REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać dofinansowanie na działalność badawczo-rozwojową?

Dofinansowanie działalności badawczo-rozwojowe
Dofinansowanie działalności badawczo-rozwojowe
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Uruchomienie czy rozbudowa działu badawczo-rozwojowego w firmie to rodzaje projektów, które mogą liczyć na dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach działania 2.1 Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Nabór wniosków w ramach tego programu potrwa od 8 maja do 7 lipca 2017 r. Na dofinansowanie przeznaczono aż 900 milionów złotych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

O dofinansowanie, wzorem ubiegłych edycji, mogą ubiegać się zarówno małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), jak i duże przedsiębiorstwa, chcące opracowywać nowe lub udoskonalać dotychczasowe produkty, usługi i technologie.

O tym, że chętnych na dofinansowanie budowy CBR nadal nie brakuje, świadczy chociażby fakt, że w pierwszym naborze w 2016 roku złożonych zostało aż 235 wniosków o dofinansowanie, spośród których wsparcie otrzymało 97. Ranking tych projektów pokazuje przy tym wyraźnie, że na wsparcie mogą liczyć nie tylko laboratoria przemysłowe, farmaceutyczne czy chemiczne, ale również CBR dedykowane systemom sprzedażowym i dystrybucyjnym.

By umożliwić powstanie nowych i rozbudowę istniejących centrów badawczo-rozwojowych przedsiębiorcom oferowane są środki na zakup potrzebnych do zrealizowania projektu:

REKLAMA

     a) gruntów i nieruchomości,
     b) środków trwałych,
     c) robót i materiałów budowlanych,
     d) wartości niematerialnych i prawnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Agenda badawcza

Chcąc aplikować o środki na budowę centrum badawczo-rozwojowego, przyszły beneficjent powinien przedstawić plan prac badawczych, dlatego niezbędnym elementem wniosku o dofinansowanie w ramach działania 2.1 jest agenda badawcza, zawierająca orientacyjny plan prac B+R oraz ich przewidywane wyniki i potencjał rynkowy. Jej zakres powinien uzasadniać potrzebę realizacji CBR we wnioskowanym zakresie.

Prace badawczo-rozwojowe realizowane w ramach agendy badawczej muszą dotyczyć innowacji produktowej lub procesowej i obejmować co najmniej okres realizacji i okres trwałości projektu:

  • 3 lata w przypadku MŚP,
  • 5 lat w przypadku dużych przedsiębiorstw.

Kryteria i zasady oceny wniosków

Aplikowanie o zewnętrzne współfinansowanie zawsze wiąże się z koniecznością spełnienia określonych warunków i kryteriów. Spełnienie ich maksymalizuje szansę na uzyskanie dofinansowania, a w przypadku kryteriów formalnych, przesądza o możliwości aplikowania. Niektóre z kryteriów są specyficzne i obowiązują wybranych beneficjentów. Przykładowo, na etapie składania wniosku o dofinansowanie w przypadku dużych przedsiębiorstw wymagana jest deklaracja, iż w związku z realizacją projektu prowadzona będzie współpraca z podmiotami z sektora MŚP, organizacjami badawczymi lub NGO. Może ona przyjąć różne formy, od partnerstwa, poprzez podwykonawstwo i transfer wiedzy, a kończąc na sieciach i platformach technologicznych.

Z kolei w przypadku projektów wymagających pozwolenia na budowę czy uzyskania decyzji środowiskowej, należy je dostarczyć najpóźniej w terminie 10 miesięcy od dnia doręczenia pisemnej informacji o zatwierdzeniu projektu do wsparcia.

Wnioski o dofinansowanie, które spełniły wszystkie kryteria oceny formalnej przekazywane są do oceny merytorycznej przeprowadzanej przez Panel Ekspertów, w którym zasiada trzech niezależnych ekspertów w zakresie innowacyjności projektu oraz dwóch niezależnych ekspertów w zakresie analizy finansowej. Oceniają oni projekt w oparciu o zatwierdzone kryteria wyboru projektów, ale również informacje i wyjaśnienia udzielane przez wnioskodawcę podczas posiedzenia Panelu Ekspertów. Kryteria punktowe znane są jeszcze przed ogłoszeniem konkursu, dlatego warto dołożyć starań by spełnić wszystkie z nich w możliwie największym zakresie.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Cenne punkty przyniesie wnioskodawcy współpraca z jednostkami naukowymi. Powinna ona być jednak stosownie udokumentowana, trwała, szczegółowo opisana we wniosku i uwzględniona we wskaźnikach realizacji celów projektu.

Nowością w tej edycji konkursu będzie poddanie ocenie strategicznej roli projektu i jego znaczenia dla rozwoju gospodarczego kraju, poprzez wpisywanie się w określone dla danego naboru branże kluczowe, zidentyfikowane w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.


Do nowych kryteriów należy również przełomowość planowanych prac badawczo-rozwojowych, w ramach którego oceniane będzie w jakim stopniu zaplanowane prace B+R i ich przewidywany wynik charakteryzują się przełomowością w stosunku do tego, co aktualnie oferuje rynek.

W dalszym ciągu najwyżej punktowanym kryterium pozostaje udział nakładów na działalność B+R w całkowitych nakładach inwestycyjnych, które w najbliższym konkursie liczone będzie jako relacja wydatków ponoszonych na działalność B+R do całkowitych wydatków inwestycyjnych wnioskodawcy w okresie trwałości projektu. Maksymalną ilość punktów w tym kryterium otrzymają wnioskodawcy, u których relacja wydatków na działalność B+R w odniesieniu do całkowitych nakładów inwestycyjnych przekroczy 100%.

Realność tych założeń oceniana będzie z punktu widzenia historycznych danych przedsiębiorstwa, zaś rzeczywista wartość wydatków na działalność B+R będzie monitorowana na etapie trwałości projektu i będzie wymagała potwierdzenia deklaracją dla GUS PNT-01.

GUS PNT-01 - Sprawozdanie o działalności badawczej i rozwojowej

W najbliższym konkursie oceniane będzie również, czy przewidziano efektywny sposób ochrony własności intelektualnej, zabezpieczający przed skopiowaniem/nieuprawnionym wykorzystaniem rezultatów projektu oraz czy przyjęta strategia takiej ochrony jest właściwa.

Poziom dofinansowania i termin naboru wniosków

Poziom dofinansowania w konkursie 2.1 POIR jest zgodny z mapą regionalnej pomocy inwestycyjnej i poniższą tabelą, zaś minimalna wartość kosztów kwalifikowanych wynosi 2 miliony złotych.

Nabór wniosków w ramach Działania 2.1 potrwa od 8 maja do 7 lipca 2017 roku.

 

Autor: Michał Hackiewicz, Konsultant w Dziale Doradztwa Europejskiego Accreo Sp. z o.o.

Ulga na badania i rozwój - świadczenia na rzecz pracowników

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA