REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
vlog, blog, youtuber, influencer
Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

rozwiń >

Zawód: influencer. Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną?

Influencerzy, YouTuberzy, vlogerzy, blogerzy, twórcy cyfrowi – lista osób, które działają w internecie i czynią z tego swoje główne lub dodatkowe źródło dochodów jest bardzo długa. Co więcej, grupa ta nie jest jednorodna – sposobów zarobkowania w sieci jest coraz więcej. Najlepsi i najbardziej rozpoznawalni twórcy dorobili się sporych majątków. Również ci spoza czołówki potrafią utrzymać się dzięki swojej aktywności w internecie. Pozostali traktują ją jako pracę dodatkową i łączą z innymi formami zarobkowania.

Niezależnie od skali działalności, każdy z nich musi w odpowiedni sposób rozliczyć się z fiskusem. Urzędnicy bacznie przyglądają się tej grupie, zwłaszcza po ostatnich skandalach podatkowych związanych z jej topowymi przedstawicielami.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Działalność gospodarcza influencera – kiedy jest obowiązkowa?

Decyzja czy zakładać działalność gospodarczą zależy od charakteru i zakresu planowanych działań. Niektórzy twórcy internetowi mogą skorzystać z opcji działalności nierejestrowanej i w jej ramach osiągać przychód w wysokości do 75% minimalnego wynagrodzenia. Możliwe jest także działanie na podstawie umów cywilnoprawnych - o dzieło lub zlecenie, czy też umowy sponsoringowej. Założenie pełnoprawnej działalności gospodarczej będzie obowiązkowe w sytuacji, kiedy działania influencera spełniają wymogi jej definicji.
Zdaniem Anny Sapieja z biura rachunkowego Finansowy Support zrzeszonego w sieci OSCBR: "Influencer powinien założyć działalność gospodarczą, gdy jego aktywność staje się regularna, zorganizowana i zarobkowa. Jeśli współpracuje z markami, prowadzi kampanie, promuje produkty czy otrzymuje wynagrodzenie – nie działa już hobbystycznie. Rejestracja firmy to nie tylko obowiązek, ale i szansa na uporządkowanie finansów oraz legalne rozliczanie kosztów związanych z działalnością twórczą."

Twórcy internetowi najczęściej prowadzą firmę w formie jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki z o.o. Wynikają z tego takie same obowiązki podatkowe, jakie mają przedsiębiorcy tradycyjnych branż.

Jakie PKD influencera?

Głównym PKD influencerów jest kod 73.11.Z – działalność agencji reklamowych. Jednak specyfika tego zawodu sprawia, że jeden kod PKD zwykle nie jest wystarczający. Nierzadko twórcy treści cyfrowych zajmują się jednocześnie sprzedażą swoich gadżetów lub innych produktów, prowadzą kursy online, tworzą materiały video, organizują eventy lub szkolenia. Wybór dodatkowych kodów PKD już podczas rejestracji firmy ułatwia późniejsze rozszerzenie działalności na kolejne dziedziny.

Przychody influencerów: co warto wiedzieć?

Przychody cyfrowych przedsiębiorców mają bardzo zróżnicowany charakter. Oprócz klasycznego wynagrodzenia z umów z firmami czy wpływów ze sprzedaży kursów i usług, warto zwrócić uwagę również na mniej oczywiste źródła dochodu – takie jak tzw. donejty, prezenty od zaprzyjaźnionych marek czy świadczenia nieodpłatne. W określonych przypadkach, mimo swojego pozornie niekomercyjnego charakteru, podlegają one ewidencji i opodatkowaniu.

REKLAMA

Donejty - jak rozliczać nietypową darowiznę?

Donejty (ang. donations) to dobrowolne wpłaty od anonimowych fanów internetowego twórcy, którzy za pomocą dedykowanych platform, takich jak np. Buy Me A Coffee czy Streamlabs, przesyłają mu pieniądze. Ta forma wynagrodzenia jest wyrazem wdzięczności za twórczość i często bywa mylona z napiwkiem. Z punktu widzenia prawa podatkowego różnica jest znaczna - napiwek w formie gotówki rzadko podlega opodatkowaniu, tymczasem wpływy z donejtów twórca musi rozliczyć.

Wpłaty od fanów przez wiele lat były traktowane jako darowizny, ale interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 maja 2024 r. zmieniła ten sposób klasyfikowania donejtów. Jak wyjaśnia Anna Sapieja: "Zgodnie z tą interpretacją anonimowe donejty nie spełniają warunków darowizny w rozumieniu przepisów podatkowych, ponieważ nie można precyzyjnie zidentyfikować darczyńcy ani ustalić wysokości świadczenia od konkretnej osoby. Co więcej, wpłaty te są często powiązane z aktywnością twórcy – stanowią formę gratyfikacji za treści lub interakcję, a nie bezinteresownego wzbogacenia. W praktyce oznacza to, że donejty są traktowane jako przychód i muszą być opodatkowane zgodnie z ustawą o PIT.

Wielu twórców internetowych (zwłaszcza mniejszych streamerów i youtuberów) powoływało się na zwolnienia z podatku od spadków i darowizn. Twierdzili, że donejty to „darowizny od widzów”. Przywołana wyżej interpretacja nie rozstrzygnęła jednak tej kwestii do końca. Niektóre donejty nie są anonimowe i w tym przypadku mogłyby spełniać warunki klasycznej darowizny. W sytuacji tak różnych interpretacji i braku jednoznacznej wykładni przepisów warto wystąpić o indywidualną interpretację prawa podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Barter a rozliczenia podatkowe influencera

Barter, mimo że nie wiąże się z przekazaniem pieniędzy, jest pełnoprawnym świadczeniem wzajemnym i podlega opodatkowaniu. Otrzymując produkt lub usługę w zamian za promocję influencer uzyskuje przychód, który musi wykazać w ewidencji podatkowej. Wartość tego świadczenia ustala się według ceny rynkowej przekazanego produktu lub ustaleń umownych i to właśnie ta kwota stanowi podstawę do opodatkowania – zarówno dla influencera (PIT, ewentualnie VAT), jak i dla firmy, która może ten wydatek zakwalifikować jako koszt reklamy. W przypadku, gdy obie strony są podatnikami VAT, rozliczenie może wymagać wystawienia faktur wzajemnych (za usługę promocji i za towar/usługę przekazaną w barterze).

Prezenty i świadczenia nieodpłatne

O ile barter jest mocno sformalizowany, przekazanie prezentów lub świadczeń nieodpłatnych zwykle nie wymaga spisania umowy. Świadczenia nieodpłatne i prezenty różnią się od siebie intencją i skutkiem podatkowym.

Świadczenie nieodpłatne to sytuacja, w której influencer otrzymuje produkt lub usługę bez zapłaty, ale w zamian wykonuje czynność przynoszącą korzyść drugiej stronie – np. post, relację czy lokowanie produktu. Taki „niepieniężny” przychód podlega opodatkowaniu. Z kolei prezent, np. paczka od działu PR, może nie generować obowiązku podatkowego, o ile nie wiąże się ze świadczeniem wzajemnym.

Koszty influencera

Do typowych kosztów influencera można zaliczyć wydatki na sprzęt komputerowy wraz z niezbędnym oprogramowaniem oraz akcesoria do nagrywania ] filmów lub robienia zdjęć. Jeżeli twórca działa w terenie, odliczy koszty podróży i noclegów. Kwestią, która budzi wątpliwości, będzie zaliczenie do kosztów wydatków związanych z produkcją materiałów - ubrań, kosmetyków czy nawet należności usługodawców z branży beauty, np. fryzjera lub stylistki. Tu również rozwiązaniem może być złożenie wniosku o interpretację indywidualną Ministra Finansów.

Warto pamiętać także o wykluczeniach - koszty reprezentacji i zakupy na użytek prywatny nie są kosztami uzyskania przychodu.

Prowadzenie działalności jako influencer to nie tylko kreatywność, ale także odpowiedzialność finansowa. Znajomość przepisów, właściwa klasyfikacja przychodów i kosztów, a także świadoma współpraca z księgowym to klucz do bezpiecznego rozwoju w branży online.

Autorzy:
Anna Sapieja, Biuro rachunkowe Finansowy Support
OSCBR - Ogólnopolska Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA