REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyciek firmowych danych a bezpieczeństwo teleinformatyczne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wyciek firmowych danych a bezpieczeństwo teleinformatyczne /fot. Fotolia
Wyciek firmowych danych a bezpieczeństwo teleinformatyczne /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Co jakiś czas serwisy informacyjne donoszą o wycieku danych. Problem ten dotyczy zarówno wielkich korporacji, małych firm jak i organów państwa. Niekiedy do utraty informacji dochodzi przez przypadek lub nieuwagę, a innym razem, w efekcie działania hakerów. Czy można się w jakiś sposób bronić przed takim zjawiskiem? W pewnym stopniu tak: np. rozwijając systemy teleinformatyczne.

We wrześniu 2014 r., niemal 5 milionów loginów oraz haseł do popularnego serwisu Gmail zostało upublicznione na rosyjskim forum zajmującym się bezpieczeństwem. Tylko w 2014 roku, zidentyfikowane zostały 446 błędy, w ramach przebadanych przez Zespół cert.gov.pl, 34 witryn internetowych, należących do 12 instytucji państwowych.

REKLAMA

Autopromocja

Teleinformatyka to nic innego jak zbiór technologii, które umożliwiają przesyłanie danych. W związku z tym, wielu ekspertów uważa, że skonstruowanie całkowicie bezpiecznego systemu teleinformatycznego to mrzonka. Współczesne metody przesyłu danych same bowiem prowokują niebezpieczne sytuacje. Mimo, że stale trwają prace nad coraz bardziej zaawansowanymi zabezpieczeniami, wciąż udaje się znaleźć w nich usterki i luki, przez które przeciekają istotne dane.

Pomoc publiczna w celu ratowania lub restrukturyzacji przedsiębiorców

Najbardziej spektakularne wycieki informacji, miały miejsce wskutek działania WikiLeaks, założonego w 2006 roku. Serwis pozwala użytkownikom internetu, całkowicie anonimowo, umieszczać poufne dokumenty, dotyczące najważniejszych osób i wydarzeń: polityków, wojskowych, prezesów korporacji, członków rad nadzorczych, itp. Szczególnie głośno wokół WikiLeaks zrobiło się w 2010 roku, kiedy to udostępniono w serwisie dane, pochodzące z dwóch różnych źródeł. Informacje dotyczyły wojny w Iraku oraz Afganistanie. W sumie opublikowano wówczas prawie pół miliona tajnych dokumentów z pierwszej dekady XXI wieku. Znajdowały się w nich m.in.: niepublikowane dotąd informacje na temat realnych strat wśród cywili. Były tam choćby sprawozdania związane z atakiem polskich wojsk na wioski Nangar Khel, w sierpniu 2007 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tajne dokumenty

Wycieki nie dotyczą oczywiście jedynie istotnych kwestii związanych z wojskowością lub państwem. Zdarza się, że obnażają działania poszczególnych firm, grup społecznych czy międzynarodowych

korporacji. I tak, prywatne dane setek tysięcy osób wpadają w nieuprawnione ręce. Tak było choćby w przypadku sławnego wycieku z firmy Sony Pictures z ubiegłego roku. Ujawniono wtedy m.in. dane ponad 40 tys. byłych pracowników firmy oraz prywatne numery telefonów gwiazd Hollywood i scenariusze dopiero powstających filmów. Wśród opublikowanych informacji była również prywatna korespondencja celebrytów i producentów, z której wynikało między innymi, co „w kuluarach” mówi się o Leonardzie Di Caprio i innych gwiazdach.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Ten wyciek danych nie był zresztą pierwszym w przypadku firmy Sony. Trzy lata wcześniej, w 2011 roku, japońska korporacja musiała zmierzyć się z atakiem hakerów, w wyniku którego w ręce przestępców trafiły dane milionów użytkowników Playstation. Istniało wówczas podejrzenie, że hakerzy mogli nawet... włamać się na ich konta bankowe.

W 2013 roku z kolei, włamano się na serwery firmy Adobe. W wyniku tego działania, w sieci pojawił się plik z danymi 153 milionów kont użytkowników produktów tej firmy. Danych było ponad 9 gigabajtów! Prawie milion kont stanowiły polskie adresy, a ponad tysiąc z nich założonych było na rządowej domenie gov.pl. Firma możliwie najszybciej zresetowała hasła swoich użytkowników.

Nawet najwięksi mają problem

W zeszłym roku do wycieku danych swoich klientów niechętnie przyznała się również firma eBay – największy na świecie serwis aukcyjny. Odkryto bowiem, że w pierwszym kwartale 2014 r., dokonano włamania do bazy danych serwisu. Łupem złodziei padły wówczas takie informacje jak: imiona i nazwiska użytkowników, ich adresy e-mail, adresy zamieszkania, numery telefonów i daty urodzenia. Ta wpadka nastąpiła po tym, jak hakerzy weszli w posiadanie pewnej liczby loginów i haseł do kont pracowników eBaya.

Ochrona danych osobowych na Facebooku a działalność gospodarcza

Wyjątkowo spektakularne włamanie miało miejsce w 2006 r. i dotyczyło firmy Heartland Payment Systems. Skradziono wówczas dane do 130 milionów kart kredytowych i debetowych. Jedna z osób, która dokonała tego przestępstwa – Albert Gonzales – został skazany na 20 lat pozbawienia wolności i osadzony w więzieniu federalnym. Można powiedzieć, że i tak miał dużo szczęścia – mężczyźnie groziło bowiem nawet dożywocie.

Polskie firmy też zaliczają wpadki, związane z bezpieczeństwem teleinformatycznym. Przypomnieć tu można chociażby „niedopatrzenie” Filmwebu, w wyniku którego do internetu trafił plik z danymi, hasłami i loginami, 700 tysięcy użytkowników. Chyba każdy, kto korzystał z tego polskiego serwisu, sprawdził wówczas, czy i jego danych nie ma na liście. Nawet jeśli nie było, to dla bezpieczeństwa warto było zmienić hasło. Ot, tak na wszelki wypadek.

Profesjonalny Wywiad Gospodarczy Skarbiec sp. z o.o.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Profesjonalny Wywiad Gospodarczy „Skarbiec” Sp. z o.o.
Profesjonalny Wywiad Gospodarczy „Skarbiec” Sp. z o.o. – spółka zależna Kancelarii Prawnej Skarbiec R. Nogacki Sp.K. specjalizuje się w rozwiązaniach z zakresu szeroko rozumianego wywiadu i kontrwywiadu biznesowego skierowanych głównie do średnich i dużych firm.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA