REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nowelizacja prawa podatkowego ułatwi życie przedsiębiorcom?

Czy nowelizacja prawa podatkowego ułatwi życie przedsiębiorcom? /Fotolia
Czy nowelizacja prawa podatkowego ułatwi życie przedsiębiorcom? /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnimi czasy (mowa tu o kilku ostatnich miesiącach) polska gospodarka jest świadkiem potężnych zawirowań. Dzieje się tak na skutek próby niemal jednoczesnego wprowadzenia licznych nowelizacji dotyczących prawa podatkowego oraz ubezpieczeń społecznych. Co prawda w pewnych sytuacjach reformy są bardzo pożądane, ale nie powinny one być wprowadzane zbyt szybko i często. Zwłaszcza wtedy, gdy jedna z nich nie jest jeszcze do końca dopracowana i gdy nie można przewidzieć jej skutków, a w kolejce czeka już następna.

Przez takie działania system prawny traci swoją stabilność, zniechęcając do siebie przedsiębiorców i zwykłych podatników, którzy następnie szukają innej jurysdykcji oferującej atrakcyjniejsze warunki.

REKLAMA

REKLAMA

Właśnie takie zjawisko możemy obecnie zaobserwować w Polsce. Zjawisko groźne, ponieważ może zaowocować ucieczką rodzimych przedsiębiorców spod polskiej jurysdykcji, np. pod ekonomiczne skrzydła Wielkiej Brytanii. A zatem, zamiast zarabiać i płacić podatki w Polsce, będą oni rejestrować firmy w Szkocji, Walii lub Anglii.

REKLAMA

Obecna sytuacja prawno – podatkowa polskich przedsiębiorców jest bardzo skomplikowana. Przyczyną tego są właśnie owe liczne i nie do końca przejrzyste próby zreformowania prawa podatkowego i ubezpieczeń społecznych - reforma składek na ZUS, które mają zostać zastąpione przez nowy podatek, następnie wprowadzenie jednolitego podatku łączącego składki emerytalną, zdrowotną, rentową, wypadkową, na Fundusz Pracy, na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz zaliczkę na podatek PIT (którego wysokość niestety nie jest jeszcze znana), obniżenie CIT oraz reforma podatku VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szczególnie ta ostatnia budzi liczne kontrowersje, jako że zakłada utrzymanie obecnych, wysokich stawek (8% i 23%) aż do początku 2019 roku. Poza tym reforma utrudni otrzymanie należnego zwrotu podatku VAT, uzależniając to od kontroli przeprowadzanych przez organy państwowe, dla których nie przewidziano żadnych konkretnych ram czasowych.

Można by rzec, że polski przedsiębiorca znalazł się w sytuacji, którą można podsumować słowami: nie wiem co, nie wiem jak, nie wiem kiedy, nie wiem ile, generalnie: nie wiem nic.

Na szczęście nie ma żadnego prawa, które nakładałoby na naszych biznesmenów obowiązek prowadzenia firm tylko na terenie Polski.

Wyjściem jest ucieczka za granicę, np. do UK – jurysdykcji słynącej z przyjaznego nastawienia do przedsiębiorców.

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik

Dlaczego działalność gospodarcza w Wielkiej Brytanii jest dobrym posunięciem? Przyczyn jest kilka. Przede wszystkim podatki w Wielkiej Brytanii są o wiele bardziej racjonalne, a ich stawki oraz progi podatkowe są lepiej dopasowane do kondycji finansowej firm. Do tego, VAT w Anglii jest niższy od tego w Polsce (na terenie UK obowiązują stawki 20%, 5%, 0%). „Wyspy” oferują ponadto bardzo wysoką kwotę wolną od podatku (11 000 GBP od 2017 roku).

Ale to nie wszystko, bardzo ważny jest również fakt, że brytyjska kadra urzędnicza jest przyjaźnie nastawiona do przedsiębiorców i w maksymalnym stopniu ułatwia im wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem działalności, dzięki czemu biznesmen koncentruje się na pracy, a nie na procedurach formalno - prawnych.

To są właśnie najważniejsze przyczyny, dzięki którym rejestracja firmy w Szkocji lub w Walii, czy też, oczywiście, w Anglii, staje się racjonalnym krokiem. Tym bardziej, że założenie spółki LTD na terenie Wielkiej Brytanii jest, przy wsparciu tamtejszych urzędników lub firm świadczących usługi doradcze, o wiele prostsze niż w Polsce.

Autor: B. Fuchs, Admiral Tax

www.admiral.tax

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA