REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Objaśnienia podatkowe ministra finansów od 1 stycznia 2017 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Objaśnienia podatkowe ministra finansów - wyjaśnią praktykę stosowania prawa podatkowego
Objaśnienia podatkowe ministra finansów - wyjaśnią praktykę stosowania prawa podatkowego

REKLAMA

REKLAMA

Minister rozwoju proponuje umieszczenie w Ordynacji podatkowej nowych przepisów przewidujących wydawanie z urzędu przez ministra finansów tzw. objaśnień podatkowych. Objaśnienia te, podobnie jak interpretacje podatkowe, miałyby chronić podatników, którzy by się do nich stosowali. W odróżnieniu od interpretacji podatkowych (które dotyczą wyłącznie wykładni przepisów) objaśnienia podatkowe mają wyjaśniać praktyczne aspekty stosowania prawa podatkowego wraz z podaniem przykładowych sytuacji. Nowe przepisy mają wejść w życie od początku 2017 roku.

Takie zmiany przewiduje uaktualniona wersja projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców, który czeka na rozpatrzenie przez Komitet Stały Rady Ministrów.

REKLAMA

REKLAMA

W najnowszej wersji tego projektu znalazła się propozycja nowelizacji Ordynacji podatkowej. Zgodnie z nią minister finansów ma dążyć do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe i kontroli skarbowej m.in. wydając z urzędu ogólne wyjaśnienia przepisów w zakresie podatków (objaśnienia podatkowe).

Objaśnienia mają uwzględniać orzecznictwo sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Obecnie minister finansów wykonuje to zadanie dokonując interpretacji przepisów, z urzędu lub na wniosek.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

REKLAMA

Jak tłumaczy ministerstwo rozwoju w uzasadnieniu do projektu "objaśnienia podatkowe" mają dotyczyć praktycznych aspektów stosowania prawa podatkowego. "W odróżnieniu od interpretacji ogólnych nie będą one dotyczyły wyłącznie wykładni przepisów, lecz obejmować będą również praktyczne ich zastosowanie – wraz z podaniem przykładowych sytuacji" - poinformował resort rozwoju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Zmiana ma na celu ułatwienie podatnikom uzyskania szybszej ochrony w związku z ich zastosowaniem się do treści objaśnień podatkowych, bez konieczności występowania z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej. Jednocześnie zmiana ta spowoduje usprawnienie ekonomiki pracy organów podatkowych, gdyż pozwoli w wielu przypadkach na uniknięcie konieczności wydawania dużej ilości interpretacji dotyczących na ogół mniej istotnych, jednakże problematycznych zagadnień" - argumentuje resort.

Według autorów projektu korzyścią będzie zachęta podatników podatników do zapoznania się z treścią objaśnień podatkowych, co powinno przyczynić się do lepszej znajomością prawa podatkowego oraz procedur podatkowych. Ponadto efektem zmiany powinno być też zmniejszenie liczby składanych wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych.

"Tożsamy zakres ochrony przyznawany przez objaśnienia podatkowe oraz interpretacje spowoduje, iż dla podatników niepotrzebne będzie występowanie o interpretacje w zakresach, w których wystarczające wyjaśnienia zostały zawarte w objaśnieniach podatkowych zamieszczonych w Biuletynie Informacji Publicznej" - podkreślono.

Zgodnie z projektem, objaśnienia podatkowe miałyby obowiązywać od daty zamieszczenia w BIP. W sytuacji, gdyby dotyczyły nowych przepisów możliwe jest, że data rozpoczęcia obowiązywania objaśnień będzie inna niż data zamieszczenia w BIP.

Projekt przewiduje, że ochrona podatników przed negatywnymi konsekwencjami zmiany wykładni przepisów, przysługująca z tytułu interpretacji ogólnych i indywidualnych, będzie obejmowała także podatników nie posiadających interpretacji indywidualnej – o ile stosowali się do objaśnień i utrwalonej praktyki interpretacyjnej ministra finansów. Dzięki temu podatnicy nie poniosą ryzyka obciążenia dodatkowymi podatkami w przypadku zmiany wykładni przepisów.

"Utrwalona praktyka interpretacyjna" będzie ustalana na podstawie interpretacji indywidualnych wydanych w takich samych stanach faktycznych oraz takich samych stanach prawnych w trakcie okresu rozliczeniowego oraz w okresie 12 miesięcy przed okresem rozliczeniowym, w którym podatnik zastosował się do tej praktyki. Jeżeli w tym czasie została wydana interpretacja ogólna lub objaśnienia podatkowe – praktyka będzie ustala się na podstawie tej interpretacji lub objaśnień podatkowych (ze skutkiem wyłącznie na przyszłość – od dnia wydania takiej interpretacji lub objaśnień).

W projektowanych przepisach znalazły się także regulacje określające tryb oraz przesłanki dokonywania przez ministra finansów objaśnień podatkowych w przypadkach stwierdzenia ich nieprawidłowości.

Ponadto w projekcie zmian w Ordynacji zawarto przepis dotyczący postępowań kontrolnych. "Zmiana stanowi realizację zasady działania organów podatkowych w sposób budzący zaufanie" - zapewniono w uzasadnieniu.

Zgodnie z propozycją MR zmiana ma uniemożliwiać wszczynanie postępowań podatkowych, gdy wcześniejsza kontroli nie wskazała na nieprawidłowości w stosowaniu stawki VAT, ale następna takie nieprawidłowości stwierdziła (również na skutek zmiany stanowiska organów podatkowych w danym zagadnieniu podatkowym).


Jednocześnie projekt wymienia sytuacje, w których nowy przepis nie będzie miał zastosowania, np. w przypadku ujawnienia nowych okoliczności faktycznych, czy wystąpienia nadużycia prawa.

"Proponuje się również, aby ustalenia kontrolne miały dla podatnika walor ochronny zbliżony swym zakresem do ochrony z interpretacji podatkowej" - czytamy w uzasadnieniu.

Zmiany mają wejść w życie od początku 2017 roku. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA