REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać dofinansowanie na działalność badawczo-rozwojową?

Dofinansowanie działalności badawczo-rozwojowe
Dofinansowanie działalności badawczo-rozwojowe
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Uruchomienie czy rozbudowa działu badawczo-rozwojowego w firmie to rodzaje projektów, które mogą liczyć na dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach działania 2.1 Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Nabór wniosków w ramach tego programu potrwa od 8 maja do 7 lipca 2017 r. Na dofinansowanie przeznaczono aż 900 milionów złotych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

O dofinansowanie, wzorem ubiegłych edycji, mogą ubiegać się zarówno małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), jak i duże przedsiębiorstwa, chcące opracowywać nowe lub udoskonalać dotychczasowe produkty, usługi i technologie.

O tym, że chętnych na dofinansowanie budowy CBR nadal nie brakuje, świadczy chociażby fakt, że w pierwszym naborze w 2016 roku złożonych zostało aż 235 wniosków o dofinansowanie, spośród których wsparcie otrzymało 97. Ranking tych projektów pokazuje przy tym wyraźnie, że na wsparcie mogą liczyć nie tylko laboratoria przemysłowe, farmaceutyczne czy chemiczne, ale również CBR dedykowane systemom sprzedażowym i dystrybucyjnym.

By umożliwić powstanie nowych i rozbudowę istniejących centrów badawczo-rozwojowych przedsiębiorcom oferowane są środki na zakup potrzebnych do zrealizowania projektu:

REKLAMA

     a) gruntów i nieruchomości,
     b) środków trwałych,
     c) robót i materiałów budowlanych,
     d) wartości niematerialnych i prawnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Agenda badawcza

Chcąc aplikować o środki na budowę centrum badawczo-rozwojowego, przyszły beneficjent powinien przedstawić plan prac badawczych, dlatego niezbędnym elementem wniosku o dofinansowanie w ramach działania 2.1 jest agenda badawcza, zawierająca orientacyjny plan prac B+R oraz ich przewidywane wyniki i potencjał rynkowy. Jej zakres powinien uzasadniać potrzebę realizacji CBR we wnioskowanym zakresie.

Prace badawczo-rozwojowe realizowane w ramach agendy badawczej muszą dotyczyć innowacji produktowej lub procesowej i obejmować co najmniej okres realizacji i okres trwałości projektu:

  • 3 lata w przypadku MŚP,
  • 5 lat w przypadku dużych przedsiębiorstw.

Kryteria i zasady oceny wniosków

Aplikowanie o zewnętrzne współfinansowanie zawsze wiąże się z koniecznością spełnienia określonych warunków i kryteriów. Spełnienie ich maksymalizuje szansę na uzyskanie dofinansowania, a w przypadku kryteriów formalnych, przesądza o możliwości aplikowania. Niektóre z kryteriów są specyficzne i obowiązują wybranych beneficjentów. Przykładowo, na etapie składania wniosku o dofinansowanie w przypadku dużych przedsiębiorstw wymagana jest deklaracja, iż w związku z realizacją projektu prowadzona będzie współpraca z podmiotami z sektora MŚP, organizacjami badawczymi lub NGO. Może ona przyjąć różne formy, od partnerstwa, poprzez podwykonawstwo i transfer wiedzy, a kończąc na sieciach i platformach technologicznych.

Z kolei w przypadku projektów wymagających pozwolenia na budowę czy uzyskania decyzji środowiskowej, należy je dostarczyć najpóźniej w terminie 10 miesięcy od dnia doręczenia pisemnej informacji o zatwierdzeniu projektu do wsparcia.

Wnioski o dofinansowanie, które spełniły wszystkie kryteria oceny formalnej przekazywane są do oceny merytorycznej przeprowadzanej przez Panel Ekspertów, w którym zasiada trzech niezależnych ekspertów w zakresie innowacyjności projektu oraz dwóch niezależnych ekspertów w zakresie analizy finansowej. Oceniają oni projekt w oparciu o zatwierdzone kryteria wyboru projektów, ale również informacje i wyjaśnienia udzielane przez wnioskodawcę podczas posiedzenia Panelu Ekspertów. Kryteria punktowe znane są jeszcze przed ogłoszeniem konkursu, dlatego warto dołożyć starań by spełnić wszystkie z nich w możliwie największym zakresie.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Cenne punkty przyniesie wnioskodawcy współpraca z jednostkami naukowymi. Powinna ona być jednak stosownie udokumentowana, trwała, szczegółowo opisana we wniosku i uwzględniona we wskaźnikach realizacji celów projektu.

Nowością w tej edycji konkursu będzie poddanie ocenie strategicznej roli projektu i jego znaczenia dla rozwoju gospodarczego kraju, poprzez wpisywanie się w określone dla danego naboru branże kluczowe, zidentyfikowane w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.


Do nowych kryteriów należy również przełomowość planowanych prac badawczo-rozwojowych, w ramach którego oceniane będzie w jakim stopniu zaplanowane prace B+R i ich przewidywany wynik charakteryzują się przełomowością w stosunku do tego, co aktualnie oferuje rynek.

W dalszym ciągu najwyżej punktowanym kryterium pozostaje udział nakładów na działalność B+R w całkowitych nakładach inwestycyjnych, które w najbliższym konkursie liczone będzie jako relacja wydatków ponoszonych na działalność B+R do całkowitych wydatków inwestycyjnych wnioskodawcy w okresie trwałości projektu. Maksymalną ilość punktów w tym kryterium otrzymają wnioskodawcy, u których relacja wydatków na działalność B+R w odniesieniu do całkowitych nakładów inwestycyjnych przekroczy 100%.

Realność tych założeń oceniana będzie z punktu widzenia historycznych danych przedsiębiorstwa, zaś rzeczywista wartość wydatków na działalność B+R będzie monitorowana na etapie trwałości projektu i będzie wymagała potwierdzenia deklaracją dla GUS PNT-01.

GUS PNT-01 - Sprawozdanie o działalności badawczej i rozwojowej

W najbliższym konkursie oceniane będzie również, czy przewidziano efektywny sposób ochrony własności intelektualnej, zabezpieczający przed skopiowaniem/nieuprawnionym wykorzystaniem rezultatów projektu oraz czy przyjęta strategia takiej ochrony jest właściwa.

Poziom dofinansowania i termin naboru wniosków

Poziom dofinansowania w konkursie 2.1 POIR jest zgodny z mapą regionalnej pomocy inwestycyjnej i poniższą tabelą, zaś minimalna wartość kosztów kwalifikowanych wynosi 2 miliony złotych.

Nabór wniosków w ramach Działania 2.1 potrwa od 8 maja do 7 lipca 2017 roku.

 

Autor: Michał Hackiewicz, Konsultant w Dziale Doradztwa Europejskiego Accreo Sp. z o.o.

Ulga na badania i rozwój - świadczenia na rzecz pracowników

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

REKLAMA

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA