REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile czasu polskie firmy poświęcają na opłacanie podatków?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ile czasu polskie firmy poświęcają na opłacanie podatków? /Fot. Fotolia
Ile czasu polskie firmy poświęcają na opłacanie podatków? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Opłacanie podatków i składek ZUS-owskich zajmuje polskim firmom blisko 2 miesiące rocznie – tak wynika z raportu „Doing Business 2015”, opracowanego przez Bank Światowy.

Bank Światowy opublikował nową edycję swojego raportu „Doing Business”. Polska pod względem warunków prowadzenia biznesu została w nim sklasyfikowana na 32 miejscu na 189 ocenianych krajów. Spośród krajów naszego regionu lepsze pozycje od Polski zajęły kraje bałtyckie, czyli Estonia (17 miejsce) oraz Łotwa i Litwa (odpowiednio 23 i 24 pozycja).

REKLAMA

Gdzie firmy mają najlepsze warunki do działania

1

Singapur

2

Nowa Zelandia

23

Łotwa

3

Hong Kong

24

Litwa

4

Dania

30

Macedonia

5

Korea Południowa

31

Francja

6

Norwegia

32

Polska

7

USA

33

Hiszpania

8

Wielka Brytania

36

Czarnogóra

9

Finlandia

37

Słowacja

10

Australia

38

Bułgaria

11

Szwecja

44

Czechy

12

Islandia

48

Rumunia

13

Irlandia

51

Słowenia

14

Niemcy

54

Węgry

15

Gruzja

57

Białoruś

16

Kanada

62

Rosja

17

Estonia

18

Malezja

19

Tajwan

20

Szwajcaria

Źródło: Doing Business 2015, Bank Światowy

Poprawa i zarazem spadek

W ubiegłorocznej edycji „Doing Business” Polska była sklasyfikowana na miejscu 45. To oznaczałoby, że w ciągu roku w naszym kraju doszło do znaczącej poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej.

Tyle tylko, że ten awans naszego kraju wynika ze zmian metodologicznych, jakie od tej edycji Bank Światowy wprowadził do raportu. Gdyby bowiem ubiegłoroczny „Doing Business” był konstruowany według obecnie obowiązujących zasad, to Polska znalazłaby się na 30 pozycji. To oznacza, że tak naprawdę niewiele się zmieniło w regulacjach i procedurach, związanych z działalnością firm.

Jak polskie firmy radzą sobie z budżetowaniem?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Płatności podatków bez zmian

REKLAMA

Przeciętna firma w Polsce musi wykonać w roku 18 płatności podatków czy składek ZUS-owskich – wynika z najnowszej edycji raportu Banku Światowego. Na ich wyliczenie i dokonanie potrzeba 286 godzin rocznie, czyli – przy 40-dniowym tygodniu pracy – ponad 7 tygodni. Łącznie musi oddać państwu 38,7% zysku.

Pod tym względem nic się nie zmieniło – w ubiegłym roku również płatności było 18 i zajmowały tyle samo czasu. Jednak brak zmian doprowadził do pogorszenia pozycji naszego kraju w tej części rankingu. Rok temu Polska była sklasyfikowana pod tym względem na 81 pozycji, a teraz znalazła się na miejscu 87.

W rankingu obejmującym płatności podatkowe najwyżej zostały sklasyfikowane Zjednoczone Emiraty Arabskie, gdzie firma musi wykonać 4 przelewy rocznie, co zajmuje zaledwie 12 godzin rocznie. Polska nie wygląda dobrze także na tle innych krajów regionu. Na przykład na Węgrzech firma musi dokonać 11 płatności podatkowych i parapodatkowych, co zajmuje 218 godzin, zaś na Słowacji przelewów jest więcej, bo 20, ale trzeba na ich dokonanie poświęcić tylko 207 godzin.

Najbardziej obciążające polskie firmy są płatności związane z ubezpieczeniami społecznymi. Na ich dokonanie rocznie trzeba poświęcić 124 godziny rocznie. Na drugim miejscu zaś jest podatek VAT, którego obsługa przeciętnej firmie zajmuje 100 godzin.

Coraz łatwiej założyć nową firmę


W małych przedsiębiorstwach bywa gorzej

Bank Światowy przy konstruowaniu raportu bierze pod uwagę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, zatrudniające między 10 a 50 osób. W mniejszych przedsiębiorstwach, zwłaszcza wśród osób prowadzących działalność gospodarczą, obciążenie obowiązkami biurokratycznymi jest jeszcze większe, co wynika z badań przeprowadzonych przez Idea Bank, który w marcu tego roku przeprowadził ankiety – telefoniczne wśród 700 przedsiębiorców i online wśród kolejnych 300.

REKLAMA

Choć wyniki uzyskane z tych dwóch źródeł różniły się od siebie, to wnioski generalne są podobne. Największą grupę spośród przebadanych przez Idea Bank stanowią osoby, które przeznaczają na biurokrację do 2h dziennie. Spora jest jednak reprezentacja przedsiębiorców, którym administracja zjada między 2 a 4 h z każdego dnia pracy! Wśród respondentów badanych telefonicznie był to co dziesiąty badany, ale już wśród ankietowanych przez internet – co czwarty badany. Po uśrednieniu otrzymanych wyników okazuje się, że średnio dziennie przedsiębiorca przeznacza na sprawy administracyjne godzinę i kwadrans. Co warte podkreślenia chodzi tu o czas osobisty przedsiębiorcy, a nie pracę jego pracowników np. biurowych czy księgowej. To są wyniki uśrednione, czyli uwzględniają one zarówno samozatrudnionych, jak i przedsiębiorstwa zatrudniające kilku czy kilkunastu pracowników. Jak widać, w małych firmach na załatwienie spraw administracyjnych i podatkowych przedsiębiorcy poświęcają niemal jeden dzień z całego tygodnia pracy przedsiębiorcy. To czas, w którym przedsiębiorca nie wykonuje zleceń, nie szuka nowych kontrahentów, nie sprzedaje swoich produktów. Krótko mówiąc nie zarabia pieniędzy, a przynajmniej nie rozwija swojej firmy.

Jak wynika z badania Idea Banku, w pracy administracyjnej najczęściej pomaga małym przedsiębiorcom księgowa, co raczej nie powinno dziwić biorąc pod uwagę fakt, jak bardzo skomplikowane są polskie przepisy podatkowe. Badanie pokazało też, że większość przedsiębiorców korzysta z wsparcia innych osób w pracach biurowych, choć są tu spore dysproporcje w wynikach w zależności od metody badania. W sondażu internetowym zaledwie 6% badanych przyznało, że robi wszystko samodzielnie. Dużej grupie małych przedsiębiorców przy sprawach administracyjnych i podatkowych pomagają małżonkowie albo znajomi czy przyjaciele.

Pomocy innych osób w prowadzeniu firmy częściej potrzebują start-upy co jest zrozumiałe w początkowym okresie i jednocześnie w momencie, gdy jest jeszcze za wcześnie na zatrudnianie pracowników (22% do 2 lat). Jest też pewna zależność między nakładem pracy biurowej, a zatrudnieniem, choć tu mamy do czynienia z wzajemnie nakręcającymi się zjawiskami – bo pracownik to z jednej strony pomoc dla przedsiębiorcy, ale z drugiej dodatkowe obowiązki administracyjne. Ciekawostką może być tez to, że więcej czasu na biurokracje w firmie przeznaczają przedsiębiorcze panie niż przedsiębiorczy panowie.

Nowe obowiązki przedsiębiorców po zmianach w prawie konsumenckim

Zakładanie firm: trochę lepiej

Według raportu „Doing Business 2015” podskoczyła pod względem łatwości zakładania firmy – z 85 pozycji rok wcześniej na 80 miejsce obecnie. Tutaj także jednak zaszły niewielkie zmiany. Liczba procedur – 4 – się nie zmieniła, podobnie jak czas, potrzebny do uruchomienia firmy (nadal jest to 30 dni). Zwyżkę w rankingu zawdzięczamy jedynie małej redukcji kosztów, jakie wiążą się z zakładaniem firmy. Obecnie cała procedura kosztuje 12,9% dochodu narodowego na głowę mieszkańca, a nie 13,1%, jak rok wcześniej.

Tyle, że pod względem łatwości i kosztu założenia firmy przegrywamy z innymi państwami regionu. Na przykład w Bułgarii do założenia firmy również konieczne jest wykonanie 4 czynności administracyjno-prawnych, ale ich przejście zajmuje tylko 18 dni, zaś koszt wynosi zaledwie 0,8% dochodu na głowę mieszkańca. Z kolei na Słowacji procedur jest więcej, bo 7, ale tamtejsze urzędy są w stanie sprawę załatwić w 11,5 dnia, zaś koszt to tylko 1,5% dochodu na głowę.

Rejestracja firmy przez internet

Dobrze w kredytach

Najlepiej  wypadamy pod względem łatwości w pozyskaniu kredytu. Tutaj Polska została sklasyfikowana na 17 pozycji (razem z Węgrami), wyprzedzając nie tylko inne kraje regionu, ale nawet Niemcy czy Danię. Niestety, rok wcześniej pod tym względem byliśmy wyżej, bo na 14 pozycji. Nie oznacza to, że w Polsce nastąpiło pogorszenie warunków kredytowania firm, bo współczynniki się nie zmieniły. Po prostu inne kraje w ciągu minionego roku poprawiły warunki u siebie, co zapewniło im awans.

Marek Siudaj, Tax Care


Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

REKLAMA

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA