REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Objaśnienia podatkowe ministra finansów od 1 stycznia 2017 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Objaśnienia podatkowe ministra finansów - wyjaśnią praktykę stosowania prawa podatkowego
Objaśnienia podatkowe ministra finansów - wyjaśnią praktykę stosowania prawa podatkowego

REKLAMA

REKLAMA

Minister rozwoju proponuje umieszczenie w Ordynacji podatkowej nowych przepisów przewidujących wydawanie z urzędu przez ministra finansów tzw. objaśnień podatkowych. Objaśnienia te, podobnie jak interpretacje podatkowe, miałyby chronić podatników, którzy by się do nich stosowali. W odróżnieniu od interpretacji podatkowych (które dotyczą wyłącznie wykładni przepisów) objaśnienia podatkowe mają wyjaśniać praktyczne aspekty stosowania prawa podatkowego wraz z podaniem przykładowych sytuacji. Nowe przepisy mają wejść w życie od początku 2017 roku.

Takie zmiany przewiduje uaktualniona wersja projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców, który czeka na rozpatrzenie przez Komitet Stały Rady Ministrów.

REKLAMA

W najnowszej wersji tego projektu znalazła się propozycja nowelizacji Ordynacji podatkowej. Zgodnie z nią minister finansów ma dążyć do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe i kontroli skarbowej m.in. wydając z urzędu ogólne wyjaśnienia przepisów w zakresie podatków (objaśnienia podatkowe).

Objaśnienia mają uwzględniać orzecznictwo sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Obecnie minister finansów wykonuje to zadanie dokonując interpretacji przepisów, z urzędu lub na wniosek.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

REKLAMA

Jak tłumaczy ministerstwo rozwoju w uzasadnieniu do projektu "objaśnienia podatkowe" mają dotyczyć praktycznych aspektów stosowania prawa podatkowego. "W odróżnieniu od interpretacji ogólnych nie będą one dotyczyły wyłącznie wykładni przepisów, lecz obejmować będą również praktyczne ich zastosowanie – wraz z podaniem przykładowych sytuacji" - poinformował resort rozwoju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Zmiana ma na celu ułatwienie podatnikom uzyskania szybszej ochrony w związku z ich zastosowaniem się do treści objaśnień podatkowych, bez konieczności występowania z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej. Jednocześnie zmiana ta spowoduje usprawnienie ekonomiki pracy organów podatkowych, gdyż pozwoli w wielu przypadkach na uniknięcie konieczności wydawania dużej ilości interpretacji dotyczących na ogół mniej istotnych, jednakże problematycznych zagadnień" - argumentuje resort.

Według autorów projektu korzyścią będzie zachęta podatników podatników do zapoznania się z treścią objaśnień podatkowych, co powinno przyczynić się do lepszej znajomością prawa podatkowego oraz procedur podatkowych. Ponadto efektem zmiany powinno być też zmniejszenie liczby składanych wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych.

"Tożsamy zakres ochrony przyznawany przez objaśnienia podatkowe oraz interpretacje spowoduje, iż dla podatników niepotrzebne będzie występowanie o interpretacje w zakresach, w których wystarczające wyjaśnienia zostały zawarte w objaśnieniach podatkowych zamieszczonych w Biuletynie Informacji Publicznej" - podkreślono.

Zgodnie z projektem, objaśnienia podatkowe miałyby obowiązywać od daty zamieszczenia w BIP. W sytuacji, gdyby dotyczyły nowych przepisów możliwe jest, że data rozpoczęcia obowiązywania objaśnień będzie inna niż data zamieszczenia w BIP.

Projekt przewiduje, że ochrona podatników przed negatywnymi konsekwencjami zmiany wykładni przepisów, przysługująca z tytułu interpretacji ogólnych i indywidualnych, będzie obejmowała także podatników nie posiadających interpretacji indywidualnej – o ile stosowali się do objaśnień i utrwalonej praktyki interpretacyjnej ministra finansów. Dzięki temu podatnicy nie poniosą ryzyka obciążenia dodatkowymi podatkami w przypadku zmiany wykładni przepisów.

"Utrwalona praktyka interpretacyjna" będzie ustalana na podstawie interpretacji indywidualnych wydanych w takich samych stanach faktycznych oraz takich samych stanach prawnych w trakcie okresu rozliczeniowego oraz w okresie 12 miesięcy przed okresem rozliczeniowym, w którym podatnik zastosował się do tej praktyki. Jeżeli w tym czasie została wydana interpretacja ogólna lub objaśnienia podatkowe – praktyka będzie ustala się na podstawie tej interpretacji lub objaśnień podatkowych (ze skutkiem wyłącznie na przyszłość – od dnia wydania takiej interpretacji lub objaśnień).

W projektowanych przepisach znalazły się także regulacje określające tryb oraz przesłanki dokonywania przez ministra finansów objaśnień podatkowych w przypadkach stwierdzenia ich nieprawidłowości.

Ponadto w projekcie zmian w Ordynacji zawarto przepis dotyczący postępowań kontrolnych. "Zmiana stanowi realizację zasady działania organów podatkowych w sposób budzący zaufanie" - zapewniono w uzasadnieniu.

Zgodnie z propozycją MR zmiana ma uniemożliwiać wszczynanie postępowań podatkowych, gdy wcześniejsza kontroli nie wskazała na nieprawidłowości w stosowaniu stawki VAT, ale następna takie nieprawidłowości stwierdziła (również na skutek zmiany stanowiska organów podatkowych w danym zagadnieniu podatkowym).


Jednocześnie projekt wymienia sytuacje, w których nowy przepis nie będzie miał zastosowania, np. w przypadku ujawnienia nowych okoliczności faktycznych, czy wystąpienia nadużycia prawa.

"Proponuje się również, aby ustalenia kontrolne miały dla podatnika walor ochronny zbliżony swym zakresem do ochrony z interpretacji podatkowej" - czytamy w uzasadnieniu.

Zmiany mają wejść w życie od początku 2017 roku. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA