REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podstawowe aspekty prowadzenia biznesu w Wielkiej Brytanii

Simpkins & Co Solicitors
Jedna z najlepszych firm prawniczych w południowej Anglii
Podstawowe aspekty prowadzenia biznesu w Wielkiej Brytanii
Podstawowe aspekty prowadzenia biznesu w Wielkiej Brytanii

REKLAMA

REKLAMA

Przy rozpoczynaniu działalności gospodarczej w Wielkiej Brytanii istnieje szereg wymogów prawnych, które muszą być przestrzegane. Prezentujemy krótki wstęp do niektórych obszarów prawa, które muszą być brane pod uwagę przy zakładaniu i prowadzeniu firmy w UK.

Status prawny spółki

Przy rozpoczęciu działalności gospodarczej jedną z pierwszych decyzji jaka trzeba będzie podjąć to zdecydować o formie prawnej firmy. Będzie to miało zasadniczy wpływ na  prowadzenie firmy; w jaki sposób płacisz podatek oraz rejestracji twojego konta. Dwa główne „formaty” to Przedsiębiorca Indywidualny, oraz Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Jednak istnieją dodatkowe opcje, takie jak partnerstwo z ograniczoną odpowiedzialnością (LLP) i Interes Wspólnoty Spółki (CIC).

REKLAMA

REKLAMA

Mimo, że jest możliwa zmiana statusu prawnego firmy nawet po długim czasie, to może to być bardzo kłopotliwe i kosztowne. Warto więc dać sobie trochę czasu do namysłu na początku działalności, by właściwie i świadomie wybrać formę prawną swojego biznesu.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Nazwa firmy

W przypadku Spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, nazwa firmy powinna być zarejestrowana w Companies House (www.companieshouse.gov.uk/). Jest to wymóg prawny, by nazwa firmy mogła być prezentowana zarówno w adresie, jak i na dokumentacji firmy. Rejestracja nazwy w Companies House nie oferuje żadnej ochrony przed drugim przedsiębiorstwem, które używa tej samej nazwy handlowej. Aby chronić swoją nazwę handlową, a także logo, trzeba pomyśleć o rejestracji nazwy jako Znaku Towarowego. Więcej informacji na ten temat , na stronie internetowej Urzędu Własności Intelektualnej w www.ipo.gov.uk

REKLAMA

Jeśli jesteś Przedsiębiorcą Indywidualnym i zamierzasz używać nazwy handlowej innej niż własnej nazwy osobowej, jest to możliwe ale także jest to wymóg prawny, aby użyć tę nazwę, zarówno dla swojego lokalu użytkowego jak i wszelkiej dokumentacji firmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatki, ubezpieczenia społeczne i inne wymagania finansowe

Wysokość i rodzaj podatków i składek płaconych przez firmę uzależnione są od statusu prawnego firmy. Przedsiębiorcy indywidualni płacą podatki poprzez system samooceny w HRMC. W spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, każdy dyrektor jest traktowany jako pracownik i płaci swoje składki podatkowe przez „Płacisz Jak/Ile Zarabiasz”(Pay As You Earn -PAYE). Firma jest również odpowiedzialna za odliczeniu podatku i składek na jego pracowników.

Spółki te są prawnie zobowiązane do przedstawienia swoich kont do Companies House do „sprawdzenia”. Twój pierwszy zestaw sprawozdań finansowych musi być złożony w ciągu 21 miesięcy od założenia spółki. Małe firmy o rocznych obrotach poniżej £6,5 mln nie muszą być zbadane i dlatego mogą złożyć skrócone sprawozdanie finansowe. Firmy mogą również zarejestrować się jako podatnik VAT i płacić Podatek Korporacyjny (Corporation Tax)

W celu uzyskania dalszych informacji w sprawach podatkowych zobacz HM Revenues and Customs i na stronie internetowej www.hmrc.gov.uk

Większość firm będzie musiała płacić „umiarkowane stawki” władzom lokalnym za świadczenie usług lokalnych.

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Prawo BHP

Wszystkie firmy, nie ważne jak małe, muszą być świadome tego, jak przepisy BHP wpływają na firmę. Wszystkie przedsiębiorstwa, niezależnie od wielkości, muszą przeprowadzić „ocenę ryzyka”. Jeśli Twoja firma zatrudnia więcej niż pięć osób, jest to wymóg prawny, aby rejestrować zapis oceny ryzyka.

Pracodawcy mają prawny obowiązek zapewnienia, że ich pracownicy pracują w bezpiecznym środowisku, a także na zapewnienie bezpieczeństwa i dobrego samopoczucia swoich klientów, podczas gdy znajdują się oni na terenie przedsiębiorstwa.

Dodatkowe przepisy BHP mogą mieć zastosowanie do jakiegokolwiek sprzętu wykorzystywanego w ramach działalności, na przykład postępowania z substancjami niebezpiecznymi lub wykorzystanie osobistego wyposażenia bezpieczeństwa.

Ochrona Ubezpieczeniowa

Każda firma zatrudniająca personel jest prawnie zobowiązane do ubezpieczenia się od odpowiedzialności cywilnej pracodawcy na minimum £5 mln wartości ubezpieczenia. Certyfikat ubezpieczenia musi być umieszczony w widocznym miejscu.

Ubezpieczenie od odpowiedzialności zawodowej obejmuje działalność wszelkich „profesjonalnych błędów”, które mogą skutkować roszczeniami wobec spółki.

Przedsiębiorca Indywidualny może rozważyć jakąś formę ubezpieczenia przychodu, w przypadku, gdy jest niezdolny do pracy z powodu choroby lub urazu.

Prawo handlowe i prawa konsumenta

Wszystkie firmy sprzedające towary lub usługi muszą przestrzegać przepisów dotyczących tych obszarów, na przykład, sprzedaży towarów Act 1979.

Niektóre określone rodzaje działalności wymagają koncesji handlowych, zwykle przyznawane przez władze lokalne. Firmy te obejmują opiekunów, kierowców taksówek i artystów tatuażu. Ponadto, wszelkie miejsce dostarczające rozrywki lub gdzie podaje się alkohol musi uzyskać niezbędne licencje.

Prawo Pracy

Jeśli Twoja firma zatrudnia pracowników musisz spełniać wymogi z zakresu prawa pracy, w tym ustawy o płacy minimalnej, ustawy o równości, rozporządzeń Czasu Pracy i ustawy Roboczej Zatrudnienia.

W celu zasięgnięcia porady eksperta na temat prowadzenia działalności oraz prawa pracy, prosimy o kontakt ze specjalistami z kancelarii Simpkins & Co Solicitors pod bezpłatnym numerem 0800 0832755 lub za pośrednictwem strony internetowej www.simpkinsand.co.uk.

Bartosz Maj 07545528858

e: bartoszmaj@simpkinsand.co.uk

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

REKLAMA

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

REKLAMA

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA