REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podstawowe aspekty prowadzenia biznesu w Wielkiej Brytanii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Simpkins & Co Solicitors
Jedna z najlepszych firm prawniczych w południowej Anglii
Podstawowe aspekty prowadzenia biznesu w Wielkiej Brytanii
Podstawowe aspekty prowadzenia biznesu w Wielkiej Brytanii

REKLAMA

REKLAMA

Przy rozpoczynaniu działalności gospodarczej w Wielkiej Brytanii istnieje szereg wymogów prawnych, które muszą być przestrzegane. Prezentujemy krótki wstęp do niektórych obszarów prawa, które muszą być brane pod uwagę przy zakładaniu i prowadzeniu firmy w UK.

Status prawny spółki

Przy rozpoczęciu działalności gospodarczej jedną z pierwszych decyzji jaka trzeba będzie podjąć to zdecydować o formie prawnej firmy. Będzie to miało zasadniczy wpływ na  prowadzenie firmy; w jaki sposób płacisz podatek oraz rejestracji twojego konta. Dwa główne „formaty” to Przedsiębiorca Indywidualny, oraz Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Jednak istnieją dodatkowe opcje, takie jak partnerstwo z ograniczoną odpowiedzialnością (LLP) i Interes Wspólnoty Spółki (CIC).

REKLAMA

Autopromocja

Mimo, że jest możliwa zmiana statusu prawnego firmy nawet po długim czasie, to może to być bardzo kłopotliwe i kosztowne. Warto więc dać sobie trochę czasu do namysłu na początku działalności, by właściwie i świadomie wybrać formę prawną swojego biznesu.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Nazwa firmy

W przypadku Spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, nazwa firmy powinna być zarejestrowana w Companies House (www.companieshouse.gov.uk/). Jest to wymóg prawny, by nazwa firmy mogła być prezentowana zarówno w adresie, jak i na dokumentacji firmy. Rejestracja nazwy w Companies House nie oferuje żadnej ochrony przed drugim przedsiębiorstwem, które używa tej samej nazwy handlowej. Aby chronić swoją nazwę handlową, a także logo, trzeba pomyśleć o rejestracji nazwy jako Znaku Towarowego. Więcej informacji na ten temat , na stronie internetowej Urzędu Własności Intelektualnej w www.ipo.gov.uk

Jeśli jesteś Przedsiębiorcą Indywidualnym i zamierzasz używać nazwy handlowej innej niż własnej nazwy osobowej, jest to możliwe ale także jest to wymóg prawny, aby użyć tę nazwę, zarówno dla swojego lokalu użytkowego jak i wszelkiej dokumentacji firmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatki, ubezpieczenia społeczne i inne wymagania finansowe

REKLAMA

Wysokość i rodzaj podatków i składek płaconych przez firmę uzależnione są od statusu prawnego firmy. Przedsiębiorcy indywidualni płacą podatki poprzez system samooceny w HRMC. W spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, każdy dyrektor jest traktowany jako pracownik i płaci swoje składki podatkowe przez „Płacisz Jak/Ile Zarabiasz”(Pay As You Earn -PAYE). Firma jest również odpowiedzialna za odliczeniu podatku i składek na jego pracowników.

Spółki te są prawnie zobowiązane do przedstawienia swoich kont do Companies House do „sprawdzenia”. Twój pierwszy zestaw sprawozdań finansowych musi być złożony w ciągu 21 miesięcy od założenia spółki. Małe firmy o rocznych obrotach poniżej £6,5 mln nie muszą być zbadane i dlatego mogą złożyć skrócone sprawozdanie finansowe. Firmy mogą również zarejestrować się jako podatnik VAT i płacić Podatek Korporacyjny (Corporation Tax)

W celu uzyskania dalszych informacji w sprawach podatkowych zobacz HM Revenues and Customs i na stronie internetowej www.hmrc.gov.uk

Większość firm będzie musiała płacić „umiarkowane stawki” władzom lokalnym za świadczenie usług lokalnych.

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Prawo BHP

REKLAMA

Wszystkie firmy, nie ważne jak małe, muszą być świadome tego, jak przepisy BHP wpływają na firmę. Wszystkie przedsiębiorstwa, niezależnie od wielkości, muszą przeprowadzić „ocenę ryzyka”. Jeśli Twoja firma zatrudnia więcej niż pięć osób, jest to wymóg prawny, aby rejestrować zapis oceny ryzyka.

Pracodawcy mają prawny obowiązek zapewnienia, że ich pracownicy pracują w bezpiecznym środowisku, a także na zapewnienie bezpieczeństwa i dobrego samopoczucia swoich klientów, podczas gdy znajdują się oni na terenie przedsiębiorstwa.

Dodatkowe przepisy BHP mogą mieć zastosowanie do jakiegokolwiek sprzętu wykorzystywanego w ramach działalności, na przykład postępowania z substancjami niebezpiecznymi lub wykorzystanie osobistego wyposażenia bezpieczeństwa.

Ochrona Ubezpieczeniowa

Każda firma zatrudniająca personel jest prawnie zobowiązane do ubezpieczenia się od odpowiedzialności cywilnej pracodawcy na minimum £5 mln wartości ubezpieczenia. Certyfikat ubezpieczenia musi być umieszczony w widocznym miejscu.

Ubezpieczenie od odpowiedzialności zawodowej obejmuje działalność wszelkich „profesjonalnych błędów”, które mogą skutkować roszczeniami wobec spółki.

Przedsiębiorca Indywidualny może rozważyć jakąś formę ubezpieczenia przychodu, w przypadku, gdy jest niezdolny do pracy z powodu choroby lub urazu.

Prawo handlowe i prawa konsumenta

Wszystkie firmy sprzedające towary lub usługi muszą przestrzegać przepisów dotyczących tych obszarów, na przykład, sprzedaży towarów Act 1979.

Niektóre określone rodzaje działalności wymagają koncesji handlowych, zwykle przyznawane przez władze lokalne. Firmy te obejmują opiekunów, kierowców taksówek i artystów tatuażu. Ponadto, wszelkie miejsce dostarczające rozrywki lub gdzie podaje się alkohol musi uzyskać niezbędne licencje.

Prawo Pracy

Jeśli Twoja firma zatrudnia pracowników musisz spełniać wymogi z zakresu prawa pracy, w tym ustawy o płacy minimalnej, ustawy o równości, rozporządzeń Czasu Pracy i ustawy Roboczej Zatrudnienia.

W celu zasięgnięcia porady eksperta na temat prowadzenia działalności oraz prawa pracy, prosimy o kontakt ze specjalistami z kancelarii Simpkins & Co Solicitors pod bezpłatnym numerem 0800 0832755 lub za pośrednictwem strony internetowej www.simpkinsand.co.uk.

Bartosz Maj 07545528858

e: bartoszmaj@simpkinsand.co.uk

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA