REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samorząd nie wspiera małych i średnich firm

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konfederacja Lewiatan
Samorząd nie wspiera małych i średnich firm
Samorząd nie wspiera małych i średnich firm
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy mikro, mali i średni (MMŚP) nie dostrzegają działań władz samorządowych (gminnych, powiatowych i wojewódzkich) wspierających rozwój przedsiębiorczości i MMŚP. Czują się też traktowani przez władze samorządowe gmin na terenie których działają jak osoby podejrzane, bez żadnych ku temu powodów. To wnioski z 12. już edycji badań Konfederacji Lewiatan „Monitoring kondycji sektora MMŚP'2014" przeprowadzonych przez CBOS w okresie 6 maja-18 lipca 2014 r. na losowej próbie 1111 przedsiębiorstw.

Komentarz dr Małgorzaty Starczewskiej-Krzysztoszek, głównej ekonomistki Konfederacji Lewiatan i autorki badania

REKLAMA

Autopromocja

Samorządy gminne, powiatowe i wojewódzkie mają w zakresie swoich zadań m.in. obsługę administracyjną obywateli, czyli także przedsiębiorców, tworzenie infrastruktury gospodarczej (drogi, telekomunikacja), zapewnienie ładu przestrzennego, tworzenie warunków dla prowadzenia i rozwijania działalności gospodarczej, a samorząd wojewódzki - także pobudzanie aktywności gospodarczej oraz podnoszenie konkurencyjności i innowacyjności gospodarki regionu. Tymczasem większość, bo ponad 50 proc. przedsiębiorstw mikro, małych i średnich uważa, że władze samorządowe są „neutralne", czyli nie prowadzą działań na rzecz rozwoju przedsiębiorczości i MMŚP.

Gminy, w ocenie przedsiębiorców, podejmują więcej działań na rzecz rozwoju przedsiębiorczości i MMŚP niż samorządy powiatowe czy wojewódzkie - 21 proc. MMŚP uważa, że władze samorządowe gminy prowadzą działania sprzyjające rozwojowi przedsiębiorczości i MMŚP, a jedynie 12% firm tak ocenia działania władz samorządowych województwa. Jednocześnie jednak więcej jest ocen negatywnych działalności samorządów gminnych (18 proc. MMŚP) niż wojewódzkich (10,4 proc.).

Te opinie wynikają zapewne z faktu, iż kontakt firm z lokalną, gminną administracją jest znacznie częstszy niż z administracją powiatową czy wojewódzką - stąd po prostu więcej opinii, i tych pozytywnych i tych negatywnych. Jednak nie to powinno zastanawiać i martwić, a „neutralność". Badania, które przeprowadziła ostatnio jedna z gazet wskazują, że Polacy nie chcą aquaparków tylko pracy, czystości i zieleni. A nie ma pracy i nie ma środków finansowych na zieleń i czystość bez przedsiębiorstw.

Samorządy zatem nie mogą być „neutralne" wobec swoich zadań związanych gospodarką. A te zadania nie są, w opinii mikro, małych i średnich firm, realizowane - ponad ¾ MMŚP ma poważne zastrzeżenia do pracy gminnych samorządów - zbyt duża biurokracja (ponad 75 proc. MMŚP), zbyt wysokie lokalne podatki (ponad 65 proc.), zbyt długi proces wydawania pozwoleń na budowę (ponad 57 proc.) i brak planów zagospodarowania przestrzennego (46 proc.). A to wszystko podstawowe zadania samorządów gminnych w obszarze gospodarczym. Niestety tych zadań funduszami europejskimi nie da się zrealizować, tak jak aquaparków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Do tego potrzebne jest dobre zarządzanie, długoterminowe planowanie, dobra organizacja pracy, czyli chęć i potrzeba wykonania nieco większego wysiłku niż tylko aplikowanie o fundusze unijne i ich rozliczanie.

I potrzebne jest jeszcze jedno - traktowanie przedsiębiorców jak partnerów, którzy zasileni dobrą obsługą administracyjną, przewidywalnością (plany zagospodarowania przestrzennego) i szybkością decyzji administracyjnych (wydawanie pozwoleń na budowę), brakiem lokalnego fiskalizmu, będą tworzyć nowe miejsca pracy - co jest wyraźnie artykułowaną potrzebą Polaków, pomagać budować infrastrukturę społeczną (co jest także zadaniem samorządów), a także przynosić w konsekwencji większe wpływy do gminnych budżetów.

Czy przedsiębiorcy to osoby podejrzane?

Tymczasem przedsiębiorcy czują się traktowani jak osoby podejrzane. I to bez żadnych ku temu powodów. Tak odczuwa stosunek gminnych władz samorządowych do siebie 45 proc. mikro, małych i średnich firm. I czym firma mniejsza, tym większe poczucie podejrzliwości wobec niej. W największym stopniu, co ciekawe, takie poczucie występuje w firmach (60 proc.) z sektora działalność profesjonalna, naukowa i techniczna (m.in. działalność prawnicza, rachunkowo-księgowa, doradztwo w zakresie zarządzania, działalność w zakresie architektury i inżynierii, badania naukowe i prace rozwojowe, badania rynku, reklama, tłumaczenia).


Przy takim podejściu do przedsiębiorców (MMŚP), którzy tworzą 66 proc. PKB wytwarzanego przez sektor przedsiębiorstw, zatrudniają 60 proc. osób pracujących w sektorze przedsiębiorstw i przypada na nie prawie 50 proc. inwestycji całego sektora przedsiębiorstw, nie uda się zrealizować tych zadań, które samorządy mają ustawowo przypisane - także w obszarze społecznym.

Brak zaufania to bolączka ogólnopolska, ale kiedyś trzeba przerwać to błędne koło. Może przy okazji nowego otwarcia po wyborach samorządowych.

Wskaźniki i stawki

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

*/ Dane wykorzystane do opracowania tej informacji prasowej pochodzą z badania przygotowanego przez Konfederację Lewiatan w ramach projektu „Monitoring kondycji sektora MMŚP w 2014 r.". Wywiady realizowało CBOS. Badanie ankietowe zostało przeprowadzone w okresie 06 maja - 18 lipca 2014 r. na losowej próbie 1111 mikro, małych i średnich przedsiębiorstw będących pracodawcami, czyli zatrudniających przynajmniej 1 pracownika (i nie więcej niż 249 pracowników) z 10 sekcji gospodarki. To już 12. edycja badania sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw realizowana przez Konfederację Lewiatan.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA