REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Faktoring odwrotny
Faktoring odwrotny

REKLAMA

REKLAMA

Ciekawą i mniej znaną formą finansowania podmiotów gospodarczych jest faktoring odwrotny. Jego odwrotność, w stosunku do faktoringu klasycznego, polega na tym, że jest usługą skierowaną do podmiotów dokonujących zakupów, a nie do sprzedawców.

Dla kogo faktoring odwrotny?

Faktoring odwrotny doskonale sprawdza się w przypadku firm współpracujących ze stałymi dostawcami, którzy wymagają płatności gotówkowych za dostarczane towary/usługi lub oferują bardzo krótkie terminy płatności. Usługa niesie szczególne korzyści firmom współpracującym z dostawcami, którzy oferują skonto, czyli rabat za przedterminowe płatności.

REKLAMA

Autopromocja

 „Faktoring odwrotny jest skierowany do tych firm, które kupują produkty z krótkim terminem płatności, a chciałyby skorzystać z długoterminowego kredytu kupieckiego” – mówi Katarzyna Sokoła, Członek Zarządu INDOS SA.

 Na czym to polega?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Faktoring odwrotny ma wiele cech wspólnych z pożyczką zaciągniętą na spłatę zobowiązań, a jego  mechanizm działania jest prosty. Polega on na tym, że instytucja finansowa (faktor) płaci za towary lub usługi dostawcom swojego klienta. Natomiast klient w ustalonym w umowie terminie spłaca faktorowi zaciągnięte zobowiązanie powiększone o prowizję. Czyli instytucja finansowa płaci dostawcy w wymaganym terminie np. siedmiu dni, a odbiorcy może wydłużyć okres płatności np. do 30 dni.

„Dla niektórych firm korzystanie z faktoringu odwrotnego jest bezkosztowe. Dzieje się tak, w przypadku, gdy dostawca otrzymuje od faktora zapłatę jeszcze przed terminem, a odbiorca w zamian za natychmiastową płatność wynegocjuje lepsze warunki zakupu towarów. Wynegocjowany upust może całkowicie pokryć koszty usługi, a nawet przynieść zysk” – mówi Katarzyna Sokoła, Członek Zarządu INDOS SA.

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

 

Korzyści

REKLAMA

Podstawową korzyścią dla przedsiębiorców korzystających z faktoringu odwrotnego jest to, że ich zobowiązania są zawsze terminowo uregulowane, a jednocześnie mogą oni wykorzystać wolne środki finansowe na dowolny cel. W efekcie nie muszą zaciągać kredytów, by poprawić płynność finansową.  Jest to alternatywne źródło finansowania działalności bieżącej. Środki finansowe mogą zostać wykorzystane choćby na inwestycje, dzięki którym przedsiębiorstwa będą mogły szybciej się rozwijać.

Kolejną korzyścią jest budowanie wizerunku rzetelnego płatnika i wiarygodnego partnera biznesowego, wychodzącego naprzeciw oczekiwaniom swoich kontrahentów. Może też być traktowane jako element podnoszenia atrakcyjności transakcji, ponieważ pozwala na skrócenie czasu oczekiwania na płatność przez dostawcę. Korzystanie z faktoringu odwrotnego sprawia także, że potencjalni partnerzy biznesowi nie muszą poświęcać czasu na ocenę wypłacalności odbiorcy swoich produktów i/lub usług. W tym przypadku całe ryzyko finansowe ponoszone jest wyłącznie przez odbiorcę oraz faktora. Korzystanie z faktoringu odwrotnego może więc stanowić argument negocjacyjny podczas nawiązywania nowych kontaktów biznesowych lub renegocjowania umów już istniejących.

PIT-Y 2015 (książka + CD)

Monitor Księgowego – prenumerata

Ile to kosztuje?

Koszty faktoringu odwrotnego są porównywalne do kosztów tradycyjnego faktoringu i obejmują odsetki od wysokości wypłaconych środków, pobierane od chwili ich wypłaty przez faktora dostawcom do chwili spłaty przez odbiorcę. Jest to prowizja określona procentowo w stosunku do wartości wierzytelności brutto. Inne opłaty wnoszone z tytułu faktoringu odwrotnego to: pobierana jednorazowo prowizja przygotowawcza, której wysokość zależy od przyznanego limitu (im wyższy limit, tym niższy procent prowizji).  Dodatkowo, instytucje faktoringowe pobierają czasami także inne opłaty i prowizje, np. z tytułu zmiany warunków umowy, czy też niewykorzystania przyznanego limitu.


Faktoring odwrotny - case study

Do INDOS SA zgłosił się z wnioskiem o udzielenie pożyczki na bieżącą działalność producent mebli do wyposażenia sklepów. Jego klientami są duże sieci handlowe m.in. sklepy sprzedające odzież dziecięcą oraz księgarnie. Faktor przeanalizował potrzeby finansowe klienta. Pożyczka nie była dla niego najkorzystniejszym rozwiązaniem, ponieważ potrzebował on środków cyklicznie, a nie jednorazowo. Ze względu na udzielany odbiorcom sześćdziesięciodniowy kredyt kupiecki, korzystne dla tego przedsiębiorstwa byłoby skorzystanie z faktoringu klasycznego. Ponieważ w umowach klienta  zawarte były zakazy cesji nie zdecydował się on na ten rodzaj usługi. Dalsza analiza przepływów finansowych wykazała, że klient nie potrzebuje środków na wypłaty dla pracowników czy zapłatę podatków, ale na spłatę swoich zobowiązań wobec dostawców. Jego kontrahenci, od których kupował m.in. płyty wiórowe i elementy montażowe do mebli, wymagali wpłaty zaliczek lub wystawiali faktury z krótkimi terminami płatności. Dlatego INDOS SA zaproponował skorzystanie z faktoringu odwrotnego. Klientowi przyznany został limit finansowania w wysokości 150 000 zł. Faktor zaakceptował listę dostawców, na której znalazło się 12 podmiotów. Zabezpieczeniem transakcji jest wpis na hipotekę na nieruchomości (siedziba klienta) oraz ustanowienie konta kontrolowanego, na które wpłat dokonuje jeden z odbiorców klienta. INDOS SA dokonuje płatności za przedstawione przez klienta faktury w dniu ich przesłania. Natomiast klient reguluje zobowiązania w terminie 70 dni, a dodatkowo może skorzystać z okresu karencji, który wynosi 14 dni. Obieg dokumentów dokonywany jest droga elektroniczną. Prowizja wynosi 2% miesięcznie, a prowizja przygotowawcza płatna raz w roku to 2 % od wysokości ustalonego limitu finansowania. Cały proces weryfikacji i negocjowania warunków umowy trwał 14 dni, a następnego dnia zostały wypłacone klientowi środki finansowe.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA