REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile czasu polskie firmy poświęcają na opłacanie podatków?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ile czasu polskie firmy poświęcają na opłacanie podatków? /Fot. Fotolia
Ile czasu polskie firmy poświęcają na opłacanie podatków? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Opłacanie podatków i składek ZUS-owskich zajmuje polskim firmom blisko 2 miesiące rocznie – tak wynika z raportu „Doing Business 2015”, opracowanego przez Bank Światowy.

Bank Światowy opublikował nową edycję swojego raportu „Doing Business”. Polska pod względem warunków prowadzenia biznesu została w nim sklasyfikowana na 32 miejscu na 189 ocenianych krajów. Spośród krajów naszego regionu lepsze pozycje od Polski zajęły kraje bałtyckie, czyli Estonia (17 miejsce) oraz Łotwa i Litwa (odpowiednio 23 i 24 pozycja).

REKLAMA

Gdzie firmy mają najlepsze warunki do działania

1

Singapur

2

Nowa Zelandia

23

Łotwa

3

Hong Kong

24

Litwa

4

Dania

30

Macedonia

5

Korea Południowa

31

Francja

6

Norwegia

32

Polska

7

USA

33

Hiszpania

8

Wielka Brytania

36

Czarnogóra

9

Finlandia

37

Słowacja

10

Australia

38

Bułgaria

11

Szwecja

44

Czechy

12

Islandia

48

Rumunia

13

Irlandia

51

Słowenia

14

Niemcy

54

Węgry

15

Gruzja

57

Białoruś

16

Kanada

62

Rosja

17

Estonia

18

Malezja

19

Tajwan

20

Szwajcaria

Źródło: Doing Business 2015, Bank Światowy

Poprawa i zarazem spadek

W ubiegłorocznej edycji „Doing Business” Polska była sklasyfikowana na miejscu 45. To oznaczałoby, że w ciągu roku w naszym kraju doszło do znaczącej poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej.

Tyle tylko, że ten awans naszego kraju wynika ze zmian metodologicznych, jakie od tej edycji Bank Światowy wprowadził do raportu. Gdyby bowiem ubiegłoroczny „Doing Business” był konstruowany według obecnie obowiązujących zasad, to Polska znalazłaby się na 30 pozycji. To oznacza, że tak naprawdę niewiele się zmieniło w regulacjach i procedurach, związanych z działalnością firm.

Jak polskie firmy radzą sobie z budżetowaniem?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Płatności podatków bez zmian

REKLAMA

Przeciętna firma w Polsce musi wykonać w roku 18 płatności podatków czy składek ZUS-owskich – wynika z najnowszej edycji raportu Banku Światowego. Na ich wyliczenie i dokonanie potrzeba 286 godzin rocznie, czyli – przy 40-dniowym tygodniu pracy – ponad 7 tygodni. Łącznie musi oddać państwu 38,7% zysku.

Pod tym względem nic się nie zmieniło – w ubiegłym roku również płatności było 18 i zajmowały tyle samo czasu. Jednak brak zmian doprowadził do pogorszenia pozycji naszego kraju w tej części rankingu. Rok temu Polska była sklasyfikowana pod tym względem na 81 pozycji, a teraz znalazła się na miejscu 87.

W rankingu obejmującym płatności podatkowe najwyżej zostały sklasyfikowane Zjednoczone Emiraty Arabskie, gdzie firma musi wykonać 4 przelewy rocznie, co zajmuje zaledwie 12 godzin rocznie. Polska nie wygląda dobrze także na tle innych krajów regionu. Na przykład na Węgrzech firma musi dokonać 11 płatności podatkowych i parapodatkowych, co zajmuje 218 godzin, zaś na Słowacji przelewów jest więcej, bo 20, ale trzeba na ich dokonanie poświęcić tylko 207 godzin.

Najbardziej obciążające polskie firmy są płatności związane z ubezpieczeniami społecznymi. Na ich dokonanie rocznie trzeba poświęcić 124 godziny rocznie. Na drugim miejscu zaś jest podatek VAT, którego obsługa przeciętnej firmie zajmuje 100 godzin.

Coraz łatwiej założyć nową firmę


W małych przedsiębiorstwach bywa gorzej

Bank Światowy przy konstruowaniu raportu bierze pod uwagę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, zatrudniające między 10 a 50 osób. W mniejszych przedsiębiorstwach, zwłaszcza wśród osób prowadzących działalność gospodarczą, obciążenie obowiązkami biurokratycznymi jest jeszcze większe, co wynika z badań przeprowadzonych przez Idea Bank, który w marcu tego roku przeprowadził ankiety – telefoniczne wśród 700 przedsiębiorców i online wśród kolejnych 300.

REKLAMA

Choć wyniki uzyskane z tych dwóch źródeł różniły się od siebie, to wnioski generalne są podobne. Największą grupę spośród przebadanych przez Idea Bank stanowią osoby, które przeznaczają na biurokrację do 2h dziennie. Spora jest jednak reprezentacja przedsiębiorców, którym administracja zjada między 2 a 4 h z każdego dnia pracy! Wśród respondentów badanych telefonicznie był to co dziesiąty badany, ale już wśród ankietowanych przez internet – co czwarty badany. Po uśrednieniu otrzymanych wyników okazuje się, że średnio dziennie przedsiębiorca przeznacza na sprawy administracyjne godzinę i kwadrans. Co warte podkreślenia chodzi tu o czas osobisty przedsiębiorcy, a nie pracę jego pracowników np. biurowych czy księgowej. To są wyniki uśrednione, czyli uwzględniają one zarówno samozatrudnionych, jak i przedsiębiorstwa zatrudniające kilku czy kilkunastu pracowników. Jak widać, w małych firmach na załatwienie spraw administracyjnych i podatkowych przedsiębiorcy poświęcają niemal jeden dzień z całego tygodnia pracy przedsiębiorcy. To czas, w którym przedsiębiorca nie wykonuje zleceń, nie szuka nowych kontrahentów, nie sprzedaje swoich produktów. Krótko mówiąc nie zarabia pieniędzy, a przynajmniej nie rozwija swojej firmy.

Jak wynika z badania Idea Banku, w pracy administracyjnej najczęściej pomaga małym przedsiębiorcom księgowa, co raczej nie powinno dziwić biorąc pod uwagę fakt, jak bardzo skomplikowane są polskie przepisy podatkowe. Badanie pokazało też, że większość przedsiębiorców korzysta z wsparcia innych osób w pracach biurowych, choć są tu spore dysproporcje w wynikach w zależności od metody badania. W sondażu internetowym zaledwie 6% badanych przyznało, że robi wszystko samodzielnie. Dużej grupie małych przedsiębiorców przy sprawach administracyjnych i podatkowych pomagają małżonkowie albo znajomi czy przyjaciele.

Pomocy innych osób w prowadzeniu firmy częściej potrzebują start-upy co jest zrozumiałe w początkowym okresie i jednocześnie w momencie, gdy jest jeszcze za wcześnie na zatrudnianie pracowników (22% do 2 lat). Jest też pewna zależność między nakładem pracy biurowej, a zatrudnieniem, choć tu mamy do czynienia z wzajemnie nakręcającymi się zjawiskami – bo pracownik to z jednej strony pomoc dla przedsiębiorcy, ale z drugiej dodatkowe obowiązki administracyjne. Ciekawostką może być tez to, że więcej czasu na biurokracje w firmie przeznaczają przedsiębiorcze panie niż przedsiębiorczy panowie.

Nowe obowiązki przedsiębiorców po zmianach w prawie konsumenckim

Zakładanie firm: trochę lepiej

Według raportu „Doing Business 2015” podskoczyła pod względem łatwości zakładania firmy – z 85 pozycji rok wcześniej na 80 miejsce obecnie. Tutaj także jednak zaszły niewielkie zmiany. Liczba procedur – 4 – się nie zmieniła, podobnie jak czas, potrzebny do uruchomienia firmy (nadal jest to 30 dni). Zwyżkę w rankingu zawdzięczamy jedynie małej redukcji kosztów, jakie wiążą się z zakładaniem firmy. Obecnie cała procedura kosztuje 12,9% dochodu narodowego na głowę mieszkańca, a nie 13,1%, jak rok wcześniej.

Tyle, że pod względem łatwości i kosztu założenia firmy przegrywamy z innymi państwami regionu. Na przykład w Bułgarii do założenia firmy również konieczne jest wykonanie 4 czynności administracyjno-prawnych, ale ich przejście zajmuje tylko 18 dni, zaś koszt wynosi zaledwie 0,8% dochodu na głowę mieszkańca. Z kolei na Słowacji procedur jest więcej, bo 7, ale tamtejsze urzędy są w stanie sprawę załatwić w 11,5 dnia, zaś koszt to tylko 1,5% dochodu na głowę.

Rejestracja firmy przez internet

Dobrze w kredytach

Najlepiej  wypadamy pod względem łatwości w pozyskaniu kredytu. Tutaj Polska została sklasyfikowana na 17 pozycji (razem z Węgrami), wyprzedzając nie tylko inne kraje regionu, ale nawet Niemcy czy Danię. Niestety, rok wcześniej pod tym względem byliśmy wyżej, bo na 14 pozycji. Nie oznacza to, że w Polsce nastąpiło pogorszenie warunków kredytowania firm, bo współczynniki się nie zmieniły. Po prostu inne kraje w ciągu minionego roku poprawiły warunki u siebie, co zapewniło im awans.

Marek Siudaj, Tax Care


Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

REKLAMA

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

43% podatków – tyle naprawdę oddajesz państwu. Nowy raport WEI ujawnia prawdziwe koszty systemu podatkowego w Polsce

Nowy raport Warsaw Enterprise Institute ujawnia, że realne obciążenie podatkowe przeciętnego Polaka wynosi aż 43% dochodu brutto. Choć nominalne stawki wydają się umiarkowane, ukryte składki i daniny skutecznie pomniejszają wypłaty. System jest skomplikowany i kosztowny – również pod względem czasu i wysiłku.

REKLAMA

Pełny kontakt z fiskusem przez aplikację e-Urząd Skarbowy (e-US) w smartfonie. Nie tylko dla osób fizycznych. Jak to działa?

W styczniu 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępnił aplikację mobilną e-Urząd Skarbowy (e-US), która zapewnia łatwy, szybki i bezpieczny dostęp do usług e-Urzędu Skarbowego przez smartfona. Dotychczas z aplikacji mobilnej e-US mogły korzystać tylko osoby fizyczne. Od 25 lipca 2025 r. aplikacja umożliwia również dostęp do konta organizacji w e-US. Dzięki temu organizacje mogą już korzystać z pełnego zakresu usług e-Urzędu Skarbowego w aplikacji mobilnej.

Ustawa o obowiązkowym KSeF uchwalona przez Sejm. Terminy wdrożenia przesądzone

W dniu 25 lipca 2025 r. Sejm uchwalił ustawę wprowadzającą Krajowy System e-Faktur. Zgodnie z nowymi przepisami od 1 lutego 2026 r. firmy o sprzedaży przekraczającej 200 mln zł będą musiały wystawiać faktury za pośrednictwem KSeF. Mniejsze firmy ten obowiązek obejmie od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA