REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nowelizacja prawa podatkowego ułatwi życie przedsiębiorcom?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy nowelizacja prawa podatkowego ułatwi życie przedsiębiorcom? /Fotolia
Czy nowelizacja prawa podatkowego ułatwi życie przedsiębiorcom? /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnimi czasy (mowa tu o kilku ostatnich miesiącach) polska gospodarka jest świadkiem potężnych zawirowań. Dzieje się tak na skutek próby niemal jednoczesnego wprowadzenia licznych nowelizacji dotyczących prawa podatkowego oraz ubezpieczeń społecznych. Co prawda w pewnych sytuacjach reformy są bardzo pożądane, ale nie powinny one być wprowadzane zbyt szybko i często. Zwłaszcza wtedy, gdy jedna z nich nie jest jeszcze do końca dopracowana i gdy nie można przewidzieć jej skutków, a w kolejce czeka już następna.

Przez takie działania system prawny traci swoją stabilność, zniechęcając do siebie przedsiębiorców i zwykłych podatników, którzy następnie szukają innej jurysdykcji oferującej atrakcyjniejsze warunki.

REKLAMA

REKLAMA

Właśnie takie zjawisko możemy obecnie zaobserwować w Polsce. Zjawisko groźne, ponieważ może zaowocować ucieczką rodzimych przedsiębiorców spod polskiej jurysdykcji, np. pod ekonomiczne skrzydła Wielkiej Brytanii. A zatem, zamiast zarabiać i płacić podatki w Polsce, będą oni rejestrować firmy w Szkocji, Walii lub Anglii.

REKLAMA

Obecna sytuacja prawno – podatkowa polskich przedsiębiorców jest bardzo skomplikowana. Przyczyną tego są właśnie owe liczne i nie do końca przejrzyste próby zreformowania prawa podatkowego i ubezpieczeń społecznych - reforma składek na ZUS, które mają zostać zastąpione przez nowy podatek, następnie wprowadzenie jednolitego podatku łączącego składki emerytalną, zdrowotną, rentową, wypadkową, na Fundusz Pracy, na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz zaliczkę na podatek PIT (którego wysokość niestety nie jest jeszcze znana), obniżenie CIT oraz reforma podatku VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szczególnie ta ostatnia budzi liczne kontrowersje, jako że zakłada utrzymanie obecnych, wysokich stawek (8% i 23%) aż do początku 2019 roku. Poza tym reforma utrudni otrzymanie należnego zwrotu podatku VAT, uzależniając to od kontroli przeprowadzanych przez organy państwowe, dla których nie przewidziano żadnych konkretnych ram czasowych.

Można by rzec, że polski przedsiębiorca znalazł się w sytuacji, którą można podsumować słowami: nie wiem co, nie wiem jak, nie wiem kiedy, nie wiem ile, generalnie: nie wiem nic.

Na szczęście nie ma żadnego prawa, które nakładałoby na naszych biznesmenów obowiązek prowadzenia firm tylko na terenie Polski.

Wyjściem jest ucieczka za granicę, np. do UK – jurysdykcji słynącej z przyjaznego nastawienia do przedsiębiorców.

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik

Dlaczego działalność gospodarcza w Wielkiej Brytanii jest dobrym posunięciem? Przyczyn jest kilka. Przede wszystkim podatki w Wielkiej Brytanii są o wiele bardziej racjonalne, a ich stawki oraz progi podatkowe są lepiej dopasowane do kondycji finansowej firm. Do tego, VAT w Anglii jest niższy od tego w Polsce (na terenie UK obowiązują stawki 20%, 5%, 0%). „Wyspy” oferują ponadto bardzo wysoką kwotę wolną od podatku (11 000 GBP od 2017 roku).

Ale to nie wszystko, bardzo ważny jest również fakt, że brytyjska kadra urzędnicza jest przyjaźnie nastawiona do przedsiębiorców i w maksymalnym stopniu ułatwia im wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem działalności, dzięki czemu biznesmen koncentruje się na pracy, a nie na procedurach formalno - prawnych.

To są właśnie najważniejsze przyczyny, dzięki którym rejestracja firmy w Szkocji lub w Walii, czy też, oczywiście, w Anglii, staje się racjonalnym krokiem. Tym bardziej, że założenie spółki LTD na terenie Wielkiej Brytanii jest, przy wsparciu tamtejszych urzędników lub firm świadczących usługi doradcze, o wiele prostsze niż w Polsce.

Autor: B. Fuchs, Admiral Tax

www.admiral.tax

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA