Ministerstwem na temat np. „Zmian w L4”, które w opinii niektórych przedsiębiorców mogą budzić kontrowersje. – Jesteśmy zwolennikami tego, by pracownicy i pracodawcy mogli regulować swoje relacje w możliwie elastyczny sposób. Z jednej strony więc jesteśmy zwolennikami tego, by zwolnienie lekarskie nie blokowało w stu procentach możliwości wykonywania innych zobowiązań jeżeli to jest możliwe, ale z drugiej widzimy przestrzeń, gdzie zwolnienie lekarskie może być wykorzystywane do nadrabiania obowiązków w jednej pracy, przy jednoczesnym spowolnianiu działania w drugiej firmie – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

REKLAMA