REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie więcej niż 10 kodów PKD wpisanych w KRS

Kancelaria Prawna ARKANA
Profesjonalna obsługa prawna firm i porady prawne dla biznesu.
Nie więcej niż 10 kodów PKD wpisanych w KRS
Nie więcej niż 10 kodów PKD wpisanych w KRS
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Twoja spółka ma więcej niż 10 kodów PKD wpisanych w rejestrze przedsiębiorców KRS? Musisz to zmienić przy okazji pierwszego zgłoszenia do rejestru.

Do maksymalnie 10 pozycji została zmniejszona ilość kodów PKD, jakie mogą być aktualnie ujawnione w rejestrze przedsiębiorców KRS – zgodnie z nowym brzmieniem art. 40 pkt 1 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym. Spółki, mające ujawnionych więcej  kodów określających przedmiot ich działalności, mają obowiązek złożyć stosowny wniosek, prowadzący do dostosowania opisu przedmiotu działalności do nowych wymogów. W związku ze zbliżającym się terminem zgłaszania do KRS informacji o składanych sprawozdaniach finansowych , wiele spółek właśnie wraz z tym zgłoszeniem będzie musiało złożyć stosowny wniosek do sądu rejestrowego. Jak zrobić to prawidłowo i nie dać się zaskoczyć zwrotem wniosku?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Kiedy i jak zgłosić wymaganą prawem zmianę w zakresie zmniejszenia ilości kodów PKD dot. przedmiotu działalności?

Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 2 września 2014 roku o zmianie ustawy o KRS oraz zmianie niektórych innych ustaw, podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS mają obowiązek zgłosić ww. zmianę w zakresie przedmiotu działalności w celu dostosowania wpisu do nowej treści art. 40 pkt 1 przy pierwszym wniosku o zmianę danych w Rejestrze, nie później niż w terminie 5 lat od dnia wejścia w życie tej ustawy. Co istotne, jeżeli przedmiot działalności wynika z umowy spółki, aktu założycielskiego lub statutu, zgłoszenie nie wymaga zmiany tych dokumentów. Wystarczy wśród kodów PKD wybrać nie więcej niż dziesięć pozycji, w tym jeden przedmiot przeważającej działalności na poziomie podklasy (czyli np. 31.01.Z, 41.20.Z).

REKLAMA

Zgłoszenie tej zmiany musi nastąpić na urzędowym formularzu KRS-ZM. Jeżeli zdecydujemy się pobrać wzór formularza z Internetu, należy zwrócić uwagę, by była to aktualnie obowiązująca wersja formularza. Wzór formularza KRS-ZM – wraz z kilkunastoma innymi formularzami – uległ bowiem zmianie z dniem 1 grudnia ubiegłego roku. W praktyce można się spotkać z dwoma metodami wypełnienia formularza prowadzącymi do zmniejszenia ilości pozycji PKD do dozwolonych 10. Pierwsza, to wykreślenie całości dotychczas ujawnionego przedmiotu działalności i wpisanie 10 wybranych pozycji, zaś druga, to wykreślenie części istniejących pozycji, w taki sposób, by w rejestrze pozostało ich łącznie 10. Należy przy tym pamiętać, że kod przedmiotu przeważającej działalności musi być kodem szczegółowym, na poziomie podklasy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy taka zmiana prowadzi do ograniczenia zakresu przedmiotu działalności przedsiębiorcy?

Fakt zmniejszenia ilości pozycji kodów PKD ujawnianych w rejestrze przedsiębiorców KRS nie oznacza, że przedmiot działalności spółki zostanie zawężony. Ograniczenie ilości kodów PKD w Krajowym Rejestrze Sądowym ma jedynie cel porządkujący i prowadzi do ujednolicenia ujawnianych w rejestrze danych. Powszechną bowiem praktyką było wpisywanie do KRS co najmniej kilkudziesięciu kodów PKD, niekiedy nawet niemalże wszystkich przedmiotów działalności zawartych w Polskiej Klasyfikacji Działalności, co prowadziło do zbędnego zwiększenia treści rejestru.

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

Agnieszka Hervy, aplikant radcowski, Kancelaria Prawna ARKANA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zmiany w PIT i CIT od 2026 roku: tylko jeden warunek przyspieszonej amortyzacja środków trwałych (budynków i budowli) w gminach o wysokim bezrobociu

W dniu 15 grudnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o PIT i ustawy o CIT, która ma ułatwić stosowanie przez przedsiębiorców przyspieszonej amortyzacji budynków i budowli w gminach o podwyższonym wskaźniku bezrobocia.

Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

REKLAMA

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA