REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nadmiernie rozbudowane prawo utrudnia działalność gospodarczą

Nadmiernie rozbudowane prawo utrudnia działalność gospodarczą /fot. Fotolia
Nadmiernie rozbudowane prawo utrudnia działalność gospodarczą /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zbyt duża liczba przepisów prawa, które dodatkowo często się zmieniają, nie sprzyja prowadzeniu biznesu. Obniża się bowiem ich jakość, pojawiają się sprzeczności, coraz trudniej jest się w nich zorientować i właściwie je interpretować. Funkcjonowanie w takiej rzeczywistości jest szczególnie uciążliwe dla kogoś prowadzącego własną działalność gospodarczą.

Niedawno firma Grand Thornton podała informację, że nasz kraj to bezwzględny i samodzielny lider w dziedzinie ilości i objętości tworzonych aktów prawnych. Liczba kartek nowo utworzonych przepisów w roku 2016 przekroczy 31000! Żeby się z nimi wszystkimi zapoznać, przeciętny polski przedsiębiorca musiałby przeznaczyć na ten cel ponad 4 godziny dziennie, co oznacza, że straciłby ponad połowę dnia pracy, a to niewątpliwie negatywnie odbiłoby się na kondycji finansowej jego firmy. W porównaniu do zeszłego roku, liczba stron tworzonych w Polsce aktów prawnych wzrosła o niemal 20%! Nie wiadomo, czy bardziej straszno, czy śmieszno, ale nie zmienia to faktu, że za tymi danymi statystycznymi rodem z Księgi Rekordów Guinessa kryje się bardzo niebezpieczne dla całego państwa zjawisko: inflacja prawa.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przejawia się ono tym, że w pewnym momencie, w państwie tworzona jest zbyt duża liczba aktów prawnych, a do tego dzieje się to zbyt szybko. Rezultatem jest gwałtowne obniżenie się jakości tworzonego prawa. Przepisy są coraz bardziej szczegółowe, a jednocześnie pojawiają się niedokładności i sprzeczności. Analiza i interpretacja, a także odnalezienie interesującego nas przepisu jest coraz trudniejsze. Wzrasta ryzyko popełnienia nieumyślnego błędu i poniesienia za to konsekwencji; wszak nieznajomość prawa nie zwalnia od odpowiedzialności. W końcu dochodzi do sytuacji, w której przepisów jest tak wiele, że przestrzegania części z nich nie da się kontrolować, a co za tym idzie, wyciągać konsekwencji w przypadku ich naruszenia. Prawo staje się martwe, a władza i samo prawo tracą autorytet.

Niestabilność i nieprzejrzystość przepisów znacząco utrudniają lub wręcz uniemożliwiają prowadzenie działalności gospodarczej – przedsiębiorca nie jest w stanie przewidzieć, jakie warunki do prowadzenia firmy będą obowiązywały za rok, pół roku, czy nawet miesiąc. Podobnie pod znakiem zapytania staną zobowiązania finansowe firmy, takie jak np. ilość, wysokość, termin i sposób zapłaty podatków.

REKLAMA

Niestety, taki czarny scenariusz może stać się udziałem naszego kraju, jeżeli ilość tworzonych przez Parlament aktów prawnych nie ulegnie zmniejszeniu. Używając obrazowego porównania, zbyt duża liczba przepisów jest jak rak, który mnożąc się w niekontrolowany sposób zagraża całemu organizmowi, w tym przypadku państwu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na szczęście przedsiębiorca nie jest bezbronny. Zawsze może zdecydować się na opuszczenie jurysdykcji komplikującej jego pracę, i zdecydować się na przeniesienie lub rejestrację działalności gospodarczej za granicą. Biorąc pod uwagę fakt, że Polska usytuowała się na czele rankingu krajów UE o najbardziej niestabilnym prawie, wybór nie powinien być trudny: wszędzie jest lepiej. Natomiast pamiętać należy, że niemal tradycyjnym już miejscem, gdzie warto założyć firmę jest Wielka Brytania. Tym bardziej, iż zakładanie działalności gospodarczej w UK jest bardzo proste.

Polecamy: Jak wygrać przetarg - poradnik dla małych i średnich firm (książka)

Inna opcja to przedsiębiorstwo w kraju należącym do grona rajów podatkowych. W takim wypadku rezygnujemy co prawda z udogodnień oferowanych przez stabilną gospodarkę o międzynarodowej, doskonałej reputacji, ale za to możemy cieszyć się z większych korzyści podatkowych.

Autor. B.Fuchs

www.dowson-holdings.com

Zobacz także: Moja firma

Dowson Holdings Limited
Optymalizacja podatkowa, konta i spółki zagraniczne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA