REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nadmiernie rozbudowane prawo utrudnia działalność gospodarczą

Nadmiernie rozbudowane prawo utrudnia działalność gospodarczą /fot. Fotolia
Nadmiernie rozbudowane prawo utrudnia działalność gospodarczą /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zbyt duża liczba przepisów prawa, które dodatkowo często się zmieniają, nie sprzyja prowadzeniu biznesu. Obniża się bowiem ich jakość, pojawiają się sprzeczności, coraz trudniej jest się w nich zorientować i właściwie je interpretować. Funkcjonowanie w takiej rzeczywistości jest szczególnie uciążliwe dla kogoś prowadzącego własną działalność gospodarczą.

Niedawno firma Grand Thornton podała informację, że nasz kraj to bezwzględny i samodzielny lider w dziedzinie ilości i objętości tworzonych aktów prawnych. Liczba kartek nowo utworzonych przepisów w roku 2016 przekroczy 31000! Żeby się z nimi wszystkimi zapoznać, przeciętny polski przedsiębiorca musiałby przeznaczyć na ten cel ponad 4 godziny dziennie, co oznacza, że straciłby ponad połowę dnia pracy, a to niewątpliwie negatywnie odbiłoby się na kondycji finansowej jego firmy. W porównaniu do zeszłego roku, liczba stron tworzonych w Polsce aktów prawnych wzrosła o niemal 20%! Nie wiadomo, czy bardziej straszno, czy śmieszno, ale nie zmienia to faktu, że za tymi danymi statystycznymi rodem z Księgi Rekordów Guinessa kryje się bardzo niebezpieczne dla całego państwa zjawisko: inflacja prawa.

REKLAMA

Autopromocja

Przejawia się ono tym, że w pewnym momencie, w państwie tworzona jest zbyt duża liczba aktów prawnych, a do tego dzieje się to zbyt szybko. Rezultatem jest gwałtowne obniżenie się jakości tworzonego prawa. Przepisy są coraz bardziej szczegółowe, a jednocześnie pojawiają się niedokładności i sprzeczności. Analiza i interpretacja, a także odnalezienie interesującego nas przepisu jest coraz trudniejsze. Wzrasta ryzyko popełnienia nieumyślnego błędu i poniesienia za to konsekwencji; wszak nieznajomość prawa nie zwalnia od odpowiedzialności. W końcu dochodzi do sytuacji, w której przepisów jest tak wiele, że przestrzegania części z nich nie da się kontrolować, a co za tym idzie, wyciągać konsekwencji w przypadku ich naruszenia. Prawo staje się martwe, a władza i samo prawo tracą autorytet.

Niestabilność i nieprzejrzystość przepisów znacząco utrudniają lub wręcz uniemożliwiają prowadzenie działalności gospodarczej – przedsiębiorca nie jest w stanie przewidzieć, jakie warunki do prowadzenia firmy będą obowiązywały za rok, pół roku, czy nawet miesiąc. Podobnie pod znakiem zapytania staną zobowiązania finansowe firmy, takie jak np. ilość, wysokość, termin i sposób zapłaty podatków.

REKLAMA

Niestety, taki czarny scenariusz może stać się udziałem naszego kraju, jeżeli ilość tworzonych przez Parlament aktów prawnych nie ulegnie zmniejszeniu. Używając obrazowego porównania, zbyt duża liczba przepisów jest jak rak, który mnożąc się w niekontrolowany sposób zagraża całemu organizmowi, w tym przypadku państwu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na szczęście przedsiębiorca nie jest bezbronny. Zawsze może zdecydować się na opuszczenie jurysdykcji komplikującej jego pracę, i zdecydować się na przeniesienie lub rejestrację działalności gospodarczej za granicą. Biorąc pod uwagę fakt, że Polska usytuowała się na czele rankingu krajów UE o najbardziej niestabilnym prawie, wybór nie powinien być trudny: wszędzie jest lepiej. Natomiast pamiętać należy, że niemal tradycyjnym już miejscem, gdzie warto założyć firmę jest Wielka Brytania. Tym bardziej, iż zakładanie działalności gospodarczej w UK jest bardzo proste.

Polecamy: Jak wygrać przetarg - poradnik dla małych i średnich firm (książka)

Inna opcja to przedsiębiorstwo w kraju należącym do grona rajów podatkowych. W takim wypadku rezygnujemy co prawda z udogodnień oferowanych przez stabilną gospodarkę o międzynarodowej, doskonałej reputacji, ale za to możemy cieszyć się z większych korzyści podatkowych.

Autor. B.Fuchs

www.dowson-holdings.com

Zobacz także: Moja firma

Dowson Holdings Limited
Optymalizacja podatkowa, konta i spółki zagraniczne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można już zapłacić podatek PIT kartą płatniczą w e-Urzędzie Skarbowym

Od 20 marca 2025 r. podatnicy mogą opłacać podatek PIT w serwisie e-Urząd Skarbowy (e-US) i usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Dotychczas użytkownicy e-Urzędu Skarbowego mogli zapłacić podatek online przelewem bankowym lub BLIK-iem.

Prof. Witold Modzelewski: nienależny zwrot podatku VAT wynosi prawdopodobnie 40-50 mld zł rocznie

Prof. Witold Modzelewski szacuje, że nienależne zwroty VAT w Polsce mogą wynosić nawet 40-50 miliardów złotych rocznie. W 2024 roku wykryto blisko 292 tys. fikcyjnych faktur na łączną kwotę 8,7 miliarda złotych, co oznacza wzrost o ponad 130% w porównaniu do roku poprzedniego. Choć efektywność kontroli skarbowych rośnie, eksperci wskazują, że skala oszustw wciąż jest ogromna, a same kontrole mogą nie wystarczyć do rozwiązania problemu.

Zegarek od szefa bez PIT? Skarbówka: To nie przychód, ale może być darowizna

Czy upominki na jubileusz pracy i dla odchodzących na emeryturę podlegają opodatkowaniu? Skarbówka potwierdza – nie trzeba płacić podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). W grę może jednak wchodzić podatek od spadków i darowizn.

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

REKLAMA

Skarbówka zabrała, sądy oddały: Przedsiębiorcy odzyskali 2,8 mld zł w sprawach o faktury

Tysiące firm niesłusznie oskarżonych o udział w oszustwach VAT w końcu wygrało walkę z fiskusem. W ciągu trzech lat sądy i organy odwoławcze uchyliły decyzje skarbówki na astronomiczną kwotę 2,8 mld zł! Czy to początek końca urzędniczej samowoli wobec przedsiębiorców?

Zleceniobiorca choruje albo miał wypadek przy pracy – jakie świadczenia mu przysługują. Czy obowiązuje okres wyczekiwania?

Umowa zlecenie to popularna forma zatrudnienia na rynku pracy. Chętnie korzystają z niej osoby, chcące skorzystać z dodatkowej formy „dorywczego” zatrudnienia i dorobić do podstawowej pensji czy studenci, którzy szukają większej swobody i elastyczności formy świadczenia pracy, aby móc pogodzić ją ze studiami. Dla niektórych umowa zlecenia jest jednak jedyną podstawą świadczenia pracy a tym samym jedynym tytułem podlegania pod ubezpieczenia. Wszystkie wymienione wyżej grupy różnią się przede wszystkim całościowym lub częściowym obowiązkiem oskładkowania przychodów uzyskiwanych z tego tytułu bądź brakiem takiego wymogu. Kwestia oskładkowania umów zlecenia implikuje natomiast ewentualne prawo do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. Czy w takim razie zleceniobiorca, który np. w pierwszym dniu świadczenia usług ulega wypadkowi podczas wykonywania zlecenia, może liczyć na wypłatę zasiłku z tego tytułu?

Mechanizm podzielonej płatności w VAT - kiedy jest obowiązkowy?

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT-u muszą w niektórych przypadkach liczyć się z dodatkowymi obowiązkami związanymi z tym podatkiem. Jednym z nich jest mechanizm podzielonej płatności (MPP), który można stosować dobrowolnie lub obligatoryjnie. Podpowiadamy, dla kogo MPP jest obowiązkowy, w jakich transakcjach się go stosuje i których towarów dotyczy.

Likwidacja sp. z o.o. – jak to zrobić zgodnie z prawem, krok po kroku

Jakie są kluczowe etapy procesu likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Choć założenie spółki z o.o. jest stosunkowo proste, zakończenie jej działalności wymaga przejścia przez szereg formalności, które warto dokładnie poznać przed podjęciem decyzji o likwidacji. Przyczyn i podstaw likwidacji może być wiele, w poniższym tekście opisaliśmy sytuację, w której podstawą likwidacji będzie uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki.

REKLAMA

Integracja z KSeF - jak zdążyć przed 2026 rokiem? 5 głównych problemów i rad, jak je rozwiązać. Dlaczego warto przystąpić do systemu jeszcze w okresie fakultatywnym

Przesunięcia terminu obowiązkowego przystąpienia do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok sprawiły, że wiele firm odłożyło przygotowania na później. Zdaniem Moniki Zaród, Head of Innovation & Software Products w NTT DATA Business Solutions, to ostatni moment, aby wrócić do prac, zanim presja czasu i kumulacja obowiązków zaczną utrudniać wdrożenie. Tym bardziej, że przedsiębiorcy mogą mierzyć się z kilkoma kluczowymi wyzwaniami, wśród których wymień można: rotację kadr, konieczność dostosowania się do innych zmian prawnych, uzyskanie zgody central w przypadku zagranicznych firm, konieczność ręcznego zbierania danych przed wdrożeniem automatyzacji oraz ryzyko awarii systemu. Oto 5 kroków, które ułatwią firmom skuteczne przygotowanie się do KSeF i uniknąć problemów.

Cyberbezpieczeństwo: ile kosztuje zabezpieczenie danych w firmie. Przykłady: firma mała, średnia, duża

W obliczu rosnącego ryzyka cyberataków każda firma, niezależnie od wielkości, musi inwestować w odpowiednią ochronę danych i systemów informatycznych. Zagrożenia cybernetyczne stają się coraz bardziej zaawansowane, a ich skutki mogą być katastrofalne dla stabilności przedsiębiorstwa, zarówno w kontekście finansowym, jak i reputacyjnym. Bez odpowiednich zabezpieczeń, firmy są narażone na straty wynikające z utraty danych, złośliwego oprogramowania czy ataków ransomware. Eksperci z DNR Group pokazują na przykładach ile kosztuje w Polsce zabezpieczenie danych IT firm produkcyjnych.

REKLAMA