REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyciek firmowych danych a bezpieczeństwo teleinformatyczne

Wyciek firmowych danych a bezpieczeństwo teleinformatyczne /fot. Fotolia
Wyciek firmowych danych a bezpieczeństwo teleinformatyczne /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Co jakiś czas serwisy informacyjne donoszą o wycieku danych. Problem ten dotyczy zarówno wielkich korporacji, małych firm jak i organów państwa. Niekiedy do utraty informacji dochodzi przez przypadek lub nieuwagę, a innym razem, w efekcie działania hakerów. Czy można się w jakiś sposób bronić przed takim zjawiskiem? W pewnym stopniu tak: np. rozwijając systemy teleinformatyczne.

We wrześniu 2014 r., niemal 5 milionów loginów oraz haseł do popularnego serwisu Gmail zostało upublicznione na rosyjskim forum zajmującym się bezpieczeństwem. Tylko w 2014 roku, zidentyfikowane zostały 446 błędy, w ramach przebadanych przez Zespół cert.gov.pl, 34 witryn internetowych, należących do 12 instytucji państwowych.

REKLAMA

REKLAMA

Teleinformatyka to nic innego jak zbiór technologii, które umożliwiają przesyłanie danych. W związku z tym, wielu ekspertów uważa, że skonstruowanie całkowicie bezpiecznego systemu teleinformatycznego to mrzonka. Współczesne metody przesyłu danych same bowiem prowokują niebezpieczne sytuacje. Mimo, że stale trwają prace nad coraz bardziej zaawansowanymi zabezpieczeniami, wciąż udaje się znaleźć w nich usterki i luki, przez które przeciekają istotne dane.

Pomoc publiczna w celu ratowania lub restrukturyzacji przedsiębiorców

REKLAMA

Najbardziej spektakularne wycieki informacji, miały miejsce wskutek działania WikiLeaks, założonego w 2006 roku. Serwis pozwala użytkownikom internetu, całkowicie anonimowo, umieszczać poufne dokumenty, dotyczące najważniejszych osób i wydarzeń: polityków, wojskowych, prezesów korporacji, członków rad nadzorczych, itp. Szczególnie głośno wokół WikiLeaks zrobiło się w 2010 roku, kiedy to udostępniono w serwisie dane, pochodzące z dwóch różnych źródeł. Informacje dotyczyły wojny w Iraku oraz Afganistanie. W sumie opublikowano wówczas prawie pół miliona tajnych dokumentów z pierwszej dekady XXI wieku. Znajdowały się w nich m.in.: niepublikowane dotąd informacje na temat realnych strat wśród cywili. Były tam choćby sprawozdania związane z atakiem polskich wojsk na wioski Nangar Khel, w sierpniu 2007 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tajne dokumenty

Wycieki nie dotyczą oczywiście jedynie istotnych kwestii związanych z wojskowością lub państwem. Zdarza się, że obnażają działania poszczególnych firm, grup społecznych czy międzynarodowych

korporacji. I tak, prywatne dane setek tysięcy osób wpadają w nieuprawnione ręce. Tak było choćby w przypadku sławnego wycieku z firmy Sony Pictures z ubiegłego roku. Ujawniono wtedy m.in. dane ponad 40 tys. byłych pracowników firmy oraz prywatne numery telefonów gwiazd Hollywood i scenariusze dopiero powstających filmów. Wśród opublikowanych informacji była również prywatna korespondencja celebrytów i producentów, z której wynikało między innymi, co „w kuluarach” mówi się o Leonardzie Di Caprio i innych gwiazdach.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Ten wyciek danych nie był zresztą pierwszym w przypadku firmy Sony. Trzy lata wcześniej, w 2011 roku, japońska korporacja musiała zmierzyć się z atakiem hakerów, w wyniku którego w ręce przestępców trafiły dane milionów użytkowników Playstation. Istniało wówczas podejrzenie, że hakerzy mogli nawet... włamać się na ich konta bankowe.

W 2013 roku z kolei, włamano się na serwery firmy Adobe. W wyniku tego działania, w sieci pojawił się plik z danymi 153 milionów kont użytkowników produktów tej firmy. Danych było ponad 9 gigabajtów! Prawie milion kont stanowiły polskie adresy, a ponad tysiąc z nich założonych było na rządowej domenie gov.pl. Firma możliwie najszybciej zresetowała hasła swoich użytkowników.

Nawet najwięksi mają problem

W zeszłym roku do wycieku danych swoich klientów niechętnie przyznała się również firma eBay – największy na świecie serwis aukcyjny. Odkryto bowiem, że w pierwszym kwartale 2014 r., dokonano włamania do bazy danych serwisu. Łupem złodziei padły wówczas takie informacje jak: imiona i nazwiska użytkowników, ich adresy e-mail, adresy zamieszkania, numery telefonów i daty urodzenia. Ta wpadka nastąpiła po tym, jak hakerzy weszli w posiadanie pewnej liczby loginów i haseł do kont pracowników eBaya.

Ochrona danych osobowych na Facebooku a działalność gospodarcza

Wyjątkowo spektakularne włamanie miało miejsce w 2006 r. i dotyczyło firmy Heartland Payment Systems. Skradziono wówczas dane do 130 milionów kart kredytowych i debetowych. Jedna z osób, która dokonała tego przestępstwa – Albert Gonzales – został skazany na 20 lat pozbawienia wolności i osadzony w więzieniu federalnym. Można powiedzieć, że i tak miał dużo szczęścia – mężczyźnie groziło bowiem nawet dożywocie.

Polskie firmy też zaliczają wpadki, związane z bezpieczeństwem teleinformatycznym. Przypomnieć tu można chociażby „niedopatrzenie” Filmwebu, w wyniku którego do internetu trafił plik z danymi, hasłami i loginami, 700 tysięcy użytkowników. Chyba każdy, kto korzystał z tego polskiego serwisu, sprawdził wówczas, czy i jego danych nie ma na liście. Nawet jeśli nie było, to dla bezpieczeństwa warto było zmienić hasło. Ot, tak na wszelki wypadek.

Profesjonalny Wywiad Gospodarczy Skarbiec sp. z o.o.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Profesjonalny Wywiad Gospodarczy „Skarbiec” Sp. z o.o.
Profesjonalny Wywiad Gospodarczy „Skarbiec” Sp. z o.o. – spółka zależna Kancelarii Prawnej Skarbiec R. Nogacki Sp.K. specjalizuje się w rozwiązaniach z zakresu szeroko rozumianego wywiadu i kontrwywiadu biznesowego skierowanych głównie do średnich i dużych firm.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA