REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Serwer własny czy dedykowany?
Serwer własny czy dedykowany?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dziś praktycznie każde przedsiębiorstwo musi podjąć decyzję odnośnie miejsca, w którym będzie przechowywało dane firmowe, czy choćby stronę internetową. Wybierać może pomiędzy własnym serwerem w siedzibie firmy, serwerem dedykowanym dzierżawionym w zewnętrznej serwerowni oraz hostingiem współdzielonym. Teoretycznie pierwsze rozwiązanie jest najbezpieczniejsze, ale w praktyce, niewielu firmom można je polecić.

Inwestowanie w zakup serwera, który ma zostać umieszczony w pomieszczeniu firmy, zwykle nie jest najlepszym pomysłem. Ponosimy wówczas koszty zakupu sprzętu (jeśli zależy nam na urządzeniu dobrej jakości, nie mamy co liczyć na okazyjną cenę), płacimy za jego utrzymanie (prąd, wydatki serwisowe), a jeśli nasz informatyk nie pracuje w weekendy, ewentualna awaria i tak może oznaczać nawet kilkudniową przerwę w działaniu sprzętu i obsługiwanych przez serwer systemów. W niektórych przypadkach, choćby w odniesieniu do dużego sklepu internetowego, będzie to narażało firmę na dodatkowe koszty wynikające ze wstrzymanej sprzedaży, a długa przerwa może się negatywnie odbić na wizerunku marki.  

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podliczając koszty takiej inwestycji, zazwyczaj zapomina się również o kosztach symetrycznego łącza internetowego, obowiązkowego w przypadku serwera, ale znacznie droższego niż zwykle stosowane w firmach łącze asymetryczne.

Kiedy własny serwer?

Inwestowanie we własny serwer ma sens jedynie wtedy, gdy reprezentujemy dużą firmę, posiadającą wydzieloną, specjalistyczną serwerownię. Potrzebny jest wówczas duży budżet na dobre łącze internetowe (to wydatek rzędu co najmniej kilku tysięcy złotych miesięcznie) oraz zespół informatyków dostępnych 24 godziny na dobę.

Ochrona danych osobowych na Facebooku a działalność gospodarcza

REKLAMA

Własny serwer staje się koniecznością, jeśli chcielibyśmy spełnić rygorystyczne warunki stawiane przez klientów lub jeśli zależy nam na bardzo wysokim poziomie bezpieczeństwa danych. Ma to jednak zastosowanie głównie w takich przedsiębiorstwach jak banki, które przechowują bardzo wrażliwe dane i są potencjalnym celem ataków hakerów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Serwer w niedużej organizacji ma sens co najwyżej wtedy, jeśli wykorzystywany jest wyłącznie do celów wewnętrznych. Wtedy nie jest potrzebne szybkie łącze do internetu, a serwer umieszczony w sieci wewnętrznej działa zdecydowanie szybciej niż zewnętrzny.

Wirtualny, ale zabezpieczony fizycznie

Dla małej lub średniej firmy znacznie lepszym rozwiązaniem będzie serwer wirtualny, umieszczony u dostawcy usługi. W takiej sytuacji pojawia się pytanie o bezpieczeństwo, także to fizyczne. Niektórzy przedsiębiorcy mogą sądzić, że mając serwer „na oku”, lepiej zadbają o jego zabezpieczenie. Zazwyczaj nie jest to prawdą.

Jak firmy monitorują publikacje na swój temat w internecie

Serwerownie zabezpieczone są przeważnie w taki sposób, jakiego nie jest w stanie zapewnić większość ich klientów. Serwery przetrzymywane są w pomieszczeniach bez okien (lub z kratami  w oknach), wyposażonych w ognioodporne drzwi, monitoring. Są też objęte 24-godzinną ochroną. Nie mniej ważny jest także stały dyżur specjalisty. Nawet jeśli problem z serwerem wystąpi o północy w Boże Narodzenie, na miejscu zawsze powinien być ktoś, kto wie, jak rozwiązać problem.

Współdzielony czy dedykowany?

Naturalnie pojawia się pytanie także o wirtualne bezpieczeństwo danych umieszczonych na serwerze poza firmą klienta. W tym miejscu konieczne jest odróżnienie od siebie dwóch sposobów wynajmowania serwerów.

Pierwszy, najbardziej rozpowszechniony rodzaj hostingu to udostępnianie przez usługodawcę miejsca na serwerze współdzielonym. Oznacza to, że klient nie wynajmuje całego urządzenia, ale jedynie podnajmuje miejsce na serwerze. Używając obrazowego porównania, to trochę tak, jak wynajmować lokal w wielorodzinnym bloku – klient odpowiada co prawda za to, co robi w swoim mieszkaniu, ale nie ma wpływu na działania sąsiadów, którzy mogą czasem robić rzeczy zagrażające bezpieczeństwu innych.

Oprogramowanie serwerowe stosowane przy hostingu współdzielonym zwykle nie jest w 100% bezpieczne. W określonych przypadkach może pozwalać na dostęp do danych osobom nieuprawnionym, szczególnie, jeśli administrator serwera lub twórca strony WWW nie zabezpieczył poprawnie konta lub serwera. Nie oznacza to jednak, że pakiet hostingowy zawsze będzie złym wyborem.  Jeśli zależy nam wyłącznie na umieszczeniu swojej strony w sieci, na dostępie do poczty elektronicznej i programów on-line, takie rozwiązanie okaże się zarówno najtańsze, jak i najwygodniejsze.

Drugi typ serwera to serwer dedykowany. Tutaj klient ma cały serwer tylko dla siebie, co można porównać do wynajmowania całego domu. Jeśli w systemie firmy mają być przechowywane informacje poufne lub dane osobowe, taki serwer będzie bardziej bezpieczny.

Można go polecić również w takim przypadku, gdy dotychczasowe konto hostingowe okazało się niewystarczające ze względu na zbyt małą pojemność dysku lub po prostu, działa zbyt wolno ze względu na dużą liczbę wejść na stronę internetową.

Jak mali przedsiębiorcy oceniają sytuację gospodarczą

Znów więc nasuwa się porównanie z domem. Jeśli chcemy mieć dużo miejsca dla siebie, zależy nam na wysokim poziomie bezpieczeństwa, a przy tym stać nas na nieco wyższe koszty, wybierzmy dom (lub analogicznie – serwer dedykowany). Jeśli szukamy przede wszystkim oszczędności, a duża przestrzeń czy też wielość zabezpieczeń nie stanowi dla nas priorytetu, pozostańmy przy mieszkaniu (lub serwerze współdzielonym). Własny serwer jest przy tym jak pałac, który generuje na tyle duże koszty i wymaga takiej opieki, że najlepiej pozostawić go najbogatszym.

Nie tylko cena

Wybierając dostawcę usług hostingowych, warto zwrócić w pierwszej kolejności uwagę na inne kryteria niż cena. W tym przypadku znacznie ważniejsza będzie dostępność wsparcia technicznego, szybkość reagowania na zgłoszenia techniczne oraz poziom zabezpieczeń serwera (także tych mechanicznych).

Cena oczywiście także ma znaczenie, ale najlepiej brać ją pod uwagę dopiero wówczas, gdy porównujemy ze sobą firmy zapewniające równie dobre wsparcie techniczne oraz wystarczająco wysoki poziom bezpieczeństwa.

Inaczej narażamy się na sytuację, w której informatyczny odpowiednik „malucha” zestawimy w jednym rzędzie z wysokiej klasy limuzyną. A takie porównanie z pewnością nie ma sensu. 

Maciej Blajer, Enadis.pl

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA