REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podstawowe aspekty prowadzenia biznesu w Wielkiej Brytanii

Simpkins & Co Solicitors
Jedna z najlepszych firm prawniczych w południowej Anglii
Podstawowe aspekty prowadzenia biznesu w Wielkiej Brytanii
Podstawowe aspekty prowadzenia biznesu w Wielkiej Brytanii

REKLAMA

REKLAMA

Przy rozpoczynaniu działalności gospodarczej w Wielkiej Brytanii istnieje szereg wymogów prawnych, które muszą być przestrzegane. Prezentujemy krótki wstęp do niektórych obszarów prawa, które muszą być brane pod uwagę przy zakładaniu i prowadzeniu firmy w UK.

Status prawny spółki

Przy rozpoczęciu działalności gospodarczej jedną z pierwszych decyzji jaka trzeba będzie podjąć to zdecydować o formie prawnej firmy. Będzie to miało zasadniczy wpływ na  prowadzenie firmy; w jaki sposób płacisz podatek oraz rejestracji twojego konta. Dwa główne „formaty” to Przedsiębiorca Indywidualny, oraz Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Jednak istnieją dodatkowe opcje, takie jak partnerstwo z ograniczoną odpowiedzialnością (LLP) i Interes Wspólnoty Spółki (CIC).

REKLAMA

REKLAMA

Mimo, że jest możliwa zmiana statusu prawnego firmy nawet po długim czasie, to może to być bardzo kłopotliwe i kosztowne. Warto więc dać sobie trochę czasu do namysłu na początku działalności, by właściwie i świadomie wybrać formę prawną swojego biznesu.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Nazwa firmy

W przypadku Spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, nazwa firmy powinna być zarejestrowana w Companies House (www.companieshouse.gov.uk/). Jest to wymóg prawny, by nazwa firmy mogła być prezentowana zarówno w adresie, jak i na dokumentacji firmy. Rejestracja nazwy w Companies House nie oferuje żadnej ochrony przed drugim przedsiębiorstwem, które używa tej samej nazwy handlowej. Aby chronić swoją nazwę handlową, a także logo, trzeba pomyśleć o rejestracji nazwy jako Znaku Towarowego. Więcej informacji na ten temat , na stronie internetowej Urzędu Własności Intelektualnej w www.ipo.gov.uk

REKLAMA

Jeśli jesteś Przedsiębiorcą Indywidualnym i zamierzasz używać nazwy handlowej innej niż własnej nazwy osobowej, jest to możliwe ale także jest to wymóg prawny, aby użyć tę nazwę, zarówno dla swojego lokalu użytkowego jak i wszelkiej dokumentacji firmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatki, ubezpieczenia społeczne i inne wymagania finansowe

Wysokość i rodzaj podatków i składek płaconych przez firmę uzależnione są od statusu prawnego firmy. Przedsiębiorcy indywidualni płacą podatki poprzez system samooceny w HRMC. W spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, każdy dyrektor jest traktowany jako pracownik i płaci swoje składki podatkowe przez „Płacisz Jak/Ile Zarabiasz”(Pay As You Earn -PAYE). Firma jest również odpowiedzialna za odliczeniu podatku i składek na jego pracowników.

Spółki te są prawnie zobowiązane do przedstawienia swoich kont do Companies House do „sprawdzenia”. Twój pierwszy zestaw sprawozdań finansowych musi być złożony w ciągu 21 miesięcy od założenia spółki. Małe firmy o rocznych obrotach poniżej £6,5 mln nie muszą być zbadane i dlatego mogą złożyć skrócone sprawozdanie finansowe. Firmy mogą również zarejestrować się jako podatnik VAT i płacić Podatek Korporacyjny (Corporation Tax)

W celu uzyskania dalszych informacji w sprawach podatkowych zobacz HM Revenues and Customs i na stronie internetowej www.hmrc.gov.uk

Większość firm będzie musiała płacić „umiarkowane stawki” władzom lokalnym za świadczenie usług lokalnych.

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Prawo BHP

Wszystkie firmy, nie ważne jak małe, muszą być świadome tego, jak przepisy BHP wpływają na firmę. Wszystkie przedsiębiorstwa, niezależnie od wielkości, muszą przeprowadzić „ocenę ryzyka”. Jeśli Twoja firma zatrudnia więcej niż pięć osób, jest to wymóg prawny, aby rejestrować zapis oceny ryzyka.

Pracodawcy mają prawny obowiązek zapewnienia, że ich pracownicy pracują w bezpiecznym środowisku, a także na zapewnienie bezpieczeństwa i dobrego samopoczucia swoich klientów, podczas gdy znajdują się oni na terenie przedsiębiorstwa.

Dodatkowe przepisy BHP mogą mieć zastosowanie do jakiegokolwiek sprzętu wykorzystywanego w ramach działalności, na przykład postępowania z substancjami niebezpiecznymi lub wykorzystanie osobistego wyposażenia bezpieczeństwa.

Ochrona Ubezpieczeniowa

Każda firma zatrudniająca personel jest prawnie zobowiązane do ubezpieczenia się od odpowiedzialności cywilnej pracodawcy na minimum £5 mln wartości ubezpieczenia. Certyfikat ubezpieczenia musi być umieszczony w widocznym miejscu.

Ubezpieczenie od odpowiedzialności zawodowej obejmuje działalność wszelkich „profesjonalnych błędów”, które mogą skutkować roszczeniami wobec spółki.

Przedsiębiorca Indywidualny może rozważyć jakąś formę ubezpieczenia przychodu, w przypadku, gdy jest niezdolny do pracy z powodu choroby lub urazu.

Prawo handlowe i prawa konsumenta

Wszystkie firmy sprzedające towary lub usługi muszą przestrzegać przepisów dotyczących tych obszarów, na przykład, sprzedaży towarów Act 1979.

Niektóre określone rodzaje działalności wymagają koncesji handlowych, zwykle przyznawane przez władze lokalne. Firmy te obejmują opiekunów, kierowców taksówek i artystów tatuażu. Ponadto, wszelkie miejsce dostarczające rozrywki lub gdzie podaje się alkohol musi uzyskać niezbędne licencje.

Prawo Pracy

Jeśli Twoja firma zatrudnia pracowników musisz spełniać wymogi z zakresu prawa pracy, w tym ustawy o płacy minimalnej, ustawy o równości, rozporządzeń Czasu Pracy i ustawy Roboczej Zatrudnienia.

W celu zasięgnięcia porady eksperta na temat prowadzenia działalności oraz prawa pracy, prosimy o kontakt ze specjalistami z kancelarii Simpkins & Co Solicitors pod bezpłatnym numerem 0800 0832755 lub za pośrednictwem strony internetowej www.simpkinsand.co.uk.

Bartosz Maj 07545528858

e: bartoszmaj@simpkinsand.co.uk

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA