Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile czasu polskie firmy poświęcają na opłacanie podatków?

Ile czasu polskie firmy poświęcają na opłacanie podatków? /Fot. Fotolia
Ile czasu polskie firmy poświęcają na opłacanie podatków? /Fot. Fotolia
Fotolia
Opłacanie podatków i składek ZUS-owskich zajmuje polskim firmom blisko 2 miesiące rocznie – tak wynika z raportu „Doing Business 2015”, opracowanego przez Bank Światowy.

Bank Światowy opublikował nową edycję swojego raportu „Doing Business”. Polska pod względem warunków prowadzenia biznesu została w nim sklasyfikowana na 32 miejscu na 189 ocenianych krajów. Spośród krajów naszego regionu lepsze pozycje od Polski zajęły kraje bałtyckie, czyli Estonia (17 miejsce) oraz Łotwa i Litwa (odpowiednio 23 i 24 pozycja).

Gdzie firmy mają najlepsze warunki do działania

1

Singapur

2

Nowa Zelandia

23

Łotwa

3

Hong Kong

24

Litwa

4

Dania

30

Macedonia

5

Korea Południowa

31

Francja

6

Norwegia

32

Polska

7

USA

33

Hiszpania

8

Wielka Brytania

36

Czarnogóra

9

Finlandia

37

Słowacja

10

Australia

38

Bułgaria

11

Szwecja

44

Czechy

12

Islandia

48

Rumunia

13

Irlandia

51

Słowenia

14

Niemcy

54

Węgry

15

Gruzja

57

Białoruś

16

Kanada

62

Rosja

17

Estonia

18

Malezja

19

Tajwan

20

Szwajcaria

Źródło: Doing Business 2015, Bank Światowy

Poprawa i zarazem spadek

W ubiegłorocznej edycji „Doing Business” Polska była sklasyfikowana na miejscu 45. To oznaczałoby, że w ciągu roku w naszym kraju doszło do znaczącej poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej.

Tyle tylko, że ten awans naszego kraju wynika ze zmian metodologicznych, jakie od tej edycji Bank Światowy wprowadził do raportu. Gdyby bowiem ubiegłoroczny „Doing Business” był konstruowany według obecnie obowiązujących zasad, to Polska znalazłaby się na 30 pozycji. To oznacza, że tak naprawdę niewiele się zmieniło w regulacjach i procedurach, związanych z działalnością firm.

Jak polskie firmy radzą sobie z budżetowaniem?

Płatności podatków bez zmian

Przeciętna firma w Polsce musi wykonać w roku 18 płatności podatków czy składek ZUS-owskich – wynika z najnowszej edycji raportu Banku Światowego. Na ich wyliczenie i dokonanie potrzeba 286 godzin rocznie, czyli – przy 40-dniowym tygodniu pracy – ponad 7 tygodni. Łącznie musi oddać państwu 38,7% zysku.

Pod tym względem nic się nie zmieniło – w ubiegłym roku również płatności było 18 i zajmowały tyle samo czasu. Jednak brak zmian doprowadził do pogorszenia pozycji naszego kraju w tej części rankingu. Rok temu Polska była sklasyfikowana pod tym względem na 81 pozycji, a teraz znalazła się na miejscu 87.

W rankingu obejmującym płatności podatkowe najwyżej zostały sklasyfikowane Zjednoczone Emiraty Arabskie, gdzie firma musi wykonać 4 przelewy rocznie, co zajmuje zaledwie 12 godzin rocznie. Polska nie wygląda dobrze także na tle innych krajów regionu. Na przykład na Węgrzech firma musi dokonać 11 płatności podatkowych i parapodatkowych, co zajmuje 218 godzin, zaś na Słowacji przelewów jest więcej, bo 20, ale trzeba na ich dokonanie poświęcić tylko 207 godzin.

Najbardziej obciążające polskie firmy są płatności związane z ubezpieczeniami społecznymi. Na ich dokonanie rocznie trzeba poświęcić 124 godziny rocznie. Na drugim miejscu zaś jest podatek VAT, którego obsługa przeciętnej firmie zajmuje 100 godzin.

Coraz łatwiej założyć nową firmę


W małych przedsiębiorstwach bywa gorzej

Bank Światowy przy konstruowaniu raportu bierze pod uwagę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, zatrudniające między 10 a 50 osób. W mniejszych przedsiębiorstwach, zwłaszcza wśród osób prowadzących działalność gospodarczą, obciążenie obowiązkami biurokratycznymi jest jeszcze większe, co wynika z badań przeprowadzonych przez Idea Bank, który w marcu tego roku przeprowadził ankiety – telefoniczne wśród 700 przedsiębiorców i online wśród kolejnych 300.

Choć wyniki uzyskane z tych dwóch źródeł różniły się od siebie, to wnioski generalne są podobne. Największą grupę spośród przebadanych przez Idea Bank stanowią osoby, które przeznaczają na biurokrację do 2h dziennie. Spora jest jednak reprezentacja przedsiębiorców, którym administracja zjada między 2 a 4 h z każdego dnia pracy! Wśród respondentów badanych telefonicznie był to co dziesiąty badany, ale już wśród ankietowanych przez internet – co czwarty badany. Po uśrednieniu otrzymanych wyników okazuje się, że średnio dziennie przedsiębiorca przeznacza na sprawy administracyjne godzinę i kwadrans. Co warte podkreślenia chodzi tu o czas osobisty przedsiębiorcy, a nie pracę jego pracowników np. biurowych czy księgowej. To są wyniki uśrednione, czyli uwzględniają one zarówno samozatrudnionych, jak i przedsiębiorstwa zatrudniające kilku czy kilkunastu pracowników. Jak widać, w małych firmach na załatwienie spraw administracyjnych i podatkowych przedsiębiorcy poświęcają niemal jeden dzień z całego tygodnia pracy przedsiębiorcy. To czas, w którym przedsiębiorca nie wykonuje zleceń, nie szuka nowych kontrahentów, nie sprzedaje swoich produktów. Krótko mówiąc nie zarabia pieniędzy, a przynajmniej nie rozwija swojej firmy.

Jak wynika z badania Idea Banku, w pracy administracyjnej najczęściej pomaga małym przedsiębiorcom księgowa, co raczej nie powinno dziwić biorąc pod uwagę fakt, jak bardzo skomplikowane są polskie przepisy podatkowe. Badanie pokazało też, że większość przedsiębiorców korzysta z wsparcia innych osób w pracach biurowych, choć są tu spore dysproporcje w wynikach w zależności od metody badania. W sondażu internetowym zaledwie 6% badanych przyznało, że robi wszystko samodzielnie. Dużej grupie małych przedsiębiorców przy sprawach administracyjnych i podatkowych pomagają małżonkowie albo znajomi czy przyjaciele.

Pomocy innych osób w prowadzeniu firmy częściej potrzebują start-upy co jest zrozumiałe w początkowym okresie i jednocześnie w momencie, gdy jest jeszcze za wcześnie na zatrudnianie pracowników (22% do 2 lat). Jest też pewna zależność między nakładem pracy biurowej, a zatrudnieniem, choć tu mamy do czynienia z wzajemnie nakręcającymi się zjawiskami – bo pracownik to z jednej strony pomoc dla przedsiębiorcy, ale z drugiej dodatkowe obowiązki administracyjne. Ciekawostką może być tez to, że więcej czasu na biurokracje w firmie przeznaczają przedsiębiorcze panie niż przedsiębiorczy panowie.

Nowe obowiązki przedsiębiorców po zmianach w prawie konsumenckim

Zakładanie firm: trochę lepiej

Według raportu „Doing Business 2015” podskoczyła pod względem łatwości zakładania firmy – z 85 pozycji rok wcześniej na 80 miejsce obecnie. Tutaj także jednak zaszły niewielkie zmiany. Liczba procedur – 4 – się nie zmieniła, podobnie jak czas, potrzebny do uruchomienia firmy (nadal jest to 30 dni). Zwyżkę w rankingu zawdzięczamy jedynie małej redukcji kosztów, jakie wiążą się z zakładaniem firmy. Obecnie cała procedura kosztuje 12,9% dochodu narodowego na głowę mieszkańca, a nie 13,1%, jak rok wcześniej.

Tyle, że pod względem łatwości i kosztu założenia firmy przegrywamy z innymi państwami regionu. Na przykład w Bułgarii do założenia firmy również konieczne jest wykonanie 4 czynności administracyjno-prawnych, ale ich przejście zajmuje tylko 18 dni, zaś koszt wynosi zaledwie 0,8% dochodu na głowę mieszkańca. Z kolei na Słowacji procedur jest więcej, bo 7, ale tamtejsze urzędy są w stanie sprawę załatwić w 11,5 dnia, zaś koszt to tylko 1,5% dochodu na głowę.

Rejestracja firmy przez internet

Dobrze w kredytach

Najlepiej  wypadamy pod względem łatwości w pozyskaniu kredytu. Tutaj Polska została sklasyfikowana na 17 pozycji (razem z Węgrami), wyprzedzając nie tylko inne kraje regionu, ale nawet Niemcy czy Danię. Niestety, rok wcześniej pod tym względem byliśmy wyżej, bo na 14 pozycji. Nie oznacza to, że w Polsce nastąpiło pogorszenie warunków kredytowania firm, bo współczynniki się nie zmieniły. Po prostu inne kraje w ciągu minionego roku poprawiły warunki u siebie, co zapewniło im awans.

Marek Siudaj, Tax Care


Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Polski Ład. Ściąga dla przedsiębiorców, księgowych, kadrowych (PDF)
Polski Ład. Ściąga dla przedsiębiorców, księgowych, kadrowych (PDF)
Tylko teraz
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek od spadków i darowizn
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Podatkowi od spadków i darowizn nie podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem:
    spadku
    darowizny
    odpłatnego zniesienia współwłasności
    zasiedzenia
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dorabianie do świadczenia lub zasiłku przedemerytalnego - informacja do ZUS o przychodach do 31 maja
    Do końca maja osoby, które dorabiają do świadczenia lub zasiłku przedemerytalnego, muszą poinformować ZUS o swoich przychodach za dany rok rozliczeniowy. W tym roku jest to okres od 1 marca 2021 r. do 28 lutego 2022 r. - przypomina rzecznik ZUS Paweł Żebrowski.
    Wakacje kredytowe przy kredycie hipotecznym - kto i ile skorzysta
    Stale i szybko rosnące stopy procentowe sprawiają, że coraz więcej kredytobiorców ma problem ze spłacaniem kredytów mieszkaniowych (hipotecznych). Rząd zapowiedział pomoc, która powinna załatwić problemy większości zadłużonych. Idący w miliardy koszt pakietu wsparcia może się jednak okazać niedoszacowany. Jakie korzyści dla kredytobiorców przyniesie likwidacja WIBOR-u? Kto skorzysta na wakacjach kredytowych?
    Oszczędnościowe obligacje skarbowe - czerwiec 2022 r. Oprocentowanie w oparciu o stopę referencyjną NBP
    Od czerwca 2022 r. oferta Ministerstwa Finansów zostaje rozszerzona o nowe obligacje, których oprocentowanie będzie oparte o stopę referencyjną NBP. Odsetki będą wypłacane co miesiąc. Jak oprocentowane będą te obligacje? Ponadto Ministerstwo Finansów podnosi oprocentowanie obligacji oszczędnościowych o okresie zapadalności od 3 miesięcy do 12 lat.
    Składka zdrowotna – zmiany od 1 lipca 2022 r.
    Od 1 lipca 2022 roku zmienią się przepisy dot. składki na ubezpieczenie zdrowotne. Zmiany te wynikają z rządowego projektu nowelizacji ustawy o PIT oraz niektórych innych ustaw (tzw. Polski Ład 2.0), który został 12 maja uchwalony przez Sejm i trafił do prac legislacyjnych w Senacie. Jakie zmiany w ustawie z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie składki zdrowotnej wprowadzi ta nowelizacja? Co zmieni się od 1 lipca 2022 r. w przepisach dot. składki zdrowotnej?
    Obligacje skarbowe - oprocentowanie 2022/2023
    W odpowiedzi na interpelację poselską Sebastian Skuza, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów (w imieniu Ministra Finansów) udzielił 13 maja 2022 r. wyjaśnień odnośnie oprocentowania obligacji detalicznych Skarbu Państwa. Jakie odsetki dają obligacje skarbowe? Ile można zarobić na obligacjach? Jak kupić obligacje skarbowe?
    Kwota wolna od podatku. Jaka wysokość w 2022 r.
    Jedną ze zmian ustanowionych przez Polski Ład jest podniesienie kwoty wolnej od podatku do 30 tys. zł. Osoby składające deklarację w podatku PIT za 2022 r. uzyskają dzięki temu możliwość oszczędności w rozliczeniu z fiskusem. Wspomniany przywilej nie dotyczy jednak wszystkich.
    Praca zdalna i kontrola trzeźwości pracowników - nowelizacja kodeksu pracy przyjęta przez Radę Ministrów. Co się zmieni?
    24 maja 2022 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra rodziny i polityki społecznej. Rząd chce na stałe wprowadzić do Kodeksu pracy możliwość wykonywania pracy zdalnej. Będzie to bardziej elastyczna forma wykonywania pracy od obecnie funkcjonującej telepracy. Rozwiązanie to powinno poprawić możliwości zatrudnienia osób znajdujących w szczególnej sytuacji na rynku pracy, w tym rodziców małych dzieci oraz rodziców samotnie wychowujących dzieci. Ponadto, pracodawcy będą mogli wprowadzić kontrolę trzeźwości pracowników lub kontrolę na obecność środków działających podobnie do alkoholu, gdy będzie to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób lub ochrony mienia.
    E-paragony, kasy fiskalne online, połączenie kas fiskalnych i terminali płatniczych - obowiązki
    Postępująca reforma elektroniczna administracji jest realizowana wprost proporcjonalnie do reformy komunikacji na linii przedsiębiorca – urzędy, w tym urzędy skarbowe. Co roku podatnicy dowiadują się o nowych rozwiązaniach i wprowadzanych innowacjach. Jednym z dość energicznie nowelizowanych obszarów są kwestie związane z kasami fiskalnymi i paragonami.
    Ceny samochodów rosną, ceny ubezpieczeń komunikacyjnych (OC i AC) spadają
    Stale spada liczba rejestracji nowych samochodów. W kwietniu 2022 r. było ich o ponad 13 proc. mniej niż przed rokiem. Nie lepiej jest na rynku wtórnym - import był niższy o 17 proc. Sprowadzamy starsze i droższe: średni wiek pojazdu to już ponad 12 lat, a mediana ceny przekroczyła 23,5 tys. zł. Lepsze dane dotyczą polis komunikacyjnych - najpopularniejsze auta ubezpieczymy taniej. Polisa OC dla „dwunastolatka” jest też średnio o 4 proc. niższa. Średnia składka OC dla używanego VW wynosi 3,2 proc. mniej, z kolei koszt AC dla marki Opel taki sam jak w kwietniu 2021.
    Jak sprawdzić kontrahenta? Jak zabezpieczyć się przed jego niewypłacalnością?
    Każdy przedsiębiorca pragnie satysfakcjonującej i bezproblemowej współpracy z nowymi klientami. W tym celu należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach, które pomogą przedsiębiorcom odpowiednio chronić swoje firmy w sytuacjach takich jak upadłość, niewypłacalność kontrahenta. Jak to zrobić? O tym opowie Wojciech Węgrzyński – partner w Trenda Group.
    Przyszłość zawodu księgowego, oczekiwania firm wobec księgowych i biur rachunkowych
    Zawód księgowego już od momentu powstania obarczony był dużą odpowiedzialnością. Żadne przedsiębiorstwo nie może funkcjonować bez działu księgowości, bez względu na to, czy zatrudnia księgowych, czy współpracuje z zewnętrznym biurem rachunkowym. Wszystkie dokumenty związane z finansami firmy przechodzą przez ręce księgowego, którego zadaniem jest czuwać nad ich poprawnością. Od niego może zależeć powodzenie biznesu. Czy konieczna jest regulacja zawodu księgowego? Czego oczekują przedsiębiorcy od księgowych i biur rachunkowych?
    Oprocentowanie lokat bankowych i kont oszczędnościowych w 2022 roku - II połowa maja. Odsetki 20 razy wyższe niż przed rokiem
    Jakie oprocentowanie lokat i kont oszczędnościowych oferują banki w drugiej połowie maja 2022 roku? Ile można zarobić na lokacie bankowej? Czy (i ile) oszczędności na lokacie lub koncie oszczędnościowym tracą na wartości w czasie inflacji?
    Renta z Niemiec po zmarłym mężu (emerytura wdowia) a podatek
    Wdowa mieszkająca w Polsce i posiadająca polską rezydencję podatkową, która otrzymuje z Niemiec rentę po zmarłym mężu (tzw. duża emerytura wdowia) nie musi płacić od tego świadczenia podatku w Polsce. Niestety zdarzają się przypadki, że polskie banki potrącają polski podatek dochodowy (PIT) od tego typu świadczeń wpływających na rachunki bankowe. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 20 maja 2022 r. potwierdził brak obowiązku podatkowego w takim przypadku.
    Kasy fiskalne w myjniach samochodowych dopiero od 1 października 2022 r.
    Ministerstwo Finansów poinformowało o przesunięciu o trzy miesiące terminu obowiązku fiskalizacji (tj. instalacji kas fiskalnych) branży myjni samochodowych. Nowy termin to 1 października 2022 r. Ministerstwo wskazuje, że przesunięcie terminu nie wyklucza wcześniejszego zainstalowania kas rejestrujących.
    PPK w 2023 roku - autozapis pracowników 1 kwietnia
    W 2023 roku polskich pracowników czeka pierwszy autozapis do PPK, przy czym osoby między 55. a 70. rokiem życia zostaną włączone do programu tylko wówczas, gdy złożą pracodawcy wniosek o zawarcie w ich imieniu i na ich rzecz umowy o prowadzenie PPK.
    Należyta staranność w podatku u źródła (WHT) – czym jest i jak jej dochować?
    Problemy zaczynają się już na etapie określenia, czym w ogóle jest należyta staranność w podatku u źródła. Próżno też szukać obiektywnego wzorca zachowania, na którym może oprzeć się płatnik. Organy podatkowe mają w zasadzie dowolność w ustalaniu standardów, które płatnik WHT powinien spełnić, i mogą one być nieproporcjonalnie wysokie. W rezultacie bardzo łatwo zarzucić płatnikowi, że podjęte przez niego działania były niewystarczające, a to z kolei może prowadzić do sporów. Płatnicy są w trudnej sytuacji także z tego powodu, że mają często mniejszą od skarbówki możliwość weryfikacji wymaganych informacji, zwłaszcza na temat podmiotów niepowiązanych. Wszystko to powoduje, że omawiane zagadnienie ciągle budzi bardzo wiele wątpliwości.
    Honorowanie darczyńcy a VAT
    Dobrowolne umieszczenie informacji o podmiotach udzielających finansowego wsparcia (tzw. honorowanie darczyńcy), nieposiadające znamion reklamy stanowi czynność neutralną na gruncie ustawy o VAT.
    Marczuk: PPK to najatrakcyjniejsza forma oszczędzania długoterminowego w Polsce
    Pracownicze Plany Kapitałowe to przede wszystkim bardzo opłacalna możliwość odkładania pieniędzy. Z perspektywy indywidualnej nie ma w tej chwili na rynku tak atrakcyjnej formy oszczędzania, jak PPK – zapewniał Bartosz Marczuk, wiceprezes zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju, który był gościem piątkowego webinaru „PPK i PPE – czyli więcej o Twojej emeryturze, ważnym wsparciu od Twojego pracodawcy”, z cyklu Teleekspress Inwestycyjny PAP.
    Koniec jednorazowej (covidowej) amortyzacji – odpisy tylko do końca maja
    16 maja 2022 r. został odwołany stan epidemii. Jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych, które zostały nabyte w celu produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 można dokonać do końca miesiąca, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19 – czyli do końca maja.
    Fotowoltaika a podatek akcyzowy. Uwaga na ewidencję akcyzową przy instalacjach fotowoltaicznych
    Każdy podmiot gospodarczy, który produkuje energię z wykorzystaniem fotowoltaiki, podlega określonym obowiązkom akcyzowym. W zależności od mocy instalacji i tego, do jakich celów wykorzystywana jest energia – zakres tych obowiązków jest różny. W niektórych sytuacjach wręcz niejednoznaczny – wskazują eksperci podatkowi z CRIDO w raporcie "Obowiązki akcyzowe związane z produkcją energii elektrycznej w panelach fotowoltaicznych", który powstał na bazie doświadczeń z rozmów z przedsiębiorcami i przedstawicielami gmin, często nieświadomymi tychże obowiązków.
    Prezes NBP: prawdopodobnie będziemy kontynuować podwyżki stóp procentowych w kolejnych miesiącach
    Prawdopodobnie będziemy kontynuować podwyżki stóp procentowych w kolejnych miesiącach, aż osiągniemy pewność, że inflacja trwale się obniży; działamy przy tym rozważnie, by nie wyrządzić nadmiernych szkód społecznych i gospodarczych - podkreślił prezes NBP Adam Glapiński w przesłaniu na Forum w Davos.
    Faktura bez VAT. Czym się wyróżnia?
    Wystawianie faktur VAT to rutynowa czynność dnia codziennego przedsiębiorcy. Podatek VAT jest integralną częścią ceny towaru widocznej w sklepie jednak nie stanowi zysku sprzedawcy. Kwota VAT jest wpłacana na konto urzędu skarbowego. Jednak niektórzy przedsiębiorcy są zwolnieni z VAT. Jak wyglądają obowiązki dokumentacyjne w podatku VAT u takich przedsiębiorców?
    Obligacje skarbowe 2022. Nowe detaliczne obligacje rządowe. Czym są obligacje antyinflacyjne?
    Nowe obligacje detaliczne to propozycja rządu na przynajmniej częściową ochronę oszczędności Polaków przed inflacją. Czym dokładnie są obligacje antyinflacyjne, na czym będą polegać i w jaki sposób mogą wpłynąć na ofertę polskiego sektora bankowego?
    Podatek dochodowy (PIT) samotnych rodziców w 2022 roku. Nowelizacja ustawy o PIT korzystniejsza niż przepisy sprzed Polskiego Ładu
    Wprowadzane obecną nowelizacją ustawy o PIT przepisy o rozliczaniu podatku przez samotnych rodziców wraz z dziećmi są korzystniejsze dla nich niż te sprzed Polskiego Ładu – powiedział PAP ekonomista prof. Marek Kośny. Wskazał na podwyższenie wysokości kwoty wolnej od podatku.
    Solidarity windfall tax na wsparcie Ukrainy?
    To właściwy czas, aby zacząć głośno mówić o "solidarity windfall tax" w krajach czerpiących ponadprzeciętne zyski ze sprzedaży surowców energetycznych na wsparcie Ukrainy – oceniła w stanowisku przekazanym PAP minister finansów Magdalena Rzeczkowska.