REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nowelizacja prawa podatkowego ułatwi życie przedsiębiorcom?

Czy nowelizacja prawa podatkowego ułatwi życie przedsiębiorcom? /Fotolia
Czy nowelizacja prawa podatkowego ułatwi życie przedsiębiorcom? /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnimi czasy (mowa tu o kilku ostatnich miesiącach) polska gospodarka jest świadkiem potężnych zawirowań. Dzieje się tak na skutek próby niemal jednoczesnego wprowadzenia licznych nowelizacji dotyczących prawa podatkowego oraz ubezpieczeń społecznych. Co prawda w pewnych sytuacjach reformy są bardzo pożądane, ale nie powinny one być wprowadzane zbyt szybko i często. Zwłaszcza wtedy, gdy jedna z nich nie jest jeszcze do końca dopracowana i gdy nie można przewidzieć jej skutków, a w kolejce czeka już następna.

Przez takie działania system prawny traci swoją stabilność, zniechęcając do siebie przedsiębiorców i zwykłych podatników, którzy następnie szukają innej jurysdykcji oferującej atrakcyjniejsze warunki.

REKLAMA

Autopromocja

Właśnie takie zjawisko możemy obecnie zaobserwować w Polsce. Zjawisko groźne, ponieważ może zaowocować ucieczką rodzimych przedsiębiorców spod polskiej jurysdykcji, np. pod ekonomiczne skrzydła Wielkiej Brytanii. A zatem, zamiast zarabiać i płacić podatki w Polsce, będą oni rejestrować firmy w Szkocji, Walii lub Anglii.

Obecna sytuacja prawno – podatkowa polskich przedsiębiorców jest bardzo skomplikowana. Przyczyną tego są właśnie owe liczne i nie do końca przejrzyste próby zreformowania prawa podatkowego i ubezpieczeń społecznych - reforma składek na ZUS, które mają zostać zastąpione przez nowy podatek, następnie wprowadzenie jednolitego podatku łączącego składki emerytalną, zdrowotną, rentową, wypadkową, na Fundusz Pracy, na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz zaliczkę na podatek PIT (którego wysokość niestety nie jest jeszcze znana), obniżenie CIT oraz reforma podatku VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szczególnie ta ostatnia budzi liczne kontrowersje, jako że zakłada utrzymanie obecnych, wysokich stawek (8% i 23%) aż do początku 2019 roku. Poza tym reforma utrudni otrzymanie należnego zwrotu podatku VAT, uzależniając to od kontroli przeprowadzanych przez organy państwowe, dla których nie przewidziano żadnych konkretnych ram czasowych.

Można by rzec, że polski przedsiębiorca znalazł się w sytuacji, którą można podsumować słowami: nie wiem co, nie wiem jak, nie wiem kiedy, nie wiem ile, generalnie: nie wiem nic.

Na szczęście nie ma żadnego prawa, które nakładałoby na naszych biznesmenów obowiązek prowadzenia firm tylko na terenie Polski.

Wyjściem jest ucieczka za granicę, np. do UK – jurysdykcji słynącej z przyjaznego nastawienia do przedsiębiorców.

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik

Dlaczego działalność gospodarcza w Wielkiej Brytanii jest dobrym posunięciem? Przyczyn jest kilka. Przede wszystkim podatki w Wielkiej Brytanii są o wiele bardziej racjonalne, a ich stawki oraz progi podatkowe są lepiej dopasowane do kondycji finansowej firm. Do tego, VAT w Anglii jest niższy od tego w Polsce (na terenie UK obowiązują stawki 20%, 5%, 0%). „Wyspy” oferują ponadto bardzo wysoką kwotę wolną od podatku (11 000 GBP od 2017 roku).

Ale to nie wszystko, bardzo ważny jest również fakt, że brytyjska kadra urzędnicza jest przyjaźnie nastawiona do przedsiębiorców i w maksymalnym stopniu ułatwia im wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem działalności, dzięki czemu biznesmen koncentruje się na pracy, a nie na procedurach formalno - prawnych.

To są właśnie najważniejsze przyczyny, dzięki którym rejestracja firmy w Szkocji lub w Walii, czy też, oczywiście, w Anglii, staje się racjonalnym krokiem. Tym bardziej, że założenie spółki LTD na terenie Wielkiej Brytanii jest, przy wsparciu tamtejszych urzędników lub firm świadczących usługi doradcze, o wiele prostsze niż w Polsce.

Autor: B. Fuchs, Admiral Tax

www.admiral.tax

Autopromocja
Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA