REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudniasz na etat - możesz liczyć na zamówienia publiczne

Subskrybuj nas na Youtube
Zatrudniasz na etat - możesz liczyć na zamówienia publiczne
Zatrudniasz na etat - możesz liczyć na zamówienia publiczne

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawcy, którzy zatrudniają na umowy o pracę i szanują prawa pracowników mogą być już w obecnym stanie prawnym preferowaniu przy udzielaniu zamówień publicznych. "Prospołeczna" nowelizacja ustawy a o zamówieniach publicznych mogła pomóc Poczcie Polskiej wygrać przetarg na dostawę przesyłek sądowych - mówi mec. Magdalena Maksimiuk z Kancelarii Czublun Trębicki.

Rząd przyjął w ubiegłym tygodniu projekt nowelizacji ustawy o zamówieniach publicznych wdrażający dyrektywy unijne. Jednak od jesieni 2014 roku obowiązuje już nowelizacja tej ustawy, która wdrożyła dyrektywy unijne głównie w zakresie praw pracowniczych. Zgodnie z tymi przepisami cena ma nie być już głównym kryterium dla rozstrzygania przetargu. Zamawiający, który ogłasza przetarg i ustali cenę jako wyłączne kryterium, musi uzasadnić taką decyzję.

REKLAMA

REKLAMA

Poza tym, zgodnie z tymi przepisami, jeżeli zamawiający uzna, że cena jest dumpingowa, to oferent ma udowodnić, że tak nie jest. W noweli zapisano też między innymi wymóg wobec oferentów, by w uzasadnionych przypadkach zatrudniali pracowników na umowy o pracę. Pracodawcy są zobowiązani do takiego kalkulowania kosztorysów, by praca była w nich wyceniana na podstawie co najmniej płacy minimalnej.

Według mec. Magdaleny Maksimiuk, z Kancelarii Czublun Trębicki, to właśnie kwestia zatrudniania na etat mogła mieć kluczowe znaczenie przy rozstrzyganiu w zeszłym roku przetargu na dostawę przesyłek sądowych, w którym zwyciężyła Poczta Polska.

"Przy wyborze oferty najkorzystniejszej zamawiający kierował się kryteriami: +cena+, wolumen doręczenia, terminy zwrotu, obszar dostępności oraz +społeczne+ o wadze 15 proc. Ostatnie z kryteriów zostało sklasyfikowane przez zamawiającego jako drugie co do wagi, zaraz po cenie, której wagę określono na 70 proc. Te tzw. klauzule społeczne były w tym przypadku rozumiane jako procent osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, z ogólnej liczby osób, którym zostanie powierzona realizacja przedmiotu zamówienia w zakresie doręczania i wydawania przesyłek sądowych – czyli doręczyciele – listonosze oraz osoby wydające korespondencję. W kryterium tym Poczta Polska otrzymała maksymalną liczbę punktów – 15, natomiast Polska Grupa Pocztowa – 13,48 pkt" - podkreśliła prawniczka.

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zdaniem Maksimiuk w obecnym stanie prawnym (jeszcze przed wejściem w życie kolejnej, oczekiwanej na kwiecień 2016 r. nowelizacji), korzystając z pozacenowych kryteriów oceny ofert "premiowani mogą być wykonawcy, którzy dbają o swoich pracowników na przykład poprzez zapewnianie im umów o pracę, ponosząc tym samym większe koszty. Jak wskazała, mogło to mieć wpływ na niedawną podwyżkę cen usług pocztowych dla klientów indywidualnych.

"Zaciekła walka o prymat i zwycięstwo w przetargu na przesyłki sądowe trwała jak wiemy do ostatniej chwili, o czym świadczyć może choćby ilość zmian SIWZ wciąż przesuwających termin składania ofert. Kwestia przetargu na przesyłki sądowe, a w szczególności zastosowane kryterium +społeczne+ ma swój ciąg dalszy. Poczcie Polskiej, walczącej o uwzględnienie w tym postępowaniu klauzuli społecznej, wypomniano przecież pod koniec 2015 r., iż w swoim działaniu w obronie pracowników nie była zbyt konsekwentna.

W kilku ogłoszonych przez Pocztę przetargach, m.in. na sprzątanie placówek, jako jedyne kryterium oceny ofert wskazano ponownie kryterium +cena+”, już bez stosowania klauzuli społecznej. Po serii prasowych doniesień, protestów Solidarności, a przede wszystkich odwołań do KIO, PP powoli z tak określonych kryteriów zaczęła się wycofywać" - zaznaczyła mec. Magdalena Maksimiuk. (PAP)

Monitor Księgowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA